Sollicitatietopic #2

Ik woon in Nederland en ben er mee bekend dat loon voorstellen altijd bruto zijn, ik had daarom ook een brutovoorstel gedaan, maar er werd mij gevraagd wat ik maandelijks op mijn bankrekening wou zien als bedrag.

Ik heb hier toen bedenktijd voor gevraagd en het weekend zitten rekenen met 8% vakantiegeld en minimaal 10% pensioen.

Ja precies, alleen vakantiegeld zou wat mij betreft ook prima zijn. Op mijn huidige werk kunnen we daarin zelf de keuze maken; jaarlijks uitbetalen of per maand.

De vragen die jij hebt, heb ik dus ook en ga ik ze morgen over bellen. Daarbij ben ik ook benieuwd hoe het zit met ziekte en vakantiedagen opnemen. Normaal gesproken krijg je tijdens verlofdagen gewoon doorbetaald, maar of dat nu ook zo is.

1 like

Dit klinkt heel raar :joy:

8 likes

Ik vind dit ook heel merkwaardig. Weet je of je werkgever aangesloten is bij een pensioenfonds en wat de werkgevers en werknemers premie is? Zou oppassen dat je je netto loon straks niet bereikt door een matige pensioenregeling

Ze zijn niet aangesloten bij een pensioenfonds, om die reden wordt er ook een netto bedrag maandelijks uitgekeerd zodat je zelf voor je pensioen kan sparen… apart toch?

1 like

Ik vind dit niet per se apart. In een branche waarin ik heb gewerkt was het überhaupt niet gebruikelijk dat je iets qua pensioen kreeg. Er zijn nu inmiddels werkgevers in die branche die dan dit als optie aanbieden. Dan kun je vervolgens zelf kiezen wat je ermee doet. Pensioenfonds, beleggen etc. Vind het juist wel een fijne optie. Dan heb je er ook zelf regie over.

5 likes

Hmm ja, als ik kijk naar m’n eigen pensioen dan draagt mijn werkgever 2/3 van de premie, en ik betaal 1/3 uit mn bruto salaris. Je hebt een flink bedrag nodig om op een zelfde maandelijkse inleg te komen lijkt me, maar goed ik ben geen pensioen expert. Zou er wel goed naar kijken, helemaal als je van plan bent hier langer te werken.

2 likes

ik huiver hier van, dat voelt altijd als dat ze gokken dat je veel lager dan ken zit en ze zo minder gaan betalen dan ze ā€˜moeten’ of kunnen

1 like

Ik heb een tijdje voor een klein bedrijf <10 werknemers gewerkt die dat ook deed. Heb toen voor mezelf goed berekend wat ik wil verdienen en wat ik opzij zou willen leggen voor pensioen. Dat in mijn achterhoofd gehouden tijdens de salaris onderhandelingen. Vervolgens moet je ook wel zo gedisciplineerd zijn om een pensioenspaarkrekening te openen en maandelijks in te leggen. Ben wel blij dat ik daar weg ben en nu voor de overheid werk waar dat soort dingen gewoon standaard goed geregeld zijn… Maar kan ook wel gunstig zijn. Veel kleinere bedrijven hebben vaak pensioenverzekeringen of vrij ongunstige fondsen. Dan kun je het maar beter uitgekeerd krijgen en zelf beleggen .

Hebben ze wel arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor de werknemers?

Zelf vind ik het absoluut niet fijn om mijn eigen pensioen te moeten regelen, maar dat kan natuurlijk persoonlijk zijn. Waar ik nu al een aantal jaar werk moesten we dit in het begin ook zelf regelen, daar kregen we dan een bijdrage voor.

Nu is het gelukkig zo dat zij pensioen voor mij opbouwen, dit is een veel betere pensioenregeling met een kleinere bijdrage van mijzelf dan voorheen.

Zelf zou ik niet meer voor een werkgever willen werken waarbij dat niet goed geregeld is. Vond dat echt niet prettig. Hetzelfde geldt voor mijn vakantiegeld: dat wil ik gewoon jaarlijks en niet per maand al bij mijn salaris zodat ik het zelf apart moet houden.

