Sollicitatietopic #2

Heerlijk deze positieve terugblik!! Dit is mijn doel om zo te kunnen denken na een gesprek :grin:
Tof dat je dat ook zo post. Ik duim!

4 likes

Ik duim voor je!

3 likes

Heb nu net een sollicitatie de deur uitgedaan. Lekker :upside_down_face: net terug en nu weer verder kijken. Heb intern de bal ook opgegooid maar wordt inmiddels al 3 maanden geghost door die persoon dus :tipping_hand_woman:.

1 like

Ik heb hem. Omg.

91 likes

Gefeliciteerd!!!

3 likes

Ik ga solliciteren voor een managementfunctie binnen de organisatie waar ik nu werk. Ik werk nu net onder managementniveau en de mensen bij wie ik ga solliciteren kennen me allemaal vrij goed, behalve het externe bureau dat instaat voor de aanwervingen. De functie staat ook open voor externe kandidaten en is erg gegeerd.

Nu twijfel ik over mijn cv. Mijn ā€œstandaardā€ cv is gewoon 1 A4 omdat ik altijd geleerd heb dat alles op 1 A4 moet passen. Het is kort en to the point, maar al het relevante staat erop. Maar nu merkte een vriend terecht op dat ik als vrouw me altijd voel alsof ik me dubbel moet bewijzen, zeker in deze context, en dat een cv van 1 A4 die heel erg to the point is ook nogal junior kan overkomen, alsof ik weinig ervaring te vertellen heb (hoewel dat niet waar is). Hij gaf als tip om mijn cv langer te maken en een aantal relevante projecten op mijn cv te vermelden / uit te lichten.

Wat zouden jullie doen?

1 like

Ik heb recent nog ervaren dat een CV van 1 pagina zeer wordt gewaardeerd. Maar het moet helemaal gericht zijn op de functie. Dus stip aan waar je managementervaring en de andere kwaliteiten hebt moeten gebruiken. En gebruik je motivatiebrief voor het uitwerken van die punten om het helemaal aan de vacature te koppelen, dus met de woorden die zij gebruiken.

Er is natuurlijk altijd wel wat te ā€œfoezelenā€ met de zij en bovenkantjes, met het lettertype en hoe dicht alles op elkaar staat. Moet ook weer niet te prieterig worden.

5 likes

Ik ben in dubio of ik al opnieuw wil gaan solliciteren op een voltijdse functie of toch ok ben met de deeltijdse functie en daarnaast tijdelijke contracten voor meer uren. Tot het einde van dit jaar heb dus voltijds bij mijn werkgever. Het voordeel dat ik nu heb is dat ik op 10 minuten op mijn werk ben en nu goed ingewerkt ben, als ik verder kijk moet ik weer een half jaar heel intensief gaan inwerken.
Er is nu bijvoorbeeld een vacature in een regio die ik wel wat ken voor vast en voltijds maar dan zou mijn enkele reis minstens 40 minuten zijn wat weer lang voelt omdat ik dit nu gewoon ben. Anderzijds weet ik ook niet hoe lang ik er zou werken aangezien het dezelfde functie is terwijl ik eigenlijk een niveau wil werken maar momenteel geen zicht heb mogelijke openingen in de toekomst.

Vandaag een kennismakinggesprek gehad voor een hele leuke functie, aan het einde van het gesprek kreeg ik al te horen dat ik sowieso op de short-list stond om gepresenteerd te worden aan de organisatie. Ik hoop alleen dat het niet weken gaat duren.

5 likes

Ik werd zojuist gebeld voor een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Ik had m’n brief voor deze functie op 20 augustus gestuurd en op 8 september sloot de vacature… Eh sorry hoor, maar ik ben inmiddels alweer 2 weken ergens anders begonnen. De vrouw aan de telefoon reageerde ook echt geĆÆrriteerd van ā€œnou lekker danā€. :joy:

15 likes

Omg wat schaamteloos.
Voorheen belde ik na als ik na een aantal weken niets hoorde na een sollicitatie, nu zie ik het als signaal dat het er wss een zooitje is en ik er beter niet kan werken.

13 likes

Haha ā€œnou lekker danā€, wat erg. Benieuwd hoeveel kandidaten nog staan te popelen op gesprek te gaan.

3 likes

Ja precies! Je kan als organisatie op z’n minst aan iedereen mailtje sturen dat de sollicitatieprocedure langer duurt dan verwacht. Van zoveel organisaties krijg je ook helemaal geen reactie, ook niet bij afwijzing. Had echt niet meer verwacht hier iets van te horen haha. Maar no problemo, ik zit echt heel erg op m’n plek op m’n nieuwe werk :blush:

@anon86562306 weet jij al wanneer je kan starten?

