Mijn vriend heeft eerst een maand veel gesolliciteerd via linkedin, waar geen motivatiebrieven nodig waren. Nauwelijks respons gehad. Toen ging ie t eens via de mail met motivatiebrief proberen en hij heeft nu 5 gesprekken. Bedrijven leren je toch een beetje kennen door zo’n brief en dat doet echt een hoop. Zou ‘m wel kort houden.
Vanuit de andere kant: als ik sollicitaties binnenkrijg met alleen cv moet het cv wel héél goed zijn wil ik overwegen ze uit te nodigen
Ik zag een leuke vacature online staan, maar als je wil solliciteren dat moet dat via de site. Nu is een van de verplichte vragen die je moet beantwoorden het ‘gewenste bruto salaris’. In de vacature staat er wel een salarisrange, maar ik weet echt niet wat handig is om hier in te vullen. Ik ben bang dat als je aan de bovenkant van de range gaat zitten dat ze je misschien bij voorbaat al niet uitnodigen, maar je wil ook niet te laag gaan zitten want dan kan je daar ook niet meer op terugkomen. Wat zouden jullie in deze situatie aanraden?
Invullen wat je minimaal wil verdienen. Als ze daar al niet mee akkoord gaan wil je er toch niet werken.
Nooit je minimum aangeven, dan ben je je onderhandelingsruimte bij voorbaat al kwijt. Ik zou juist zo hoog mogelijk inzetten. Even met random getallen, maar als de schaal bijv. van 20-25k loopt en je voldoet aan alle eisen (waar ik vanuit ga) en je hebt ook al (relevante) werkervaring zou ik rond de 24 gaan zitten. Met minder/geen relevante ervaring misschien eerder tussen 22,5-23. Maar sowieso nooit onderaan. En natuurlijk ook nog afhankelijk van wat je nu verdient en van wat je wilt verdienen.
Dankjewel (ook @Blablabla)
Ben even een rondje gaan hardlopen en helpt idd wel iets! En de gedachten die nu nog komen ga ik idd miss maar opschrijven. Thanks voor de tips
Ah ja dit is eigenlijk wat ik bedoelde. Minimum was niet het juiste woord. Dank voor de verbetering!
Nee klopt, maar ik wil eigenlijk niet mijn minimum aangeven omdat ik ervan uitga dat ze gaan onderhandelen. Beetje wat @kika ook zegt. Alleen is het minimum wat ik wil al vrij hoog in hun range. Ik wil natuurlijk niet minder verdienen dan wat ik nu ergens anders krijg dus het absolute minimum voor mij is hetzelfde bedrag (mijn huidige dienstverband loopt waarschijnlijk binnenkort af) en dat is ca. 700eu onder hun max. Ik zat dus te denken om als ‘gewenst salaris’ 400/500eu onder hun max te zitten, maar aan de ene kant voelt het vreemd om al lager te openen dan hetgeen zij als maximum hebben gesteld. Aan de andere kant ben ik bang dat ze me bij voorbaat al niet uitnodigen als er mensen zijn die een lager bedrag hebben opgegeven. Normaal heb je eerst een gesprek en als het goed voelt dan heb je het in een volgend gesprek pas over het salaris en dan is de kans groter dat ze mee gaan in je salariswens omdat ze je dan al geschikt vinden.
@grace ja ik vind het ook stom, geef dan geen salarisrange aan in je vacature denk ik dan. Vraag me ook af wat hun doel is hiermee. Een excollega heeft ook bij dat bedrijf gesolliciteerd en die kreeg gewoon het bedrag dat zij had opgegeven als gewenst bedrag, maar dat bedrag lag ergens in het midden van de aangegeven salarisrange.
Als ze daarop selecteren dan lijkt het me sowieso een bedrijf waar je niet wilt werken
Kun je zelf geen range aangeven in dat vakje? Dan zou ik gewoon die -400 max tot max ofzo invullen
Wtf, een recruiter vroeg naar m’n sterrenbeeld?!
Je moet natuurlijk wel goed in het team passen!
dat was serieus de achterliggende gedachte
hahaha in welke sector is dat?
Hahahaha ik moest hier wel heel hard om lachen. Net zo’n sketch met gen z die op gesprek gaat maar dan andersom
Dat is wel een hele goeie, ik ga kijken of dat kan thanks!
