Sollicitatietopic #2

Ik vind dat niet te vroeg hoor, in de zomer worden er vaak geen mensen aangenomen dus dit lijkt me echt prima

1 like

Een CV is voor mij echt een korte samenvatting van mijn profiel. Ik kijk daarom bij iedere sollicitatie opnieuw welke opleidingen en werkervaringen/stages het meest relevant zijn om te benoemen.

Meestal heb ik alleen bij mijn huidige werkervaring (en misschien nog 1 andere relevante werkervaring) een korte tekst erbij staan. Er staan dan ook nog een paar werkervaringen zonder tekst bij vermeld. En voor de rest verwijs ik naar LinkedIn door heel simpel onderaan mijn kopje werkervaring te zetten: “Meer weten/Ook benieuwd naar mijn stages/andere werkervaringen? Neem eens een kijkje op mijn LinkedIn profiel” of iets dergelijks.

Opleidingen doe ik helemaal beknopt. De naam van de opleiding en het opleidingsinstituut staan op mijn CV, geen jaartallen, geen verdere uitleg. Met 6 jaar werkervaring past dat bij mij, maar ik kan mij voorstellen dat je daar wel meer aandacht aan geeft wanneer je nog student bent of pas net bent afgestudeerd.

3 likes

Ik ben inderdaad gaan schuiven met de indeling en heb bij werkervaring bulletpoints gebruikt waardoor het nu wel past.

@anon59849077

Ik heb nog geen werkervaring in dit vakgebied. Ben van werken in een totaal andere sector weer terug de schoolbanken in gegaan. Maar ik heb nu de belangrijkste werkgevers opgeschreven met 1 of 2 bulletpoints en daar onder doe ik een kopje overige werkervaring (moet nog even kijken hoe ik het verwoord) en dan de periode.

@1103

Ik volg op dit moment nog de opleiding, als het goed is ben ik wel bijna klaar dus voor mij zijn de stages juist wel relevant. Deze heb ik dan ook iets uitgebreider omschreven.

@Luzarl

Klopt inderdaad :blush: ik vermeld ook alleen de werkgevers waar ik echt fulltime gewerkt heb en langere tijd etc.

Thnx voor het meedenken iedereen!

Edit:
Ik heb net even gejankt, in word zelf ziet de opmaak er goed uit maar zodra je hem opent als je hem ontvangt klopt er geen snars meer van. Kan dus opnieuw beginnen. :sob:

1 like

Probeer het eens op te slaan als pdf, dan zou het wel goed moeten gaan.

4 likes

Ahhh wat super, dit heeft geholpen inderdaad. Thnx!

1 like

Ik zou stages eerlijk gezegd ook niet vermelden

1 like

Waarom niet? Ik ben bijna klaar met de opleiding en de stages zijn van deze opleiding. Ze zijn dus relevant voor de vacatures waar op ik wil solliciteren. Als ik op vacatures zou solliciteren waar mijn opleiding niet relevant voor is zou ik het weglaten.

Edit:
Ik heb ook geen werkervaring in dit werkveld. Ik ben na mijn middelbare school (op een mislukte opleiding na) eigenlijk gewoon gaan werken. De werkervaring die ik tot 3 jaar terug heb opgedaan is dan weer amper relevant voor deze vacatures.

3 likes

Oh ik dacht dat je ook veel relevante werkervaring had omdat je cv zo lang is. Ik skip zelf altijd stages op een cv en vind werkervaring veel belangrijker. Maar misschien is het in jouw situatie nu wel nuttig

1 like

Sowieso altijd je brief en cv in PDF opslaan, dan weet jr altijd zeker dat het goed gaat. Ik krijg te vaak word bestanden die niet meer kloppen. Ik vind puzzelen leuk, maar heb op mn werk ook wel wat beters te doen, haha

8 likes

Ik heb het nu echt drie dubbel gecheckt maar in PDF zagen beide er gelukkig goed uit! Mijn sollicitatie is zojuist verzonden dus nu afwachten.

Vind het wel spannend allemaal maar heb ook echt naar dit moment toegeleefd haha.

6 likes

Nee een cv in Word sturen kan echt niet, moet echt pdf zijn

6 likes

Ik word zo moe van ‘marktconform salaris’. Of nog erger: ‘9% vakantiegeld’. Wowie, echt een goede arbeidsvoorwaarde!

Ik had laatst een sollicitatie bij een bedrijf dat een marktconform salaris bood. Dat bleek 14,30 per uur te zijn. Voor een functie met minstens twee jaar ervaring op HBO-niveau. Was echt een leuke vacature dus ik vond dat wel heel jammer.

13 likes

Heeft er iemand van jullie toevallig ervaring met heyu works?

2 likes

Ja marktconform betekent inmiddels eigenlijk toch wel dat het bedrijf heus wel weet dat het loon heel laag is, maar dat ze hopen dat iemand die dat niet weet erin trapt

6 likes

Ik heb per mail een afwijzing gehad omdat ze geen plek hadden :cry:
Ga dit weekend verder kijken en solliciteren.

Nog iets waar ik moe van word: ‘stakeholder management’. Voor de volgende sollicitatie ga ik een mooi voorbeeld verzinnen, maar sta aldoor met m’n bek vol tanden want dat soort taal wordt waar ik nu werk totaal niet gebruikt.

1 like

Hahaha ja dat soort termen :nauseated_face:
Toevallig vorige week ook gelezen in een omschrijving. Dan pas ik meteen, want het is gewoon synoniem voor (intern) politiek gezeik waarbij iedereen zijn eigen afdeling of verzoek het meest urgent vindt. En dat ze willen horen dat je daar supergoed en diplomatiek mee om kunt gaan :unamused:

7 likes

Ik heb volgende week 2 sollicitaties bij bedrijven die mij via linkedin hebben benaderd. Vind het ergens altijd een beetje ongemakkelijk om bij 2 bedrijven tegelijkertijd te solliciteren, weet eigenlijk niet waarom.

Laat dat maar snel los :grinning: die bedrijven vinden het ook niet ongemakkelijk om meerdere kandidaten te interviewen

22 likes

Klopt helemaal! Heb je ook gelijk in!!

3 likes