Ik heb even een super algemene vraag.
Ik merk de laatste tijd (ben enorm aan het puzzelen en zoeken in het kader van een re-integratietraject Tweede Spoor) dat er op veel sites voor een functie wel een contactpersoon wordt genoemd, maar dat daarbij dan een algemeen nummer wordt gegeven.
Zo kreeg ik recent gewoon de receptie aan de lijn van de instelling in mijn eigen stad, waar ik bij wijze van (of soms letterlijk, haha) naar bel als ik een afspraak met mijn behandelaar wil verzetten, terwijl ik heel specifiek belde voor de contactpersoon die op die pagina stond - niet in relatie tot mijn eigen behandeling dus, maar met betrekking tot (informatie over) bepaald werk. Die dame aan de receptie wist me alleen te vertellen dat ik dan beter naar ‘dat en dat e-mailadres kon mailen’. Dat e-mailadres was dan wel wat specifieker, maar alsnog niet behorend bij die specifieke persoon… ik wil liefst contact met de persoon die genoemd werd. Al die omwegen kosten niet alleen mijzelf maar iedereen veel tijd, in mijn beleving.
Dit komt vaker voor. Ik heb het nu dus niet alleen over pagina’s waarop daadwerkelijk een concrete vacature staat - hoewel daar hetzelfde speelt maar dan gaat het vaak via een ‘recruiter-muur’, maar ook over pagina’s waarop iets interessants staat zonder vacature, maar wel een contactpersoon, een veel te algemeen e-mailadres, en een (iets specifieker maar toch vrij algemeen) e-mailadres.
Maar ik heb deze contactpersoon dus wel al op LinkedIn gevonden. Gisteren kwam het idee in me op: waarom benader ik deze persoon niet gewoon direct via LinkedIn? Dan weet ik zeker dat ik een directe lijn heb met háár. En dan heeft iemand indirect meteen je CV, basically. Anderzijds voelt dit nogal ‘in your face’ en brutaal - zeker omdat er in dit geval geen sprake is van een vacature, maar gewoon wat open vragen vanuit mij (met enige hoop op een open sollicitatie). Ik ben van mezelf echt geen assertief persoon (te weinig…), dus ik vraag me oprecht af of zo’n directe LinkedIn-benadering “zou kunnen” of “too much” zou zijn, zonder eerst via e-mail geïnformeerd te hebben of ze (deze persoon of iemand anders) überhaupt met mij in contact zouden willen komen.
Voor nú (want ik wil dit vandaag even doen/afhandelen), ga ik maar gewoon doen wat de receptioniste me aanraadde; namelijk naar dat e-mailadres mailen, en via die weg vragen of ik in contact mag komen met de genoemde persoon, omdat me dat het meest bescheiden lijkt…
Dus dit is meer een vraag aan jullie voor de toekomst. Ik ben intussen zo moe van dat via-via-via-gedoe (al die telefoonnummers, algemene e-mailadressen, recruiters).
Wanneer, in welke fase, is het ‘acceptabel’ om een persoon via een persoonlijke LinkedIn-message (als die optie überhaupt openstaat uiteraard) te benaderen, is dit in het algemeen ‘not done’ tot je de overige contactmogelijkheden zonder succes hebt geprobeerd?
Ik voel me echt heel sociaal onhandig op dit vlak.