Ik ben net gebeld door een organisatie waar ik laatste tweede ben geworden dat ze een nieuwe vacature hebben en of ik geïnteresseerd ben en ze hebben mij ook al een concept van de vacature opgestuurd. Het is een iets andere functie, maar denk wel interessant om te verkennen. Moet alleen even weer schakelen, want was laatst erg teleurgesteld dat ik het niet was geworden en heb het toen helemaal uit mijn hoofd gezet :’)
Moet voor een sollicitatie een IQ test maken. Vind mezelf niet dom maar loop bij het oefenen al helemaal vast. Iemand tips? Er staan niet zoveel oefeningen (met uitleg) online helaas, tenzij je 60 euro ofzo betaalt voor zo’n abo
Ik heb een paar jaar geleden veel gehad aan ‘de nieuwe assessmentgids’. Misschien te lenen bij de bibliotheek? Maar daar stonden ook veel oefeningen en uitleg in, waardoor ik makkelijker de instinkers kon herkennen en patronen kon herkennen.
Zou er zeker niet voor betalen. Tenminste, mij is altijd verteld dat de gratis oefensites voldoende zijn om je voor te bereiden. Probeer vooral patronen erin te ontdekken. Bijvoorbeeld een bolletje dat steeds een kwart naar links schuift. Zo kun je vaak al wel een deel van de antwoordopties wegstrepen
Ik weet niet welke soort IQ test je moet doen, maar ik heb laatst de Q1000 moeten doen. Daar krijg je analogieën, diagrammen, figuurreeksen en cijferreeksen in. Ik ben ook niet echt een held hierin, maar ik kreeg er een document met uitleg over elk onderdeel bij. Na het doorlezen en veel oefenen (bij mij duurt het altijd wat langer voordat het kwartje valt haha) begreep ik het en had ik een ver boven gemiddelde score! Als ik google op ‘Q1000 uitleg brochure’ zie ik dat de eerste link dat document met de uitleg is.
Vorige week vrijdag had de recruiter aangegeven dat ze haar collega gevraagd heeft om mij even te bellen om een (bel)afspraak in te plannen. Ik heb alleen nog niets gehoord. Kan zijn dat ze op vakantie is, maar is aankomende maandag een goed moment om haar weer even te mailen? Of moet ik door de vakantieperiode gewoon een beetje geduld hebben
Ik vind dat je maandag wel kunt mailen hoor! Het laat gelijk zien dat je geïnteresseerd/enthousiast bent voor de functie.
Ik zou het wel doen, misschien krijg je tijdens dat proces ook een beter beeld van wat je wel en niet fijn vindt aan je huidige plek.
Snap dat het misschien als te vroeg voelt maar lijkt mij juist een fijne positie. Ik zou sowieso het gesprek aangaan al is het maar om alvast te wennen aan weer solliciteren. Mocht het je wel echt wat lijken dan sta je ook sterk tijdens onderhandelingen omdat je nog niet per se weg wil op je huidige werk.
Altijd voor jezelf kiezen en niet wachten op mogelijke ontwikkelingen.
Los van wat iedereen hier al heeft genoemd, kan het ook geen kwaad om alvast het solliciteren weer te oefenen. Hoe vaker je het doet hoe beter je er weer in wordt! Je vergroot dus ook de kans dat je volgend jaar sneller aangenomen wordt als je wel echt weg wil. Ik zou het gewoon doen als het je leuk lijkt. Je kan altijd nog nee zeggen als het niet goed voelt.
Ik vind dat altijd een beetje dubbel.
Aan de ene kant is het in mijn ogen goed om indd “ervaring” op te doen met solliciteren. Aan de andere kant word je misschien wel afgewezen en dan voelt dat voor mij als een soort onnodig verschoten kruid. Straks komt er volgend jaar een superleuke vacature bij hetzelfde bedrijf en word dan opnieuw solliciteren een ding.
----‐-----
Echt balen dat het vakantieperiode is waardoor sollicitatieprocedures zo lang duren. Ik ben bij 2 bedrijven door naar het tweede gesprek, maar de gesprekken zijn pas in de laatste week van augustus en in de eerste week van september.
Ondertussen solliciteer ik maar door want ik vind het te lang duren om af te wachten. Bleh, had ik maar uitzicht op een baan.
Ja dat snap ik wel, dat blijft altijd een lastige overweging. Aan de andere kant wanneer je concrete feedback krijgt als je de baan niet hebt, weet je wel waar je nog beter in kan worden. En krijg je misschien de baan de volgende keer wel.
Nog een kleine update, die recruiter is zelf ook tot 12 augustus met vakantie Ik moet maar even geduld hebben.
Merken jullie ook dat het echt komkommertijd is op vacaturesites? Komt echt helemaal niks meer online. Valt me ook op dat hetgene dat wel online komt allemaal vacatures zijn die ik 3 maanden terug ook al voorbij zag komen. Nog steeds geen geschikte kandidaten gevonden, denk ik dan.
Dat hoeft niet, kan ook zijn dat er een tweede plek is vrijgekomen.
Hoe gaan jullie om met je eigen reflecties na het gesprek? Dus een continue stroom van gedachten als “had ik dit maar gezegd” of “waarom zei ik dat”?
Ik had laatst een tweede gesprek en het was echt pittig. Moest in een korte tijd een flinke business case voorbereiden en had die nacht ervoor vrij weinig erdoor geslapen (je kon de case pas een dag van te voren bekijken). Ik heb nog geen feedback maar heb zelf geen denderend gevoel met hoe het ging en dat kan ik maar moeilijk los laten.
Als een motivatiebrief optioneel is, voegen jullie deze dan altijd toe?
Ik hoor altijd dat het CV veel belangrijker is en dat de brief vaak niet eens gelezen wordt. En daar heb je dan wel veel moeite in gestoken.
Voor een bijbaantje maakt het niet uit maar een normale baan sowieso wel, kan het verschil maken
Ligt eraan. Ik heb in mijn cv sowieso al een korte tekst over mijzelf staan. Als ik de sollicitatie via de mail verstuur, kan ik daarin eventueel nog wat extra kwijt en voeg ik geen aparte brief toe als die niet verplicht is. En anders voeg ik wel een brief bij. Dat staat voor mijn gevoel toch wat serieuzer en straalt meer enthousiasme voor de functie uit dan zonder brief.