Sollicitatietopic #2

Ja, aandikken was de foute woordkeuze van mij. In ieder geval veel succes!

2 likes

Het is bij dezelfde organisatie toch? Ik kan me dan ook wel weer voorstellen dat het goed staat dat je begonnen bent als waarnemer en daarna vast, dat je laat zien dat ze tevreden waren over je functioneren dat je het mocht blijven doen. Je zou het dan ook zo kunnen doen:
Functie - organisatie (start - heden)
Eerst a.i., nu vast

3 likes

Wat diegene hierboven zeggen is voor mij wel een eye opener. Daarnaast, als je echt weg wil, is het zo zonde om niet kunnen solliciteren hierdoor. Zou dan toch overwegen het een te geven bij je leidinggevende en desnoods vakantieuren op te nemen voor gesprekken. Tenzij dat dus ook niet lukt qua planning

1 like

Ja voor mij ook inderdaad! En dat bij een vacature waar veel mensen op reageren, misschien inderdaad wel veel mensen niet kunnen en dat er iets geregeld kan worden. Dus ik ga het toch maar proberen! En als het niet kan, dan is het maar jammer.

Vakantie opnemen kan wel, maar alleen als er ruimte is in de planning. En dat lukt vaak alleen enkele weken van te voren. En ik wil het ook niet te vaak gaan doen, want de vorige 3 sollicitaties is ook niks geworden. En dan heb je vaak gesprek en een tweede gesprek en nog een meeloopdag etc. Telt lekker op, en dan wordt het uiteindelijk niks. Dus ben op een gegeven moment dan bang dat ik geen vakantie meer over heb op als het zo gaat.

1 like

Gewoon solliciteren! Wij hadden ondanks ook een vacature waarbij we 1 dag hadden gepland voor de gesprekken. Een persoon kon echt niet op die dag, dus hebben we een ander moment gezocht om diegene toch te spreken.

1 like

Zijn er hier meer mensen die in een Spoor 2 re-integratietraject zitten? Ik zit na bijna een jaar ziekte min of meer vrijwillig in Spoor 2 (vorige maand opgestart), omdat ik niet terug wil naar mijn huidige werkgever - en dat met het oog op de toekomst ook niet realistisch was. Maar ik vind het doodeng om nu, na een tweede burn-out, opeens het wiel weer te moeten uitvinden, met de stress van de aankomende loonsverlaging - want jaar ziek - en ā€˜dreiging’ van dit traject erbij.

Ik weet wel ongeveer wat ik wil qua werk denk ik, als ik het zou kunnen, maar het probleem is dat ik a) daar ervaring en verklaringen voor mis, en b) zelf heel moeilijk kan inschatten wat ik (nu) kan. Totaal geen (werk)zelfvertrouwen meer na twee keer een vrij toxische ervaring te hebben meegemaakt. (Uiteraard heb ik ook eigen valkuilen, waar ik met therapie hard aan werk.) Heb wel een fijne loopbaancoach maar vind het ontzettend moeilijk en blijf maar twijfelen als ik een vacature zie. Ik hoef officieel pas vanaf februari ’solliciteer-inspanningen’ te doen, maar ben er wel mee bezig als ik iets voorbij zie komen dat mogelijk interessant is.

Hoe eerlijk moet ik zijn in m’n brief of telefoontje over bijvoorbeeld het missen van een bepaalde verklaring (die vereist wordt), hoe eerlijk moet ik zijn over het feit dat ik in een Tweede Spoor re-integratietraject zit, en dus eigenlijk in eerste instantie meer een ā€˜werkervaringsplek’ zoek, in plaats van de geadverteerde baan? (Mijn huidige werkgever is eigen risico-drager, dus ik zou dan de eerste maanden gedetacheerd worden, wat het directe nadeel voor een toekomstige werkgever om iemand met een ā€˜rugzakje’ aan te nemen deels compenseert). Ik vind dit zo lastig. Ik neig er zelf naar om wel direct redelijk eerlijk te zijn (ik kan mijn situatie ook wel prima uitleggen), omdat solliciteren op een specifieke functie als ze sowieso niet voor aanpassing/werkervaringsplek open willen of kunnen staan eigenlijk voor iedereen tijdverspilling is, maar mijn coach zegt terecht ook dat het handig kan zijn hier in eerste instantie wat terughoudend in te zijn.

Ik maak alles veel te groot en mijn hoofd blijft maar over de kleinste dingen malen. :joy:

2 likes

Ik heb toen bedrijven opgezocht die me interessant leken via LinkedIn en gevraagd of ik daar 3 maanden boventallig mee kon draaien in het kader van een werkervaringsplek, zonder vergoeding (had ik toch niks aan want dat werd dan weer verrekend met de uitkering). Ook wel op een reguliere vacature gereageerd maar dan wel met bovenstaande erin verwerkt. Had al wel wat ervaring met de doelgroep, maar niet met de richting van dat werk of het type bedrijf (een gemeente). Was heel fijn

4 likes

Ik zit op hete kolen omdat ik op m’n nieuwe contract wacht ofwel op mail dat ik dingen moet aanleveren en dat ze dan pas een contract gaan maken. Nou succes dat het allemaal nog lukt voor de 31e en voor die tijd zeg ik formeel niet op :sob::sob:. Waarom zijn zo’n afdelingen zo gvd traag man, die kunnen toch ook zien dat het einde van de maand nadert?

