Sollicitatietopic #2

Ik zou eigenlijk nu al rond kijken en als je iets ziet solliciteren. Je kan telefonisch informeren of de startdatum een harde eis is. Zekerheid is wel belangrijk, dus ik zou dan wel een datum noemen waarop je zeker weet dat je kan starten.
Maar vaak als ze je echt willen is er wel iets mogelijk. Ik kon bijvoorbeeld 5 maanden later beginnen.

2 likes

In principe start je bij duaal of in September of in Februari. De opleiding die ik wil doen sluit aan bij mijn huidige opleiding maar dan op HBO niveau, doe nu een MBO opleiding.

Ik heb nu twee vacatures gezien die mij aanspreken. Niet bij alle vacatures staat dat het duaal is maar dat is misschien alsnog bespreekbaar en anders zou ik het in deeltijd kunnen doen.

@Desalnietteplus @Alicante

Ik ga inderdaad nu al vast rondkijken!

3 likes

Als je nu al vacatures in de gaten houdt zul je daar ook startdata bij zien staan en kun je een beetje inschatten hoe lang het in jouw werkveld ongeveer duurt voordat je zou beginnen als je wordt aangenomen.

1 like

Wij willen verhuizen naar een stad twee uur verderop (waar ik vandaan kom). Ik ga eerst op zoek naar een baan, dan een huis en dan gaat mijn partner op zoek naar een baan. Hij kan zijn huidige baan vanuit huis doen en ik niet.
Maar hoe zouden jullie dat benoemen in een sollicitatiebrief? En zet ik het ook al op mijn cv? Vaak word je al goed- of afgekeurd op je woonplaats toch? En die zou voor nu wel echt te ver zijn. Ik wil natuurlijk gewoon uitgenodigd worden en kan in een gesprek altijd toelichting geven, maar ja dan moet ik wel eerst uitgenodigd worden. Iemand die hier ervaring mee heeft?

1 like

Ik zet lang niet altijd mijn woonplaats in een sollicitatiebrief of op mijn cv, heb niet het idee dat ik daardoor minder snel uitgenodigd word. Een collega van mij wist al dat ze zou gaan verhuizen en zocht daarom in de nieuwe omgeving vast een baan, dat vond bij ons iedereen eigenlijk heel logisch

4 likes

Ik zou het kort benoemen in je brief. Zeker als je ook (deels) op locatie gaat werken.

Toevallig hadden wij laatst best wat sollicitanten op een vacature, en meerdere personen woonden zeker twee uur bij ons kantoor vandaan. Daar werden ze niet meteen op afgewezen, maar gelijke kandidaten die dichterbij wonen wordt dan (in eerste instantie) toch de voorkeur aan gegeven. Als wij in hun brief hadden gelezen waarom ze juist bij ons solliciteren in plaats X, dan waren er wellicht andere keuzes gemaakt.

1 like

Ik zou me vooral afvragen hoe je dat wil gaan doen als je wel al een baan hebt, maar het even duurt voor je een huis kan vinden.

Meestal raden wij in zo een situatie aan om weer bij ons op de radar te komen als je een huis gevonden hebt, maar dat komt ook omdat in mijn sector de meeste niet vanuit huis kunnen werken, dus die optie valt hoe dan ook weg.

2 likes

Welke sollicitatie vraag vinden jullie echt ruk om te krijgen en waarom?

1 like

De vacature die ik nu op het oog heb is volledig (op 1 keer per maand na) vanuit huis.
En we hebben de optie tijdelijk bij familie in te wonen. Wel zo kort mogelijk natuurlijk want dat is voor de familie banden beter.
Maar zou jij dan aanraden dat ook te benoemen? Dat je al wat vragen wegneemt zeg maar?

@Riley ook een optie natuurlijk. En daar heb je nooit vragen over gekregen? Want ze zien natuurlijk wel je huidige werkplek dus dan zien ze het ook.
@Blauwbeertje ja ik denk dat ik dat ga doen. Zag ook een voorbeeld van iemand die op haar cv had gezet dat ze in plaats X woonde maar ging verhuizen naar plaats Z. Voor het geval X al een ā€˜afknapper’ zou zijn.

Nee nooit vragen over gehad, maar goed een rondje LinkedIn laat al wel redelijk zien in welke regio ik werk/woon en heb nooit honderden kilometers verderop gesolliciteerd.

Als je een keer per maand naar locatie moet kan ik me niet voorstellen dat ze je op basis van je huidige woonplaats zouden afwijzen. Denk dat er geen goed of fout is, veel succes in ieder geval!

2 likes

Hoe snel na de sluitingsdatum van een vacature verwachten jullie iets te horen? En na hoeveel tijd zou je zelf aan de bel trekken en om een update vragen?

Wachten duurt lang haha

Binnen de week voor beide, al is het een standaard bericht in de trant van ā€˜hi je hoort binnen 7 dagen wat van ons groetjes’.

2 likes

Hoe lang wacht je al? En hebben ze in de vacature al aangegeven wanneer er eventueel gesprekken zijn?

3 likes

Ik heb toevallig vandaag gemaild over een vacature waar ik 3 weken geleden op heb gereageerd, maar daar stond geen sluitingsdatum bij (ze gaven aan dat ivm voorjaarsvakantie de verwerking van reacties wat was vertraagd)
Persoonlijk vind ik dat je na 2 weken na sluiting wel kunt informeren wat de stand van zaken is, 1 week vind ik wat snel.

1 like

En @Mrs.Fraser ik wacht nu 1 week, en in de vacature stonden geen data voor gesprekken genoemd, dus ik wacht nog even verder hoor voor ik aan de bel trek. Had ook nog niet per se iets verwacht, maar wel gehoopt haha

1 like

Ik vind zelf een week wel al lang, maar dat komt omdat ik gewend sneller te moeten reageren. Ik heb onlangs bij mijn man gezien dat het soms wat langer kan duren, dus ik zou ze nog wat tijd geven.

Wacht anders tot einde van de week en bel dan even, dus donderdag of vrijdag. Is opzich ook niet gek hoor, dan heb je ook weer even de aandacht en als ze dan je CV/brief zien kan dat best wel een voordeel zijn.

3 likes

heeft er iemand wel eens onderhandeld bij de overheid? ik heb echt een prima bod, snap hem, maar ergens knaagt het ook dat je nooit het eerste bod moet accepteren?

Zoekt iemand nog een functie in de e-commerce? Stuur mij een DM (omgeving Den Bosch)
Weet niet of dit hier mag, anders verwijder het gerust, maar is in mijn team en denk dat hier veel geschikte kandidaten zitten, ik dacht win win haha.

1 like

Toen ik bij de overheid begon (Rijk) heb ik er een extra trede bijgekregen maar dat was omdat HR niet al mijn werkervaring had meegenomen (was mijn tweede baan maar was nog vrij groen). Ik zou het altijd proberen, maar ik zou wel met argumentatie komen (meer werkervaring dan blijkt uit het aanbod, marktconform salaris ligt hoger, extra skills die je meebrengt etc).

2 likes

Altijd proberen! Al is het maar voor de vorm