Sollicitatietopic #2

Pff echt onprofessioneel van dat bedrijf ook dat ze jou niet meteen benaderen als ze gewoon oprecht wel enthousiast over je sollicitatie waren en weten dat je nog steeds op zoek bent. Succes met alles!!

2 likes

Nee, is geen kwestie van professionaliteit of niet in dit geval. Wil er niet te diep op ingaan allemaal, maar laten we het er kortweg op houden dat het een positief gesprek was en dat ze enthousiast waren over mij als persoon, maar dat ik me er bewust van ben waar ik zelf niet inhoudelijk genoeg heb gereageerd (dat hebben ze niet gezegd, maar als ik het gesprek terughaal kan ik dat wel invullen). Ik heb ze eigenlijk niet echt redenen gegeven om me aan te nemen, behalve mijn geweldige karakter uiteraard. Maar wie weet krijg ik daar nu nog een kans voor, ben benieuwd wanneer ik wat hoor.

3 likes

Hoe is dit nog afgelopen? Of heb je nog niks gehoord.

2 likes

Radiostilte helaas. Trek ik ook al wel een beetje m’n conclusies uit natuurlijk.

2 likes

Zo lullig van hen, hopelijk vind je snel de droombaan.

Shit, wat stom

Als je een vast contract hebt en bezig bent met de onderhandelingen van een contract bij een nieuwe baan en het liefst zo snel mogelijk weer een vast contract wil, wat kun je dan het beste onderhandelen? Ik weet even niet wat normaal en slim is.

2 likes

Jaarcontract met intentie tot vast? Volgens mij geven ze vast niet direct.

2 likes

Volgens mij doen ze dit nooit als jij bij hen gesolliciteerd hebt. Hebben ze jou benaderd dan is het makkelijker omdat je dan je vaste contract voor hen zou opgeven. Dat laatste zou ik dan ook als argument gebruiken.

1 like

@Nude Bedankt! Ik weet wel dat twee collega’s van mij een vast contract hebben gekregen bij aanstelling, maar dat is blijkbaar niet normaal haha. Goed om te weten.

1 like

Even een ander geluid: Mijn man is onlangs van baan gewisseld en heeft wel direct een vast contract gekregen. Hij heeft zelf gesolliciteerd en is dus niet benaderd door hun. Hij zou er een vaste contract (na 5 jaar) voor opzeggen en ze wilde hem zekerheid en vertrouwen geven. Het is dus echt niet uitgesloten om direct vast te krijgen.

Het is inderdaad niet standaard, waar ik werk doen we dit ook heel weinig. Alleen als we echt een parel gevonden hebben zeg maar.

7 likes

Ik zit al vrij ver in de fase van een nieuwe baan gevonden te hebben, maar voor 1 juli alles rond gaat nooit lukken. Baal er zo van dat er dan sowieso weer dik 4 weken overheen gaan qua einddatum bij m’n huidige baan. Maar nooit je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt I know I know!

Ik heb ‘t de vorige twee keer wel gekregen door gewoon te vragen (ok en er is krapte). Dus ligt denk ik net aan je sector :woman_shrugging:

5 likes

Vragen staat vrij en wellicht kun je een afspraak maken dat je na een half jaar een evaluatie op (smart) punten krijgt en dan een vast contract?

4 likes

@mikselke @TanteBetje bedankt voor jullie info :slight_smile:

1 like

Gewoon zeggen dat je een vast contract wilt? Ik heb dat tot op heden altijd kunnen krijgen, superfijn.

1 like

Het is ook heel afhankelijk van je baan, soort functie en hoe de arbeidsmarkt voor dat profiel eruit ziet. In het bedrijf waar ik nu werk krijgen veel mensen maar een jaar contract maar iedereen die in onze divisie start is het wel direct een vast contract omdat het een knelpuntberoep is en we bij wijze van spreken de werkplek te kiezen hebben.

1 like

Heb gesolliciteerd op een mooie functie en ben aangenomen. Had het niet helemaal verwacht, waren goede gesprekken, maar ook bijna een inhoudelijk kruisverhoor.

Ga dus weer een switch maken. Voor mijn promotie werkte ik in het bedrijfsleven, tijdens en na mijn promotie in de wetenschap, toen weer in bedrijfsleven en nu treed ik in dienst bij een wetenschappelijk instituut, maar geen universiteit. Het betreft een deeltijdfunctie en daarnaast blijf ik wat freelance klussen doen. Hoop dat daarmee wat meer balans komt tussen werk en privé, in mijn nieuwe functie werken we maar één dag samen op kantoor. Klinkt ideaal. Alleen nog even arbeidsvoorwaardengesprek afwachten.

10 likes

Ik ben echt een beetje afgeknapt op de universiteit waar ik destijds werkte. Geef er nog wel eens gastcolleges en heb zodoende nog contact met oud-collega’s. Iedereen in een deeltijdcontractje en maar onbetaald overwerken om al het onderwijs te kunnen geven en in je schaarse vrije tijd nog onderzoek te doen, zodat je daarop niet wordt afgerekend in je functioneringsgesprek. Het rapport van de arbeidsinspectie verraste mij daarom ook niet en met de bezuinigingen zal het niet gauw beter worden wat betreft werkdruk.

En dank! Ben heel benieuwd. Onderzoek doen vind ik geweldig en kijk er erg naar uit om daar mijn gehele urenomvang aan te mogen besteden.

2 likes

Ik heb soms nog dromen over ellenlange discussies en ruzies over de volgorde van schrijvers voor papers, soms werd het echt Game of Thrones-esque uitgevochten.

1 like