Sollicitatietopic #2

Ik ga intern solliciteren maar de baan heeft al een “voorkeurskandidaat” echt zoooo irritant. Word daar meteen onzeker van!

Ik vind het vooral verbazend dat deze info jou bereikt heeft.
Ik weet heus wel dat dit gebeurt, maar dan moet dat niet buiten bepaalde kamers komen.
Ik snap dat je onzeker ervan kan worden maar gewoon schrijven! Voorkeurskandidaat wil niet zeggen dat het DE kandidaat is.

Kan zijn dat dit gewoon in de vacaturetekst staat. Dat is waar ik werk wel gebruikelijk.

4 likes

Ik heb hier eens gelezen van iemand die goeie vragen had om te stellen tijdens een gesprek, bijv: ‘waarom hebben jullier ervoor gekozen om hier te komen werken’ oid, weet iemand deze post nog te vinden?

1 like

Oh serieus? Bij mij dan juist weer niet qua vacaturetekst maar altijd mondeling tussen bepaalde personen.

1 like

Stond letterlijk in de vacature :joy:

Ja, echt. Ik weet niet of het hier (overheid) een verplichting is maar het staat er over het algemeen wel in wanneer dat het geval is.

2 likes

Ik ga morgen naar een soort alumni netwerkevent, maar dit is de eerste keer en ik ben niet zo goed in netwerken. Het gaat daarnaast ook niet specifiek over de sector waarin ik werk. Heeft iemand tips om zoiets aan te pakken?

Ga met oprechte interesse naar anderen. Werkt een stuk fijner en is effectiever: mensen praten graag over zichzelf, krijgen een goed gevoel bij/van jou en je hoeft niet te zenuwen over jezelf en hoe jij overkomt. Veel plezier!

3 likes

Ik solliciteer naar een baan met een vergelijkbare maar andere CAO dan bij mijn huidige baan. Deze nieuwe CAO heeft een aanloopschaal met vier tredes. Bij mijn oude baan zit ik in trede zes van de gewone schaal (hier is geen aanloopschaal te bekennen). Moet ik rekening houden dat de aanloopschaal wordt meegeteld bij het vergelijken naar de nieuwe baan? Kortom, zou ik naar trede twee van de gewone schaal gaan (aanloopschaaljaren meegerekend) of trede zes (gelijke oversteek).

Onderhandeling daargelaten natuurlijk. Weet gewoon niet hoe dit normaal gaat en wil morgen bij het gesprek dit wel goed in mijn hoofd hebben.

Aanloopschaal is vaak voor als je nog niet voldoet aan de formele eisen voor de functie. Dan kijken ze of je de functie wel aankan en kom je daarna in de normale schaal. Als de functie die je nu uitvoert ook ongeveer gelijk is aan de nieuwe functie zou ik zeker niet uitgaan van een aanloopschaal.

1 like

Ze snappen echt wel dat je nog aan het afstuderen bent en geen “echte” werkervaring hebt hoor!

7 likes

Misschien nog de themas van een aantal projecten waar je aan hebt gewerkt, vrijwilligerswerk/ seminars/conferenties die je hebt gevolgd of trainingen /cursussen etc?

2 likes

Ik ben eens tot de 3e interviewronde eraakt en dan niet aangenomen “omdat ik te weinig ervaring had” terwijl ik nog bezig was met mijn master :smiling_face_with_tear: (en overigs wel al 2 stages en verschillende bijbaantjes in de relevante sector had gedaan)

Dus ik wou dat het niet zo was maar vaak overdrijven bedrijven echt qua eisen, kan ook liggen aan de sector waarin ik zit en dat er veel competitie is

1 like

Jaaa doen!

3 likes

Oh dat is zo’n zure reden dan! Alsof ze dat niet al wisten bij je cv bekijken… maar misschien zagen ze veel potentieel in jou als persoon.

Ik heb ook een keer gesolliciteerd op een baan met minimaal 3 jaar werkervaring, ik had er toen al 5 en in het gesprek werd er niet naar gevraagd en toen werd ik ook afgewezen met “te weinig jaar ervaring”. Hoe dan :joy: ik had wel het idee dat dat een soort smoesje was toen.

Ik ben trouwens wel uitgenodigd voor een gesprek nu voor die baan met een “voorkeurskandidaat”!

6 likes

Ik heb morgen aan het einde van de dag een tweede gesprek, het is alleen zo druk op mijn huidige werk en maandag is een kantoordag, maar ze waren totaal niet flexibel om het op een andere dag te doen.

De recruiter gaf ook nog eens aan dat het een hele moeilijke keuze wordt, dus ben ook nog eens bang dat ik al deze moeite uiteindelijk voor niets doen.

3 likes

Ik heb meer dan eens meegemaakt (niet als sollicitant) dat er een voorkeurskandidaat was maar ook een heel goede andere kandidaat en dat toen geprobeerd is om ook voor die andere kandidaat een mooie functie te vinden, en ook één keer dat er heel onverwachts een waanzinnig goede kandidaat was en dat de voorkeurskandidaat het toen niet geworden is haha (was wel pijnlijk allemaal maar ja), dus laat je niet direct ontmoedigen doordat die voorkeurskandidaat er is!

10 likes

Lief, dankjewel! :blush:

@CloserToFine ongevraagd advies, maar zet nooit iets belangrijks voor jezelf opzij voor je werk: dus die sollicitatie gaat in mijn ogen voor de drukte op je huidige werk! Je werkgever zal ook altijd voor zichzelf kiezen dus dat moet je ook voor jezelf doen.

7 likes

Ik geloof dat (in ieder geval in geval dat contract niet wordt velengd bijv.) Je tijd moet krijgen van het werk om uit te kijken naar werk elders. Dus dat je gewoon mag gaan solliciteren. Maar weet niet of het eigen keuze is er weg te gaan natuurlijk.