Sollicitatietopic #2

Ja heb nu een klein bedrijfje gevonden idd! Alleen dan alsnog ben ik bang dat er altijd wel iemand is in deze sector die alles goed beheerst. Tot nu toe is dat steeds zo, echt rot. Maar goede tips hier, zal eens kijken. Én misschien toch eens Linkdin aanmaken haha

@Steady succes! Spannend en mocht je twijfelen halverwege kun je altijd nog de afweging maken er vanaf te zien he.

1 like

Heel logisch denk ik! Bij solliciteren probeer ik het altijd stap voor stap te benaderen want anders kan je jezelf helemaal gek denken, terwijl het vaak uiteindelijk toch allemaal op zijn plek valt. Als je door bent naar de tweede ronde kan je dan kijken hoe je je voelt en altijd nog zelf zeggen dat je er toch vanaf wilt zien. En misschien zijn er wel oplossingen mogelijk zoals bijvoorbeeld een maand of 2 later te beginnen waardoor je meer rust voelt en het wel aandurft. Komt goed!!

Ik heb straks een koffieafspraak met de HR-manager van een andere NV binnen de groep. Ik zou daar een nieuwe functie uitvoeren. Voor de CEO en zijn rechterhand was het al oké maar moet ook langs haar passeren.

3 likes

Uiteindelijk was het een heel leuk gesprek en zijn mijn zorgen wel weggenomen, nu ben ik reuze benieuwd of ik gebeld ga worden voor een 2e gesprek. Hoor het deze week en anders volgende week.

2 likes

Volgende week moet ik even mijn beste onderhandeltalenten bovenhalen. Het was een goed gesprek.

9 likes

Heeft iemand ervaring met zwanger solliciteren?

Er zijn een aantal zaken voorgevallen en ik denk oprecht dat ik er niet meer bovenuit kom / het ga volhouden de komende 6 maanden. Kortom; het vertrouwen van mij richting het hele directieteam is minimaal, degene die ik het meest vertrouw (maar nu flink is geschaad maar normaliter super goed), stapt ook op. Ik rapporteer direct aan hen, dus zonder vertrouwen zie ik echt geen opties meer & acht de kans zeer klein dat dit vertrouwen terug gaat komen. Ik vraag me echt af wat ik moet doen, maar kan deze week alleen maar huilen als het over werk gaat (nu denk/hoop ik ook deels hormonen, maar ok 🥲).

1 like

Voor de geïnteresseerden: ik ben aangenomen als flitsbezorger, het begin is allemaal een beetje stroef want alles gaat digitaal, maar het salaris is prima (uiteraard wel near minimum) en de werktijden zijn fijn en flexibel. Je mag zelf kiezen tussen een 0-uren contract en een vast contract. Ik ben benieuwd hoe het er straks aan toe gaat als ik daadwerkelijk ben begonnen!

13 likes

Leuk! Ben heel benieuwd hoe het je bevalt, het lijkt me best chill werk. Lekker buiten en flexibel. Volgens bij woon jij in de stad waar ik vaak ben (en wel eens flink bestel) dus ben benieuwd of ik je een keer zie haha!

1 like

Ja, leuk! Ik werk volgend weekend mn eerste shift, lekker op de elektrische fiets en het verdient dus best fijn

1 like

Ik heb komende week een sollicitatiegesprek en ben nu al zenuwachtig. Ben introvert en vind het lastig om m’n motivatie goed over te brengen. Heb dat bij afwijzingen ook al vaker gehoord als kritiek.

Iemand nog tips? Gaat om een baan in de zorg (leerling operatieassistent).

Wat bij mij hielp, was om voor de meest-gestelde vragen (stel jezelf voor, waarom wil je bij ons werken, waarom een nieuwe baan, waarom ben je geschikt) een stukje uit te typen en dat ongeveer uit m’n hoofd te leren.


Nou ik meld me ook! Was (nog) niet op zoek naar een nieuwe baan, maar kreeg een vacature doorgestuurd die te leuk is om niet op te reageren. Ik ben nu druk bezig met m’n cv en motivatiebrief

3 likes

Nemen jullie je voorbereiding uitgeprint mee naar het gesprek? Dus zeg maar een papier ter geheugensteun of zorg je dat je alle voorbeelden en vragen in je hoofd hebt?

