Good for you!! Wel een beetje gek dat het uiteindelijke gesprek dan niet met iemand is die daar iets over kan zeggen? Haha, je zou toch denken dat als je eerst een voorstel krijgt en er dan over gaat praten, dat je dan met iemand zit die daar zeggenschap over heeft. Maar goed boeien, you did it!
Ik heb deze week een eerste sollicitatiegesprek ergens via-via, met goede hoop dat ik het word, en ik zou zooooo graag volgende week al ontslag nemen zodat ik eventueel voor die nieuwe baan nog vakantie zou kunnen nemen (ja ik loop alvast ontzettend op de zaken vooruit). Maar goed, daar kan je zo vroeg in het sollicitatieproces natuurlijk nog niet over beginnen maar ik hoop dat ze een beetje opschieten.
Hoe bereiden jullie sollicitatiegesprekken voor? Bepaalde methoden of bepaalde manier van oefenen? Bepaalde websites met tips die jullie gebruiken? Of bepaalde vragen die je altijd voorbereid?
Ik ben weer lekker brieven aan het sturen en voorlopig alvast voor één gesprek uitgenodigd. Wil heeeel graag weg bij mijn huidige werk, maar ik ben zó ontzettend slecht in het voeren van sollicitatiegesprekken dus ik wil me zo goed mogelijk proberen voor te bereiden.
Ik heb geen hele concrete tips verder maar ik probeer altijd minimaal een vraag te stellen. Hoeft niet heel ingewikkeld of origineel te zijn maar vind het een fijne manier van interesse tonen en laten zien dat ik heb nagedacht over hoe het zou zijn om daar te werken. Niet alleen vragen over de functie of taken maar ook over team of collega’s (grootte van het team, werksfeer, verloop, etc).
Ik heb voor mijn huidige baan / functie goed gekeken wat de functie inhield, wel ook al meegelopen met mensen die deze baan hadden zodat ik ook goed wist wat er van mij verwacht zou worden.
Ik heb geprobeerd te bedenken wat ze in het kader van deze functie zouden vragen ( de basic dingen als waarom denk jij dat je geschikt bent, vertel eens wat over je vooropleidingen en vorige functie, sterke / zwakke punten, wat vind je belangrijk in een baan etc). Op al deze vragen had ik een antwoord klaar.
Daarnaast vroeg ik vrienden, ( toenmalige) collega’s en familie mij wat te omschrijven, zodat ik ook een beeld had hoe anderen mij zouden zien.
Bijna alle vragen die ik had kwamen naar voren en nog een paar leuke privé vragen.
Wat ik terug vroeg is wat de mensen zelf het leukste vinden aan hun werk, wat ze het meest uitdagend vinden en wat voor persoon ze nog missen in hun team. Ook vroeg ik wel of ze regelmatig activiteiten buiten werk doen ( als in een borrel/ sportieve activiteit / pub quiz) etc, ook om de sfeer te proeven.
Het ligt met name aan degenen die de sollicitatie afnemen vind ik hoe een gesprek loopt.
Succes!!
Heel fijn deze tips en voorbeelden, dank je!
Ik vind het altijd lastig, omdat het inderdaad echt aan de persoon ligt. Ik ben zelf een beetje sociaal awkward en als die persoon dan ook een beetje zo is dan wordt het al snel een ongemakkelijk iets. Terwijl ik ook wel hele leuke gesprekken heb gehad met mensen die wat meer relaxed zijn en van nature goed zijn in gesprekken voeren met vreemden, dan zit ik er zelf ook wat lekkerder in.
@Riley vind het zelf ook raar om helemaal geen vragen te stellen, maar vaak stel ik tijdens het gesprek zelf al wel vragen en dan vragen ze aan het eind altijd nog of ik vragen heb. Vind het dan stom om nee te zeggen haha. Vragen over het team en de werksfeer zijn wel goeie vragen die ik vaak vergeet te stellen, thanks!
