Sollicitatietopic #2

Ik heb dit gevoel een keer genegeerd. Ik kreeg een enorm vage opdracht waarbij ik steeds dacht wtf is precies de bedoeling hiervan. Uiteindelijk maar wat opgestuurd en ze waren helemaal in hun nopjes met de uitwerking. Uiteindelijk bleek het werk ook heel vaag en totaal richtingloos dus ben er ook snel weer mee gestopt.

Je kan ook nog vragen in hoeverre de opdracht overeenkomt met het werk wat je gaat doen. Soms is het meer om je skills te testen en toont het niet per se het werk wat je ook echt gaan doen.

3 likes

Ik moest ook een casusvraag beantwoorden en snapte er helemaal niks van. Ik ben toen eerst gaan opschrijven hoe ik de vraag interpreteer en vervolgens die gaan beantwoorden. Dat hielp heel erg. Je mag best wat afslagen nemen en kort door de bocht zijn want het is niet realistisch dat je voor zo’n sollicitatie opdracht alles al weet of uuuuren steekt in dingen uit zoeken. Gewoon beginnen en voor jezelf bedenken hoeveel tijd je er max aan gaat besteden. Succes!

Ik dacht trouwens dat ik 'm helemaal verpest had maar ze hadden geen enkele opmerking. Het gaat vaak niet zozeer om het goede antwoord maar om laten zien hoe je een praktijkvraag aan pakt.

2 likes

ik had een heel leuk 2e gesprek, zou een salarisvoorstel en concept aovk krijgen want we zaten echt op één lijn. nu wil de general manager mij ook nog spreken en die is nog op vakantie tot komende woensdag :woman_facepalming:t3: dus dan nog een gesprek plannen. vrees dat ik nu niet per 15 december kan beginnen, echt heel balen.

1 like

Gefeliciteerd @Luzarl :birthday:
@monkeyslut veel succes alvast! :four_leaf_clover:

Ik heb ook een gesprek gehad en het ging goed, nu afwachten. Er werd ook gewoon veel gelachen.

4 likes

Ik heb volgende week gesprek met hr en ga dan ook over het salaris in gesprek. Ik heb dit nog nooit gedaan. Via de mail krijg ik geen aanbod, dus het wordt echt on the spot besproken.
Ben ik verplicht om mijn huidige salaris te benoemen? Dat is namelijk nogal treurig en wil daardoor niet benadeeld worden.
En is het raar als ik meteen akkoord ga?

1 like

Je bent nooit verplicht je huidige salaris te benoemen.

Ik zou zelf niet direct akkoord gaan omdat ik thuis ook de aanvullende voorwaarden sowieso rustig zou willen lezen. Je kunt aangeven dat het salaris voldoet aan je verwachting maar dat je er even rustig wil nalezen voor je definitief akkoord gaat.
Het is wel vaak zo dat er onderhandelingsruimte is dus je zou ook altijd kunnen proberen te onderhandelen want meer salaris is altijd fijner?

Bij mijn eerste banen heb ik weinig onderhandeld dus snap dat het spannend is maar het kan je wel iets opleveren

8 likes

Zou ik niet benoemen, je gaat wat anders doen en dan is je huidige loon niet relevant.
Prima dat ze het aanbod on the spot doen, maar zou gewoon zeggen dat je er even over na wil denken en of ze het op de mail willen zetten. Inclusief de secundaire voorwaarden zodat je het rustig na kunt lezen. Dan koop je tijd en kun je later reageren (en akkoord gaan of onderhandelen).

2 likes

Is er misschien een recruiter (bij voorkeur in het onderzoek) die een motivatiebrief voor mij wil nalezen? Heb een super interessante stagevacature gezien en wil mijn brief zo goed mogelijk schrijven!

2 likes

Gisteren was de sluitingsdatum voor die vacature en ik kreeg vanmiddag bericht dat ik volgende week op gesprek mag komen. :ok_hand:t3:

Spannend! De laatste keer dat ik echt ergens actief heb gesolliciteerd, was voor mijn meewerkstage in 2015 🫣

Wel echt meteen gesprek op een rottijd voor mij ivm kinderen en dat mn man dan precies vroege dienst heeft, maar goed dat ga ik natuurlijk niet zeggen en man heeft zijn dienst kunnen ruilen (kan hij vast wennen hoe het is als ik net iets minder flexibel ben).

27 likes

Wat goed!

Met kinderen en evt huidige baan zijn dit altijd afspraken die lastig te plannen zijn. Succes in ieder geval!

1 like

Nou ik heb inmiddels ook een 2e gesprek gehad (wat ik wat minder goed vond gaan dan het eerste, maar zij blijkbaar niet) en heb morgen een arbeidsvoorwaardengesprek.

