Sollicitatietopic #2

Tenzij zij ook weten dat je het als tijdelijke baan ziet zou ik er gewoon op gokken. Natuurlijk proberen ze zich in te dekken, maar kan maar moeilijk geloven dat een salaris voor 100% vastligt en er geen enkele mogelijkheid tot onderhandelen is, zeker in deze tijd waar ze vaak staan te springen om (goede) medewerkers

Aan het begin van mn carrière was dat meer dan nu. Nu klinkt het alsof ik al heel lang aan het werk ben maar dat valt ook wel weer mee. In het begin weet je gewoon minder goed wat je wilt, weet je dat daardoor ook minder goed te onderbouwen en solliciteren moet je ook een beetje leren.

Ik ben in de afgelopen 10 jaar 3 keer van organisatie gewisseld? Eerste keer rond de 15 sollicitaties verstuurd, vorige keer was het meteen raak.

1 like

Ik moet binnenkort een salarisindicatie geven voor iets waar ik in gesprek ben. Bij hun is het zo dat ze het eerste jaar pensioenopbouw doen voor je, daarna niet meer.

Hoe zouden jullie dit verwerken in je salarisindicatie?

Het gewenste bedrag meteen ophogen? Of laten vastleggen welke verhoging je (los van prestatievergoging) in het tweede jaar sowieso ter compensatie erbij wil? Of anders…?

1 like

Ik zou zelf gaan voor de tweede optie. Dus een salarisverhoging voorstellen die specifiek bedoeld is om de wegvallende pensioenbijdrage te compenseren. Dit kan dan worden vastgelegd in de arbeidsovereenkomst als een niet-prestatiegebonden verhoging, zodat je zeker weet dat je na het eerste jaar wordt gecompenseerd.

Weet je al hoeveel de pensioenbijdrage is in het eerste jaar? Dan kun je ook uitrekenen welk concreet bedrag je na het eerste jaar nodig hebt, zodat je ook echt een vast bedrag vast kunt leggen.

————

Ik heb vandaag en morgen een sollicitatiegesprek, voor 2 compleet andere functies. 2 dagen lekker zenuwachtig zijn :upside_down_face::upside_down_face: Het gesprek vandaag is met 2 mensen, en het gesprek morgen met 3 (!). Tot nu toe heb ik een eerste gesprek altijd met 1 persoon gehad, en pas een tweede gesprek soms met een tweede persoon erbij.

5 likes

Ik heb echt net mijn droomstage gevonden in de vacature stond februari 2024 maar heb even gebeld en de startdatum is 2025. Ik hoop dat ik het word. Er is de mogelijkheid om er een combinatiestage van te maken en het onderwerp voor het afstudeeronderzoek vind ik ook echt heel interessant. Iemand leest morgen mijn motivatiebrief nog na en daarna ga ik hem verbeteren en opsturen.

9 likes

Bij 1 van deze bedrijven ben ik uitgenodigd voor een tweede gesprek :tada:

Nu heb ik nog nooit een tweede gesprek gehad, altijd alleen maar 1 gesprek en dan arbeidsvoorwaarden. Nu heb ik natuurlijk al een rondje gegoogled, maar toch ook even hier: wat zijn goede vragen en dingen om voor te bereiden voor het tweede gesprek?

Heb je het met dezelfde mensen?

Heb je al iets gehoord? Ben heel benieuwd!

Dat weet ik nog niet helemaal. Ik werd net gebeld en moet de e-mail bevestiging nog binnen krijgen. Het gaat om een duofunctie, dus degene die de andere helft uitvoert schuift in ieder geval aan; die had ik nog niet eerder gezien.

Oké dan verwacht ik dat diegene wat vragen zal stellen om je skills in te kunnen schatten (kan mogelijk vrij technisch zijn) maar zal anderzijds denk ik ook wel flink op de relatie zitten (wie ben je als collega en denkt diegene dan goed met je te kunnen werken). Voor jou natuurlijk de uitgelezen kans om meer inhoudelijke vragen over de functie te stellen. En soms willen ze nog wel eens een case doen tijdens een tweede gesprek maar dat weet je dan vaak van te voren wel

2 likes

Ik werk zelf ook in een duo functie, bij ons is het tweede gesprek eigenlijk niet verdiepender dan een eerste gesprek, maar geeft meer de mogelijkheid voor andere collega’s uit het team (en zeker in het geval de duo niet in het eerste gesprek aanwezig was) om de selectie kandidaten te spreken. De klik met het team maar zeker met de duo collega is bij ons heel belangrijk. Succes!