Naïef sowieso niet, en als jij daar tevreden mee zou zijn is het goed. Maar je zou ook kunnen nadenken of je extra vaardigheden of werkervaring meebrengt bovenop wat gevraagd wordt waardoor je meer salaris kunt vragen. Bijvoorbeeld dat je een opleiding tot Agile coach hebt gedaan, of doordat je een extra beroepsopleiding hebt oid. Of helemaal geen redenen aandragen in eerste instantie maar alleen zeggen dat je op basis van jouw profiel en competenties zat te denken aan X + 2
Ik bereid altijd 2 dingen voor: een hele lijst met vragen voor hun en een snel overzicht van wat ik ook alweer allemaal gedaan heb in mijn leven.
De vragen aan hun zijn altijd dingen als: hoeveel projecten lopen er tegelijk, hoe zitten de teams in elkaar, wie rapporteert aan wie, werkdruk, processen, etc. gewoon dat je echt een goed idee krijgt van wat ze belangrijk vinden in de organisatie, etc.
En over mezelf maak ik altijd even een tijdlijn: waar heb ik ook alweer gewerkt en wát heb ik daar ook alweer gedaan? En tegelijk komt dan altijd wel omhoog waarom je eigenlijk naar iets nieuws op zoek bent en wat je daar zo in aantrekt. Dan is het verhaal in mijn hoofd meestal wel rond.
Dat halve jaar naar boven afronden kan je zeker proberen. Ik werk ook in een sector waarbij de schalen en tredes vrij vast liggen en afhankelijk van je ervaringsjaren kom je in een bepaalde trede. Het gebeurt best vaak dat iemand toch probeert in een hogere trede te komen en soms gaat dat wel soms niet. Vaak kunnen we iemand niet meer dan 1 of 2 tredes extra geven, omdat het dan niet eerlijk is naar collega’s met meer of dezelfde ervaring.
Je hebt ook best kans dat ze uit zichzelf dat halve jaar al mee tellen, wij doen vaak wel in ieder geval. Succes!
Ik ben weer bezig met het vinden van een stage en heb al 2 gesprekken gepland volgende week. Maar ik solliciteerde eergisteren bij eén ervan (deadline was 31 maart) en ik kreeg gisteren al een uitnodiging om begin volgende week (dus nog voor de deadline) een gesprek te hebben. Is dat gebruikelijk? Willen ze op deze manier het aantal sollicitaties spreiden zodat ze niet veel tijd op 1 of 2 dagen eraan kwijt zijn ofzo? Ik ben dat niet zo gewend.
Moet ik dan na de deadline nog heel lang wachten op uitsluitsel?
Ik zal die laatste vraag ook in het gesprek zelf wel stellen, maar misschien weet iemand hier of dat gebruikelijk is.
Mijn ervaring is dat sommige bedrijven bij een geschikte kandidaat de deadline niet zo nauw nemen, dus het proces eerder opstarten en de vacature dan nog voor de deadline offline halen.
In dat geval is het dus een positief teken dat ze me op gesprek willen hebben voor de deadline überhaupt is verstreken! Dat is fijn om te horen, want ik heb drie dagen daarna een gesprek ergens anders waarbij ik verwacht wel snel iets te horen.
Volgens mij is dit heel gebruikelijk, dan beginnen ze vast met gesprekken maar wachten wel even af tot de deadline om te kijken of er nog meer mensen binnenkomen om te interviewen. Het is natuurlijk fijner als je inderdaad niet alle gesprekken op 1 dag hoeft te plannen, dat lukt vaak ook niet met mensen hun schema’s. Zo gaat de procedure bij mij nu ook.
Maar leuk dat je uitgenodigd bent! Ik zou gewoon aan het eind vragen wat de volgende stappen nu zijn
Andere vraag maar wel gerelateerd: als een vacature offline is gehaald… wat kan ik dan doen om nog te solliciteren?!
