Sollicitatietopic #2

Ik ben rustig om me heen aan het kijken. Hoef niet direct weg, maar ben wel toe aan iets anders. Heb ook een sollicitatie de deur uitgedaan. Vacature sloot gisteren en vandaag was ik al de hele tijd mijn telefoon in de gaten aan het houden of ik wat zou horen. Voor zover rustig om me heen kijken :joy:

4 likes

Wat een nare ervaring! Je hoeft jezelf niets te verwijten want zij klinkt eerlijk gezegd niet als een fijne werkgever (op zijn zachtst gezegd).
Heb je al gedacht aan remote werken voor een Nederlands bedrijf? Het lukte mij hier ook niet om een baan te vinden, maar toen ik eenmaal ook op vacatures in Nederland solliciteerde ging het heel snel. Leuke baan in mijn vakgebied gevonden.

2 likes

Dat snap ik. Ik zie mijn toekomst ook niet per se hier, we vinden het hier nu leuk maar zijn ook maar toevallig in Zweden terecht gekomen. Dus hier een carriĂšre opbouwen is voor mij minder belangrijk. (Het hoeft overigens niet ingewikkeld te zijn, ik sta op de loonlijst bij een Zweedse payroll en hoef niets te doen qua administratie).
Succes met je zoektocht :crossed_fingers:

Ik weet misschien wel een leuke vacature voor je In Den Bosch. Kan hem pb’en als je wil!

1 like

Gewoon even cashcow ding maken joh, iedereen kan t.

Nee heel kut natuurlijk, hoop dat je snel wat vind :heart:

1 like

Dat het niet zo makkelijk is als iedereen zegt, merk ik ook idd. Ik werk in de zorg in een vakgebied waar iedereen alleen maar loopt de zeuren over personeelstekort. Ik heb nu een aantal sollicitaties gedaan, maar het is elke keer hetzelfde.
Het gesprek wordt heel snel geregeld, maar daarna kun je 4-5x erachteraan gaan bellen en mailen voor het vervolg.

Ben nu weer ergens mee bezig, die zouden me vorige week bellen. Uiteraard niet gebeurd. Ik heb eigenlijk ook niet eens zin meer om erachteraan te gaan. Vind het ook gewoon onbeschoft ofzo. Als je dit al niet eens kunt waarmaken, laat maar zitten dan.

3 likes

als ik het me goed herinner zitten wij in hetzelfde vakgebied ongeveer (redactioneel), wil je dat ik dingen in de gaten hou? ik krijg altijd 29892 vacatures in m’n mail via linkedin enzo

Ik heb vorige week een eerste gesprek gehad (bij een gemeente voor een gebiedsteam) dat was met 4 mensen. Nu heb ik volgende week het tweede gesprek, weer met 3 anderen.
Iemand nog tips en wat kan ik verwachten? Ik heb noet super veel.sollicitatie ervaring en al helemaal niet met zoveel verschillende mensen.

Ik wil de baan wel echt graag! Heb nu een prima baan maar erg onzeker en ben echt toe aan iets nieuws.

2 likes

Nou ik heb weer eens een gesolliciteerd sinds 8 jaar. Ik vind het wel erg spannend, vacature lijkt me behoorlijk op het lijf geschreven, maar ik twijfel over van alles en nog wat. Waarschijnlijk omdat ik op werkgebied sowieso in een soort existentiële crisis zit en ik het liefst iets heel anders wil, weet alleen niet wat precies :grimacing:

Gelukkig relativeert mijn vriend alles lekker en geeft aan dat ik alleen mijn mogelijkheden heb uitgebreid door te solliciteren en dat er nog helemaal niks aan de hand is en ik nog niet eens ben uitgenodigd en als dat wel zo is ik in ieder geval weer eens sollicitatie-ervaring heb opgedaan.

