Sollicitatietopic #2

Ik heb ‘t de vorige twee keer wel gekregen door gewoon te vragen (ok en er is krapte). Dus ligt denk ik net aan je sector :woman_shrugging:

5 likes

Vragen staat vrij en wellicht kun je een afspraak maken dat je na een half jaar een evaluatie op (smart) punten krijgt en dan een vast contract?

4 likes

@mikselke @TanteBetje bedankt voor jullie info :slight_smile:

1 like

Gewoon zeggen dat je een vast contract wilt? Ik heb dat tot op heden altijd kunnen krijgen, superfijn.

1 like

Het is ook heel afhankelijk van je baan, soort functie en hoe de arbeidsmarkt voor dat profiel eruit ziet. In het bedrijf waar ik nu werk krijgen veel mensen maar een jaar contract maar iedereen die in onze divisie start is het wel direct een vast contract omdat het een knelpuntberoep is en we bij wijze van spreken de werkplek te kiezen hebben.

1 like

Heb gesolliciteerd op een mooie functie en ben aangenomen. Had het niet helemaal verwacht, waren goede gesprekken, maar ook bijna een inhoudelijk kruisverhoor.

Ga dus weer een switch maken. Voor mijn promotie werkte ik in het bedrijfsleven, tijdens en na mijn promotie in de wetenschap, toen weer in bedrijfsleven en nu treed ik in dienst bij een wetenschappelijk instituut, maar geen universiteit. Het betreft een deeltijdfunctie en daarnaast blijf ik wat freelance klussen doen. Hoop dat daarmee wat meer balans komt tussen werk en privé, in mijn nieuwe functie werken we maar één dag samen op kantoor. Klinkt ideaal. Alleen nog even arbeidsvoorwaardengesprek afwachten.

10 likes

Ik ben echt een beetje afgeknapt op de universiteit waar ik destijds werkte. Geef er nog wel eens gastcolleges en heb zodoende nog contact met oud-collega’s. Iedereen in een deeltijdcontractje en maar onbetaald overwerken om al het onderwijs te kunnen geven en in je schaarse vrije tijd nog onderzoek te doen, zodat je daarop niet wordt afgerekend in je functioneringsgesprek. Het rapport van de arbeidsinspectie verraste mij daarom ook niet en met de bezuinigingen zal het niet gauw beter worden wat betreft werkdruk.

En dank! Ben heel benieuwd. Onderzoek doen vind ik geweldig en kijk er erg naar uit om daar mijn gehele urenomvang aan te mogen besteden.

2 likes

Ik heb soms nog dromen over ellenlange discussies en ruzies over de volgorde van schrijvers voor papers, soms werd het echt Game of Thrones-esque uitgevochten.

1 like

Dan werd er tenminste nog om gevochten :joy: Ik werd gewoon bij de prof geroepen en dan zei hij over papers die ik volledig zelf had geschreven van begin tot eind: ja je denkt misschien dat je dit zelf hebt geschreven, maar Piet en Klaas zijn 15 jaar geleden ooit begonnen met onderzoek naar dit onderwerp dus die worden eerste en tweede auteur. Dus echt zelf geschreven heb je het niet. Als je dan even je data en je tekst naar hun stuurt komt het helemaal goed! (En dat waren dan mensen die al jaren zelf geen onderzoek hadden uitgevoerd). Echt perfecte gaslighting haha, na 3.5 jaar was ik er zelf ook van overtuigd dat ik nog nooit een paper had geschreven :smiling_face_with_tear:

4 likes

Ik heb het niet eens langer dan een paar maanden uitgehouden haha maar de dingen die ik bij ons zag waren al erg genoeg, op een gegeven moment werden er zelfs zware leugens verteld over bepaalde personen om hen in een slecht daglicht te stellen bij het afdelingshoofd en en vice-decaan. Echt degoutant op niveau me-too verzinnen.

2 likes

Ik ben uitgenodigd voor een selectiedag voor een baan die ik al heel lang graag wil. Ik heb al een aantal testen moeten maken en op de dag zelf moet ik er nog een paar doen (oa een Watson Glaser test). Heeft iemand toevallig ervaring met het maken van een Glaser test?

