Sollicitatietopic #2

Zo’n salarisindicatie is ook vaak gewoon de range binnen de schaal toch? Als er een schalen systeem is tenminste

2 likes

Ik heb gesolliciteerd op een functie die me leuker lijkt dan wat ik nu doe (uiteindelijk weet je dat nooit vooraf natuurlijk), maar het verdient wel minder dan nu (ongeveer €400 bruto)

Zouden jullie een nieuwe baan accepteren als het minder verdient?

• Ja
  • Nee
    *Ligt eraan hoeveel

0 stemmers

2 likes

Nee, tenzij ik echt dood ongelukkig zou zijn met mijn huidige baan en ik het financieel aan zou kunnen.

9 likes

Ik heb dat gedaan toen ik in een heel ander werkveld ging werken. Ik startte met ongeveer € 300 bruto per maand minder, geloof ik, maar inmiddels verdien ik volgens mij bruto al meer dan het dubbele van toen :smile:

2 likes

Mijn gevoel zegt ‘ja’, maar €400.- is zoveel verschil dat ik nauwelijks meer rond zou komen. Dus dan zou ik het niet doen, ondanks dat ik nu niet bepaald gelukkig ben op mijn werk.

4 likes

Ik heb net gesolliciteerd op een baan die hoogstwaarschijnlijk minder betaalt dan m’n huidige. Maar stel dit wordt wat, dan is het a) echt m’n droombaan, b) ik kan op de fiets en c)er zijn bijna 2 keer zoveel vakantiedagen.

Daar wil ik wel wat voor inleveren qua salaris. Het zou me op andere vlakken veel meer opleveren.

18 likes

Dit ligt denk ik echt wel aan een combinatie van factoren:

1. Gaat die €400 een verschil maken in je uitgaven / levensstijl? Of ga je bijv minder sparen?
  2. Hoe ongelukkig ben je op je huidige baan?
  3. Wat zijn de overige voorwaarden (van reistijd tot flexibiliteit qua uren etc)

Anyways, als ik echt m’n droombaan tegen kom zou ik prima €400 euro inleveren - maar daar moet het werk dan ook naar zijn. Dan houd ik nog steeds een prima salaris. Als ik doodongelukkig ben dan zou ik ook prima m’n baan opzeggen en tijdelijk in de horeca gaan werken (en dus echt aanzienlijk minder overhouden) of misschien zelfs niet maar - a) weet dat ik daar terecht kan, b) ik heb om me heen mensen gezien die echt dagelijks kunnen janken door de ellende op werk en dat zou ik echt nergens voor over hebben en c) daarmee kan ik ook prima m’n leven bekostigen (met partners middelen maar ok - happy wife happy life zal ik er t.z.t. wel ingooien😂)

Ps. Niks ten nadelen van horeca - want love horeca maar niet het primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden pakket wat ik vanuit die branche gewend ben zeker niet in relatie tot werktijden en fysieke belasting die het met zich mee kan brengen (of vaak gewoon brengt) :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

ik heb dat gedaan in vorm van minder uren, ik kreeg de kans om te schakelen naar een ander werkgebied in hetzelfde domein maar dan met een halftijds contract. Uiteindelijk toch de sprong genomen om ook ruimte te maken voor mijn mentaal welzijn wat echt beter gaat nu. Financieel is het echt niet goed (van maand tot maand leven, spaargeld aanboren bij onverwachte kosten etc) maar op termijn zal het wel beteren. Als ik nu hetzelfde fulltime zou doen zou ik ook wel meer verdienen dan voorheen dus dat maakt het makkelijk + het is een beroep waar vacatures vaak niet gevuld raken. En de voorwaarden zijn gewoon beter voor mij doordat ik van een uur enkel pendelen naar 10 min ben gegaan en meer vakantiedagen, ik zou de afweging echt meer zoeken in de bijkomende voorwaarden en het geluk dat je uit de baan zal halen dan enkel het geld.

4 likes

Bij ons is het indd de schaal, dus afhankelijk van je jaren ervaring/match etc krijg je een aanbod, dat kan dan begin van de schaal zijn. Maar ik zie juist om me heen dat iedereen dan vrij snel doorgroeit en relatief grote financiële
stappen maakt (lage rsp, relatieve schaal positie) dus dat zegt ook niet alles

Ik ben met mijn huidige baan een flinke stap terug gegaan in salaris (800€), met de verwachting dat dit een heel leuke baan zou zijn. Dan had ik het er wel voor over dacht ik. Het viel me toch wel tegen in de praktijk. De baan bleek ten eerste heel erg tegen te vallen, dus daardoor ging ik me nóg meer ergeren aan het lage salaris. Ik merkte dat het dermate laag was voor de betreffende functie dat het demotiverend werkte en het begon me ook tegen te staan dat ik zoveel minder verdiende dan mijn vriend terwijl we hiervoor ongeveer hetzelfde verdienden. Nou ja, alles was dus een tegenvaller haha.

