Sollicitatietopic #2

Ik liever ook niet, zoals @Kaastosti zegt idd. Alleen als er in de vacature uitdrukkelijk gevraagd wordt te vermelden wanneer je kan beginnen, dan zet ik het er wel bij.

1 like

Kreeg net een mail binnen dat ik niet ben uitgenodigd voor een gesprek, maar dat is ook meteen de hele mail, dus zonder reden. Ook geen contactinfo voor als ik wel wat meer info wil. Vind dat zo onvriendelijk, geef dan in ieder geval in het algemeen aan waar het aan ligt (bijv ervaring of opleiding, veel sollicitaties). Ik heb ook tijd gestoken in de brief. Heb nu maar de HR contactpersoon in de vacaturetekst gemaild met de vraag, ben benieuwd of ik reactie krijg.

1 like

@Chief hopelijk ontvang je iets aan feedback, dit is niet heel netjes.

Moet in het contract staan dat ze bij goed functioneren overgaan naar onbepaalde tijd? Ik heb het contract gekregen, daarvòòr telefonisch contact gehad waarbij ze aangaven dat de intentie gelijk onbepaalde tijd is na 12 maanden, maar staat niet in het contract. Weet niet of ik dat moet laten opnemen?

1 like

Ik zou er naar vragen maar is niet standaard om op te nemen. Ik zou gewoon informeren en als ze dan zeggen “ja dat doen we niet want…” zou ik daar mee akkoord gaan. Een vastgelegde intentie heb je volgens mij ook niet per se heel veel aan.

1 like

Heb ik zelf nog nooit in een contract gehad en intentie is allemaal leuk en aardig maar heb je juridisch niks aan dus ik zou er geen punt van maken.

2 likes

Ik ga voorzichtig weer eens rondkijken nu mbt werk, maar daar hoort het leed dat cv updaten heet helaas bij. Heb er nu nog een van jaren terug helemaal met zo’n ‘hip’ template hihaho, maar ben benieuwd hoe jullie je cv hebben? Helemaal fancy en opvallend met zo’n template of whatever of gewoon rechttoe rechtaan?

Ik heb zelf een duidelijk “saai” cv, maar waar alles op staat en ook qua eerdere werkzaamheden. Toen ik bij mijn vorige werk mensen aannam/solliciteerde bij mij was ik zelf blijer met een duidelijk cv en duidelijke functieomschrijving dan een die er helemaal fancy uit zag met weinig tekst. Meeste recruiters lezen toch eerst het cv/lezen niet de motivatie en brief dus ik zou daarom een duidelijke functie omschrijving zetten bij je werkverleden.

Mijn 2e gesprek van de week was trouwens inderdaad een formaliteit en kijken of de 2e keer de klik er ook weer was. Had ik mezelf voor niets helemaal druk zitten maken haha. Ik ben dus ook aangenomen en het werd meteen een arbeidsvoorwaardegesprek. Super blij mee, ook met de voorwaarden! :smiley:

6 likes

Tja, wat is saai? Je cv hoeft niet hip te zijn, maar met een beetje kleur en formatting kan je wel een aantrekkelijk cv maken. Ik heb zelf in PowerPoint aan de linkerkant van de pagina een lichtgroene kolom waar mijn foto in staat, daaronder mijn naam en belangrijkste gegevens en vervolgens wat info. En dan in het grote witte vak staat het belangrijkste, zoals werkervaring en studieachtergrond. De formatting is heel simpel maar ziet er naar mijn mening wel aantrekkelijker uit. Een helemaal wit cv zou ik geloof ik wel op afknappen.

4 likes

In canva zijn er veel gratis templates! Het hoeft niet megadruk allemaal maar het is toch fijn als je niet de zoveelste bent met het word template.

1 like

Dinsdag gesprek gehad bij een bedrijf, werd meteen na gesprek teruggebeld of ik voor tweede gesprek wilde komen.
Zouden me gister aan het einde van de dag bellen maar ben niet gebeld…

Vind dat niet netjes.

ik heb een zelf ontworpen cv en ik krijg daar wel op terug dat het er goed uitziet en opvalt. Ik denk wel dag de tijd die je er in stop zich terugbetaald.

1 like

Thanks voor de cv reacties, dat wordt er toch even goed voor gaan zitten komende week. Gelukkig is het puur de Lay out enzo, informatie erop die klopt allemaal nog aardig, scheelt toch weer iets

1 like

Ik heb een heel leuke vacature gezien bij mijn oude stageplek, maar van de vereisten knijp ik 'm wel… ‘Uitstekende’ beheersing van een aantal talen, zowel schriftelijk als mondeling. Als ik de taken bekijk, lijkt vooral leesvaardigheid belangrijk te zijn. Maar ja, het staat er zo expliciet… Zo jammer. Ik vrees dat ‘uitstekend’ echt gericht is op (het niveau van) hoge certificaten e.d.?

M’n vriend zegt: gewoon reageren. Maar ik wil júíst niet voor lul staan bij oud-collega’s. :slightly_frowning_face:

Maar als het oud collega’s zijn, kan je ze dan niet gewoon eens bellen en er naar vragen hoe uitstekend het daadwerkelijk moet zijn?

1 like

Ik kreeg de volgende vragen bij een sollicitatiegesprek:

Met welk dier zou je jezelf vergelijken en waarom?

Wat staat er nog op jouw bucketlist?

Wat is voor jou die stip aan de horizon?

Hoe lang blijf je bij ons werken als we jou aannemen?

Stel, je moet nu een teamuitje bedenken, een dagvullend programma. Wat gaan we doen?

Pfff, jongens! Wat een vragen. :unamused:

6 likes

Wat een rare vragen joh! Wat voor functie was het? Dit lijken me ook vragen die niet voor je werk relevant zijn of denken ze er iets diepers uit te halen ofzo. Kon je wel een beetje antwoorden? Welk dier? Ik zou echt met m’n bek vol tanden staan.

1 like

Voor een functie op een klantenservice! :joy:

Bij die vraag over het dier heb ik ook mezelf volledig vast geluld, wist echt even niets te denken.

Ze hadden een soort speed date opgezet, daar kwamen de 1e drie vragen vandaan.
Die laatste 2 werden gesteld bij het 2e sollicitatiegesprek. Vond die van een teamuitje bedenken ook lastig. Ik vind het leuk om mee te gaan met zulke dingen, maar niet om het zelf te moeten organiseren!
Ze vroeger ook verder door wat mijn stip op de horizon binnen het bedrijf was. Weet ik veel. Ik weet toch nog niet welke doorgroeimogelijkheden er allemaal zijn en wat er op de werkvloer allemaal mogelijk is bij jullie.

Maar goed, gelukkig wel aangenomen. :joy::partying_face:

4 likes

Dit doet me erg denken aan vragen die ik ooit kreeg in een gesprek bij Young Capital. Vind het echt stomme vragen, en echt zo proberen om hip te doen.

Maar belangrijker is natuurlijk dat je bent aangenomen!! Dus gefeliciteerd!!

5 likes

Haha wat dom. Als ik zulke vragen zou krijgen dan is er duidelijk geen match en zou ik daar niet eens meer willen werken

2 likes

Snap ik. :joy:
Ik wil alleen heel graag weer een baan. :rofl: En een oud-collega van me werkt daar en gaf aan dat de afdeling zelf echt heel leuk en gezellig is. Over een weekje kan ik starten. :crossed_fingers:

4 likes