Ik zag dit weekend zo’n leuke en geschikte vacature, maar had de de dagen erna door omstandigheden onmogelijk ergens tijd om mn cv en brief ervoor gereed te maken. En nu is de vacature weg. Terwijl ik denk dat ik super geschikt ben! haha. Iemand ervaring hiermee? Heeft het zin om ze proberen te bellen of ik nog iets mag toesturen? Het is bij een groot bedrijf dus solliciteren gaat niet dmv een mail sturen ofzo, maar via zo’n online portal, die er nu dus niet meer is voor deze vacature.
En als ik ze ga bellen… is het dan verstandig om toch die CV en brief al klaar te hebben? (dit kost mij altijd heel erg veel moeite door schrijf-faalangst dus doe ik niet even 1,2,3)…
Vaak staat er bij een vacature tot wanneer deze open is, en gaat de vacature er daarna automatisch vanaf. Ik zou bellen en kijken of je nog mee kan doen. Wie niet waagt, die niet wint!
Een tip voor de volgende keer: ik kopieer de tekst van de vacature in een Word-document. Daarin staat vaak hoe je contact op kan nemen met vragen over de vacature. Vaak hoofd van de afdeling, soms HR. Dan heb je, voor het geval de vacature verdwijnt, de gegevens!
Jaa true, was ik nu vergeten te doen, normaal doe ik dat wel! Gelukkig is de vacaturetekst nog wel te vinden op LinkedIn (met iets erbij van LinkedIn dat de vacature gesloten is) maar naam hr medewerker staat daar niet op.
Er was geen sluitingsdatum trouwens. Vind ik sowieso altijd een beetje stressvol maar ik had er nu onterecht op gegokt dat ie wel nog een paar dagen zou staan…
Ik ga even tussen andere vacatures van dat bedrijf zoeken of ik nog de foto en naam van de hr medewerker die bij de vacature stond kan vinden en die (of een collega van haar) bellen
Oh goeie tips, dank je!
Wel handig om ook nog even de taken van vorige functies helder het hebben inderdaad voor het geval dat.
Waarom je ergens weg wil vind ik ook altijd een beetje ongemakkelijk. Want je wil het wel positief houden, maar niet té want anders zou je wel blijven haha
Pfff gesolliciteerd op een functie die ik écht heel graag wil. Het eerste dat voorbij komt in het half jaar dat ik nu om me heen kijk dat ik echt interessant vind. En nu probeer ik steeds maar tegen mezelf te zeggen dat ik toch wel afgewezen word, zodat ik niet zo teleurgesteld ben straks, maar ik wil het zo graag.
Vorige keer dat ik bij deze organisatie solliciteerde (op een overdreven veel te hoge functie die bijna 3 keer m’n huidige brutoloon was) had ik de ochtend na sluiting van de vacature om 9:10 uur de afwijzing al binnen. Nu is ie gisteren gesloten en vandaag nog niks gehoord, maar dat zegt natuurlijk heeeeelemaal niks.
Maar duim even voor me alsjeblieft
Goh ja ik ga binnenkort ook solliciteren binnen het onderwijs, wordt mijn eerste jaar als leerkracht. Echter wordt overal benadrukt dat zij-instromers bijvoorbeeld in een hogere treden zouden kunnen onderhandelen. Ik ben geen zij-instromer maar voltijd pabo gedaan. Echter heb ik wel een universitaire bachelor (niet pedagogisch oid). Weet niet, zou het liefst niet in trede 1 beginnen maar wat kan dan wel? Wil ook niet iets vragen wat niet reëel is.
Dankje ja ik ga natuurlijk alles benoemen haha vind het alleen zo spannend omdat er vaak zij-instromers apart worden genoemd van “sowieso niet in trede 1”. Vind het überhaupt allemaal heel spannend want ik zou eerst in het buitenland werken en nu kan dat nog niet, maar weet ook niet of ik 1 jaar in NL ga werken of bijv. 2. Zou ik dat moeten benoemen in het gesprek of niet… En ik raak heel snel enthousiast overal over en dan kan ik niet meer rationeel nadenken over de keuze omdat kinderen altijd leuk en enthousiast zijn en je niet ziet op een meeloopdag hoe een school vergaderingen oid regelt