@kika ja daar heb je ook wel gelijk in
Mijn nieuwe werk laat helaas nog even op zich wachten dus ik ben op zoek naar tijdelijk werk. Nu zoeken ze dus allerlei medewerkers voor bij de nieuwe vaccinatieronde dit najaar waaronder administratief personeel. Zou perfect zijn voor mij want ik ben het hele najaar volledig beschikbaar, zoek iets tijdelijks en heb ervaring met administratief werk (in het algemeen, niet daar).
In andere regio’s zou ik aan alle eisen voldoen, behalve in mijn eigen regio. Daar moet je namelijk beschikbaar zijn op 3 dagen voor 1 dag training (ik kan maar op 1 van de 3 ivm huidig werk), mag je niet op vakantie zijn tot het einde van het jaar (ik ben 1 lang weekend weg) en je moet eerder bij de organisatie hebben gewerkt (heb ik dus niet). Echt zo stom dit. Werk vinden voor 3 tot 4 maanden is al zo moeilijk en dit maakt het er ook niet makkelijker op zo.
Is m’n eigen schuld helaas!
lang verhaal
Zij hebben aangegeven dat het 6 tot 12 maanden kon duren voor ik kon starten en dat je nog niet je contract bij je huidige baan op moest zeggen. Maar dat als ze een schatting moesten geven, het vermoedelijk herfst 2024 of eind 2024 zou worden. Uiterlijk begin 2025.
Dat was in januari maar mijn tijdelijke contract liep in maart af bij mijn vorige werk. Ik hoorde via via dat het best snel ging met inplannen begin van dit jaar dus ik heb toen het risico genomen om geen nieuw contract te nemen bij m’n vorige werk en tijdelijk werk te zoeken in o.a. horeca en een paar weken te gaan reizen. Nu wordt het dus toch meer richting de 12 maanden in plaats van de 6 maanden en waarschijnlijk pas eind dit jaar/begin volgend jaar in plaats van deze herfst. Super vervelend, maar nog steeds wel binnen hun 6-12 maanden en iets wat ook wel vaker gebeurd. Ik had achteraf gewoon nooit in maart al ervan uit moeten gaan dat het nog maar een paar maandjes overbruggen was met tijdelijk werk.
Ik heb momenteel heel veel horecawerk, maar dat wordt véél minder als de zomerperiode afgelopen is dus ik zoek eigenlijk wel nog iets tot ik eindelijk daar aan de slag mag. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik er wel echt heel moe van word en dat ik bijna op het punt zit dat ik iets anders ga zoeken. Maar goed, ik wilde met een goede reden geen kantoorbaan meer dus hopelijk is het het wachten waard.
Ik kom hier ook weer mee lezen. Ik werk nu bijna 2 jaar ergens maar ik kan hier niet de toekomst krijgen die ik wil.
Nu had ik besloten na de zomer eens te gaan solliciteren maar toen kwam ik opeens iets tegen wat super interessant lijkt. Gevolg is dat ik nu mn CV zit te updaten
Ik heb een vraagje over salarisschalen. Ik weet dat er te onderhandelen valt over tredes binnen een schaal, maar met mijn huidige voorstel dat ik ga doen, kom ik terecht al vrij bovenin de schaal waar ik ingedeeld ben (even ervanuit gaande dat dit hopelijk lukt🤞). Is het vreemd om te vragen bij de onderhandeling wat er voor nodig gaat zijn om door te groeien naar een volgende schaal?
Ik weet dat er wel een senior positie bestaat voor deze functie waar ik naar kan doorgroeien. Maar dat lijkt me een grotere ‘groeistap’ dan slechts 1 schaal omhoog gaan met betrekking tot dezd functie. (Maar misschien is dat delulu van mij en is dat wel heel normaal?).
Maar ik vraag me dus vooral af of het gek is om dit te vragen in zo’n gesprek?
Edit: oh en nog iets wat ik me afvroeg: is het gek om in een 2e gesprek te vragen naar de mogelijkheden voor een intentieverklaring? Ik ben van plan dit jaar een poging te doen met het aankopen van een huis, en wil graag weten of dit iets is wat zij doen en open voor staan. Maar ook hier geen idee of dat raar is om nu al te vragen als je er nog niet eens werkt? Ofwel, ik ben een onderhandelings noob, dus hopelijk kan iemand hier met ervaring hier iets slims over zeggen? 🥹