Sollicitatietopic #2

@Moskou het zit er vooral in dat ik vrijwel hetzelfde werk doe als collega’s die 2-3 (interne) salarisschalen hoger zitten omdat zij senior/expert zijn. Dit heb ik al meerdere keren aangegeven maar er lijkt gewoon geen beweging in te zitten. Afgelopen jaren als doel gesteld om ook senior te worden, om dan bij jaargesprek een reden te horen die het hele jaar niet is genoemd.
Daarnaast heb ik ook wat twijfels over inhoud van werkzaamheden maar daarmee ben ik al bezig om mijn kennisdomein en inzetbaarheid te verbreden.

@simsalabim inderdaad om die reden wil ik het wel zeggen, ook omdat ik wel loyaal ben naar mijn huidige werkgever, er zal een directe collega binnenkort ook met zwangerschapsverlof gaan, dus in die zin zouden ze me niet kunnen “missen”.

Maar wat @Mrs.Fraser zegt, ik heb het al een aantal keer gedeeld en er is nooit eerder proactief op gereageerd. Dus verwacht er ook niet te veel van…

2 likes

Ugh ik ben de hele week het onderwerp al aan het vermijden maar ik heb morgen voor de 3e jaar op rij een sollicitatiegesprek voor een opleidingsplek en ik hoop zo dat dit hem wordt dit jaar :pray::pray::pray::pray: superkut vanaf mn vakantie adres via beeldbellen - echt ik bid voor goeie wifi.

Hebben jullie nog do’s en don’ts voor online solliciteren? En help mee hopen plz :tired_face::tired_face:

11 likes

Een goede werkgever hoort inderdaad een goed pensioen te regelen, maar dat er een pensioenregeling is betekend niet dat het een goede pensioensregeling is. Een pensioeninleg van ongeveer 20% van je brutoloon is gemiddeld. Maar er zijn genoeg werkgevers die bijvoorbeeld 5% of 10% inleggen en dan bouw je te weinig pensioen op terwijl je het eigenlijk niet door hebt, omdat je er van uit gaat dat een pensioen geregeld door je werkgever wel goed zit. Dus het is wel belangrijk om altijd te kijken hoeveel er wordt opgebouwd, of je hiermee gaat uitkomen en of je zelf eventueel wat extra’s moet opbouwen.

3 likes

Ik heb zelf paar keer online gesolliciteerd en ook online gesprekken afgenomen zeg maar, mijn tips zouden zijn:

• Zorgen dat je achtergrond netjes is, desnoods zo een standaard achtergrond. Niet dat je de was op de achtergrond ziet staan ofzo (ja ik heb dit zelf gehad, kwam ik gelukkig op tijd achter en toen snel kunnen halen)
  • Achtergrond geluiden beperken. Dus radio uit, maar ook vragen of degene met wie je de hotelkamer/appartement deelt je niet soort (als je samen op vakantie bent dan)
  • Zorgen dat je van te voren gecheckt hebt of je camera en microfoon het doen
  • Op tijd ingelogd zijn bij zoom/team/wat je dan ook gebruikt. Mochten er dan nog issues zijn, kun je dat van te voren nog tackelen.
  • Ik zorgde er zelf voor dat ik er niet uit zag als een spook, haha. Mijn eigen webcam is niet de beste, waardoor ik er snel nog bleker uit zie dan ik ben, dus zorgde ik er altijd voor dat ik net iets zwaarder opgemaakt was dan normaal en dat mijn haar los zat, haha.

Succes en ik duim voor je dat je goede wifi hebt! Is het niet mogelijk om een hotspot van je telefoon te maken? :crossed_fingers:t2: :crossed_fingers:t2: :crossed_fingers:t2:

6 likes

Haar los idd, met een knot/staart in ziet er anders uit dan in het echt, omdat ze je alleen van voren zien.

In ieder geval de bovenkant netjes gekleed ofc, maar ik zou zelf ook goede schoenen aandoen. Niet in kleermakerszit in je pyjamabroek en sokken zegmaar. Met schoenen aan voel je je toch serieuzer (ik dan).

9 likes

Thnx voor de tips! Ik kom vanavond aan in het bergdorpje dus ga dan direct de wifi checken en anders inderdaad een hotspot maken!

En zal mn vrienden instrueren stil te zijn ja :sweat_smile:

Jij ook @dblauw
Mn werkbegeleider zei al: kam je haren en trek iets saais aan (normaal doe ik dat niet echt lol)

1 like

Ik vind het zelf heel kut om mezelf steeds te zien dus zodra ik weet dat het beeld goed is zorg ik ervoor dat ik mezelf niet kan zien of zo minimaal mogelijk. In gewone meetings vind ik dat niet erg maar bij sollicitaties ineens wel.

Succes!!

2 likes

Staan! Mooie houding en meer geactiveerd. Je komt ook beter in beeld vind ik dan zittend.

2 likes

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek (fysiek) maar ik ben super verkouden. Soms dus wel echt hoestbuien en af en toe snotterig. Nu weet ik niet hoe dit over komt. Of dat ik moet afzeggen?

Misschien morgenochtend eventjes bellen en dit vertellen. Dat je graag op gesprek komt, maar graag hoort wat hun beleid is qua thuiswerken hiermee. En meteen aanbieden dat je eventueel ook online het gesprek kan doen als zij zich daar comfortabeler bij voelen?

6 likes

Hoe is het gegaan?

2 likes

Ja het is uiteindelijk online geworden! Die recruiter zat sowieso online erin. Dus eigenlijk maakte dat niets uit.

1 like

Anders hotspot maken via je je mobiele abonnement?

2 likes

Ik heb een online assessment gekregen voor een sollicitatiegesprek, het is volgens mij vooral persoonlijkheid en geen intelligentie. Maar ik lees overal dat je dat kan ‘voorbereiden’, maar ik snap niet hoe? Ik heb wel de voorbeeldtest gemaakt maar meer kan ik toch niet doen?

Lief dat je het vraagt! Ik dacht eerst wel oke, maar nu een dag later ben ik alles weer aan het overdenken dus ik weet het nu echt niet :tired_face::woman_shrugging: ik hoor het volgende week iig!

1 like

Je kan er inderdaad 1 oefenen, maar meer ook niet

1 like

@Luzarl ik volg nu vakken Nederlands om m’n tekorten weg te werken en dan kan ik volgend jaar beginnen aan een zij-instroomtraject als docent Nederlands!

Ennn ik had vanmorgen een sollicitatiegesprek en ben meteen aangenomen! Bij het ziekenhuis als baliemedewerker, is 10 min van m’n huis en ik mag ook nog op een leuke afdeling beginnen :heart_eyes: helemaal blij mee

53 likes

Nou ik ben het uiteindelijk niet geworden voor de functie waarvoor ik had gesolliciteerd maar ze vinden mij wel geschikt voor een andere soortgelijke functie. Ben daar opzich wel blij mee, maar beetje vervelend wand nu heb ik opnieuw een gesprek volgende week zodat ze mij iets meer over die andere functie kunnen vertellen en vervolgens moet de vacature nog uitgezet worden. Waardoor het dus heel goed mogelijk is dat wellicht andere mensen solliciteren en het dan alsnog niets wordt.

1 like

Omg werd net gebeld dat ik de opleidingsplek heb :sob::sob::sob::sob:

64 likes

Wat goed! Gefeliciteerd!!!

2 likes