Sollicitatietopic #2

Ik heb net een casus als onderdeel van 2e sollicitatiegesprek gehad. Best leuk, maar ik voel me echt een noob :sweat_smile:. Het is compleet iets anders wat ik nu doe, en vraag met echt af of ik überhaupt geschikt ben voor iets anders is dan mijn huidige functie en of ik ooit iets anders ga vinden. (Imposter syndrome) :joy:

Edit: zojuist wel gehoord dat ik een aanbieding krijg, dus kennelijk deed ik wel het goede :smiley:

15 likes

Vanaf september ga ik een deeltijdopleiding volgen, nu heb ik een baan nodig voor 20-24 uur in het vakgebied. Ik heb alleen nog geen sollicitatie-ervaring op wat bijbaantjes na en weet niet zo goed hoe ik t aan moet pakken. Ik kan nergens banen vinden specifiek voor deeltijdstudenten (een praktijkleerplaats). Dus ik zal het van open sollicitaties moeten hebben.

Is het dan beter om eerst het bedrijf te bellen met de vraag of ze open staan voor een sollicitatie van een deeltijdstudent (waarvoor ze subsidie kunnen krijgen)? Of is het beter om meteen een motivatiebrief + cv op te sturen?

Ik zit nu voornamelijk bedrijven in mijn branch op te zoeken die ook stage plaatsen aanbieden via Google maps en de bekende banen sites. Hebben jullie misschien nog tips?

1 like

Hoe bedoel je subsidie krijgen? Bij deeltijd krijgen bedrijven voor zover ik weet geen subsidie. Misschien dat je duaal bedoelt, dat zou je ook kunnen overwegen. Duaal is werken en leren op HBO niveau en je kan aanspraak maken op studiefinanciering (als je aan de voorwaarden voldoet).

Een bedrijf mag jou dan eén leerlingsalaris geven, als je 21 jaar of ouder bent is dit het wettelijk minimumloon.
Je gaat bij duaal trouwens ook 1 dag per week naar school.

Ik heb in precies deze situatie gezeten! Ik besloot ook te gaan studeren en had toen werk nodig in dat veld. Ik ben op ‘‘gewone’’ banen gaan solliciteren in het werkveld, maar wel onderaan de ladder zeg maar. Dus startersfuncties.

Ik ben gewoon gaan solliciteren, niet eerst gaan bellen, maar wel al in CV en brief duidelijk gemaakt dat ik de plannen had om te gaan studeren. Vrij snel toen een baan gevonden bij een organisatie die er toen volledig voor open leek te staan en me die kans graag wilden bieden. Dat is door omstandigheden anders gelopen, dus na een jaar besloten weer te gaan solliciteren en eigenlijk ook weer op ‘‘gewone’’ banen en toen weer een organisatie gevonden die er voor open stonden en het tof vonden dat ik het roer zo omgooide.

Dus mijn advies zou zijn, gewoon solliciteren op normale vacatures, in je cv en brief vermelden dat je wil gaan studeren en maak goeie afspraken met een werkgever over je studie. Ik weet niet of jij al ervaring hebt in de branche waar je voor gaat studeren, ik had dat niet en heb toen op advies van het UWV een vaardigheden CV gemaakt en gebruikt ipv gericht op mijn ervaring. Daar zou je ook nog naar kunnen kijken.

Als je meer wil vragen of weten, mag je altijd een PB sturen.

2 likes

Gelderland, content creation/marketing richting. Goede tip, ik ga eens kijken of dat voor mij ook werkt. Dankje!

2 likes

Mijn studie valt onder techniek en dan is dat er wel, dit staat op de site bij informatie van mijn deeltijdopleiding en hier ook nog eens: Subsidieregeling praktijkleren: Voorwaarden voor hbo

2 likes

Hoeveel uur ging je toen werken? Want ik zie veel functies vanaf 32 uur. Maar dat ga ik niet trekken qua energieniveau naast 20 uur studie ben ik bang. Heb je ook vaak nee te horen gekregen?
Dat van de vaardigheden neem ik zeker mee. Jouw bericht stelt me wel gerust, ik dacht even dat t onmogelijk ging worden om wat te vinden:-)

2 likes

Ik ben 32 uur gaan werken, ook omdat dit financieel moest. Als je het financieel kan, zou ik eigenlijk aanraden max 3 dagen te gaan werken, want het is wel pittig. Ik heb overigens ook klasgenoten die 36-40 uur werken naast de opleiding, maar dat zou ik zelf echt nooit doen.

Tussen het besluit weer te gaan studeren en een baan vinden, heeft ruim een maand gezeten en heb ik, als ik het me goed herinner, 2 of 3 keer nee te horen gekregen, waarvan bij 1 organisatie de helft van de selectiecommissie het wel aandurfde en de andere helft helaas niet.

Volgens mij is jouw branche net zo vaag als de mijne met functietitels, waardoor ik zoeken op banensite, indeed e.d. lastig vond. Toen ik dus na een jaar weer op zoek ging (en ook beter wist in wat voor organisatie ik wilde werken) ben ik gericht op websites van zulke organisaties gaan kijken. Ik had een lijstje en 1x per week checkte ik hun sites.