3 likes

Ja ik heb dat ook, vooral met pensioen. Ik heb gewoon geen interesse in beleggen enzo en neem niet graag (voor mijn gevoel) risico’s met geld. Ik ben zzp’er geweest en alle financiĆ«le planning en administratie kost me veel energie en vind ik oninteressant. Ik wil gewoon niet zelf als medewerker in loondienst daar tijd en aandacht in moeten steken en vind dat ook echt de taak van een werkgever.

7 likes

Ja, precies dit! Ik wil daar helemaal geen energie en tijd in mijn hoofd voor vrijmaken. Inderdaad, dit hoort mijn inziens een goede werkgever gewoon voor je te regelen. Vind dat echt een afknapper.

1 like

Dank jullie wel voor al jullie reacties. Fijn om het van verschillende kanten/ervaringen te lezen.

Ik heb inmiddels gebeld en ik heb meer duidelijkheid, ziekte/verlof opnemen etc is allemaal geregeld/verzekerd. Ik heb ook gevraagd wat de reden is voor deze constructie en daar ook een helder antwoord op.

Maar los daarvan weet ik niet of ik hier wel ā€˜blij’ van ga worden.

Zij gaan nu eerst met een voorstel gaan komen, omdat ik wel benieuwd ben waar ze mee gaan komen, wacht ik dat nu toch nog even af, maar eigenlijk ben ik er wel voor 80% over uit dat ik het niet ga doen. Ook omdat ik het allemaal ā€œgewoonā€ geregeld wil hebben.

3 likes

Ik ben uitgenodigd voor een tweede gesprek voor een vacature waar mijn profiel echt perfect op aan sluit. De klik bij het eerste gesprek was er ook echt, dus echt grote kans dat het wat wordt.

En nu moet ik echt op mijn tong bijten om dit nog niet tegen m’n huidige manager te zeggen. Aan de ene kant wil ik er open / eerlijk in zijn (we hebben een prima band, hij weet dat ik nu niet tevreden ben, en dat ik wel verder om mij heen kijk), zodat zij ook nog een kans krijgen om een beter aanbod qua werk/salaris te doen. Maar aan de andere kant heb ik nog niks.

1 like

Ik ben aan het solliciteren naar bijbanen omdat ik weer studeer. Maar veel bijbanen zijn alsnog minimaal 32 uur en vaak moet je fulltime beschikbaar zijn voor een training van 2 weken (voor een simpele baan). Ja dat gaat niet he :rage: zo irritant. Gelukkig vrijdag wel ergens een gesprek.

3 likes

Kan je werk nog iets doen om het aantrekkelijker te maken? Wat is precies je onvrede bij je huidige werk?

Ik denk inderdaad dat het nog een beetje te vroeg is, na een goed tweede gesprek kan je de nieuwe wel rekken om dat in gang te zetten bij je huidige werk - als het zin heeft.

2 likes

Ik ben zelf manager en als ik iets zou kunnen doen om iemand te behouden, zou ik het graag al horen zodat ik de kans heb om het te regelen. Moet je wel zelf nog willen blijven bij je huidige werkgever natuurlijk, als je sowieso weg wilt zou ik wachten met wat zeggen tot alles zeker is.
En het ligt ook aan hoe je relatie met je manager is, hoe vrij je je voelt om dit soort dingen te delen.

1 like

Ik snap deze gedachte en begrijp ook dat het gebeurt, maar als jij al vaker aangegeven hebt ontevreden te zijn en ze toen niet zijn gaan kijken wat ze konden toen om je te behouden, dan is het nu toch eigenlijk wel te laat?

7 likes

Ja ik zoek via alles! Maar ook via uitzendbureaus vragen ze vaak om 32 uur beschikbaarheid en ik ben 2 middagen niet beschikbaar ivm lessen. Ben nog niet zo lang op zoek hoor dus er komt vast wel iets. En kan natuurlijk ook solliciteren op vacatures waar ze wel om 32 uur beschikbaarheid vragen en hopen dat het oke is als ik minder beschikbaar ben.

Denk dat dit voor veel mensen zo werkt. Dus wel een reele vraag van je. Ben benieuwd hoe dit verder gaat als je het gesprek aan gaat hoe ze reageren enz.