Ik ben uitgenodigd voor een tweede gesprek en ook direct een arbeidsvoorwaardengesprek. Nu is dat de eerste keer dat ik dat doe en heb in een eerste gesprek al wel aangegeven dat ik een vaste vrije doordeweekse dag wil maar voor de rest echt geen idee hoe je zoiets aanpakt en wat realistisch is om te eisen. Ik heb in totaal al 2 jaar ervaring in de zorg maar niet in deze functie. Dus dat is dan niet echt ervaring die ik mee kan nemen lijkt me. Het is ook een andere cao van vvt naar ggz. Ik voel me echt nog een klein kind op dit gebied.

2 likes

Ken je misschien iemand die daar wel in werkzaam is en met je mee kan denken? Anders misschien iemand van het forum.

1 like

Ik ken 1 iemand die er werkt maar dat is wel een andere situatie want die begon er zonder wat voor ervaring dan ook

2 likes

Lees van te voren goed de cao van de ggz. Volgens mij is dat een best uitgebreide met duidelijke functiehuizen. Meestal is in een dergelijke cao het echt best wel goed geregeld, houden bedrijven daar ook aan vast en zit je onderhandelingsruimte vooral in je (aanloop)schaal en trede. En even checken wat de voorwaarden zijn voor volgende salarisstappen in je tredes: is dat elke 1 januari, of na een jaar in dienst etc. (Edit: uitleg waarom: bij mij is dit bijv. elke 1 januari maar alleen als je minimaal zes maanden in dienst bent. Vet kut als je dan in augustus start, vijf maanden in dienst op 1 januari, dan krijg je die verhoging dat jaar dus niet. Dat kan je dan wel onderhandelen bij je voorwaarden om dat bij goed functioneren wel te krijgen).

Zet voor jezelf op papier waarom jij vindt dat je x schaal en x trede verdient vanwege bepaalde ervaring, kennis, kunde, dat helpt. Het zal onrealistisch zijn de hoogste trede te vragen gezien je gebrek aan ervaring, maar wellicht kan je wel starten op trede 3-4.

Hebben ze al aangegeven welke schaal de functie is?

3 likes

Ja FWG 45

Ah, ik baal. Ik had vandaag tweede gesprek voor een hele leuke rol maar het net niet geworden. Uiteindelijk legde ik het af op werkervaring maar wel positieve terugkoppeling gehad voor de rest. Ik zag mezelf er echt werken, dus vind t jammer. Vooral ook omdat er zo weinig interessants voorbij komt.

Ik had wel vandaag ook (ja, was een drukke dag :crazy_face:) een eerste gesprek voor een functie die me ook leuk leek, alleen werd daar wel expliciet genoemd dat de werkdruk heel hoog is geweest en het team net uit turbulent vaarwater aan het komen is dus moet er wel even over nadenken of me dat niet afschrikt. Maar eerst maar even deze teleurstelling laten bezinken

5 likes

Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek voor een hele leuke baan. Maar ik ben heel ziek, echt influenza. Het is ook 40 min rijden. God ik baaaal zo. Zou ik kunnen bellen of het online kan? Ik weet dat ze per 1 maart iemand willen aannemem en ik heb een maand opzegtermijn.

2 likes

Ik zou inderdaad vragen of het online kan, hopelijk zijn ze flexibel!

3 likes

Dat wordt toch sowieso bijzonder krap, 1 maart? Aangezien je denk ik ook het contract etc. getekend wilt hebben.

Ik zou wel bellen inderdaad, of het online kan of wellicht verplaatsen. Beterschap!

2 likes

Ik ga ook maar eens meelezen in dit topic! Heb weinig ervaring met solliciteren maar ben nu wel echt op het punt beland dat ik echt weg wil als ik iets beters tegenkom.

Alleen ik merk dat ik de laatste jaren zo onzeker en emotioneel ben geworden (vooral het laatste) dat ik echt bang ben dat ik ook emotioneel word in een sollicitatiegesprek waarin het persoonlijk wordt zeg maar. Ik huil super snel, ook bij spanning of zenuwen, en ik haat dat maar daardoor wordt het alleen maar erger.

Aah, ik werd gister nog emotioneel tijdens een sollicitatiegesprek en daar werd heel lief op gereageerd. Als iemand daar negatief over doet, is het niet de juiste match voor jou. Het ligt natuurlijk ook aan de context.
Mocht het gebeuren dan zou ik het gevoel benoemen, dat helpt ook voor jezelf. Emoties zijn menselijk, solliciteren is spannend en doet veel met je, het kan gewoon gebeuren.

2 likes

Het is gelukt! En inderdaad krap, ze willen waarschijnlijk ook eerst dat een aantal meelopen. Voelde zelf alleen niet echt een klik…

2 likes