3 likes

1 december! VOG is aangevraagd, gesprekken zijn gevoerd, opstellen van contract komt als de VOG binnen is enzo. Ga wel maandag al m’n leidinggevende vertellen dat ie voor 1 november m’n ontslagbrief gaat krijgen, zodat ik m’n agenda alvast leger kan maken en nog wat vrije dagen kan inplannen en m’n laatste werkdag enzo. Echt zin in.

16 likes

Ik vind het echt bizar hoe vaak je niks hoort en er zelf achteraan moet gaan, zo asociaal

4 likes

Leuk om hier weer eens bij te lezen in dit topic.

Ik zit zelf nu in mijn tweede ziektejaar in een totaal niet-slagend Tweede Spoor-traject. Ugh, het is zo demotiverend. Heel leuk dat ā€˜werkervaringsplek’-idee, maar je wordt gewoon niet op gesprek gevraagd.

Ik heb nu ook wel een lastig profiel op de arbeidsmarkt. Ik heb een PhD, dus opleidingsniveau is hoog, maar ik heb ook twee burn-outs gehad, ƩƩn tijdens m’n PhD en later eentje in het (hoger) onderwijs als docent. Ik ben er intussen achter dat ik ADD heb, en een hoop overige psychische problemen (angststoornis, depressie) dus dat verklaart wel waarom het op werkvlak allemaal gewoon niet echt heeft willen lukken. Ik ben in de afgelopen twee jaren tot de conclusie gekomen dat ik drastisch moet ā€˜inbinden’ op werkvlak voor m’n eigen kwaliteit van leven. Ook al betekent dat dat het dan financieel erg pittig wordt, dat is het nu al (ziekte-uitkering en ik woon alleen), en daar komt het zwaard van Damocles van de WIA-keurig bovenop met het risico dat ze me niet gedeeltelijk afkeuren en in de WW zetten.

Ik heb me deze week, na weer wat opgekrabbeld te zijn na een depressieve periode, opgegeven voor vrijwilligerswerk in het ziekenhuis, daar heb ik donderdag een gesprek voor. En ik heb deze week nog twee andere gesprekjes voor twee ā€˜bijbaantjes’ (eentje op MBO-niveau, eentje wel op HBO-/WO-niveau, beide maar voor 15 uur). Dit is letterlijk het grootste succes wat ik in een jaar ā€œre-integratieā€ heb gehad qua aantal gesprekken. :joy:

Ik ben nu echt op een punt dat ik denk ā€˜ik moet gewoon weer wat doen, maakt niet zoveel uit wat’, aan de andere kant blijf ik de Tweede Spoor-ā€œbomā€ een hele moeilijke vinden om te droppen. Ook bij MBO-vacatures, waarmee het moeilijk wordt om de ā€˜65% van oude inkomen’-grens te halen (uiteindelijke eis van UWV) knappen werkgevers op deze achtergrond af. Vandaar dat ik het nu maar via bijbaantjes probeer, want ik moet toch echt weer een ingang vinden.

Succes met waar jullie allemaal mee bezig zijn/wat jullie hebben lopen!

5 likes

Moet je niet op de lange termijn op zoek naar een menselijke werkgever op je eigen niveau? Ik herinner je je verhaal in het hbo nog en denk dat het niet helemaal fair naar jezelf is om de oorzaak bij jezelf te zoeken als je in die omstandigheden onderuit gaat. Natuurlijk had je dingen anders kunnen aanpakken, maar het is ook een werkcontext waarin het makkelijk was om onderuit te gaan.

10 likes

Ik heb morgen een interne sollicitatie voor een hogere functie die ik al lang wil. Ik ken de manager met wie ik het gesprek heb goed want hij was eerst mijn eigen manager. Er is echt niks formeels aan mijn werk en ineens denk ik toch: ohhhh wat moet ik aan morgen. Terwijl niemand op werk formeel of bijzonder erbij loopt :joy: Denk dat het ook juist raar zou zijn als ik ineens netter kom.

7 likes

Ik heb m’n eerste aanbod binnen gehad en erop gereageerd met dat ik een trede meer wil (niet zo verwoord en wel onderbouwd uiteraard). En nu zijn ze allemaal met weekend en moet ik nog wachten tot volgende week of ze dat gaan accepteren of niet. Doodeng dit man, onderhandelen.
Intern heb ik wel eens onderhandeld over loon, maar bij indiensttreding vind ik het toch spannend, straks willen ze me niet meer en trekken ze het huidige aanbod in ofzo (terwijl ik die ook zou accepteren).

2 likes

Bij mijn functie had ik 2 tredes boven het aanbod gedaan en toen kreeg ik de trede ertussenin (die ik eigenlijk wilde). Ze begonnen ook expres met die lagere trede dus juist goed om te onderhandelen. Vond het ook doodeng

1 like