1 like

Zojuist de mailbevestiging binnengekregen, het gesprek is met de andere duo’er (hoe noem je dat eigenlijk haha) en nog een andere teammanager dan uit het eerste gesprek. Dus ik denk dat het gesprek ook niet zozeer veel verdiepender zal zijn, maar inderdaad om meer mensen een beeld van mij te laten krijgen.

@Mona thanks! Als uitoefener van een duofunctie, waar zou jij naar vragen in zo’n gesprek?

Voor mij zou belangrijk zijn dat je in grote lijnen hetzelfde te werk gaat (de een heel chaotisch en de ander heel secuur lijkt mij niet handig) maar tegelijk kun je elkaar wel mooi aanvullen in zo’n functie (als de een graag in de spotlight staat en de ander doet liever op de achtergrond het werk dan werkt dat wel fijn). Je kan in zo’n functie wel nog meer dan normaal in teamverband last of profijt hebben van het werk van elkaar, dus kun je vast nog mooi op inspelen!

1 like

Leuk dat je ernaar vraagt😊 geen happy ending helaas.
Heb deze week terugkoppeling gehad dat ze intern hebben besloten de vacature niet te vervullen door ‘actuele omstandigheden’. Echt de grootste anticlimax ever, haha! Had geloof ik liever gehad dat het aan m’n eigen tekort aan ervaring lag dan dit antwoord. Twijfel nog of ik de dame in kwestie ga bellen, ook een beetje met de vraag hoe ze mijn sollicitatie vond en welke stappen ik kan nemen om daar te komen waar ik wil komen. Feedback en advies vraag dus.
Ik kijk nu een beetje latent om me heen en zie wel of ik dan wat anders tegenkom wat ook zo’n droombaan als deze was.

3 likes

Ach wat stom! Ja zou het zeker proberen. En vragen of ze van plan zijn om het in de toekomst wel te gaan doen?

Ga 1 oktober bij nieuw werk beginnen, maar nu komt er een super leuke vacature langs. Ik ga sowieso solliciteren, maar is het raar om even te informeren over de startdatum en daarbij transparant te zijn over de situatie? Of zouden ze denken van nou wat een overloper, kan niet goed zijn

1 like

Nee zou ik niet nu al doen, zou ik niet echt reclame vinden voor jezelf. Kun je altijd tzt in de gesprekken iets over zeggen en wellicht is dat uiteindelijk helemaal niet relevant. Startdatum kunnen ze een gewenste datum voor hebben maar 99% van de sollicitanten heeft gewoon een opzegtermijn en daarmee is zo’n startdatum natuurlijk ook tot op zekere hoogte flexibel.

2 likes

Twee gesprekken bij een bedrijf gehad, super enthousiast en geen enkele twijfel, maar nu komt het; ze werken met een all-in loon; wat betekent dat het maandelijkse nettoloon incl. vakantiegeld en pensioengeld is.

Voor mij was dit wel een domper, maar ook onbekend, dus ben ik sinds eind vorige week steeds aan het speuren op het internet over hoe en wat. En nu ik er steeds meer over lees, vraag ik mij steeds meer af of ik dit überhaupt wel moet willen.

Ze vroegen mij vorige week een loonvoorstel (netto) te doen en ik heb tijd gevraagd tot morgen, maar ik weet wel dat ik die morgen nog niet ga doen. Eerst maar eens antwoord op al mijn vragen.

Is iemand hier bekend met een all-in loon? Is de huiverigheid die ik heb terecht of moet ik er niet zo zwaar aan tillen?

Ik heb bij bijbanen wel all-in loon gehad met vakantiegeld. Voor vakantiegeld is het eigenlijk wel prima: je kan gewoon zelf sparen voor je vakantie en ik vind dat net zo prima als in mei het los ontvangen.
Met pensioen ben ik het niet gewend (of ik heb er toen niet over nagedacht). Moet je dat ook zelf opbouwen of werkt dat anders? Ik zou vooral naar dat deel kijken hoe het werkt en wat voor invloed het heeft. Moet je toch zelf opbouwen, of wat bedoelen ze?

1 like

Loonvoorstellen zijn altijd bruto, en verder is vakantiegeld zo’n 8.3% per maand dus daar kun je zelf ook mee rekenen, hoe het precies zit met pensioen weet ik niet, dat hangt ook van je sector af. Woon je in Nederland of België?

1 like