Sollicitatietopic #2

Ik ben momenteel aan het solliciteren en je merkt echt dat het vakantie is want alles gaat zó langzaam. Echt een slecht moment want ik hoop nog op wat reacties, maar zit al verder in de procedure bij een ander bedrijf :disappointed:

Ik merk ook dat veel bedrijven gewoon altijd een vacature open hebben staan dus er is geen sluiting of je hebt dan ook geen idee of ze eigenlijk wel iemand zoeken, en als je even belt om te peilen zijn recruiters (begrijpelijk) druk dus nemen niet op.

Dus misschien wacht ik op niks haha

1 like

Heel herkenbaar ja! Opzich wel ‘fijn’ om te weten dat het bijna overal zo gaat. Ik begon bijna te denken dat ik bij vage organisaties solliciteer. Vind het zo demotiverend dat ik overal achteraan moet. Ik heb nu een mail terug van iets wat ik begin december heb gestuurd, waar ik waarschijnlijk pas in februari op gesprek kan (oké het was een open sollicitatie). Maar ik heb 1,5 week geleden nog een sollicitatie verstuurd, maar nog niet eens een ontvangstbevestiging.

En nu ben ik weer even vacatures aan het zoeken en kom ik best wel leuke dingen tegen. Maar dan twijfel ik of ik dat óók nog moet sturen. Aan de ene kant schiet dit niet op, maar ik wil eigenlijk ook niet hebben dat ik straks 4-5 gesprekken heb.

1 like

Morgen een sollicitatie voor een wetenschappelijke stage die ik echt graag wil hebben, dus ben al dagen aan het voorbereiden. Heb echt 4 a4tjes vol geschreven ter voorbereiding op wat ze mogelijk gaan vragen. Maar wil me daar ook niet teveel op focussen want straks vragen ze iets anders en sta ik met mijn bek vol tanden. Aah, vind dit altijd zo spannend!!

6 likes

Gisteren gesprek gehad voor deze interne vacature. Was een leuk casual gesprek vooral, geen ingewikkelde vragen en ik heb alles goed kunnen vertellen. Maar ik ga maar nergens van uit. Ik ga niet uit van dat ik word aangenomen en ook niet van dat ik niet word aangenomen. Ik merk gewoon dat ik een beetje klaar ben met constant maar door brandende hoepels moeten springen om mezelf te bewijzen. Als dit hem niet wordt dan is het voorlopig ook echt wel even klaar voor mij.

Ik hoor in ieder geval uiterlijk morgen of ik naar het tweede gesprek ga. Daar nodigen ze meestal 2 of 3 mensen voor uit.

12 likes

Ik snap je! Ik wacht nog steeds op een aantal reacties en ik hoopte dat ik afgelopen maandag/dinsdag wel iets zou horen.

Heb ook hetzelfde dat ik nu twijfel over vervolgstappen omdat dat weer zo’n lang proces is. Ik vind het ook best lastig dat een sollicitatieprocedures wel snel gaat nu en ik van veel dingen nog niks gehoord heb, want moet ik dan maar daarvoor gaan? Omdat ze snel zijn is het niet meteen de beste optie…

Heb jij inmiddels al wat reacties?

1 like

Net mijn sollicitatie geupload, kreeg ik een bevestiging dat ze mijn sollicitatie naar de functie van vrijwilliger in behandeling gaan nemen. Ik heb gesolliciteerd op een managersfunctie :sweat_smile:
Ter check gekeken of ik de echt de goede vacature had aangeklikt, dit klopte ook.
Dus morgenvroeg de recruiter maar even appen.

1 like

Ik had het laatst al gevraagd, maar iemand nog tips voor het geven van een pitch?
Ik verval nu een beetje in: ik kan dit en ik kan dat. Maar is las ook weer ergens dat het in je pitch niet handig is om voorbeelden te noemen. Terwijl ik denk dat voorbeelden juist benadrukken waarom je iets wel of niet kan.
Pffff ik haat dit zo. Wil die baan heel graag maar ik ben zo slecht in die gesprekken.

1 like

Morgen! Maar ben er inmiddels al flink mee bezig en heb m’n pitch klaar. Zit nu al te denken of ik dit staand of zitten moet doen.

1 like

Ik heb inmiddels een gesprek gepland staan bij de ene. Maar dan ook echt eind februari pas. Dat vind ik opzich niet erg, want ik heb een voorkeur voor het andere bedrijf. Maar die hebben dan weer, behalve een ontvangstbevestiging, niet gereageerd nog. Ik probeer echt al vanaf juni om weg te gaan bij mijn huidige werk en al mijn sollicitatieprocedures nemen gewoon meerdere maanden in beslag, mega kansloos.

En idd, wat jij zegt is ook waar: als iemand een keer snel is, maakt dat het niet meteen de beste optie. Maar soms ben je die procedures zo zat dat je bijna denkt: is goed, doe maar gewoon de eerste die reageert. Hopelijk heb jij inmiddels al wel wat binnen!

