Sollicitatietopic #2

Ik zou het hoe dan ook altijd gewoon proberen als dat je enige manier is om direct contact te leggen. Het is niet voor niets een cliché dat brutalen de halve wereld hebben. Het ergste dat kan gebeuren ist dat diegene je negeert, maar het kan ook gewoon dat ze gewoon normaal het gesprek aan via LI, en anders hebben ze wellicht wel een ander (direct) contactkanaal waar ze je naar kunnen verwijzen.

2 likes

Dank voor de reacties. Ik vind voor beide standpunten wat te zeggen, vandaar ook mijn vraag hier. Mensen in mijn omgeving die ik er even naar polste reageerden er vooral positief op trouwens, dus het is blijkbaar iets persoonlijks.

Bij een andere vacature zag ik dat de contactpersoon zelf een LinkedIn-‘knopje’ met link heeft toegevoegd aan haar contactgegevens… maar óók een persoonlijker (werk)e-mailadres. (Betekent dat dan dat je mag kiezen, of…? Zo verwarrend. :joy:) In deze situatie ga ik (eerst) voor het e-mailadres. Telefonisch kreeg ik haar niet te pakken.

In de eerdere situatie die ik hierboven schetste gaat het dus niet om een vacature. Puur om een vraag of ik eens contact met deze persoon zou mogen opnemen over het werk dat zij doet. Ik vind dit net een andere situatie… Maar deze contactpersoon geeft dus géén persoonlijke gegevens op de website, dat maakt voor mij de drempel groter om haar te LinkedInnen, anderzijds zie ik ook wel weer gebeuren dat ik via dat algemene e-mailadres door allerlei mensen over een weer gestuurd word, zonder duidelijk eindpunt.

En ergens denk ik ook: maar hier ís LinkedIn toch oorspronkelijk voor bedoeld? Dat je iets/iemand ziet dat mogelijk interessant kan zijn, en dat je die persoon evt. kan benaderen met een vraag daarover? Iemand kan je gewoon negeren, als diegene wil. Het is niet alsof je in iemands Facebook-chat inbreekt.

Nou ja, ik zie wel, voor nu: ik ga de mail(s) sturen, en als die niets opleveren (ben een schijterd, dus die enkele negatieve reactie houdt me dan toch tegen), dan probeer ik het denk ik eens via LinkedIn. :slight_smile:

1 like

Voor mijn gevoel denk je hier echt veeeel te diep overna. Als je iemand wil contacten en de enige manier is LinkedIn dan doe je dat toch?
Het enige negatieve dat kan gebeuren is dat ze niet reageren.

13 likes

Ja ik vind het echt een waanzinnig uitgebreide analyse die nergens voor nodig is. Tis niet alsof je iemand thuis op zoekt, het is linkedin en dat is - in principe - een zakelijk platform

13 likes

Haha, daar sta ik wel om bekend ja, dat ik altijd overal veeeeel te lang en diep over nadenk/twijfel. Mijn primaire probleem des levens. :clown_face: :woman_shrugging: Ik heb ook een zelfvertrouwen ver beneden het vriespunt als het om werk gaat, na twee burn-outs, dat werkt niet mee.

In my defense: ik heb er therapie voor en zit middenin een diagnostisch AD(H)D-traject, er wordt aan gewerkt. :muscle:

Het is hier trouwens dus niet zo dat ze alléén via LinkedIn te contacteren zijn. Ook via het bijgegeven (algemenere) e-mailadres, wat ik nu eerst probeer. Maar ik dacht gisteren ineens: zou via LinkedIn niet gewoon sneller en dus prettiger zijn? Daarop rees de vraag of dat eigenlijk wel sociaal gepast is, en dan gaat mijn hersenpan dus op hol over zo’n vraag. :’)

Nu gewoon stoppen met nadenken en STUREN, thanks voor de heads-up.

