Sollicitatietopic #2

Nooit een loonstrookje meesturen of je huidige salaris doorgeven. Zelf gewoon met een hoger bedrag aan komen zetten. ‘Gezien mijn huidige werkervaring dacht ik aan bedrag X.’

1 like

@Nevertheless @anon91169173 Dit was een beetje mijn struikelblok want ik heb net geen 2 jaar ervaring dus niet echt een reden voor nog meer salaris maar aan de andere kant benaderen zij mij zelf voor een functie waar ze 5 jaar werkervaring voor vragen en mag er financieel wel wat tegenover staan voor een baanwissel. Maar thanks voor de tip @Feather , heb even de cao’s gescand en het verschil in pensioenbijdrage (deze werkgever betaalt veel minder pensioen) opgeteld op het minimale van de schale, rest van de cao’s ontloopt elkaar niet echt en daar bovenop nog wat opgeteld zodat er wat te onderhandelen valt mocht het zover komen.

Ga zeker ook geen salaris meesturen of salarisstrook, maar goed dat jullie benadrukken dat ik dat sowieso niet moet doen!

2 likes

Woensdag een 2e gesprek gehad, ging al vreemd want had op een bepaald tijdstip en diegene kwam pas 15min later in de call. Dus ik was al aan het stressen of het aan mijn apparatuur lag, dus niet echt lekker begin. Daarna nog gesprek met een ander iemand en die ging wel gewoon goed en goede klik. Nu zou ik donderdag of vrijdag iets horen, maar tot op heden nog niks gehoord en ik maak me echt zorgen. Ik wil die baan echt graag.

Jaa tis gelukt. Mag op gesprek bij een klein bedrijf voor een marketing en communicatie functie met grafisch vormgeving. Echt perfect. En nu hopen dat ze me voor 24 uur willen want ze vragen 16-24 uur maar met 16 uur kan ik niet leven. 24 is al minimaal. Maar ik ben zo klaar met mn werk nu. Plus eventueel deze werkervaring zou me weer terug helpen is dit wereldje. Had al niet verwacht uitgenodigd te worden op gesprek eigenlijk aangezien ik gelijk aan heb gegeven dat mijn marketing ervaring niet top is. Heb nog een andere sollicitatie ingestuurd voor mn droombaan dus ik hoop ZO dat ik daar überhaupt op gesprek mag komen. Echt een unieke kans is dat, bijna buikpijn ervan omdat ik bang ben niet eens uitgenodigd te worden voor een gesprek (en ik me daardoor waarschijnlijk weer door uit het veld laat slaan)

11 likes

Ik heb nog steeds niks gehoord. Had vrijdag zelf gebeld en voicemail ingesproken maar tot op heden nog niks gehoord

Wat een rare gang van zaken. Heb je vandaag nog een keer gebeld?

1 like

Ja ik vind het niet echt netjes en krijg dan het idee dat ze met de andere kandidaat bezig zijn het af te ronden en ik back up ben ofzo. Staat het niet opdringerig als ik nog een keer bel?

Ik vind het ook helemaal niet netjes, en dat ze met een andere kandidaat bezig zijn zou kunnen maar dan moeten ze je op zijn minst op de hoogte brengen dat het iets langer duurt. Zij hebben zelf die data aangegeven toch?

Maar ik denk ook dat het nu niet zoveel zin heeft om nog een keer te bellen. Je hebt een berichtje ingesproken, dat moet genoeg zijn. Ik snap dat het moeilijk is maar ik zou voor nu gewoon afwachten.
En wie weet krijg je nog wel een positief antwoord: het is inderdaad echt niet netjes maar organisaties leven zich vaak zo weinig in, in hoe het voor de sollicitant is. Zij hebben het druk en denken dan niet meer verder na. Het hoeft ook echt niet te betekenen dat ze met een andere kandidaat bezig zijn.

1 like

Als ze zelf hebben aangegeven dat je donderdag of vrijdag iets hoort en je hoort vervolgens niks, vind ik het persoonlijk niet raar om vandaag weer te bellen.

