Sollicitatietopic #2

Hoe gaan jullie om met skills die voor een vacature worden gevraagd die jij niet hebt?

Ik kom net uit een gesprek (met een detacheerder, dus niet een echt sollicitatiegesprek) en nu ik reflecteer word ik onzeker over mijn eigen onbedwingbare behoefte om alle verwachtingen en wat ik daarin te bieden heb straight op tafel te hebben liggen zodat ze weten wat ze in huis halen. Daarbij zeg ik natuurlijk wel dat ik die skills die ik mis graag leer en dat doorgaans ook makkelijk onder de knie heb (is echt zo).

Maar nu achteraf ben ik bang dat ik daarmee een te onzeker of onkundig indruk heb gemaakt, meer dan nodig, en dat bluf op zn plaats was.

Ik kan de spanning dat er verwachtingen zijn die ik niet kan nakomen niet aan ofzo? Wanneer het een beetje spannend wordt is mijn houvast denk ik om zo eerlijk mogelijk te zijn, en zo open mogelijk de vraagstukken die ik heb op tafel te leggen. Ik zeg bijvoorbeeld ā€œSkill x is handig voor deze functie en ik leer dat graag, maar kan x nu nog niet. Hoe kijken jullie daar tegen aan?ā€. Ik ben dan denk ik op zoek naar een geruststelling van hen, bijv dat er ruimte is om die skill te leren. Maar misschien is de formulering van mijn vraag super onhandig?

Iemand van jullie, wijze ff-ers, hier raad voor?

1 like

Herkenbaar. Mijn man zegt dat ik ook gewoon moet bluffen maar ik vind dat zo moeilijk, gaat dan om skills waar ik tien jaar geleden wat mee heb gedaan of alleen een paar keer. Ik zeg het wel alleen als het aan bod komt trouwens. Ik heb geen tips eigenlijk haha, maar ik denk wel dat bluffen helpt (als je met iets soortgelijks ervaring hebt of weinig ervaring).

3 likes

Fijn dat het herkenbaar is (en helaas voor ons, haha). Verwachtte ik ook wel, op een vrouwenforum.

Ik weet van anekdotes van mannen en van bazen ook dat het beter is om te bluffen (en iig niet met nadruk benoemen dat je iets nog niet kan).

Hoop dat hier een vrouw meeleest die deze spanning herkent en het heeft weten te overwinnen!

In mijn ervaring wordt eerlijkheid juist gewaardeerd, maar kan me voorstellen dat het niet overal zo is. Ik heb tijdens een gesprek wel eens benoemd dat ik niet veel ervaring had met excel, belangrijk voor de functie, en ben alsnog aangenomen. Ook voor mijn huidige baan waren er aspecten waar ik geen ervaring mee had maar dat bleek geen probleem, je leert het snel genoeg. Als je dat van jezelf weet en kan toelichten lijkt me dat prima. Ik krijg bij bluffen het idee dat ze er wel doorheen prikken dus dat doe ik liever niet.

1 like

Ik heb mijn huidige baan vanuit een stage-rol gekregen en ben nu voor het eerst ooit aan het solliciteren. Ik zit in een luxe-positie dat ik een functie heb die schaars en gewild is, maar ik vind het alsnog best moeilijk om dit hele proces door te gaan. Heb net twee kennismakingsgesprekken gehad en ik heb wel een voorkeur, maar toch heb ik voor beide ook maar gewoon alsnog een vervolggesprek gepland. En ik heb donderdag nog een gesprek staan met een derde partij. Ik weet ook nu al dat ik het moeilijk ga vinden om uiteindelijk maar ƩƩn partij te kunnen kiezen en de anderen af te moeten zeggen.

1 like

Ik vind dit heel herkenbaar en liep hier ook tegen aan in mijn recente sollicitaties. Wat hieronder staat, geldt voor mijzelf, maar mogelijk herken je je erin, en heb je er wat aan:

Ik merkte dat ik heel specifiek alle genoemde verwachtingen / ervaring / etc wilde benoemen en precies aangeven wat ik kan en waar mijn ervaring / kundigheid ophoudt. En ook om ā€œeerlijkā€ te zijn, dus goed aan te geven waar het niet helemaal past. Of, ook in mijn geval, waarom ik een gat in mijn CV heb (chronisch ziek, burn-out). Maar dat helpt niet, in de motivatie of in het eerste gesprek. Pas in een later stadium kun je die zaken beter benoemen.

Bij veel skills moet je je afvragen of je helemaal geen ervaring hebt of wel een beetje. Bij een beetje ervaring, moet je het gewoon noemen en niet kleiner maken dan het is. ChatGPT heeft mij hier heel erg bij geholpen. Die heeft de zelfverzekerdheid van een zeer geprivilegieerde man. En kan mooiere zinnen verzinnen rondom mijn eigen skills, dan ik zelf kan verzinnen. Zelfs als je het over de top vind, kun je vragen om het af te zwakken en dan blijft het nog een betere zin, dan ik er zelf van gemaakt hebt. Er is niets van gelogen, maar mooier dan ik het ooit had bedacht. Wij vrouwen noemen dat misschien bluffen, maar is het dat? Of is het eerder onze eigen onzekerheid? Die prachtige zinnen van ChatGPT gaven me trouwens wel meer zekerheid en geloof in mijn eigen kunnen. Een soort positieve spiegel.

