Sollicitatietopic #2

Nee, ik heb nog niks anders. Maar meer omdat ik mezelf bij de andere twee banen ook uit de sollicitatie getrokken heb. Maar ik zit in een hele luxe situatie waarbij ik mijn baan op dit moment meer dan prima vind (eigenlijk gewoon 80% van de tijd zelfs leuk), en op zoek ben omdat ik dichter bij huis wil werken. Dus bij de minste twijfel haak ik al af.

Ik zit op dit moment in een sollicitatieprocedure bij een bedrijf waar ik 4 jaar geleden tot het arbeidsvoorwaardengesprek ben gekomen. Het gaat om een soortgelijke functie als destijds. 4 jaar geleden boden ze me 1000 euro bruto per maand minder dan ik destijds verdiende (!) met geen mogelijkheid tot meer, waardoor ik niet akkoord gegaan ben.

Nu heb ik weer bij dat bedrijf gesolliciteerd want ik ben werkeloos op dit moment. Verder is het bedrijf dicht bij huis en in de sector waar ik in wil blijven werken en ervaring heb. Er zijn niet veel andere bedrijven in deze sector in de buurt.

Ik heb tijdens het eerste gesprek aangegeven dat we de vorige keer niet uit de arbeidsvoorwaarden gekomen waren. Alsnog ben ik uitgenodigd om op vervolggesprek te komen, maar er werd gevraagd waarom ik zelf alsnog door zou willen gaan. De kans bestaat dat we weer niet uit de arbeidsvoorwaarden gaan komen.

Ze hebben ook al een bedrag genoemd wat 300€ bruto onder mijn voormalige loon lag. Ik ga sowieso in overleg met betrekking tot de overige voorwaarden en alles naast elkaar leggen.

Heeft iemand tips om deze onderhandeling verder te laten komen? Wellicht contractueel vast laten leggen dat ik na een jaar financieel een grote stap kan maken?

1 like

Is het loon het enige minpunt? Want missch ook de secundaire arbeidsvw gunstiger, wat/hoeveel ze aan pensioen bijdragen? Dus dan is het bruto bedrag niet altijd alleszeggend.
En hoe zit het met thuiswerken etc?

Je zou idd ook kunnen vastleggen dat je na een jaar (ongeacht of je een onbepaald tijd contract of verlenging krijgt) een x percentage verhoging krijgt bij goed functioneren. Of een eenmalig bedrag? Dat heb ik weleens gehad.

Maar mijn ervaring is wel, als ze niet echt bereid zijn mee te denken, zijn dit ook vaak lastige gesprekken. Of ze gaan het zo ruim opschrijven dat die intentie er mogelijk is, maar ook nog ruimte kan bieden om eronder uit te komen.

Zou sws ook goed doorvragen naar hoe doorgroei mogelijkheden er bestaan, reguliere verhogingen, cao ja/nee?

2 likes

Na twee onsuccesvolle sollicitatiegesprekken had ik vandaag een sollicitatiegesprek waarbij ik direct te horen kreeg dat ze mij aan willen nemen. Vanaf 1 april kan ik daar starten :partying_face:

58 likes

Dat is echt een hele chille positie om van daar uit werk te zoeken. Dan kan je lekker kritisch zijn en hoef je geen genoegen te nemen met minder. Hopelijk vind je snel iets wat helemaal leuk is!

@wiewatwaar @Scorpiovibes bedankt voor jullie berichtjes. Vandaag kreeg ik te horen dat ze me een aanbod gaan doen, dus dan kan ik ook naar de secundaire arbeidsvoorwaarden kijken en dan eventueel nog even in gesprek gaan!

4 likes

Alweer bijna 2 maanden geleden en inmiddels weer heel wat stappen verder in het sollicitatieproces. Vandaag een mail gehad dat ze de intentie hebben om mij aan te nemen. Nu volgt nog een aanstellingsgesprek (over arbeidsvoorwaarden en salaris denk ik?) en een screening.
En nu het definitiever wordt vind ik het ineens zoooo spannend. Werk al bijna 11 jaar bij hetzelfde bedrijf en is niet in mijn studierichting dus altijd wel bezig geweest met wat ik wil en ook zeker niet altijd blij geweest met m’n werk. Heb op verschillende afdelingen gewerkt en bij m’n huidige afdeling is het niet uitdagend maar ook wel weer uit te houden. Nu ben ik ineens bang voor wat ik op ga geven.

8 likes

Oeh wat tof dat je bent aangenomen, gefeliciteerd!

3 likes

Ik herken het wel. Ik kreeg een beetje koud water vrees toen ik m’n leidinggevende had verteld dat ik weg ga, toen werd het definitief. Imposter syndroom kwam ook opeens om de hoek kijken, terwijl ik tijdens sollicitatiegesprekken super zelfverzekerd was want ik weet dat ik goed ben in m’n werk. Die gevoelens zijn ook wel logisch denk ik, mensen zijn gewoontedieren en een nieuwe baan is ook best stressvol. Gefeliciteerd met je nieuwe baan in ieder geval!

7 likes

Ik ga solliciteren bij de politie (niet als politieagent oid). Wel erg spannend.

10 likes

Voor welke functie? Mocht je vragen hebben, ik zit ook een procedure bij de politie, moet alleen nog arbeidsvoorwaarden en screening.

Is een traineeship. Heb zelf in het verleden een keer wel gesolliciteerd voor agent, maar zit nu in een hele andere richting (en gerealiseerd dat dat niet bij me past). Mijn vaardigheden passen heel goed hierbij en ik heb eindelijk ergens een passie voor, wat ik totaal niet had bij mijn vorige baan (was zoekende naar wat ik nou echt wilde). En niet geschoten is altijd mis. Wist niet eens dat ze bij de politie ook traineeships deden en is de organisatie waar ik al erg lang zou willen werken, maar ze vragen altijd om veel ervaring

3 likes

Als jullie solliciteren op een functie waar geen salarisindicatie bijstaat, op welk moment beginnen jullie daar dan over? Pas bij het arbeidsvoorwaarde gesprek of eerder?

1 like

Al voor het solliciteren, ik bel dan op om te vragen wat hun range is. Dan kan ik bepalen of ik het de moeite van m’n tijd vind.

9 likes

Ik zou dit vragen voordat je solliciteert.

3 likes

Ik heb het nu op m’n cv gezet, afgelopen tijd best een aantal gesprekken gehad waarbij dan achteraf bleek dat we ver uit elkaar lagen, zonde van iedereens tijd…

1 like

Is voor mij afhankelijk van de functie of ik bel of niet

2 likes

Maar serieuze interesse: zou je het dan niet zonde van je eigen tijd vinden als je er achter komt dat de max voor hun fors onder je huidige salaris ligt?

2 likes

volgens mij bedoelt @Alicent met niet bellen dat ze helemaal niet gaat solliciteren. Dat doe ik in ieder geval, als er al geen salarisindicatie bij staat dan stelt het salaris vaak ook niets voor ofwel ā€œmarktconformā€

ik pleit echt voor een wet waarin het verplicht is om een salarisindicatie te noemen bij een vacature

9 likes

Ah ik las m als afhankelijk van de functie waarop ik solliciteer of ik dan wel of niet bel.

Vind ook gewoon dat dit er verplicht in moet komen, maar er zullen genoeg bedrijven zijn met een niet transparant loonhuis waardoor dit benoemen een enorm gedoe zal zijn.