10 likes

Ik was nog wel aan t rondkijken, maar zag weinig leuks of salaris niet interessant en toen werd ik benaderd door mn oud leidinggevende, waar ik maar 5 maanden gewerkt heb. Gebeld, wat dingen gevraagd en na nadenken een mailtje gestuurd met mijn ‘eisen/wensen’

En nu krijg ik een mailtje van haar manager, mijn oude baas dus, dat hij een gesprek met me wilt en wanneer het mij past, dan probeert hij zn agenda erop aan te passen. De zenuwen gieren ineens door mijn lijf, de twijfel slaat toe (terwijl er nog niks concreets is) en ik kan me nu al bamgmaken om ontslag te moeten nemen. Wat doe ik mezelf aan

2 likes

Wat is er zo erg dan? Weet je niet of je wel terug wilt naar je vorige werk?

Of is het het ontslag nemen zelf? Want dat kan inderdaad rot zijn, maar dat moet helaas altijd als je voor je pensioen ooit nog ergens anders wilt werken :stuck_out_tongue: (flauw weet ik, maar misschien helpt het om het zo zakelijk mogelijk te bekijken. )

1 like

wat is dat toch met gelijk een salarisvoorstel afwimpelen als “veel te hoog”. tuurlijk zet ik hoger in, maar ik ken ook m’n marktwaarde dus waarom gelijk zo doen :woman_facepalming:t3: en dit door een middelmatige witte man ook weer natuurlijk.

6 likes

nou maar echt! maar het is graag of niet hoor, heb nog andere dingen lopen dus komt vast wat op m’n pad weer.

hoop echt dat iedereen hier snel goed nieuws krijgt :crossed_fingers:t2:

1 like

Ik las hierboven een paar berichten over dat het, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, nog best lastig is om een (leuke, passende) te vinden. Nou, super herkenbaar. Ik heb leuk werk, maar ik wil meer uitdaging (en meer geld :smiley_cat:) dus heb gisteren een brief eruit gedaan. Het gaat om een interne sollicitatie en dat vind ik nog spannender eigenlijk, want ik denk dat ik me ‘voor schut’ voel als ik niet eens wordt uitgenodigd ofzo. Hopelijk stroomt het hier binnenkort vol met positieve berichten! Ik duim mee.

6 likes

Ik lees hier best vaak dat mensen intern solliciteren. En soms komt er bij mij een leuke baan voorbij (werk bij een grote organisatie) maar hoe werkt dat dan precies ten opzichte van je huidige baan? Ik zit op zich nu op een prima plek en goed salaris, zou het eigenlijk niet willen dat m’n huidige leidinggevende denkt dat ik weg wil, voordat het echt zeker is zeg maar. Lichten ze dan je eigen manager in, of doe je dat zelf vooraf? Want hoe ga je daarna verder samenwerken of ambities naar toekomst uitspreken als hij weet dat ik intern ook rondkijk.
Nogmaals zou bij mij eigenlijk niet logisch zijn want wil echt pas weg als er iets veel beters voorbij komt (en ik zeker weten word aangenomen haha)

1 like

Ik heb intern gesolliciteerd en de baan gekregen. Ik ben op enig moment het gesprek aangegaan met mijn leidinggevende over mijn ambities voor de toekomst. Ik was toevallig op vakantie toen een passende vacature vrij kwam en hij heeft me toen geappt om me dit te laten weten en hij heeft een goed woordje voor me gedaan. In mijn geval was het dus juist heel fijn om er gewoon open over te zijn. Ik werk ook bij een groot bedrijf en dan blijft er toch altijd in-, door- en uitstroom van personeel. Dat is i.m.o. ook gezond voor een bedrijf, dus ik heb het gewoon omgedraaid en m’n leidinggevende als het ware ingezet voor mijn groei. Als ik niet had kunnen doorgroeien was ik op enig moment ook wel weggegaan omdat mn oude functie het niet meer helemaal was

5 likes

Tnx voor je reactie, wat leuk dat het zo heeft uitgepakt en je een nieuwe baan hebt!