Is het nu met Corona gebruikelijk dat je elkaar een ‘elleboog’ geeft, of stel je je gewoon voor door je naam te zeggen, zonder hand of elleboog?

Ik zou de selecteurs altijd met u aanspreken, maar als zij met ‘je’ en jou’ beginnen, mag dan vragen om hun ook te tutoyeren?

Ik neem een boekje mee ter ondersteuning, daar staan wat vragen ingeschreven maar daar heb ik biv ook al de salaristrede opgeschreven die ik wil (zodat ik niet overvallen wordt, mochten ze het vragen) en schrijf ik ook eventuele aantekening in op.

Tot nu toe geef iedereen van te voren zelf aan wat ze willen of ik open het gesprek met “zullen we een hand geven of nog liever niet?”. Dit wijst zich denk ik echt helemaal van zelf.

Denk dat het tutoyeren per vakgebied verschilt, ik gebruik 9/10 keer je en niet u.

1 like

Ik heb altijd een notitieboekje bij me. Staan aantekenj gen in en ook vragen. En kan ik ook gebruiken om dingen tijdens het gesprek op te schrijven.

Ik zeg altijd u. Ook als ze tegen mij jij zeggen. Als ze jij prima vinden zeggen ze dat vanzelf wel. ik heb al een aantal keer gesolliciteerd in corona tijd en voorstellen was gewoon tegenover elkaar staan en ‘goedemorgen ik ben …’ Geen elleboog of iets.

1 like

Aanstaande woensdag heb ik een 2e gesprek. Super spannend!

Alleen even een vraagje: het minimumloon daar is 10.34 per uur, nu heb ik 18 jaar ervaring en ze gaven al aan dat er te onderhandelen valt, wat zouden jullie voorstellen als uurloon als tegenbod?

2 likes

Succes!!

Hangt denk ik wel af van de sector waarin je werkt, wat je kan vragen qua uurloon.

—-

Ik ben gisteren benaderd door een recruiter voor een zelfde functie als wat ik nu doe bij een concurrentverzekeraar. Heb net meteen met het “eerste” informele gesprek gehad. De baan klinkt eigenlijk wel als iets wat nog veel leuker dan mijn huidige baan. Terwijl ik eigenlijk helemaal niet op zoek ben naar een andere baan omdat ik het nu ook wel naar mijn zin heb.

Maar wel ingestemd om door te gaan naar het tweede gesprek en nu moet ik opeens al mijn salarisverwachting en huidige salaris opsturen per mail. Nu is het alleen zo dat hun laagste salarisrange echt al bizar veel hoger ligt dan wat ik nu verdien voor minder werkuren per week. Wat is wijsheid om te doen? Ik wil eigenlijk niet op het laagste van de schaal in stromen omdat ik denk dat er meer mogelijk is maar aan de andere kant is hun laagste range dus al zo veel hoger dan wat ik nu verdien dus wat zeg je dan?

Zeker niet voor de laagste schaal instromen, gewoon hoger inzetten en dan zie je vanzelf hun antwoord wel.
Wordt het niet berekend op jaren ervaring? Dan kun je op die manier bepalen hoe hoog je zou ‘moeten’ zitten volgens het systeem.
Ik zou je loonbrieven/huidig salaris niet vertellen aan hen, daar hebben ze niets mee te maken.

2 likes

Ik heb in deze situatie gekeken naar wat ik zou willen verdienen en daar nog wat bovenop gedaan. Ging van een contract zonder CAO naar contract met CAO en de schaal waar ik in kwam was de eerste trede hoger dan mijn toenmalige salaris. Ze willen je hebben omdat je bepaalde ervaring hebt dus daar mogen ze dan ook voor betalen, toch :wink: Zou ook kijken of de secundaire arbeidsvoorwaarden en verplichte afdrachten nog uitmaken in wat je netto overhoudt! En of je niet een concurrentiebeding hebt bij je huidige werkgever… Heb dat zelf 1 keer gehad en dat was bij een verzekeraar… Die wilden dus niet dat je naar een soortgelijke functie bij de concurrent overstapte.

Ik zou niet je huidige salaris meesturen en hoger inzetten. Dus dat je bedrag x willen hebben om reden y en z. Je bent namelijk niet verplicht om je huidige salaris mee te sturen.