Sollicitatietopic #2

Ik heb afgelopen dinsdagmiddag het sollicitatiegesprek gehad met de verdwenen recruiter en de desbetreffende manager. Het was een heel prettig gesprek, klikte heel heel goed en alles was eigenlijk leuk.

Het bleek dat de vacature ontstaan is omdat iemand al 1,5jr ziek thuis zit door long covid. Ze verwachten niet dat zij nog terugkomt. Waarop ik vroeg wat er gebeuren gaat als ze wél terugkomt. Daar hadden ze even geen antwoord op. Later in het gesprek zeiden ze: ah, bedrijfsnaam is zo groot… als ze toch nog terugkomt dan is er vast wel iets anders binnen het concern te doen.

Dit zit mij zooooo niet lekker. Eigenlijk veegt het mn hele positieve gevoel onderuit. Als ik al aangenomen wordt dan zou ik voor mn gevoel echt moeten gaan onderhandelen over direct een contract voor onbepaalde tijd want ik ben geen invaller.

Daarbij komt dat de recruiter gisteren zou laten weten of ik aangenomen wordt. Je raadt het al: weer hele dag niets gehoord. Ik vind het zo’n ontzettend slecht visitekaartje voor het bedrijf, dit.
Gisterenavond berichtje erachteraan gestuurd en toen heeft de recruiter wel gereageerd met dat de manager geen tijd had gehad voor overleg.

Maar dus… resumé. Superleuk gesprek, helemaal enthousiast, maar inmiddels ontzettend naar onderbuikgevoel over de hele gang van zaken.

Nu maar weer op indeed aan het scrollen :weary:

2 likes

Ik heb even een super algemene vraag.

Ik merk de laatste tijd (ben enorm aan het puzzelen en zoeken in het kader van een re-integratietraject Tweede Spoor) dat er op veel sites voor een functie wel een contactpersoon wordt genoemd, maar dat daarbij dan een algemeen nummer wordt gegeven.

Zo kreeg ik recent gewoon de receptie aan de lijn van de instelling in mijn eigen stad, waar ik bij wijze van (of soms letterlijk, haha) naar bel als ik een afspraak met mijn behandelaar wil verzetten, terwijl ik heel specifiek belde voor de contactpersoon die op die pagina stond - niet in relatie tot mijn eigen behandeling dus, maar met betrekking tot (informatie over) bepaald werk. Die dame aan de receptie wist me alleen te vertellen dat ik dan beter naar ‘dat en dat e-mailadres kon mailen’. Dat e-mailadres was dan wel wat specifieker, maar alsnog niet behorend bij die specifieke persoon… ik wil liefst contact met de persoon die genoemd werd. Al die omwegen kosten niet alleen mijzelf maar iedereen veel tijd, in mijn beleving.

Dit komt vaker voor. Ik heb het nu dus niet alleen over pagina’s waarop daadwerkelijk een concrete vacature staat - hoewel daar hetzelfde speelt maar dan gaat het vaak via een ‘recruiter-muur’, maar ook over pagina’s waarop iets interessants staat zonder vacature, maar wel een contactpersoon, een veel te algemeen e-mailadres, en een (iets specifieker maar toch vrij algemeen) e-mailadres.

Maar ik heb deze contactpersoon dus wel al op LinkedIn gevonden. Gisteren kwam het idee in me op: waarom benader ik deze persoon niet gewoon direct via LinkedIn? Dan weet ik zeker dat ik een directe lijn heb met háár. En dan heeft iemand indirect meteen je CV, basically. Anderzijds voelt dit nogal ‘in your face’ en brutaal - zeker omdat er in dit geval geen sprake is van een vacature, maar gewoon wat open vragen vanuit mij (met enige hoop op een open sollicitatie). Ik ben van mezelf echt geen assertief persoon (te weinig…), dus ik vraag me oprecht af of zo’n directe LinkedIn-benadering “zou kunnen” of “too much” zou zijn, zonder eerst via e-mail geïnformeerd te hebben of ze (deze persoon of iemand anders) überhaupt met mij in contact zouden willen komen.