Maar als het je leuk lijkt en je kan met het nieuwe salaris goed rondkomen, zou ik niet meteen nee zeggen.

Update: ik heb dus ontslag genomen :star_struck:

18 likes

Hahha shit zie nu pas hoe mislukt die poll is :joy:
Maar bedankt voor alle reacties! Ik heb voor nu gesolliciteerd, dus eerst maar kijken of ik er doorheen kom en daarna hopen dat er ruimte is voor onderhandeling. Zo niet dan moet ik echt goed nadenken en arbeidsvoorwaarden vergelijken

2 likes

Omg the saga continues. Gisteren had ik dus zelf om een update gevraagd, en daar kreeg ik snel een persoonlijk berichtje op terug met afwijzing. Vandaag de standaardmail die waarschijnlijk ook naar de andere afgewezen kandidaten is gestuurd. Maaaaar daarbij wel dat er een derde vacature is ontstaan, en mijn CV en brief vind het hoofd van die afdeling goed passen. Die vacature staat nog niet online, dus volgens maak ik daar nu wel kans, omdat ze die eerst aan mij aanbieden? Pff weet niet wat ik hier nu mee moet haha

5 likes

Super leuk toch! Vooral als ze hem jou zo direct geven is dat wel een goed teken. Moeten ze hem wel eerst even doorsturen :stuck_out_tongue:

1 like

Ah je hebt het gedaan, goed zo! Ik postte net in een ander topic dat ik ook ga zeggen dat ik wil stoppen. Mn huidige project loopt nog wel tm juni en daarna zal het geleidelijk aan afnemen in uren.

Voelt het als een opluchting? En ga je nu volop solliciteren of dat niet? (Ik ben dat niet van plan iig)

1 like

Weet even niet zo goed waar ik dit kwijt moet, maar denk dat het hier het beste aansluit?
Ben op zoek naar mensen die werken voor een detacheringsbedrijf en dan met name die ene die een dag van de week als naam heeft.
Er komt via daar steeds een vacature voorbij die ik als baan zelf interessant zou vinden, maar ik ben bang dat werken voor een detacheringsbedrijf precies is wat ik niet wil. En nu vraag ik me af hoe jullie ervaring daarmee is.
1 van de redenen dat ik nu weg wil bij m’n huidige baan is namelijk omdat ik nu 7 jaar voor een leverancier van diensten werk op vaste plek bij een klant, maar daardoor wel altijd als ‘gast’ voel. Voel me nooit ‘thuis’ op het werk, omdat ik niet écht onderdeel ben van de plek waar ik werk. Ben bang dat als ik nu voor Dinsdag ga werken en ergens geplaatst wordt dus nog steeds dat gevoel blijf houden en dat geen verbetering is.
Bevestiging of andere ervaring dan dat, iemand?

4 likes

Ik heb een jaar of vier voor een detacheerder (in de publieke sector) gewerkt en ik heb me bij geen enkele opdracht een gast gevoeld. Zeker niet bij de opdracht die uiteindelijk meerdere jaren duurde, daar voelde ik me echt onderdeel van het team. Inmiddels heb ik ook bij een van die opdrachten een vaste baan.

2 likes

Ik zit ook bij detacheerder. Bij mijn huidige opdracht voel ik me echt onderdeel van het team. Bij mijn vorige opdracht werd ik door de managers wel echt als de “externe” gezien, maar was gewoon echt geen leuke organisatie.

2 likes

Ik heb niet zelf gedetacheerd gewerkt maar wel mét ‘externen’. Het verschilt echt per organisatie. In sommige banen werd er heel duidelijk gesproken over ‘wij’ versus ‘inhuur’ of ‘de externen’. Waar ik nu werk is een best groot deel van mijn collega’s ZZP of uitzendkracht maar daar merk je onderling verder niks van.

2 likes

Het hangt naar mijn idee niet van het detacheringsbedrijf af, maar het bedrijf waar je geplaatst wordt hoe welkom je je voelt. Of hoe je er zelf in staat.

3 likes

@anon86562306 Dit idd. Ik heb ook een tijdje via een ander bureau ergens gewerkt en mijn manager vond mij gewoon onderdeel van het team en de organisatie, maar binnen dezelfde organisatie in een ander team ging het er heel anders aan toe. Ik kreeg van mijn manager bijvoorbeeld al toegang tot bepaalde systemen, die ik eigenlijk past hoorde te krijgen als ik in vaste dienst zou komen, terwijl de collega die via hetzelfde bureau bij de organisatie werkte dat niet kreeg van haar manager. Zij voelde zich daardoor ook echt de gast en nooit onderdeel van de organisatie terwijl ik dat wel vrij snel had.

3 likes