Ik moet twee referenties opgeven voor een sollicitatie maar ik twijfel wat het handigste is. Ik wil liever niet mijn vorige werkgever opgeven, is het gek om alleen referenties op te geven van een bijbaan en een stage?
Hoe zet je dit er dan neer? Iets van mijn salariswens(/eis?) Is bijvoorbeeld 5K-6K?
Voor minder dan 6K kom ik mijn bed niet uit!
Get that bag girl! Slayy
Ik knap daar sowieso eigenlijk best op af. āEen marktconform salarisā āeen passend salaris bij kennis en ervaringā āeen mooi salarisā. Ok wees gewoon transparant?
Als ik het echt interessant vind en het staat er niet, vraag ik het voor ik een brief stuur. Ik vind dat vacatueres sowieso vaak niet volledig zijn dus ik heb meerdere zaken die ik vooraf wil weten en die stel ik dan ook (thuiswerken, contractduur). Dat voorkomt dat je voor niks tijd en energie ergens in gaat stoppen.
Ben je niet verplicht tot opgeven van meest huidige werkgever?
Heb je iemand bij HR met wie je wel een goede band had? Want meestal kan je persoon + contactgegevens noemen en dan deed ik personen met wie ik het fijn kon vinden.
Als je verder geen werkervaring hebt zijn bijbanen/stages zeker goed! Als je tijdens je studie in een bestuur of werkgroep ofzo hebt gezeten, kun je daar ook altijd even naar kijken!
Ja ik heb het gewoon onder mān gegevens staan, āsalarisindicatieā, mochten ze er niet aan kunnen/willen voldoen hoef je me ook niet uit te nodigen. Ik heb de luxe positie dat ik een prima baan heb maar de afstand begint me tegen te staan
Nee er staat alleen bij dat het van de afgelopen 5 jaar moet zijn. Ik bedacht me dat ik ook iemand van mijn vrijwilligerswerk zou kunnen vragen, dan heb ik er drie en dat lijkt me genoeg.
Dank iedereen voor de reacties!
Ik vind het zelf ook vervelend als bedrijven geen transparantie geven. Maar helaas komt het in praktijk heel veel voorā¦
ik dacht juist dat het niet gevraagd mag worden vanwege privacy? Ik heb mijn werkgever geanonimiseerd omdat we met confict uiteen zijn gegeaan en als ik toen googelde stond overal dat ze het niet mogen vragen als je het niet zelf mee deelt.
Hoe heb je je werkgever geanonimiseerd dan? Heb je dan alleen de sector aangegeven in plaats van de bedrijfsnaam?
Ja! Ik heb wel de functie en taakomschrijving vermeld maar de werlgever weggelaten, heb het zo ook op linkedin gedaan omdat ik niet geassocieerd met die persoon wil zijn. Het helpt ook wel dat een andere weg ben uitgeslagen en als ik hetzelfde had blijven doen was het nog steeds voornamelijk een zaak van een goed portfolio hebben.
Heel eerlijk, als ik aan de andere kant van de tafel zou zitten zou ik het heel opvallend vinden als je niet je laatste werkgever zou doorgeven als je er niet meer werkt (en niet eerder hebt aangegeven waarom je weg bent). Lijkt me een logisch vervolgvraag. Maar als je daar geen referent kunt opgeven, dan zou ik wel bedenken wat je antwoord is als ze vragen waarom niet
Het is zeker geen verplichting. Maar geen transparantie zou ik opvallend vinden - ook bij het weglaten wat je werkgever is (@Ainu) - zou ik zeker naar vragen.
Morgen zou ik een ochtend meelopen. Alleen zou ik daar nog een bevestiging van krijgen (tijdstip en contactpersoon). Nu heb ik nog steeds niks van ze gehoord. Zou ik zelf er achteraan gaan? Ik denk vaak als zij die moeite niet doen, dan hebben ze alsnog geen interesse. Nemen jullie zelf nog contact op met een werkgever n.a.v. een gesprek of wachten jullie het af?
@Riley het is lastig als je ziek uit dienst bent gegaan. Dan zou ik de laatste werkgever ook niet meer willen benaderen. Als je de waarheid vertelt, ben je misschien bang dat ze jou op basis daarvan niet aannemen. Maar mag een nieuwe werkgever jou vanwege een (gebrek) aan referenties afwijzen vraag ik me af? Stel dat je bijv meer dan 10 jr niet meer hebt gewerkt en jouw ex-werkgever is met pensioen of werkt er niet meer?
Ik zou in dit geval nog wel proberen te bellen om het te achterhalen, als ik ergens in de middag niets vernomen heb dan zou ik het zo laten. Mocht er dan einde dag toch een berichtje binnen zijn is het alleen maar fijn en zo niet dan houd het op.
Ik heb dit gesprek dus inmiddels gehad en het was echt zoān tegenvaller? Had echt het gevoel afgeraffeld te worden in 30 minuten. De persoon van HR was ontzettend onpersoonlijk, sprak heel onduidelijk Spenglish en ik voelde totaal geen klik. Ik ben echt teleurgesteld, zo jammer
Het zou misschien kunnen omdat er zoveel mensen hadden gesolliciteerd en ze ookal een tijd bezig zijn met de procedure (in je vorige post stond 7 weken), dat de HR medewerker er ook geen zin meer in had? Is het een groot bedrijf? Want dan heb je na de sollicitatie natuurlijk weinig meer met HR te maken gelukkig.
āā
Long shot; is er iemand die een vacature weet voor een baan die parttime (8-24 uur), volledig hybride gedaan kan worden?
Ja dat zei mijn vriend ook, dat hij er misschien gewoon geen zin meer in had. Het is een heel groot internationaal bedrijf maar helaas zei hij dat het evt volgende gesprek met de āhiring managerā zal zijn dus toch wel nog HR. Nou ja, we gaan het zien!