2 likes

Ik heb gister gesprek gehad en heb vandaag te horen gekregen dat ik door ben naar de volgende ronde!

@lisaanna jij nog iets gehoord? Of richt je je op klm nu? Daar ben je al ver toch?

14 likes

Ik had maandag een gesprek en vandaag een aanbod gehad :partying_face:. Ben heeel blij en opgelucht. Maandag ga ik het vertellen op m’n werk maar formeel zeg ik pas op als ik het contract heb gehad ofwel de 31e. (maar ik moet weer door een screening, ook als oud medewerker :upside_down_face:) dus dat duurt misschien nog net iets langer.

22 likes

Ik heb voor het eerst een vacature gezien waar ik echt heel enthousiast over ben, bij een heel gaaf bedrijf. Ik zag op LinkedIn dat een oudcollega daar ook werkt, dus had hem een berichtje gestuurd of hij mijn naam kon laten vallen ergens. Dat heeft hij gedaan, maar hij wist tevens te melden dat er ‘honderden’ reacties zijn op de functie :exploding_head: :smiling_face_with_tear:

Vacature 1: afgewezen omdat er kandidaten waren met meer ervaring

Vacature 2 : paste goed bij de organisatie maar zochten voor de betreffende locaie iemand met meer ervaring.

Dit is echt balen omdat ik nu 3 jaar ervaring heb en dat blijkbaar nog steeds niet genoeg is om uberhaupt een gesprek aan te gaan.

Vraag: mijn ervaring bestaat uit een gedeelde periode van waarneming ( maar echt actief uitvoeren van de functie) en een periode waarbij de waarneming verviel en ik echt voor de functie aangenomen ben.

Ik heb dit nu als 2 separate ervaringen op mijn c.v. staan. Zouden jullie dit ook doen of gewoon als 1 ervaring vermelden?
Het betreft 1 functie binnen 1 bedrijf.
Ik weet niet of de informatie dat het een periode van waarneming betrof heel relevant is omdat ik de functie wel uitvoerde.

2 likes

Vervelend dat het niet is gelukt bij deze vacatures!

Bedoel je met waarneming dat je de rol tijdelijk van iemand hebt overgenomen omdat diegene er niet was. De reden waarom doet er niet echt toe toch, zolang je de functie maar echt zelf feitelijk hebt uitgevoerd.
Ik zou deze periode gewoon samen nemen. Zie niet echt in wat het toevoegt om dat onderscheid te blijven maken

6 likes

Klopt, ik heb de functie op alle aspecten uitgevoerd gedurende de waarneming.
Dan ga ik het aanpassen, dank je!

1 like

Zoals ik het lees zou ik het gewoon als één functie op je cv zetten waardoor je ervaring iets aangedikt lijkt , ik heb gemerkt dat ze zich echt blind staren op ervaring maar uiteindelijk moet je toch altijd een paar maanden tot een jaar geven om je nieuwe werkkracht in te laten werken.

Ik werk nu ook zelf op een plek waar ik eerst niet was aangenomen omwille van gebrek aan ervaring (was er wel maar dan bekeken van de andere kant om te stellen) waar ze uiteindelijk op terug gekrabbeld zijn omdat de andere kandidaten allemaal hebben afgehaakt (veronderstelde ik toch) en nu is iedereen wel super tevreden van mijn werk. Ik zou er dus echt niet teveel van aantrekken en gewoon bluffen.

1 like

Hoe doen jullie het eigenlijk met sollicitatiegesprekken als je al een baan hebt?
Ik ben al sinds juni bezig met weggaan bij mijn huidige werk, en ik ben inmiddels door al mijn excuses waarom ik er nu weer niet ben heen.
Probleem is dat ik nu met patiënten werk, ik mijn eigen werk niet kan plannen en alles weken van te voren al gepland wordt. Dus nu kom ik net een vacature tegen voor een leuke functie, maar de gespreksdatum staat al vast op een datum die ik niet vrij ga kunnen krijgen.

Vind het zo frustrerend. Zo veel leuke banen zijn er niet en op de helft kan ik niet eens reageren omdat ik moet werken bij een baan waar ik eigenlijk geen moeite meer in wil steken.

3 likes

Ik zou toch gewoon solliciteren en mocht je worden uitgenodigd voor een gesprek laten weten dat je die dag echt geen vrij kan nemen. Vaak is er dan nog wel wat te regelen.

2 likes

Wat @quarterlife ook zegt: gewoon solliciteren. Toen ik op mijn huidige baan solliciteerde kon ik ook niet op de datum van de gesprekken, dat had ik aangegeven en toen werd er een andere datum voorgesteld, en tijdens het gesprek zeiden ze dat ze 2 mensen op de oorspronkelijke datum hadden gesproken en 8 op de ‘nieuwe’ datum. Dus zo belangrijk was die eerste datum bij deze sollicitatieprocedure niet.

3 likes

@Ainu en @Scorpiovibes dank jullie wel, ik ga het aanpassen op mijn c.v.

@Ainu Ik zie het niet perse als aandikken want ik heb het werk wel gedaan al die tijd.

3 likes