5 likes

Dankjewel voor het meedenken :relaxed: Ik ga het zeker duidelijk maken, mocht ik aangenomen worden…

Ondertussen heb ik nog steeds niets gehoord dus ik verwacht er maar niets meer van. Kan het altijd nog meevallen :sweat_smile:

2 likes

Ik word, zelfs mijn werkveld, best vaak via LinkedIn benaderd over vacatures, ook al staat er een andere naam, telefoonnummer of email bij de vacature. Is echt niet raar om te doen en zal zo ook echt niet opgevat worden.

3 likes

Ik zou indd eerst een mail sturen. En ik vind het niet gek als je via LinkedIN een berichtje stuurt voor werkgerelateerd contact.

Wel zou ikzelf kijken naar hoe diegene zn profiel gebruikt en daarop mijn keuze baseren om wel/niet een berichtje te sturen. (Heeft iemand veel connecties, deelt diegene regelmatig wat/is het een actieve gebruiker, is het profiel uitgebreid etc. Ikzelf heb bijvoorbeeld een LinkedIN die nagenoeg anoniem is, weinig connecties, zonder foto, geen activiteiten en geen uitgebreide info. Mij zou ik geen bericht sturen :grimacing:)

1 like

Ik ben letterlijk al de hele week aan het wachten op een telefoontje na een gesprek. Ik ben eerder al gebeld maar kan toen echt niet opnemen, vijf minuten later teruggebeld maar toen geen gehoor. Ik kreeg gister een bericht ‘ik bel je later vandaag’, en nu nog niks gehoord. Nou vermoed ik wel dat het niet belangrijk voelt voor hen omdat ze me niet willen aannemen, maar ik vind het echt heel vervelend. Stuur dan minstens een mailtje, dat heb ik liever dan helemaal niks.

Ik had dit gisteren al geplaatst maar toch verwijderd omdat ik nog hoop had, maar dat heb ik nu niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat je week zó druk is dat je maar één keer kunt bellen.

Echt niet oke, je kunt je toch zelf ook wel inbeelden dat je dat zo snel mogelijk wil weten.

5 likes

Kun je het niet nog een keer zelf proberen? Dan heb je wellicht tenminste antwoord voor het weekend.

1 like

Heb ik ook gedaan en ook al geappt en gemaild. Ik heb ook iemand anders gemaild waarvan ik het nummer niet heb maar die zegt ook dat ik de ander moet appen voor een belafspraak.

2 likes

Jezus wat irritant.

5 likes

Hahahaha ja tuurlijk joh “hoi ik wil graag een afspraak maken om mijn afwijzing meegedeeld te worden. Schikt volgende week maandag tussen 3 en 5?”
Stel malloten.

Ja dit. Echt hoe gaan zij om met mensen :joy:

1 like

Hebben ze nog wat laten horen? Of heb jij je teruggetrokken?

Ik ben net gebeld door een organisatie waar ik laatste tweede ben geworden dat ze een nieuwe vacature hebben en of ik geïnteresseerd ben en ze hebben mij ook al een concept van de vacature opgestuurd. Het is een iets andere functie, maar denk wel interessant om te verkennen. Moet alleen even weer schakelen, want was laatst erg teleurgesteld dat ik het niet was geworden en heb het toen helemaal uit mijn hoofd gezet :’)

8 likes

Moet voor een sollicitatie een IQ test maken. Vind mezelf niet dom maar loop bij het oefenen al helemaal vast. Iemand tips? Er staan niet zoveel oefeningen (met uitleg) online helaas, tenzij je 60 euro ofzo betaalt voor zo’n abo

1 like

Ik heb een paar jaar geleden veel gehad aan ‘de nieuwe assessmentgids’. Misschien te lenen bij de bibliotheek? Maar daar stonden ook veel oefeningen en uitleg in, waardoor ik makkelijker de instinkers kon herkennen en patronen kon herkennen.

3 likes

Zou er zeker niet voor betalen. Tenminste, mij is altijd verteld dat de gratis oefensites voldoende zijn om je voor te bereiden. Probeer vooral patronen erin te ontdekken. Bijvoorbeeld een bolletje dat steeds een kwart naar links schuift. Zo kun je vaak al wel een deel van de antwoordopties wegstrepen

4 likes