Voor nú (want ik wil dit vandaag even doen/afhandelen), ga ik maar gewoon doen wat de receptioniste me aanraadde; namelijk naar dat e-mailadres mailen, en via die weg vragen of ik in contact mag komen met de genoemde persoon, omdat me dat het meest bescheiden lijkt…

Dus dit is meer een vraag aan jullie voor de toekomst. Ik ben intussen zo moe van dat via-via-via-gedoe (al die telefoonnummers, algemene e-mailadressen, recruiters).

Wanneer, in welke fase, is het ‘acceptabel’ om een persoon via een persoonlijke LinkedIn-message (als die optie überhaupt openstaat uiteraard) te benaderen, is dit in het algemeen ‘not done’ tot je de overige contactmogelijkheden zonder succes hebt geprobeerd?

Ik voel me echt heel sociaal onhandig op dit vlak.

2 likes

Ik zou gewoon via LinkedIn benaderen hoor. De meeste recruiters zijn daar super actief op, dus lijkt me juist een prima manier.

2 likes

Oh ik zou dit echt nooit (of althans, niet snel) doen geloof ik. Het is heel irritant als een contactpersoon zo slecht te bereiken is, word dan geen contactpersoon, maar je weet niet waarom dat zo is tot je het bedrijf/organisatie wat beter kent en dan zou ik tot die tijd niet via zo’n schijn-professionele manier contact opnemen.

Het hangt misschien af van je verhouding tot linkedin, maar voor mij is het min of meer verworden tot een soort sociaal medium waar mensen posten dat ze met gepaste trots mogen delen dat ze hun veterstrikdiploma hebben gehaald en ongehinderd door kennis of expertise hun reflecties delen op een kamerdebat oid, dus ik zie het niet als een verlengstuk van je professionele identiteit maar meer als een schijn-professionele sociale media.

3 likes

Ik zou het hoe dan ook altijd gewoon proberen als dat je enige manier is om direct contact te leggen. Het is niet voor niets een cliché dat brutalen de halve wereld hebben. Het ergste dat kan gebeuren ist dat diegene je negeert, maar het kan ook gewoon dat ze gewoon normaal het gesprek aan via LI, en anders hebben ze wellicht wel een ander (direct) contactkanaal waar ze je naar kunnen verwijzen.

2 likes

Dank voor de reacties. Ik vind voor beide standpunten wat te zeggen, vandaar ook mijn vraag hier. Mensen in mijn omgeving die ik er even naar polste reageerden er vooral positief op trouwens, dus het is blijkbaar iets persoonlijks.

Bij een andere vacature zag ik dat de contactpersoon zelf een LinkedIn-‘knopje’ met link heeft toegevoegd aan haar contactgegevens… maar óók een persoonlijker (werk)e-mailadres. (Betekent dat dan dat je mag kiezen, of…? Zo verwarrend. :joy:) In deze situatie ga ik (eerst) voor het e-mailadres. Telefonisch kreeg ik haar niet te pakken.

In de eerdere situatie die ik hierboven schetste gaat het dus niet om een vacature. Puur om een vraag of ik eens contact met deze persoon zou mogen opnemen over het werk dat zij doet. Ik vind dit net een andere situatie… Maar deze contactpersoon geeft dus géén persoonlijke gegevens op de website, dat maakt voor mij de drempel groter om haar te LinkedInnen, anderzijds zie ik ook wel weer gebeuren dat ik via dat algemene e-mailadres door allerlei mensen over een weer gestuurd word, zonder duidelijk eindpunt.

En ergens denk ik ook: maar hier ís LinkedIn toch oorspronkelijk voor bedoeld? Dat je iets/iemand ziet dat mogelijk interessant kan zijn, en dat je die persoon evt. kan benaderen met een vraag daarover? Iemand kan je gewoon negeren, als diegene wil. Het is niet alsof je in iemands Facebook-chat inbreekt.

Nou ja, ik zie wel, voor nu: ik ga de mail(s) sturen, en als die niets opleveren (ben een schijterd, dus die enkele negatieve reactie houdt me dan toch tegen), dan probeer ik het denk ik eens via LinkedIn. :slight_smile:

1 like

Voor mijn gevoel denk je hier echt veeeel te diep overna. Als je iemand wil contacten en de enige manier is LinkedIn dan doe je dat toch?
Het enige negatieve dat kan gebeuren is dat ze niet reageren.

