Sollicitatietopic #2

Bij het bedrijf waar ik nu werk is de senior één schaal hoger dan de medior. Maar deze schalen overlappen elkaar dus doorgroeien naar een senior functie betekend niet eens direct dat je ook een hoger salaris hebt, kan gelijk blijven.
Als ik jou was zou ik vragen naar hoe de schalen zich verhouden tot de senior en medior functies en vervolgens wat ervoor nodig zou zijn om door te groeien naar de senior functie. Dat zou op mij overkomen alsof je het minder voor het geld doet en meer voor eigen ontwikkeling.

Vragen naar een intentieverklaring in een tweede gesprek vind ik wel op de zaken vooruit lopen. Als je meteen een vast contract zou krijgen is een intentieverklaring al niet meer nodig toch?

3 likes

Ik zou misschien de vraag breder stellen en vragen naar doorgroeimogelijkheden in het algemeen. Binnen sommige organisaties groei je vanzelf door naar een seniorfunctie als je X aantal jaren werkervaring hebt of als je bepaalde taken doet. Bij andere organisaties is dat helemaal niet zo, en is er gewoon formatie voor y aantal mediors en z aantal seniors, en kun je alleen doorgroeien als er een senior vertrekt en jij op diens plek aangenomen wordt. Dan zijn de doorgroeimogelijkheden binnen dezelfde afdeling dus ook vrij beperkt.

Verder is het bij ons ook zo dat de seniorfuncties één schaal hoger zijn dan de mediorfuncties.

Wat betreft intentieverklaringen: zou ik zeker naar vragen! Misschien ook vragen of je een proefperiode hebt, want banken verstrekken vaak geen hypotheken in proefperiodes, dus als jij twee maanden proefperiode hebt, kan je nieuwe werkgever wel een intentieverklaring geven, maar dan geeft de bank (waarschijnlijk) alsnog geen hypotheek. Maar lijkt me een goede vraag, want ik weet wel dat er functies zijn waarvoor geen intentieverklaring gegeven wordt.

2 likes

Ik heb gesolliciteerd op een functie die ik héél graag wil, maar wel een beetje hoog gegrepen. Althans, ik denk dat zij dat gaan denken. De sluitingsdatum is 1sept en dat is gevoelsmatig zo enorm lang nog. Vooral omdat het echt een droombaan is en ik liever gister dan vandaag hun reactie op m’n sollicitatie heb :sweat_smile: Is het raar om de dame in kwestie te mailen en te vragen of ze echt tot die datum wachten? Of kom ik dan heel desperate over? Heb overigens voordat ik m’n motivatie stuurde een heel leuk telefoongesprek met haar gehad. Is het zo’n mail dan teveel?

Ja, 2,5 week vóór de sluitingsdatum is echt way too much. Ik snap je ongeduld maar zij moeten gewoon de procedure doorlopen en willen alle kandidaten meewegen lijkt me om tot de beste keuze te komen. Probeer het 2,5 week na de sluitingsdatum misschien eens. Veel vacatures die nu online zijn staan heel lang open ivm vakanties ook trouwens, dus dikke kans dat ze zelf ook gewoon moeten wachten op hun collega’s voor ze iets kunnen doen.

19 likes

Thanks! Van die kant had ik het nog niet bekeken. Ik had je comment echt ff nodig geloof ik. Zit mezelf helemaal gek te maken hiermee. Ik ben weer terug op aarde, haha!

2 likes

Ik ben 2 weken terug gebeld op donderdag dat ik uitgenodigd ben voor een gesprek, maar dat was voor de dinsdag erna en dan was ik precies een weekje op vakantie. Nu reageerde zij daarop met dat dat heel begrijpelijk is in deze periode en helemaal niet erg, maar dat de directeur precies de 3 weken daarna op vakantie zou zijn (nu nog 2 weken dus). Ze zei dat ze dan even moest schuiven en plannen en dat ze niet verwachte die dag nog terug te bellen met een nieuwe datum. Maar het is nu morgen dus 2 weken later…
Morgen even bellen ook al weet ik dat de directeur nog 2 weken op vakantie is? Zou wel graag weten of ze al iets anders heeft kunnen inplannen, ik überhaupt nog in de running ben en misschien ook de datum alvast kunnen vrijplannen in m’n agenda.
Wil ook niet dat ze me vergeten ofzo.

3 likes

Ja zou zeker even bellen en informeren, dat mag echt wel na 2 weken!