Spannend! Heb net met vriend geoefend en door hem hopelijk wel de ballen om morgen er lekker hoog in te zitten. Ik ben best bescheiden en vind het lastig, maar mijn vriend zei al : ‘onderhandel als een man’. En dat ga ik doen.

Hij gaf ook een rekensom die het voor mij ook wel duidelijk maakte. Stel je werkt er 5 jaar en je onderhandelt er nu €200 extra bij dan is dat 5 x 2400 is €12000 dat je er nu maar alvast bij hebt geluld.
Tja.

Maar wat ik lastig vind is dat ik uit het bedrijfsleven kom, nu bij overheid solliciteer met een bepaalde schaal. Ik zit met huidig salaris al bovenin de schaal. Ik heb bewust hier gesolliciteerd, dus weet dit ook. Secundaire avw zijn wel veel beter, 13e maand en vakantiedagen en ook pensioen. Dus dat reken ik wel mee en ik weet dat ik er niet in geld op vooruit gaan. Maar ik wil ook niet zwaar verliezen en dan zit ik toch al dik boven het gemiddelde in de schaal, ook als ik 13e maand erbij tel die ik nu niet heb. Dus ik ben een beetje bang dat ze heel laag beginnen en ik er schofterig overheen moet gaan.

3 likes

Ik wil je niet ontmoedigen, maar dit is bij mij wel de reden dat ik een baan bij de overheid heb afgewezen. Ze zouden mij in de laatste trede van de schaal zetten omdat dat gelijk was aan mijn huidige salaris. Over de schalen was niet te onderhandelen omdat die aan functies vast zitten. Dat had dan voor mij betekent dat ik dus niet meer kon doorgroeien in salaris omdat er geen periodiek keer bij kwam.

5 likes

Waarschijnlijk gaat het uit van dat mannen meer onderhandelen maar volgens mij is ook al weleens aangetoond dat vrouwen weldegelijk ook onderhandelen maar dat ze dan vaak als bazig en agressief worden gezien. Maar goed wil niemand ontmoedigen om wel gewoon te onderhandelen hier!

7 likes

Bij de overheid valt er niet zoveel te onderhandelen. Je hebt gewoon functieschalen, over het algemeen kun je hooguit over de tree onderhandelen. Het is echt anders dan het bedrijfsleven. De overheid is over het algemeen heel transparant over het salaris in vacatures.

3 likes

Ah ja precies! Helemaal eens :handshake:t2:

2 likes

Nou ik denk wel dit, maar ook dat vrouwen toch vaak bescheiden en wat onzekerder zijn.
Mijn vriend durft echt bedragen te noemen die ik bijna beledigend zou vinden en dat zie ik ook bij andere mannen in mijn werkomgeving wel terug.

Dus hij bedoelde ermee: heb vertrouwen in jezelf, weet wat je waard bent en durf het spelletje te spelen.

Nou dat heb ik gedaan. En ik ben iets lager uitgekomen dan gehoopt, maar wel een stuk hoger dan hún initiële voorstel.

Edit: ff een aangepast ivm wel heel herkenbaar.

Maar ik heb dus een nieuwe baan :smiley:

38 likes

Het ligt allemaal inderdaad wel wat genuanceerder. Er wordt vaak beweerd dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen wordt veroorzaakt doordat vrouwen niet onderhandelen. Maar dat is vooral een beetje vrouwen de schuld geven van seksisme.

Ik had laatst een artikel gelezen dat het in praktijk wel meevalt hoe weinig vrouwen onderhandelen, maar ik kan nu alleen een nieuwsartikel vinden dat daar naar verwijst: Salariskloof tussen mannen en vrouwen. Onderhandelen vrouwen minder goed dan mannen? - Nieuws - Universiteit Utrecht

Mocht ik het echte artikel tegenkomen zal ik het er bij zetten.

10 likes

Ik heb mijn onderhandeling gehad en ik was zo zenuwachtig, maar ze boden me wat ik zelf ook wilde vragen :sweat_smile: Ik ben zo blij. Ik heb altijd weinig verdiend en nu ga ik bruto ruim 1000 euro meer verdienen :partying_face:

75 likes

Ik moet een sollicitatiebrief schrijven, niet per se voor een specifieke functie maar om te laten zien dat ik t kan ofzo. Maar als ik voorbeelden op zoek dan zijn die zo overdreven en voor mijn gevoel dus nep. Doen jullie dat echt zo? In mijn huidige situatie voelt dat namelijk echt als liegen.

Kan je concreter zijn?
Over welke voorbeelden heb je het? Deel eens een linkje.