Sollicitatietopic #2

In de kinderopvang gaat dat nog mooier. Daar moet je je met je VOG koppelen in een personenregister en ziet de werkgever je VOG in principe niet. Je krijgt dan het papier thuis, vult een code in in het personenregister en dat is het. Slaat ook helemaal nergens op en lijkt mij dat dit ook papierloos kan.

1 like

Ik gebruik altijd Pages (de apple tekstverwerken) voor Mac bij het opmaken van m’n cv. Ik vind het heel chill dat je daar tekstvakken kan maken en vrij over de pagina kan verslepen. Zo lukt het mij altijd wel een mooi cv te maken!

2 likes

Alsjeblieft niet in Canva van die “fancy pancy” CV-templates gebruiken
 Ik cringe altijd zo hard als ik die voorbij zie komen (ik zit in de sollicitatiecommissie), want tenzij je een designer bent is Word/Pages gewoon prima

1 like

Heb je dan tips hoe het er wel mooi uit kan zien? Heb nu alles op een saaie en niet uitnodigende manier onder elkaar.

2 likes

Even snel gegoogled. Dus niet:

Hier is maar een kwart van de pagina besteed aan werkervaring, foto en naam ook veel te groot. Ik zou trouwens ook geen foto toevoegen, want hoe objectief iedereen ook wil zijn, het kan toch net de doorslag geven bij gelijke personen (en dan niet of je mooi/lelijk bent, maar er wordt gekeken naar je vibe, is je foto professioneel of zo van FB geplukt etc).

Hier een kwart van de pagina verspild aan nietzeggende skills en balkjes.

Deze vind ik beter:

Veel ruimte voor werkervaring, ik wil namelijk ook weten wat je dan gedaan hebt bij bedrijf X, want dezelfde functie kan bij een ander bedrijf iets heel anders betekenen.
Skills stukje vind ik nog steeds erg uitgebreid, maar gelukkig zonder balkjes! Ik zou van die ruimte liever een deel gebruiken voor interesses oid.

Deze is top wat mij betreft. Veel plek voor werkervaring en ruimte in de linkerkolom ook goed benut.

—

Dus je kan best templates gebruiken, maar kies voor een simpele.

27 likes

Zoiets zou ik graag willen inderdaad! Ivm privacy maak ik geen screenshot maar geloof mij maar als ik zeg dat het gedateerd is. :joy:

Raad je trouwens wel of niet aan een pasfoto te doen?

Die balkjes zijn inderdaad verschrikkelijk, ik snap niet wie ooit bedacht heeft dat dit leuk of handig is op je CV. Ik kan er niks uit opmaken als ik CV’s scan.

@Solee
Mijn tip is zorg dat het overzichtelijk en chronologisch is. Zodra ik moet gaan puzzelen om te achterhalen waar iemand gewerkt heeft of welke opleiding iemand gedaan heeft, haak ik af. Nu denk je misschien, logisch toch, maar hoe vaak ik wel niet alleen MBO niveau 3/4 zie staan zonder opleidingsnaam er bij (en of het diploma ĂŒberhaupt gehaald is, wat belangrijk is in mijn sector).

Wat ik ook aan kan raden; kies wel voor een effen achtergrond, dit mag best een (rustige) kleur zijn, maar geen patroon. Ik had laatst een CV voor me met een soort confettiachtergrond, wat het lezen niet bepaald makkelijker maakte.

Tip waar ik veel aan gehad heb, pas je CV aan naar de functie waarop je solliciteert, dus kijk welke dingen er specifiek gevraagd worden en geef die dan meer aandacht.

Mocht je een carriereswitch overwegen, kan je ook nog kijken naar een vaardigheden CV. Hiermee leg je meer de nadruk op je vaardigheden dan werkervaring. Ik heb dit vorig jaar gedaan toen ik in een heel ander veld ben gaan werken en ik dus niet veel had aan mijn werkervaring.

Foto wel of niet is een lastige. Wat @dblauw ook zegt het beĂŻnvloedt wel iemand, je krijgt onbewust toch wel meteen een beeld.
Aan de andere kant, zorgt een foto er bij juist voor dat ik bij twijfel toch wel iemand zijn of haar CV doorstuur, doordat de uitstraling leuk is. Als je kiest voor een foto, zou ik wel echt kiezen voor een foto die professionaliteit uitstraalt en geen vakantiekiekje (of trouwfoto wat ik wel eens gezien heb). Hoeft echt geen foto door een fotograaf te zijn, maar zorg er wel voor dat je er gewoon netjes opstaat.

2 likes

Beter geen foto dan een pasfoto.
Zou dan eerder een foto (laten) maken in een nette outfit met een rustige achtergrond.

De vraag wel of geen foto blijft lastig, ik heb de ervaring dat cvs met foto eerder bekeken worden dan zonder.

Dat is wat ik bedoel :blush: niet letterlijk een pasfoto zoals op je paspoort haha maar wel dat formaat.

Ik weet niet wat ik vandaag heb maar sorry @dblauw je benoemt het letterlijk in je eerste reactie aan mij.