4 likes

@Pecan @Victoria @Baron superfijn dit, dankjulliewel en goede tips!! Ik ga het idd meer insteken op ontwikkelingsmogelijkheden en wel vragen naar intentieverklaring maar dan iets op een andere manier. Dankjewel!

2 likes

Hele ochtend moed zitten verzamelen, bel ik net: ze zijn alleen bereikbaar tot 12:15 uur.
Morgen nog een poging dan maar.

Ik had een tijdje geleden ergens op gesolliciteerd en werd het na de tweede ronde helaas niet. Bij de afwijzing gaven ze aan dat ze mij wel heel graag willen hebben in hun team en dat er binnenkort een nieuwe vacature komt (iets andere functie). Een maand geleden werd ik gebeld dat de nieuwe vacature binnenkort online komt te staan en of ze een afspraak kunnen inplannen om iets over de functie te vertellen.

Dat gesprek heb ik net gehad, was verder positief, maar ik moet dus wel weer helemaal opnieuw gaan solliciteren als de vacature online komt, twee gesprekken (met dezelfde mensen weer lol) en als er dan weer een kandidaat tussenzit die beter is of iemand heeft intern erop gesolliciteerd (heeft de voorkeur) kan ik het alsnog weer niet worden. Ik merk dat dit mij even heel erg demotiveert :’)

5 likes

Afgelopen december intern gesolliciteerd naar een hogere functie, ik had het gevoel er klaar voor te zijn en mijn manager ook. Gesprek ging goed, zelfs een dag meegelopen op de afdeling maar toch uiteindelijk te horen gekregen dat het hem niet ging worden. Nou jammer maar we gingen weer door. Een maandje of 2/3 later op een andere afdeling wederom een gesprek gehad, was al meteen niets. Toen besloten om mijn contract niet te verlengen omdat mijn ambities niet aansluiten op de mogelijkheden in het bedrijf. Nu staat de eerste functie nog steeds open en kreeg ik vandaag een mailtje dat ze denken dat ik toch wel heel goed pas bij de functie. Heb vriendelijk bedankt, lol.

9 likes

Ik heb een uitnodiging voor een tweede (en laatste) gesprek bij een bedrijf gekregen voor aanstaande vrijdag. Nu beweert een vriendin dat ze dan, bij een goed gesprek, vast nog willen dat ik die dag een aanbod accepteer en m’n huidige werk opzeg. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze dat echt zouden doen en dan het gesprek plannen op de laatste werkdag van de maand.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik snap dat elk bedrijf anders is, maar ik ben gewoon even benieuwd.

1 like

Komt daarna niet een gesprek om de arbeidsvoorwaarden te bespreken? Verschilt per organisatie, maar lijkt me sterk dat je na het tweede gesprek gelijk een aanbod krijgt voorgeschoteld en willen dat je je huidige werk opzegt?

Nouja ze kunnen het willen maar dat hoef je niet te doen

8 likes

Een kennis van mij werkt er ook en zijn ervaring was dat de recruiter vrij snel na het tweede gesprek belde met een aanbod. Dit was bij hem één werkdag later.

Maar dat betekent niet dat ze dan ook van jou die snelheid verwachten. Ik zou me er niet te druk om maken en gewoon kijken hoe het loopt!

7 likes

Ze kunnen het proberen, is bij ons in het verleden ook wel eens gebeurd. Maar dat zal dan altijd een voorzichtig verzoek zijn lijkt me en geen vereistte. Ik zou het gewoon even afwachten. Je moet er wel een nachtje over kunnen slapen vind ik.

3 likes

Ik ben begonnen met solliciteren voor een nieuwe baan.
Ik zet in mijn brief altijd nog mijn adres en het adres van het bedrijf ondanks dat ik het digitaal stuur. Mijn vriend vindt het onzin, maar ik twijfel erover. Hoe doen jullie dit?
Ik heb nu namelijk ook een brief geschreven en het is hierdoor net 2 pagina’s. Hij zegt ook dat een brief altijd 1 pagina mag zijn, is dat zo of is 2 niet zo erg?

2 likes

Dat is wel heel ouderwets. Ik ben het met je vriend eens, skip de adressen en houd je motivatiebrief op een pagina. Recruiters krijgen er soms veel en ik denk dat een brief van 1 pagina aantrekkelijker is om te lezen dan 2, ook al wordt het uitgespreid door je hoeveelheid witregels.

22 likes

Dankjewel! Dan ga ik het aanpassen.