De eerste baan ben ik voor benaderd door een recruiter, omdat ik op verschillende plekken (LinkedIn, Werk.nl etc) had laten weten op zoek te zijn naar een baan voor naast mijn studie. Dus dat kan je ook zeker nog doen!

1 like

Zo ja, 32 uur lijkt me al pittig, laat staan 36-40 uur. Ik kan het me veroorloven om 24 uur te werken dus dat ga ik wel proberen. Ben alleen bang dat bedrijven dat niet echt zien zitten. Alle stageplekken lijken ook voor 40 uur te zijn. Maar ik ga het gewoon proberen. Ik ben nu bezig met het maken van een nieuwe CV en die vaardigheden tip is echt top! LinkedIn sta ik al op dat ik een baan zoek. Nu nog even werk.nl, ben benieuwd wat daaruit komt. Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

1 like

Ik ga in in een ander ziekenhuis werken en ze vragen daar nu op een salarisindicatie, (nog) niet om een salarisstrook. In de zorg is het eigenlijk heel strak geregeld en is onderhandelen niet echt mogelijk. Ik weet niet zo goed of ik nu dan gewoon mijn huidige salaris op moet geven of er 1/2 trede bij bluf. Weet niet of ze dan later toch om een salarisstrook vragen en het bluffen alleen maar averechts werkt. Wat zouden jullie doen?

Je hoeft nooit een salarisstrook te laten zien of inleveren

8 likes

Gewoon vragen, nee heb je en ja kan je krijgen in dit geval.

Ik werk zelf ook in een sector waarbij het strak geregeld is en onderhandelen niet de norm is, maar er zijn altijd mensen die het wel proberen. Als wij inschalen kijken we naar ervaringsjaren en aan de hand daarvan bepalen we de trede. Het komt wel eens voor dat een kandidaat een hogere trede in gedachte had (niet vaak overigens, maar dat is denk ik ook echt de sector) en dan kijken we samen wat mogelijk is en over het algemeen komen we er ook gewoon uit zonder loonstrook. Alleen als de tredes echt ver uit elkaar liggen, vragen we wel eens om een loonstrook, omdat we ook vanuit de CAO iemand niet lager mogen inschalen dan bij de vorige werkgever, maar ook om te zien en daarmee te kunnen verantwoorden of iemand inderdaad recht op die hogere trede.

Conclusie: Gewoon die hogere trede vragen en zien waar zij mee komen.

3 likes

-Vraag om advies over een marketingbaan in niet sexy sector. Verwijderd wegens herkenbaarheid-

Wat trok je dan in eerste instantie aan?
Afvalverwerking klinkt misschien niet zo sexy en ik weet niet precies wat het bedrijf daarbinnen doet, maar qua milieu en duurzaamheid is het superbelangrijk, toch?

1 like

Ik werd er heel ongelukkig van om (online) marketing te doen voor bedrijven/produkten waar ik geen binding mee had. Had destijds geen keuze want werkte bij een agency, dus kreeg gewoon klanten toegewezen, en dat heeft zeker een belangrijke rol gespeeld in mijn keuze om verder te gaan zoeken

4 likes

Ik zou de voor en nadelen op een rijtje zetten en echt goed kijken naar wat je belangrijk vindt. Wat vind je nu vervelend bij je huidige werk? En als je je inbeeldt om ontslag te nemen bij je huidige baan en ze te vertellen dat je dit gaat doen, hoe voelt dat dan?

1 like

Ik had hetzelfde als @kika. Ik heb zowel voor een bedrijf zelf gewerkt als via een agency over onderwerpen waar ik echt niks mee had en dat ging me op den duur echt extreem tegenstaan! Zo erg dat ik eigenlijk liever helemaal uit het marketing werkgebied wilde.

3 likes

@EllaFitzgerald @kika @anon59849077 @lisaanna

Ik ben benaderd door hun recruiter en vond het opzich wel interessant klinken. Het is een bedrijf dat zich inzet voor duurzaamheid en dat is wel een belangrijk onderwerp. Ik heb op dit moment geen baan, omdat bij mijn vorige werkgever de helft eruit gegooid is door interne problemen. Alles klopt verder qua sfeer en arbeidsvoorwaarden, het is alleen niet zon sexy onderwerp haha. Maar ergens kan dat juist ook weer een leuke uitdaging zijn.

4 likes

Ik zou het in dat geval gewoon doen (als ze met een beter aanbod komen), mocht het tegenvallen kun je altijd verder. Denk dat dit best een leuk onderwerp kan zijn met de focus op duurzaamheid. Maar als het je echt heel erg tegenstaat en je kunt het je veroorloven natuurlijk gewoon verder kijken.

3 likes

Als je nu geen baan hebt en je hebt het nodig / zin om weer aan de gang te gaan zou ik het lekker doen! Je hebt niks te verliezen :slight_smile: misschien valt het heel erg mee en als niet zoek je lekker wat anders.

Maar je zei dat het aanbod ook niet helemaal top was?

2 likes