13 likes

Ja ik vind het echt een waanzinnig uitgebreide analyse die nergens voor nodig is. Tis niet alsof je iemand thuis op zoekt, het is linkedin en dat is - in principe - een zakelijk platform

13 likes

Haha, daar sta ik wel om bekend ja, dat ik altijd overal veeeeel te lang en diep over nadenk/twijfel. Mijn primaire probleem des levens. :clown_face: :woman_shrugging: Ik heb ook een zelfvertrouwen ver beneden het vriespunt als het om werk gaat, na twee burn-outs, dat werkt niet mee.

In my defense: ik heb er therapie voor en zit middenin een diagnostisch AD(H)D-traject, er wordt aan gewerkt. :muscle:

Het is hier trouwens dus niet zo dat ze alléén via LinkedIn te contacteren zijn. Ook via het bijgegeven (algemenere) e-mailadres, wat ik nu eerst probeer. Maar ik dacht gisteren ineens: zou via LinkedIn niet gewoon sneller en dus prettiger zijn? Daarop rees de vraag of dat eigenlijk wel sociaal gepast is, en dan gaat mijn hersenpan dus op hol over zo’n vraag. :’)

Nu gewoon stoppen met nadenken en STUREN, thanks voor de heads-up.

5 likes

Dankjewel voor het meedenken :relaxed: Ik ga het zeker duidelijk maken, mocht ik aangenomen worden…

Ondertussen heb ik nog steeds niets gehoord dus ik verwacht er maar niets meer van. Kan het altijd nog meevallen :sweat_smile:

2 likes

Ik word, zelfs mijn werkveld, best vaak via LinkedIn benaderd over vacatures, ook al staat er een andere naam, telefoonnummer of email bij de vacature. Is echt niet raar om te doen en zal zo ook echt niet opgevat worden.

3 likes

Ik zou indd eerst een mail sturen. En ik vind het niet gek als je via LinkedIN een berichtje stuurt voor werkgerelateerd contact.

Wel zou ikzelf kijken naar hoe diegene zn profiel gebruikt en daarop mijn keuze baseren om wel/niet een berichtje te sturen. (Heeft iemand veel connecties, deelt diegene regelmatig wat/is het een actieve gebruiker, is het profiel uitgebreid etc. Ikzelf heb bijvoorbeeld een LinkedIN die nagenoeg anoniem is, weinig connecties, zonder foto, geen activiteiten en geen uitgebreide info. Mij zou ik geen bericht sturen :grimacing:)

1 like

Ik ben letterlijk al de hele week aan het wachten op een telefoontje na een gesprek. Ik ben eerder al gebeld maar kan toen echt niet opnemen, vijf minuten later teruggebeld maar toen geen gehoor. Ik kreeg gister een bericht ‘ik bel je later vandaag’, en nu nog niks gehoord. Nou vermoed ik wel dat het niet belangrijk voelt voor hen omdat ze me niet willen aannemen, maar ik vind het echt heel vervelend. Stuur dan minstens een mailtje, dat heb ik liever dan helemaal niks.

Ik had dit gisteren al geplaatst maar toch verwijderd omdat ik nog hoop had, maar dat heb ik nu niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat je week zó druk is dat je maar één keer kunt bellen.

Echt niet oke, je kunt je toch zelf ook wel inbeelden dat je dat zo snel mogelijk wil weten.

5 likes

Kun je het niet nog een keer zelf proberen? Dan heb je wellicht tenminste antwoord voor het weekend.

1 like

Heb ik ook gedaan en ook al geappt en gemaild. Ik heb ook iemand anders gemaild waarvan ik het nummer niet heb maar die zegt ook dat ik de ander moet appen voor een belafspraak.

2 likes

Jezus wat irritant.

5 likes

Hahahaha ja tuurlijk joh “hoi ik wil graag een afspraak maken om mijn afwijzing meegedeeld te worden. Schikt volgende week maandag tussen 3 en 5?”
Stel malloten.

Ja dit. Echt hoe gaan zij om met mensen :joy:

1 like

Hebben ze nog wat laten horen? Of heb jij je teruggetrokken?