Je hoeft je vorige baan niet af te kraken maar je kan wel zeggen wat je daar miste. Als het je bij deze functie bijvoorbeeld aanspreekt dat je mensen kan helpen op een manier die echt verschil maakt, is het niet gek dat je weg wil bij de pers of de McDonalds. Ook zou je aspecten die je wel leuk vond van je vorige werk die overeenkomen met je nieuwe functie kunnen benoemen (veel variatie, snel schakelen, overzicht bewaren idk).
Oh ja die McDonaldâs is al 8 jaar geleden trouwens! Maar wel de meest intense (bij)baan die ik ooit gehad heb haha.
Maar thanks voor de tips! Ik ga er zo maar weer eens mee verder.
Ik heb laatst een sollicitatiebrief geschreven voor de politie en heb binnenkort een gesprek. Heb ook obv eerdere brieven 2 keer een gesprek gehad bij de politie. Ter inspiratie, dingen die ik sowieso in de brieven had staan waren: Waarom het werk me aanspreekt (ik had bijv. voegt iets toe aan de maatschappij, het dienstbare van de politie, de uitdaging en het gevarieerde werk), maar ook waarom het je persoonlijk leuk lijkt ipv alleen de standaard zinnetjes werkt naar mijn idee vaak goed. En verder ook waarom jij de juiste kandidaat zou zijn (Ik heb in de sector ook nog geen ervaring en heb ik dat ook gewoon in de brief gezet, met dan een opmerking dat ik snel in staat ben kennis of te doen en het geen probleem vind om heirin te investeren (oid). En verder wel eigenschappen/dingen beschreven die ik in mijn huidige/vorige banen heb geleerd die je ook gebruikt bij dit werk (zoals bijv. die stressbestendigheid en dat je geordend bent).
Mocht je nog tijd hebben, dan is het bellen van de recruiter die online staat ook nog wel een goede. Dan kennen ze je in ieder geval al van naam en dat heeft bij mij volgens mij ook nog wel geholpen vorige keer toen ik op iets solliciteerde waar ik eigenlijk niet helemaal voldeed aan de eisen
Herkenbaar! Hier een soortgelijke situatie. Ik zit nu in de zorg, maar na de zoveelste âWe moeten meer patiĂ«nten doen, met minder mensen, en je krijgt nog minder geld en vrijheid in je werk.â ben ik er wel klaar mee. Dus nu wil ik solliciteren bij een bedrijf dat wel in de medische tak zit, maar het is een stuk commerciĂ«ler natuurlijk. Ik denk opzich wel dat ik goed ben voor de functie, maar hoe schrijf je het op inderdaad.
Eigenlijk bedoel ik: Ik wil heel graag bij jullie werken zodat ik tenminste normaal kan verdienen, een hypotheek kan krijgen en ook een dag thuis kan werken. Want het lijkt me echt heerlijk om niet in de avond te moe te zijn om ook maar iets te doen, vanwege de werkdruk en al het gedoe om geld en ontslagen. Maar dan de nette variant .
Ik probeer inderdaad zoals hierboven ook gezegd is, niet mijn huidige werk af te kraken, maar vooral te zeggen wat ik mis en waarom deze baan dat wel heeft. En sommige nadelen kun je tot voordelen werken. Ik heb er bijvoorbeeld in staan dat ik door mijn ziekenhuiservaring en meer werk met minder mensen, wel geleerd heb om hard te werken en altijd stressbestendig te zijn. Het is wel ander werk, maar bepaalde (algemene) eigenschappen komen in elk werkveld wel van pas.
Missch ook meer vanuit je persoonlijkheid uitwerken ipv eerdere werkervaring?
Ik kan me voorstellen dat het belangrijk is dat je goed met veranderingen kunt omgaan, dat geen dag hetzelfde is. Dat je adaptief bent. Kun je voorbeelden uit je dagelijkse leven bedenken waaraan je dit kunt koppelen?
