Sollicitatietopic #2

Oke ik werd alweer teruggebeld en ze willen mij voorstellen bij een directie die volgens hen goed bij mijn past. (ze zochten meerdere mensen). Ze gaven wel aan dat deze directie wss goed bij mijn past, omdat daar nog iets minder zelfstandigheid van mij wordt gevraagd. Heb echt het idee dat mijn onzekerheid te merken was :cry:

1 like

Ik moet een videopitch opsturen nav een sollicitatie. Ik heb dat nooit hoeven doen maar ik denk dan aan zo’n saaie video dat je voor de camera staat en een beetje gaat praten over hoe leuk je bent. Ik wil juist wat meer creativiteit laten zien en het ook een beetje grappig maken. Zou dat heel raar zijn? Ik wil er namelijk best wat tijd in steken, zonde als het dan direct de prullenbak in gaat. Het is wel een lichtelijk creatieve functie.

3 likes

Klinkt goed juist. Zeker voor (licht) creatieve functie. En het zegt ook iets over jou, hoe je dit aanpakt. Ik zou het zeker doen.

3 likes

Oja wel een licht creatieve functie bij een misschien wat stoffig overheidsbedrijf. Maar eigenlijk is het ook: als ze het niet leuk vinden weet ik ook niet of ik zin heb om er te werken :grimacing:

1 like

De video sollicitatie van Elle Woods was ook creatief en dat kon zelfs Harvard waarderen!:rofl:

14 likes

Ik zou het zeker doen!

Ik heb helemaal uitgepakt, ik vond het echt een leuk filmpje geworden, maar ben het niet geworden. Ik ga morgen nog even bellen waarom niet.

Mijn man en ik hebben bij hetzelfde bedrijf gesolliciteerd (groot bedrijf en andere afdelingen) en nu ben ik uitgenodigd. Ik verwacht wel dat mijn man ook wordt uitgenodigd, haha straks werken we ineens bij hetzelfde bedrijf.

6 likes

Net een eerste sollicitatiegesprek gehad met 7(!)personen van de organisatie tegelijkertijd. Dat was al best heftig, maar er kwam nog een schepje bovenop. Vraagt de manager of mijn leidinggevende, die ze persoonlijk kent, op de hoogte is van mijn sollicitatie. Awkward! Want de reden dat ik solliciteer, is dat ik precies niks met mijn leidinggevende kan :grimacing::sweat_smile:

Ik heb maar heeel diplomatiek geprobeerd te antwoorden dat ik die veiligheid niet voel, maar dat ze wel op de hoogte is van mijn ontwikkelbehoefte, en heeft aangegeven dat daar geen ruimte voor is bij ons. Wat ook echt zo is. En dat een medewerker zich niet vrij voelt daar open over te zijn op de werkvloer, zegt denk ik eerder iets over de leidinggevende dan de ondergeschikte.

:upside_down_face::upside_down_face::upside_down_face::upside_down_face:

Verder was het best een goed en open gesprek, dus we gaan het wel weer zien. Ik ben mezelf gebleven en heb naar eer en geweten geantwoord.

10 likes

Ik mag hopen voor haar dat ze haar mond niet voorbij praat, ook al kent ze jouw leidinggevende persoonlijk
Wat onprofessioneel zeg haha. Ook om zoiets überhaupt te noemen in deze context

6 likes

Weet iemand toevallig in welke fase van het sollicitatieproces er referenties worden opgevraagd? Is dat meestal na het 1e/2e/3e gesprek of al na het maken van een assessment bijvoorbeeld? Mijn leidinggevende weet nog niet dat ik wat anders zoek dus ik zou het een beetje awkward vinden als ze dan referenties vragen. Of is het normaal om iemand anders op te geven, bijvoorbeeld van een vorige functie?

Het is sowieso netjes als je iemand als referentie gebruikt deze op de hoogte te stellen.

2 likes

Dit vraagt ze niet?

5 likes

Ja dat lijkt me ook normaal, maar dat betekent dus dat ik het aan mijn leidinggevende moet vertellen dat ik aan het solliciteren ben en dat doe ik liever niet onnodig vroeg. Kans ik groot dat ik de baan niet krijg en dan is dat ook misschien ren rare situatie op het werk :sweat_smile:

2 likes

Ik zou vooral niet benoemen dat je een referentie kunt krijgen als je het nog niet zeker weet. Maar zou in jouw geval sowieso afwachten of er een tweede gesprek komt/of je zelf wel enthousiast bent over de functie!

1 like

Word jij de vervanger van Omtzigt of wat is dit voor functie?

@Mandarijntje en ik vind 7 mensen ook intens, hoe ziet zo’n gesprek er dan uit?

13 likes

Ik zou zelf gewoon afwachten totdat ze vragen om jouw referenties. Dan kun je altijd nog de personen informeren. Of heb je de contactgegevens daarvan al in je cv of brief vermeld?

8 likes

Ik geef nooit mijn huidige leidinggevende op om die reden, dat is niet raar hoor.

6 likes

Wilde niet ook zeggen @Sensatie

Sowieso zet ik mn cv dat referenties op aanvraag zijn en zet er niet direct bij wie het zijn en als ze er om vragen, dan geef ik nooit mijn huidige lg door.

5 likes

Je zou kunnen aangeven dat de referenties op te vragen zijn. Dat als ze ze willen gaan gebruiken dat je dan je leidinggevende inlicht.

2 likes

Ik word op LinkedIn heel vaak benaderd door recruiters met aanbiedingen en verzoeken tot een telefonische afspraak. Dat is op zich logisch aangezien ik een achtergrond heb die vrij schaars is en waar veel bedrijven naar op zoek zijn. Ik ben niet van plan om op korte termijn van werkgever te wisselen. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie doen met die berichten, reageren jullie daarop of helemaal niet? Met het oog op de toekomst natuurlijk wel handig om die connecties te hebben maar ik vind het ook wel een moeite om steeds te reageren. Ben benieuwd!