Hoe gaan jullie om met skills die voor een vacature worden gevraagd die jij niet hebt?
Ik kom net uit een gesprek (met een detacheerder, dus niet een echt sollicitatiegesprek) en nu ik reflecteer word ik onzeker over mijn eigen onbedwingbare behoefte om alle verwachtingen en wat ik daarin te bieden heb straight op tafel te hebben liggen zodat ze weten wat ze in huis halen. Daarbij zeg ik natuurlijk wel dat ik die skills die ik mis graag leer en dat doorgaans ook makkelijk onder de knie heb (is echt zo).
Maar nu achteraf ben ik bang dat ik daarmee een te onzeker of onkundig indruk heb gemaakt, meer dan nodig, en dat bluf op zn plaats was.
Ik kan de spanning dat er verwachtingen zijn die ik niet kan nakomen niet aan ofzo? Wanneer het een beetje spannend wordt is mijn houvast denk ik om zo eerlijk mogelijk te zijn, en zo open mogelijk de vraagstukken die ik heb op tafel te leggen. Ik zeg bijvoorbeeld āSkill x is handig voor deze functie en ik leer dat graag, maar kan x nu nog niet. Hoe kijken jullie daar tegen aan?ā. Ik ben dan denk ik op zoek naar een geruststelling van hen, bijv dat er ruimte is om die skill te leren. Maar misschien is de formulering van mijn vraag super onhandig?
Iemand van jullie, wijze ff-ers, hier raad voor?