Deze week ben ik uitgenodigd voor een 2e gesprek bij een organisatie. In de mail stond dat de insteek van het gesprek meer zakelijk en praktisch zal zijn. Betekent dit al een arbeidsvoorwaardengesprek? Maar dat gebeurt meestal toch pas als je bent aangenomen? Degene die mijn naaste collega wordt zit ook bij dat gesprek, dat lijkt me nogal vreemd bij een salarisonderhandeling. Maar ik snap ook niet wat ze met meer zakelijk en praktisch bedoelen als we in het eerste gesprek al mijn werkervaring/capaciteiten en de functie inhoudelijk hebben besproken.
Een tweede vraag. De salaris range in die functie is €2700-3500. Ik zit nu op €3150, maar heb vrijdag een brief ontvangen van mijn huidige werkgever dat ik een trede omhoog ga en 5,5% indexatie krijg. Dan kom ik al met al op zo’n €3450 uit. Ik wil er het liefst wel iets van €300 bruto op vooruit gaan bij een volgende baan. Hoe pak ik dit aan? Ik dacht zelf om gewoon te vragen of de salarisindicatie uit de vacature voor dec geldt en of ze ook indexeren vanaf 2024. Dan inzetten op €3900 en hopelijk uitkomen op €3700. Is dit reëel of belachelijk? Zo onhandig om precies te solliciteren met de overgang naar een nieuw jaar ![]()