Tegelijkertijd is dit een baan waar niet veel mensen direct een 1op1 fit mee heeft lijkt me. Er zal vast een leertraject of opleiding aan gekoppeld zijn? Dus missch ook benoemen dat je heel leergierig bent, en ook in vorige banen veel hebt uitgezocht, eigen gemaakt etc?
Ik heb ergens gesolliciteerd waar op de website staat: je hoort binnen 5 werkdagen wat van ons.
Het is nu werkdag 6 na het opsturen van mijn brief en heb nog niks gehoord, behalve een standaard ontvangstbevestiging. Wel kerstperiode natuurlijk dus begrijpelijk als het van hun kant anders dan normaal loopt.
Wat vinden jullie: is het toch oké om al te bellen met de vraag of ze al naar mijn sollicitatie hebben gekeken?
Ik zou zelf nog eventjes afwachten gezien de feestdagen. Ik weet niet wat het voor bedrijf is maar wij zijn bijvoorbeeld tot 8 januari gesloten. Veel bedrijven zijn rond deze dagen dicht of maar minimale bezetting.
Mogelijk vinden ze de ontvangstbevestiging dat je iets hebt gehoord van ze.
Ik heb een sollicatie gestuurd met sluitingsdatum 31 december maar niet eens een ontbangstbevestiging gekregen.Vind dat altijd wel fijn.
Ik zou het nog even afwachten. Als ik bij ons kijk duurt het door de feestdagen ook wat langer voor kandidaten reactie krijgen.
+@Mrs.Fraser
Thanks, dan breng ik nog even geduld op
Je kan opzich ervaring hebben als je al agent op straat bent. Dan sluit het wel allemaal wat beter aan.
@lisaanna heb jij al iets gehoord? Ik heb ook gesolliciteerd (voor Bergen op Zoom), maar alleen gehoord dat mân brief doorgestuurd is, daarna niks meer. Twijfel nu ook of ik moet bellen.
Alleen bevestiging en dat mân brief doorgestuurd is idd! Maar ze zeiden bij ons tijdens die voorlichting dat ze ivm kerstvakanties pas in de eerste week van januari ernaar gingen kijken en dat we waarschijnlijk 10 januari horen of we uitgenodigd worden voor een gesprek.
Edit; oh en de vacature ging trouwens ook pas 26 december dicht, weet niet of dat bij jou veel eerder was?
Ah oké! Bij ons niet specifiek iets over gezegd of ik heb het niet gehoord. De vacature hier sloot 18 december.
Ik heb op oudjaarsdag de knoop doorgehakt dat ik een nieuwe baan wil. Ik ben zo klaaaaar met op kantoordagen om 6.00 in de auto zitten en vaak pas om 18.00 thuis zijn door files. Maar vind het ook zo spannend, meine gute. Heb nu een vacature gezien bij een Nederlandstalig bedrijf, dus moet ook voor het eerst in het Nederland solliciteren (niet dat dit een probleem is, maar ik vind het zoeken naar de juiste termen op mijn cv en in de brief).
Ik mag op gesprek! Jij al iets gehoord?
Supertof! Spannend!
Nee, ik nog niet helaas. Ik verwacht op zân vroegst eind van de week ook pas eigenlijk.
Nou dit is snel gegaan. Sollicitatie heb ik er uit gestuurd, dus ben heeel benieuwd wanneer ik iets hoor. Er staat twee weken na sluiten van de vacature, maar gezien de vacature tot in april open staat hoop ik op iets eerder antwoord.
Ik heb ook gesolliciteerd vanmiddag.
Ben benieuwd, vacature beschrijft dat hybride werken grotendeels de voorkeur heeft ( kan ik nu alleen met een hele goede reden) dus ideaal.
Ik zou binnen 2 weken wat horen, vind ik vrij lang omdat er geen einddatum bij de vacature stond maar ik wacht geduldig af haha.
Ik heb binnenkort gesprek, waarbij je eerst 5 minuten een pitch moet geven. Dit heb ik nog niet eerder gedaan. Iemand tips? Ik heb gesolliciteerd voor centralist meldkamer en je mag gebruik maken van een laptop, dus kan bijv een PowerPoint oid maken.