Sollicitatietopic #2

Bij mijn werk staat de vacature eerst 2 weken intern en gaat die het hele proces in. Erna pas extern als er niemand is gevonden.

Het is zo dat geschikte interne kadidaten voorrang hebben op extern.

Intern is ook goedkoper, omdat interne al aan gehele veiligheidsonderzoek voldoen.

1 like

Zo duur zijn die onderzoeken toch niet. Kan me niet voorstellen dat dat serieus meeweegt.

1 like

Ik mag op gesprek komen :smiley: Nu hopen dat er een leuke klik is en ik niet weer tweede word.
Het sollicitatiegesprek is op basis van STAR-methode, nog nooit van gehoord, dus beter ga ik mij even inlezen.

5 likes

Als in een vacature staat “mail je cv naar deze persoon”. Sturen jullie dan ook een motivatiebrief mee? Of zet je dit in de mail? Ik heb tot nu toe altijd online gesolliciteerd en dan cv en brief geüpload.

2 likes

Wat je zelf het prettigst vindt. Ik denk dat het niet uitmaakt. Ik doe ook altijd een brief en CV als pdf mee met de mail. Maar er zullen zat mensen zijn die de brief in de mail zetten.

4 likes

Ik zou ook een motivatiebrief meesturen in de bijlage. Ik zat laatst in een sollicitatiecommissie op mijn werk en toen was er ook iemand die de brieven had uitgeprint. Dan komt het wat professioneler over als de brief dan een nette lay-out heeft.

Er was bij ons ook iemand die de brief was begonnen met hoi ipv beste of geachte. :joy: Die is het niet geworden…

5 likes

Was bij mij ook maar ze zeiden het pas tijdens het gesprek. Bleek gewoon dat ik alles met zoveel mogelijk voorbeelden uit praktijk moest vertellen/aantonen

1 like

Ik baal zo vandaag. Gisteren een bedrijf gevraagd om een update, hier had ik niet via de officiële weg gesolliciteerd, waardoor mijn sollicitatie blijkbaar tussen wal en schip is geraakt en de gesprekken zijn al begonnen. En net te horen gekregen dat ik ook niet uitgenodigd ben voor een andere sollicitatie waar ik vond dat ik echt de perfecte fit was, gewoon precies mijn niveau en competenties. Dan snap ik ook echt niet wat ik beter kan doen.

Heb ook gewoon geen motivatie meer in mijn huidige werk. En ik zie ook weinig leuke vacatures op het moment. Had zo gehoopt op 1 januari ergens anders te beginnen.

Ik ben ook wel echt kieskeurig, heb ook al een aantal tweede gesprekken afgewezen, maar waarom lukt het dan niet bij de bedrijven waar ik het wel zie zitten.

Heb je er al achteraan gebeld wat de reden is?

1 like

Dat is wel een goede ja! Ik kreeg een vrij standaard mailtje, dus ik ben wel benieuwd.

1 like

Ik begeleid statushouders naar werk en ik vind het nu altijd zooo spannend als ze een sollicitatiegesprek hebben! Ik probeer een gesprek zo goed mogelijk voor te bereiden en te oefenen, vandaag ook. Donderdag heeft ze een gesprek en ik ben nu al zenuwachtig haha. Ik hoop het zo, maar ben altijd een beetje bang dat ze het sneller afleggen tegen mensen die de taal als moedertaal hebben terwijl ze vaak zoveel ervaring en kunde meenemen! En natuurlijk helemaal euforisch als ze aangenomen worden. Echt leuk mijn werk.

52 likes

Superleuk om te doen! Mooi werk.

6 likes

Nou ik hoop op de kracht van het forum…
Vorige week dinsdag sollicitatiegesprek gehad, werd op het einde van de dag gebeld dat ze mij een iets andere functie ( veel leuker haha) wilden aanbieden dan waarop ik schreef.
Ik zou woensdag gebeld worden en moest de gegevens van mijn referenties doorgeven.
Donderdagmiddagwas ik nog niet gebeld en heb ik de tussenpersoon van het wervingsbureau gemaild, die gaf aan dat ze eerst de referenties wilden checken.
Helemaal prima, alleen tot op heden is dit nog niet gebeurd door de organisatie.
Dus ik hoop dat ze vandaag de referenties bellen en dat het dan verder (positief) gaat lopen.

6 likes

Ik hoop met je mee!

4 likes

Ik vind het in mijn sector altijd zo bizar hoeveel een vacature verschilt met het werkelijke werk. Als ik nu een vacature lees, denk ik ‘ja, ja’.

8 likes

Kun je een voorbeeldje geven? Of is jouw werkgebied wel erg specifiek

Adviseur van een bestuur en dan staat er in de omschrijving dat je je werk zelf mag inrichten, of dat je vrijheid hebt, of tegenspraak wordt gezocht.

3 likes

Ik had net een best wel lastige sollicitatiegesprek, ze vroegen heel veel praktijkvoorbeelden en hoe ik in bepaalde situaties reageer, maar zulke dingen onthoud ik gewoon niet zo goed :’) volgende keer schrijf ik zulke dingen op

1 like

Ja, ja, daar gaan we weer. Een topper van een vacature voorbij zien komen. Inmiddels na 20+ sollicitaties steeds minder zin om weer te solliciteren…mag ik even klagen? Je zou denken dat ik inmiddels redelijk goed voorbereid ben door koffie/thee te drinken met mensen uit m’n netwerk, een loopbaancoach en een achterban die totaal geen moeite heeft met m’n cv en motivatiebrief roasten. Totdat ik vandaag iemand sprak die bij dezelfde soort bedrijven solliciteert. En een kennis van haar werkt, net als ik, ook in de marketing. Krapte op de arbeidsmarkt? Zij vertelde dat er soms wel 500 mensen solliciteren op een functie. Blijf het proberen hoor, maar hoe ik daar toch tussenkom? Motivatie was vanochtend even ver te zoeken.

1 like

De scam waar elke adviseur intrapt (:sob:)

2 likes