Sollicitatietopic #2

Dankjewel voor het meedenken :relaxed: Ik ga het zeker duidelijk maken, mocht ik aangenomen worden…

Ondertussen heb ik nog steeds niets gehoord dus ik verwacht er maar niets meer van. Kan het altijd nog meevallen :sweat_smile:

2 likes

Ik word, zelfs mijn werkveld, best vaak via LinkedIn benaderd over vacatures, ook al staat er een andere naam, telefoonnummer of email bij de vacature. Is echt niet raar om te doen en zal zo ook echt niet opgevat worden.

3 likes

Ik zou indd eerst een mail sturen. En ik vind het niet gek als je via LinkedIN een berichtje stuurt voor werkgerelateerd contact.

Wel zou ikzelf kijken naar hoe diegene zn profiel gebruikt en daarop mijn keuze baseren om wel/niet een berichtje te sturen. (Heeft iemand veel connecties, deelt diegene regelmatig wat/is het een actieve gebruiker, is het profiel uitgebreid etc. Ikzelf heb bijvoorbeeld een LinkedIN die nagenoeg anoniem is, weinig connecties, zonder foto, geen activiteiten en geen uitgebreide info. Mij zou ik geen bericht sturen :grimacing:)

1 like

Ik ben letterlijk al de hele week aan het wachten op een telefoontje na een gesprek. Ik ben eerder al gebeld maar kan toen echt niet opnemen, vijf minuten later teruggebeld maar toen geen gehoor. Ik kreeg gister een bericht ‘ik bel je later vandaag’, en nu nog niks gehoord. Nou vermoed ik wel dat het niet belangrijk voelt voor hen omdat ze me niet willen aannemen, maar ik vind het echt heel vervelend. Stuur dan minstens een mailtje, dat heb ik liever dan helemaal niks.

Ik had dit gisteren al geplaatst maar toch verwijderd omdat ik nog hoop had, maar dat heb ik nu niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat je week zó druk is dat je maar één keer kunt bellen.

Echt niet oke, je kunt je toch zelf ook wel inbeelden dat je dat zo snel mogelijk wil weten.

5 likes

Heb ik ook gedaan en ook al geappt en gemaild. Ik heb ook iemand anders gemaild waarvan ik het nummer niet heb maar die zegt ook dat ik de ander moet appen voor een belafspraak.

2 likes

Hahahaha ja tuurlijk joh “hoi ik wil graag een afspraak maken om mijn afwijzing meegedeeld te worden. Schikt volgende week maandag tussen 3 en 5?”
Stel malloten.

Ja dit. Echt hoe gaan zij om met mensen :joy:

1 like

Hebben ze nog wat laten horen? Of heb jij je teruggetrokken?

Ik ben net gebeld door een organisatie waar ik laatste tweede ben geworden dat ze een nieuwe vacature hebben en of ik geïnteresseerd ben en ze hebben mij ook al een concept van de vacature opgestuurd. Het is een iets andere functie, maar denk wel interessant om te verkennen. Moet alleen even weer schakelen, want was laatst erg teleurgesteld dat ik het niet was geworden en heb het toen helemaal uit mijn hoofd gezet :’)

8 likes

Moet voor een sollicitatie een IQ test maken. Vind mezelf niet dom maar loop bij het oefenen al helemaal vast. Iemand tips? Er staan niet zoveel oefeningen (met uitleg) online helaas, tenzij je 60 euro ofzo betaalt voor zo’n abo

1 like

Ik heb een paar jaar geleden veel gehad aan ‘de nieuwe assessmentgids’. Misschien te lenen bij de bibliotheek? Maar daar stonden ook veel oefeningen en uitleg in, waardoor ik makkelijker de instinkers kon herkennen en patronen kon herkennen.

3 likes

Zou er zeker niet voor betalen. Tenminste, mij is altijd verteld dat de gratis oefensites voldoende zijn om je voor te bereiden. Probeer vooral patronen erin te ontdekken. Bijvoorbeeld een bolletje dat steeds een kwart naar links schuift. Zo kun je vaak al wel een deel van de antwoordopties wegstrepen

4 likes

Ik weet niet welke soort IQ test je moet doen, maar ik heb laatst de Q1000 moeten doen. Daar krijg je analogieën, diagrammen, figuurreeksen en cijferreeksen in. Ik ben ook niet echt een held hierin, maar ik kreeg er een document met uitleg over elk onderdeel bij. Na het doorlezen en veel oefenen (bij mij duurt het altijd wat langer voordat het kwartje valt haha) begreep ik het en had ik een ver boven gemiddelde score! Als ik google op ‘Q1000 uitleg brochure’ zie ik dat de eerste link dat document met de uitleg is.

5 likes

Vorige week vrijdag had de recruiter aangegeven dat ze haar collega gevraagd heeft om mij even te bellen om een (bel)afspraak in te plannen. Ik heb alleen nog niets gehoord. Kan zijn dat ze op vakantie is, maar is aankomende maandag een goed moment om haar weer even te mailen? Of moet ik door de vakantieperiode gewoon een beetje geduld hebben :joy:

Ik vind dat je maandag wel kunt mailen hoor! Het laat gelijk zien dat je geïnteresseerd/enthousiast bent voor de functie.

3 likes

Ik zou het wel doen, misschien krijg je tijdens dat proces ook een beter beeld van wat je wel en niet fijn vindt aan je huidige plek.

15 likes

Snap dat het misschien als te vroeg voelt maar lijkt mij juist een fijne positie. Ik zou sowieso het gesprek aangaan al is het maar om alvast te wennen aan weer solliciteren. Mocht het je wel echt wat lijken dan sta je ook sterk tijdens onderhandelingen omdat je nog niet per se weg wil op je huidige werk.

6 likes

Altijd voor jezelf kiezen en niet wachten op mogelijke ontwikkelingen.

6 likes

Los van wat iedereen hier al heeft genoemd, kan het ook geen kwaad om alvast het solliciteren weer te oefenen. Hoe vaker je het doet hoe beter je er weer in wordt! Je vergroot dus ook de kans dat je volgend jaar sneller aangenomen wordt als je wel echt weg wil. Ik zou het gewoon doen als het je leuk lijkt. Je kan altijd nog nee zeggen als het niet goed voelt.

5 likes