2 likes

Ik heb toevallig wel een vakantiefoto, maar een heel rustige geblurde achtergrond en ik kijk recht in de camera. Kreeg er toevallig laatst een compliment over van een sollicitatiecommissie, dat de foto veel meer zei over mij dan de “zakelijke” fotos van andere mensen. Maar goed, super afhankelijk van functie en soort bedrijf.

6 likes

Geen probleem! Wat @Quinn ook zegt; liever geen foto dan een slechte foto. En zoals @Mrs.Fraser zegt, het hoeft geen foto gemaakt door een fotograaf te zijn, maar wel een nette. Dus zoals in die voorbeeldcv’s bv; foto 1 (vrouw met hoofddoek), vind ik wel goed, foto 2 (Aziatische vrouw), niet.

Maar wat foto betreft, je moet je er goed bij voelen, of je het wel of niet doet. Bij de ene sector is het een must, bij de andere juist niet gebruikelijk, het ene is het andere bedrijf niet etc etc. Dus het kan ook per sollicitatie verschillen.

3 likes

Wat fijn deze tips! Ik wilde een hele nieuwe CV maken namelijk.

Nog tips ook over aantal pagina’s? Als je heel veel werkervaring hebt en over meerdere werkgevers verspreid, hoe zorg je dan dat alles duidelijk is zonder dat je 4 pagina’s hebt?
Soms is het weglaten van een niet relevante baan misschien wel handig, maar dan heb je een gat en vragen ze daar weer om :sweat_smile:

Ik heb gewoon een kopje gemaakt met ‘relevante werkervaring’. Nooit vragen gehad over gaten.

3 likes

Gelukkig. Ik heb het twee keer gehad, waardoor ik mijn CV weer heb aangepast. Wellicht lag het ook wel aan het bedrijf/de persoon, was me alleen zo bijgebleven.
Ik zit altijd op 1,5 pagina, maar ken iemand die 4 pagina’s kan vullen en dan moet moeite dit naar 2,5/3 weet te brengen. Zelfs ik zou geen zin hebben om daar doorheen te spitten :sweat_smile:

Ik zou zeggen max 2 pagina’s.

En wat je kan doen een kopje relevante werkervaring, waar je wat uitgebreider ingaat op je werkzaamheden en een kopje overige werkervaring waar je alleen de werkgever en functie benoemd en niet verder ingaat op de werkzaamheden. Zo voorkom je de de vraag over gaten.

Een collega van mij kijkt daar dus heel erg naar en kan om gaten snel iemand afwijzen. Ik kijk daar zelf minder naar en wil dan liever naar de reden van het gat vragen.

4 likes

Ik zou zeggen max 2 pagina’s, dan zit je nog goed als het dubbelzijdig wordt geprint :stuck_out_tongue_closed_eyes: En idd als je veel verschillende banen hebt gehad eerst relevante werkervaring, die je wat uitgebreider toelicht en daarna de rest waar je alleen bedrijf, jaar en functie noemt

1 like

Ik vind solliciteren voor een compleet andere baan dan de sector waar je nu in zit echt zo lastig.

Ik had begin dit jaar best een prima motivatiebrief geschreven die ik dan voor elk bedrijf een klein beetje aanpaste. Maar die brief is wel echt specifiek voor waar ik voor gestudeerd heb. Dit is iets compleet anders en ze zeiden bij die voorlichting (gaat om centralist bij de politie trouwens) nadrukkelijk dat ze geen opsomming van je CV wilden zien in je brief.

En ik denk dat ik er best wel geschikt voor ben en ik wil het heel graag. Maar hoe zet ik dat in godsnaam een beetje leuk op papier zonder dat ik m’n huidige baan compleet afkraak en zodat ik wel competent overkom.

Vind het echt heel spannend omdat dit weer zo’n compleet andere procedure is dan normaal. Ze moeten van 40 personen naar 4 personen uiteindelijk en in de eerste ronde valt ongeveer de helft af zeiden ze. Dus echt wel intens. Ben dus nu al 3 dagen bezig met een brief en kom geen steek verder :sob:

3 likes

Misschien zeg ik domme dingen hoor, maar kan je in je brief geen dwarsverbanden leggen tussen bepaalde kwaliteiten/ervaring die je hebt opgedaan bij je huidige werkgever (of privé/hobbymatig)?

3 likes

Ja probeer ik wel inderdaad! Maar ik vind sommige dingen wel echt lastig. Want ik weet bijvoorbeeld wel dat ik goed om kan gaan met stress en presteren onder druk. Maar de avondrush van de McDonald’s en de veel te drukke planning van m’n zzp opdrachtgever is wel iets anders dan 112-telefoontjes opnemen denk ik :sweat_smile: Dus ik vind het zo lastig te koppelen allemaal.

2 likes

Het is anders maar vraagt wel dezelfde soort kwaliteiten; rust bewaren/stressbestendig, orde/overzicht houden, snel schakelen.

Ik probeerde in m’n brieven altijd voorbeelden te geven. Ik bezit kwaliteiten x, y, z want tijdens baan X deed ik dit en dat en daaruit blijkt dat. Ook om vage en nietszeggende taal te ontwijken, want iedereen kan bv. wel zeggen dat ‘ie stressbestendig is maar waaruit bleek het dan

4 likes