Denk wel logisch qua timing gegaan bij jou, omdat je al wel had laten vallen wat je verdere ambities zijn. En ook duidelijk was geworden dat dit binnen je vorige team niet of minder goed paste?

Ik hoop dat eigenlijk binnen het eigen team te realiseren, nu (want nog hele leuke projecten) of later. Maar nogmaals; sta tegelijk ergens ook wel open voor een plek elders. Het is bij mij heel erg om het even, ook vanuit de gedachte: je hoeft toch niet 30 jaar op dezelfde afdeling te werken bij wijze van. Het is niet dat ik het echt aan andere ambities kan wijten, of een mismatch op huidige baan. Verre van, meer van: is het gras missh groener ergens anders? Want er zijn hele toffe andere afdelingen (maar die passen juist niet zo goed bij mijn voor opleiding dus ik zou niet heel snel een kans maken ook denk ik)
En toch denk ik dat mijn manager het wel zou meewegen, hem kennende zou toch wel awkward worden in huidige samenwerking. Missh vul ik het teveel in maar zie ook hoe hij met andere situaties omgaat etc

Ik heb meerdere keren intern gesolliciteerd en een aantal keer succesvol, maar ook een keer niet. Ben toen elke keer van te voren al het gesprek aangegaan met mijn toenmalige manager over ambitie en het gegeven dat ik graag verder wilde. En dat ik de voorkeur had voor intern doorgroeien maar ook uiteindelijk extern zou gaan kijken na x tijd. Daar heb ik echt nooit vervelende reacties op gehad, maar het dan misschien ook getroffen met managers. Uiteindelijk werd die eerlijkheid alleen maar gewaardeerd en mijn laatste manager heeft ook een hele grote rol gespeeld in meedenken over de richting en mogelijke functies die of vrij zouden komen of nieuw gecreĂ«erd zouden worden plus mij geĂŻntroduceerd bij een aantal managers voor een koffie afspraak. Begreep het ook volledig dat ik tot moment x zou ‘wachten’ op iets intern en dan extern zou gaan zoeken.

Die ene keer dat het niet succesvol was, was er niks ongemakkelijks aan bij die manager toen. Vond het jammer voor mij dat het niet gelukt was maar wist ook daarvoor al van mijn ambitie. Toen was ik alleen zelf wel echt helemaal klaar met mn toenmalige functie dus als de bliksem door gaan solliciteren en toen naar een andere werkgever gegaan.

Uiteindelijk vond ik het heel fijn dat ik er open over kon praten en heel veel support heb mogen krijgen in die processen maar dan moet je het wel treffen met je manager. Heb het ook meegemaakt dat we een sollicitant kregen en die was intern en heeft toen mijn manager gevraagd of ze een keer een oriënterend gesprek kon voeren maar dan wel buiten werktijd/niet op kantoor omdat ze op dat punt nog niets wilde delen met haar manager. Daar werd ook helemaal niet raar over gedaan.

3 likes

Nou bij mij weet eigenlijk “iedereen” wel dat ik iets anders wil, en daar word ook niet vreemd over gedaan. Het wordt gewoon als een gegeven gezien denk ik dat ik of ooit intern verder groei of buiten het bedrijf. Het staat mijn werk of samenwerking met collega’s ook niet in de weg, want ondanks mijn ambities zet ik wel altijd in bij mijn huidige functie. Dat zal vast schelen. Maar het zal ook aan het bedrijf liggen. Ik voel mij net als @Druppels juist gesupport.

1 like

Ik heb meerdere keren intern gesolliciteerd, maar niks verteld aan mijn manager. Mijn werkgever heeft duizenden mensen in dienst en het was bij een andere afdeling, dus ze zijn er ook niet via via achter gekomen. Ik vertel het pas als het definitief is

3 likes