Sollicitatietopic #2

Ik heb ergens gesolliciteerd, vooral omdat ik een beetje zat met mijn huidige slechte salaris en arbeidsvoorwaarden, niet echt een droombaan ofzo maar wel top arbeidsvoorwaarden, en nu ben ik uitgenodigd voor een gesprek. Alleen heb ik ineens imposter syndrome want nu ik het nog eens goed lees is de functie heel anders dan wat ik nu doe.

Ik ben benieuwd, het extra geld zou wel fijn zijn maar de organisatie en alles zijn zooo anders dan nu.

2 likes

Ik ben ook aan solliciteren op 2 plekken tegelijk. Sinds gisteren weet ik dat ik bij 1 plek meteen ben aangenomen voor een vaste plek/ toe treden tot de maatschap (in mijn sector betekent dat in principe tot aan je pensioen). Dat is echt heel goed, maar wil liever bij de tweede ziekenhuis aan de slag. Daar heb ik as dinsdag mijn laatste gesprek, met 1 mede kandidaat. We begonnen met z’n 30 (!) en zijn nu met 2 over. Ook al erg mooi. Ik vind het echt spannend. Slapeloze nachten, terwijl ik dat nooit heb.

37 likes

Op mijn werk werken best wat collegas die er gedetacheerd zijn. Ik merk er geen enkel verschil in, we doen allemaal hetzelfde type werk en het team is gewoon 1 team. Het kan voordelen hebben, zo weet ik dat iemand via zijn detacheerder een lease auto heeft terwijl ik bijvoorbeeld niet eens woon werk verkeer vergoed krijg.

En ik heb een gedetacheerde collega die het leuk vind om om de zoveel tijd iets anders te gaan doen. Nu werkt ze al 3 jaar hier, maar het lijkt mij ook een fijne optie om om de zoveel jaar te kunnen wisselen, zonder dat je steeds die zoektocht naar vacatures hebt.

3 likes

Denk dat dit heel erg verschilt per opdrachtgever. Bij ons horen ze er steeds minder bij (worden bij bepaalde bedrijfsactiviteiten niet meer betrokken) en ik moet zeggen dat ik zelf nul interesse heb in collegiaal contact met externen. Maar dat heeft vooral met de kwaliteit van de externen te maken die tot heden de revue zijn gepasseerd.

Ik heb zelf kort via een detacheringsbedrijf gewerkt maar dat was met de intentie om in vaste dienst te komen bij de opdrachtgever. Die zaten er toch vooral om hun eigen zakken te vullen (de externe gaat wel 3x over de kop tov een intern iemand qua kosten). Vond de organisatie waar ik voor werkte dus hélemaal niks en ken die verhalen van anderen over andere detacheerders ook wel. Toevallig niet de partij die jij bedoelt, die tref ik in mijn werkgebied niet.

2 likes

Ik heb het salarisvoorstel gekregen! We zitten qua geld flink uit elkaar, maar de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn echt top. Het is voor het eerst dat ik echt met schalen enzo te maken krijg, dus ik moet er maar es goed induiken. Ik begin wel te vermoeden dat ik op een vorig werk gewoon teveel betaald kreeg want a) die gingen failliet en b) ik heb daarna nooit meer zoveel gekregen :sweat_smile:

@Nefertiti maar klinkt de nieuwe rol wel leuk? Sowieso even gaan praten hoor!

2 likes

Hier ook soortgelijke negatieve ervaring (wederom niet dag van de week)
 Grootste ding waarom ik het wel gedaan had was de belofte van een traineeship (korte opleiding) en persoonlijke begeleiding. Alleen zijn er vrij grote tekorten in de sector, waardoor bedrijven graag iemand met veel ervaring willen, vooral tegen het geld wat ze neer moeten tellen voor de bureaus. Plus, later hoorde ik van collegae dat veel (ex)partners niet meer met deze detacheerder willen werken vanwege slechte ervaringen.
Eindstand: ik werd nergens aangenomen en ben na een halfjaar met een vaststellingscontract weg gebonjourd. Zonder die overeenkomst moest ik een boete moeten betalen voor opleidingskosten (wat overigens inhoudelijk vrij weinig voor stelde, iig zeker niet het bedrag wat ze eisen), dat scholden ze nu dan kwijt (alhoewel dit juridisch gezien eigenlijk geen stand houdt), maar zou maar 1 maand nog uitbetaald krijgen (terwijl ik pas na 4 maand recht zou hebben op WW) en vakantiegeld werd ook niet uitbetaald. En ohja, ik moest binnen 48 uur nadat ik het had gehoord tekenen (was eind van de maand). Mijn ervaring is kortom ook dat detacheringsbureaus alleen op hun eigen zakken uit zijn inderdaad. Stomme fout van mij geweest helaas, zit nu nog steeds op de blaren (niet lang geleden gebeurd en ben nu werkloos), maar wellicht kan ik wat mensen behoeden.

4 likes

Ik ons team horen de externen er net zo goed bij als de interne, je merkt totaal geen verschil in het dagelijks leven. Alleen zijn er wel grote verschillen in salaris. Ons team bestaat ongeveer uit de helft gedetacheerden.

@anon59849077 hoe ging dat precies qua aanbod/onderhandeling? Hebben zij echt een bod gedaan obv 1 jaar werkervaring per extra treden of obv je voormalige salaris? Ik heb nu ook gesolliciteerd bij een organisatie die met schalen werkt en ik heb geen flauw idee hoe ik de onderhandeling in moet. Praten ze tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek ook in schalen/treden of gewoon in geld?