Edit: als ze het echt zo druk hebben als @LaPetiteRobeNoire noemt dan kan het ook nog zo zijn dat ze die voicemail uberhaubt niet beluisterd hebben

1 like

@Chicago ja ze zei zelf dinsdag aan de telefoon dat ze wel de snelheid erin wilde omdat het eind van de maand eraan komt ivm opzeggen. Vandaar ook dinsdag bellen en woensdag meteen 2e gesprek. En dan zou ik donderdag of vrijdag iets horen. En persoon met wie ik het gesprek had zei woensdag ook dat ze na ons gesprek direct ging terugkoppelen met de andere persoon.
Nu weet ik dat de recruiter met wie ik steeds contact heb volgens mij elke vrijdag vrij is.

Vind het vooral vervelend dat ik donderdag en vrijdag steeds in spanning zit, dan gaat er nog een weekend overheen en dan vandaag weer in spanning. Terwijl misschien hoor ik wel weer niks vandaag

Heb je vandaag iets gehoord?

Ja ik had haar vanmiddag nog proberen te bellen, maar helaas weer voicemail. Maar werd net gebeld dat ik de baan heb!!! :grinning:

23 likes

Nou wat goed zeg!! Gefeliciteerd

1 like

Jaaaa!
Nog steeds heel stom en onprofessioneel dat ze je zo hebben laten wachten maar dat maakt nu niet meer uit :grin: gefeliciteerd!

1 like

Dat nare moment altijd dat je te vroeg naar de locatie bent gekomen, want openbaar vervoer, maar pas rond 10-5 min voor de tijd naar binnen wilt, want anders ben je veel te vroeg, en je dus zenuwachtig buiten zit te wachten :+1:t2:

6 likes

Ah vervelend! Maar je bent in ieder geval niet te laat. Succes zometeen!

1 like

Ahh maar iig geen stress dat je te laat komt. Is het goed gegaan?

2 likes

Ik heb vandaag een voorstel op papier gekregen en ik blijf eigenlijk op mijn honger zitten. Ik zou overgaan naar een andere NV binnen de groep en had dus al aangegeven aan de HR-manager dat ik graag hoger ingeschaald zou willen worden en dat een bedrijfswagen ook welkom zou zijn. Zij zei dat mijn inschaling inderdaad te laag is zeker voor iemand met mijn functie en dit hoger ging zijn.

Nu staat op papier dat ik iets meer verdien, wel een dertiende maand nu maar mijn inschaling op dit moment hetzelfde blijft. Maar er ruimte voor groei is
Zou ik een tegenvoorstel kunnen doen en zeggen dat ik die inschaling al nu zou willen en een iets hoger brutoloon?

Heb hier echt geen ervaring mee. Wat denken jullie?

Het is een voorstel dus daar mag je zeker tegenin gaan. Helemaal als zij al hebben toegegeven dat je inschaling te laag is

2 likes

Sorry voor de dubbelpost maar wilde mijn persoonlijke verhaal niet daarbij zetten. Ik ben bijna hersteld van een burnout. Via linkedin heb ik een aanbod gekregen. Het gesprek verliep heel goed en ze begon aan het einde ook over salarisindicatie en een dag meelopen e.d. Dus ik dacht leuk, dat klikt. Ik heb een vrij hoge salariseis neergelegd. Ook omdat ze me overviel, dat zou pas in het tweede gesprek na die meeloopdag zijn. Nu hoorde ik dat ze niet verder met me willen, deels door het salaris (prima, jullie benaderen mij en niet andersom dus ik mag wel een eis stellen denk ik dan). Maar daarnaast noemde ze nog een reden waar ik zo niks mee kan. Ben er gewoon echt even heel pissig over. Het zou niet met de burnout te maken hebben (en dat geloof ik ook wel want heb dat meteen bij het eerste contact al aangegeven en nu nogmaals), toch voelt het alsof het meespeelt en daar baal ik zo van. Het is echt mijn angst nu dat ik nergens aangenomen ga worden daardoor terwijl het eigenlijk best een heel positieve ervaring was. En nu vind ik recruiters stom

1 like