Sollicitatietopic #2

Zo ben ik aan mn huidige baan gekomen haha. Eerst een afwijzing, gemaild met de vraag om redenen, deze weerlegd en hoppa.

4 likes

Ik zou om die reden altijd even bellen wanneer je je sollicitatie instuurt!

1 like

Tip voor volgende keer: zet “(verhuisbereid)” direct achter je adres. In principe kijken recruiters vaak eerst naar je cv op de basics (woonplaats, opleiding, taal) en dan naar ervaring en als dat allemaal klopt naar een motivatiebrief. Als je niet in de regio woont, roept dat al gelijk vragen op die je direct kunt ondervangen door het er bij je adres te benoemen. Dan weet zelfs de luie recruiter het.

11 likes

Huh? Ik woon in Nijmegen en de baan is in Utrecht, maar ben van plan richting Utrecht te wonen, en ik ben ook gewoon uitgekozen voor de baan. Das wel heel raar

Nijmegen en Utrecht is toch geen bijzonder lange reisafstand? Je zou niet eens hoeven te verhuizen. @Luzarl woont in het buitenland

3 likes

Das waar, was ik even vergeten :sweat_smile:

1 like

Op mijn werk kregen we pas ook een brief & cv waarop stond: verhuisd binnenkort naar plaats van bedrijf. Dus zoiets kan ook @Luzarl

Ik werd zelf een keer door een toko gebeld dat ze mijn cv en brief zo goed vonden, maar helaas een man zochten (walgelijk) maar dat ze wel iets anders voor me hadden. Heb ik toen vriendelijk geweigerd. Kreeg ik twee dagen later een mail van hun algemene ‘werken bij’ mailadres dat ze me niet op gesprek lieten komen omdat ik te weinig ervaring zou hebben :joy: Ja hoor is goed :clown_face:

4 likes

Woehoeeee aangenomen! Hopelijk komen we eruit bij het arbeidsvoorwaardengesprek

29 likes

Gefeliciteerd!!!

4 likes

Wat stom zeg, welk uitzendbureau is het? ik heb nml paar jaar geleden mijn WFT basis betaald gekregen door het uitzendbureau (Randstad in mijn geval). Ging ook zonder relevante ervaring of opleiding bij een verzekeraar werken via hen en toen hebben ze dat voor me vergoed.

3 likes

Woon je in de buurt van Sittard? Bij CZ zoeken ze altijd wel mensen en mag je daar gewoon je WFT halen. Geen ervaring is geen probleem.

2 likes

Ze doen nu veel chatten ook. Het zal wel voor de eindejaarsperiode er op staan, maar als je het goed doet zijn er altijd wel mogelijkheden om te blijven.

3 likes

Ik ga morgenochtend opzeggen en ik ben best zenuwachtig :sweat_smile:

Ben al de tweede die nu weggaat (andere collega zegde vorige week op) en weet van weer een andere collega dat ze ook aan het solliciteren is. Het is maar een heel klein team dus heeft best wat impact. Ben benieuwd hoe ze reageren

8 likes

Ik postte hier een week of 3 geleden over een sollicitatie waar ik na weken nog geen reactie op had. Inmiddels 3x gebeld, 3x heeft de receptionist een mail gestuurd naar HR met het verzoek contact met me op te nemen. Inmiddels is het 2 maanden geleden dat ik gereageerd heb, 0.0 reactie.

Daarnaast heb ik 3 weken geleden nog ergens anders gesolliciteerd, maar ook daar nog niet eens een ontvangstbevestiging ofzo van gehad. Beide zijn multinationals waarvan ik zeker weet dat ze een grote HR afdeling hebben en ik vind het echt zo stom.

4 likes

Nou dat hangt helemaal af van het team. Bij mijn huidige werk (ook een groot internationaal bedrijf) is HR ook echt een waardeloze afdeling maar heb ik het toch 7 jaar naar mijn zin gehad. Ik kan er gewoon niet bij dat dit soort dingen zo vreselijk slecht wordt geregeld, hoe moeilijk kan het zijn?!

@anon50301661 bij dat eerste bedrijf niet, van het andere weet ik dat de partner van een oud-collega er tot 2 jaar geleden gewerkt heeft dus daar ga ik van de week wel ff werk van maken.

4 likes

Heel bizar! Zou me er alleen niet slecht over voelen want toch volkomen logisch dat je overvallen wordt door zulke rare ‘voorwaarden’ en argumenten. Als je er nog graag iets van wilt zeggen kan je altijd nog even bellen en dat aangeven. Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan toen ik een raar gesprek had gehad en ik vond dat ik er iets van moest zeggen. Was wel fijn want toen kon ik het daarna goed afsluiten voor mezelf.

Sowieso wel echt jammer dat dit dan niets wordt. Hopelijk vind je snel een baan die wel leuk is!

5 likes

ik schrik hier ook heel erg van!! dit kan toch niet legaal zijn?

verder geen geruststelling maar ook mijn deense jaargenoten (met allerlei serieuze stages) komen gewoon niet aan een baan nu (worden 90% van de keren geghost) dus het lijkt in die hele regio een beetje stukgelopen te zijn :smiling_face_with_tear:

2 likes

Op zich niet vreemd toch dat je in een taal die je niet goed kent je overvallen voelt door zo’n voorstel. Bediening heb je relatief weinig kennis/ervaring voor nodig, ten opzichte van hele kennis intensieve banen, dus ik denk dat ze dit gewoon proberen en dan wel kijken wie gek genoeg is om voor het halve salaris te gaan werken. Niet netjes idd en waarschijnlijk is dit dan ook allround geen fijne werkgever.

9 likes

Ik vind dit echt heel naar gedrag vanuit een (potentiële) werkgever en ik denk dat je dit als teken moet zien. Het is lastig als je echt een baan nodig hebt en er bijna niet aan kunt komen, maar dit is echt niet ok.

Ik heb zelf vroeger in ongeveer dezelfde situatie als jij gezeten (al sprak ik de taal wel) en heb toen ook van dit soort banen moeten doen. Ik moest wel, want ik moest mijn huur betalen, maar het liep echt zelden goed af.
Van plekken waar ik onbetaald heb staan werken om ‘ingewerkt’ te worden waarna ze toch geen personeel aan konden nemen, tot plekken waar de beloofde loonsverhoging na een tijdje toch niet doorging, tot plekken waar de bazen gewoon grensoverschrijdende monsters waren. Als je dit tijdens het gesprek al merkt, gaat het daarna niet beter worden. Ik zou er echt mee oppassen (al besef ik dat je die luxe waarschijnlijk niet hebt)
Daarnaast heb ik ook dit soort werk gedaan voor mensen die wèl gewoon netjes waren, en dat is echt een enorm verschil.

Dit is echt niet nodig. Voor een goed gesprek heb je ook iemand tegenover je nodig die je serieus neemt en dat was duidelijk niet het geval.

Ik hoop dat je snel iets redelijks vindt!

11 likes