Ik heb ook al een Q1000 test gemaakt en die ging vrij goed. Ik moet alleen op de selectiedag zelf een kortere versie maken als een soort controle en ben heel zenuwachtig dat ik ineens een blackout krijg door de zenuwen (omdat het een hele dag is met allemaal testen en meerdere gesprekken) en hem slecht maak. Weet iemand hoe streng de commissie kijkt naar de resultaten van deze testen / hoe zwaar zij wegen? Ik heb op de selectiedag ook nog 2 gesprekken (oa met een psycholoog) en moet nog een business case doen. Vraag me af waar ik aan begonnen ben als ik dit teruglees :joy:

1 like

Wow heftige procedure wel inderdaad! Ik heb weleens een assesment moeten doen met: Verbaal redeneren, numeriek redeneren en inductief redeneren. Als ik een beetje google dan is dat inhoudelijk deels gelijk aan die Q1000 en Glaser testen. Ik heb toen allemaal oefenassesments gedaan en dat heeft me echt enorm geholpen om die testen ook beter te maken! Dus dat zou ik als je daar nog tijd voor hebt zeker aanraden.

Ik heb trouwens toen ook een motivatie/persoonlijkheidstest in moeten vullen en een soort rollenspel/case moeten presenteren. Ik denk dat het voor het eerste belangrijk is dat je het eerlijk invult want ze zien het toch wel als je daar iets “probeert” in te vullen. En voor die case is het goed om uit te leggen hoe je tot iets bent gekomen en dit te onderbouwen, volgens mij geven ze je altijd expres te weinig tijd om het helemaal goed uit te werken omdat ze vooral willen zien hoe capabel je bent.

4 likes

Geen ervaring met die test maar klinkt als een heftige procedure zeg! Om welke baan gaat het?

Jaa idd, die cijferreeksen enz zitten erin! Ik heb een oefenpakket gekocht en ben al paar dagen aan het oefenen. Heel erg bedankt iig voor je reactie :blush: !

1 like

Echt he :smiling_face_with_tear: (weggehaald ivm herkenbaarheid)! Ik begrijp wel ze daar mensen willen met kritisch denkvermogen, alleen het is wel een beetje een overload aan testen zo haha. Ik vraag mij dan altijd af hoe de werknemers die die baan al jaren hebben en goed werk afleveren, die test zelf zouden afleggen. Maar goed ik ben me goed aan het voorbereiden en moet het ook maar gaan ervaren.

5 likes

Oh wat leuk! Ik had er ook op gesolliciteerd, maar niet door de voorselectietest gekomen.

Veel succes!

1 like

Dankjewel! Wat balen dat je er niet doorheen was gekomen :slightly_frowning_face:

2 likes

Haha ik had er ook gesolliciteerd, maar niet eens verder dan het 1e gesprek gekomen helaas :joy: lijkt me wel heel leuk om daar te werken, weet niet of het dezelfde functie is hoor. Veel succes in ieder geval!

1 like

Oh nee meen je, wat jammer! Kun je je nog herinneren wat ze ongeveer wilden weten allemaal tijdens het gesprek?

1 like

Ja was wel jammer, ze waren op zich ook wel enthousiast n.a.v. het gesprek, maar ze zochten toch iemand met meer ervaring en blijkbaar waren er meerdere kandidaten die daar wel aan voldeden helaas voor mij.

Ze hadden het wel over een assessment wat dan evt na het 1e gesprek zou komen en dan nog een 2e gesprek, aangezien jij het al hebt over dat je al een test hebt gemaakt weet ik niet of je al een gesprek hebt gehad?
Ze hadden in ieder geval een aantal competenties in de vacature staan en daar vroegen ze naar of je aan de hand van voorbeelden kon vertellen of en hoe je aan de competenties voldeed. Naast de normale standaard vragen wie ben je/wat heb je hiervoor gedaan/waarom wil je hier werken. Het grootste gedeelte van het gesprek ging dus over die competenties. Op welke functie heb jij gesolliciteerd? Stonden daar ook specifieke competenties in de vacatures? Dan zou ik daar praktijkvoorbeelden bij bedenken.

2 likes