Iemand anders toevallig tips voor een arbeidsvoorwaardengesprek? Het liefst specifiek voor de overheid

3 likes

Ik werk ook in een team met veel externen. Sommige horen echt bij het team, andere niet. Ik heb het idee dat het ook erg aan de persoon zelf ligt. Externen zijn in mijn ervaring minder vaak op kantoor en een andere factor is de kwaliteit van hun werk en hun toewijding.

1 like

Ik heb voor het eerst in mijn leven op een functie gesolliciteerd waarvoor een Cao geldt (de Cao woondiensten). Ik probeer een beetje in te schatten wat ik als loonaanbod zou kunnen verwachten, maar ik kom er niet helemaal uit.

Als ik de loonschalen erbij pak, zie ik bij iedere schaal 2 instapsalarissen en vervolgens een startsalaris (en nog een eindniveau en hoogte van stappen bij normaal functioneren). Dus dit:

Als ik met 4 jaar relevante werkervaring binnenkom, moet ik dan rekening houden met het startsalaris + 4 verhogingen? Of is het startsalaris + 2 verhogingen, omdat die instapsalarissen je eerste en tweede jaar werkervaring vertegenwoordigen?

Iemand die het weet?

3 likes

Staat er in de vacature niet bij om welke schaal het gaat dan? Ik zou dat eerst navragen.

Denk niet dat een jaar werkervaring gelijk staat aan een trede. Althans dat was bij mij laatst niet. Denk dat ze eerder kijken naar je salaris nu en daar in de buurt gaan zitten. Dan zou je nog een aantal tredes erbij kunnen onderhandelen.

2 likes

Jawel, de schaal is duidelijk. Maar hoe zit dat dan met die tredes en instapsalarissen? Want het lijkt me dat er wel een beetje uniformiteit zal zijn met een Cao over wanneer je waar instapt?

Heeft iemand anders daar ook ervaring mee?

Ik werk ook in een werkgebied met cao, maar in die tredes zit bij ons juist geen vastigheid, daar zit dan de ruimte om te onderhandelen als je start. En uiteindelijk nemen ze daar vast werkervaring in mee, maar niet met een standaard berekening. Uiteindelijk als je er werkt is het bij ons wel zo dat je met normaal functioneren jaarlijks een trede omhoog gaat, maar bij indiensttreding staat dat er los van. Weet niet of dat in elke branche hetzelfde is

1 like

Verschilt denk ik heel erg per sector/cao, bij ons is het wel dat een trede gelijk staat aan ervaringsjaren met minimale onderhandelruimte.

4 likes

Ik heb een andere cao maar daar stond de schaal vast. Toen werd in het voorstel wel rekening gehouden met mijn ervaringsjaren, maar ik heb daarbij wel extra tredes onderhandeld.

1 like

Hmm
 Het is nogal wisselend dus wat het uitgangspunt van een organisatie is. Dan moet ik maar zien wat het openingsbod van hun zijde wordt. Ik ga mijn tegenbod iig wel uitwerken aan de hand van hun treden plus de extra kwaliteiten die ik daarnaast nog meebrengt.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb de baaaan!!! Ben super blij want heb een beetje op de gok m’n baan opgezegd en heb nu al iets nieuws gevonden :tada: het past echt veel beter bij me, goede voorwaarden en salaris en veel vrijheid. Vanaf volgende week een paar weken vrij en dan aan de slag.

52 likes

Nou dit ging wat anders dan verwacht. Ze waren alsnog super enthousiast maar ze zijn voor iemand gegaan die door alle vier rondes heen was en een goede match was. Letterlijk commentaar “Je hebt gewoon een beetje pech dat deze persoon al zo ver was”. En ze hadden een lichte voorkeur voor zijn jaren werkervaring (8 t.o.v. 5 jaar ervaring bij mij terwijl ze vroegen om 5 jaar werkervaring).

Ja hallo had me dan uberhaupt niet uitgenodigd, want dit is zo zonde van de tijd. Hier kan je ook precies niks mee qua feedback.

2 likes

Mijn vriend heeft donderdag gesolliciteerd bij een groot bedrijf voor iets wat hij echt echt echt heel graag wilde.
Hij was een week bezig geweest met het beantwoorden van twee vragen over motivatie en werkervaring dat van belang zou zijn in zijn eventuele nieuwe functie. En daarna dus opgestuurd.
Krijgt hij vrijdag semi-automatische reactie dat zijn motivatie en werkervaring niet aanwezig zijn in zijn brief en dat ze niet verder willen met hem.

Hij was me toch teleurgesteld en helemaal van het padje dit weekend. Heeft hij maandag een mail gestuurd dat hij zich niet kan vinden in de feedback en dat hij graag concrete feedback wil voor in de toekomst. Werd hij net teruggebeld dat hier iets fout moet zijn gegaan en dat ze hem heel graag willen uitnodigen voor gesprek. :partying_face: Ik kon gewoon bijna wel huilen haha.

21 likes

Wow wat stom van ze, maar dit geeft wel weer aan dat je zeker altijd moet bellen bij zoiets!

1 like

Jaaa, echt bizar haha. Heel blij dat hij er nog achteraan is gegaan.