Mijn ervaring is, om het positieve te benadrukken, en als er iets ā€œnegatiefsā€ is, dat je wel wil vermelden (waarom eigenlijk?), om dat op een positieve manier te doen. Kan ChatGPT ook goed bij helpen. Overigens heb ik in het 3e gesprek nav een antwoord dat ik gaf, rustig laten vallen dat ik een burn-out heb gehad. En daar werd heel positief op gereageerd. Er is een tijd en plaats voor sommige informatie.

10 likes

Heeel herkenbaar en het zet mijn gedachten zeker in beweging.

Dit stuk is ook helemaal hoe ik het ervaar, dit duidelijk willen maken:

Maar idd zoals jouw ervaring met de input van chatgpt, de eerlijke waarheid kan op meerdere manieren weergeven worden. Ɖn de woorden, en tijd en plek maken veel uit voor hoe je boodschap overkomt.

Voor een volgend gesprek ga ik met chatgpt knutselen om te werken aan een breder verwoordings-schat.

4 likes

Ik heb vorige week ergens gesolliciteerd, morgen zijn de kennismakingsgesprekken. Heb alleen nog niks gehoord of ik ben uitgenodigd of niet? Is het gek als ik rond 1 uur vanmiddag bel? Lijkt me toch niet dat ze dat pas zo kort van tevoren delen? :confused: Baal er wel van want de vacature sprak me ontzettend aan.

1 like

Had zelf dan wat eerder gebeld want denk niet dat ze pas vandaag mensen gaan uitnodigen als die gesprekken morgen zijn, dan gok ik dat je gewoon niet bent uitgenodigd

6 likes

Ja altijd bellen!

7 likes

Hoe doen jullie het met je huidige baan en solliciteren? Ik ben nu steeds wat dingen aan het verschuiven of zeg dat ik een ziekenhuis afspraak oid heb, maar ik kan dat niet meerdere keren per week doen of wekelijks.
Ik werk ook alle dagen op kantoor en vaak heeft de organisatie waar ik solliciteer al vaste dagen wanneer ze de sollicitaties willen doen.

1 like

Vandaag tehoren gekregen dat ik ben aangenomen! Echt super blij mee. Ik moet wel nog een arbeidsvoorwaardengesprek.

Het is een hogere functie in mijn huidige team. Het gesprek is met mijn manager. Binnen mijn cao wordt met schalen gewerkt. Ik kom dan 1 schaal hoger. Onderhandelen jullie dan ook nog over de trede waarin je komt? En op basis waarvan? Ik ben eigenlijk al blij met een schaal hoger, maar ik weet niet hoe anderen dit aanpakken.

10 likes

Ik ben nu niet aan het solliciteren maar hiervoor had ik het geluk dat ik alles open kon bespreken met mijn manager. Die wist alles dus kon ook gewoon aangeven dat ik op moment x er even niet zou zijn. Betrof bij mij uiteindelijk een interne sollicitatie maar als die niet langs was gekomen was ik extern gaan kijken, hij wist ook dat ik dat overwoog en dan had ik dat ook gedeeld.

@Pepernoot zou ik wel doen. Heb ik ook gedaan toen ik intern wat anders ging doen. Kon uitleggen dat ik niet helemaal op 0 begon in die functie door relevante werkervaring en afgeronde projecten.

2 likes

Er viel bij mij destijds niet veel te onderhandelen. Maar ik heb het wel geprobeerd en uiteindelijk toch net wat meer gekregen. Dus ik zou het altijd proberen als ik jou was.

Edit: bij mij hielp het om het wel te onderbouwen waarom

4 likes

@Adamas @Druppels oke thanks! Ik heb een relevante opleiding in hetzelfde vakgebied en 4,5 jaar werkervaring met de doelgroep. Ervaring en kennis die ik in mijn huidige functie eigenlijk niet kan toepassen. Dus misschien dat ik dat + de ervaring in mijn huidige functie dan wel goed als argument kan gebruiken.

4 likes

Super goed!

Bij ons (onderwijs) is het gebruikelijk dat ze kijken naar wat het vergelijkbare bedrag in de nieuwe schaal is en dan +1 trede. Ik was het daar laatst niet mee eens ivm een vergoeding ging ik er dan maar 50 euro op vooruit. Ze bleven erg vasthouden, toen heb ik onderhandeld mijn periodiek naar voren te halen

3 likes

Ik had vorige week woensdag een eerste sollicitatiegesprek bij mijn oud-werkgever (heel groot bedrijf, contact verliep ook niet via een voormalig manager maar een voor mij onbekend persoon). We zijn anderhalve week verder, en ik heb nog niks gehoord.

In het contact heb ik er meerdere keren achter “moeten aan zitten“ en duurde het ook best lang voordat ik dan weer iets hoorde op mijn vraag. (Kun je me de toegezegde functiebeschrijving toesturen, Is mijn brief goed aangekomen, toen nog eens nadat ik niet iets meteen hoorde, etc.) Heb er hierdoor al niet echt een positief gevoel bij, maar het is enige wat ik nu heb lopen - niet mijn allergrootste droomfunctie weliswaar, wel goed salaris - en had er echt al mijn hoop op gezet. Voel me intussen ook niet serieus genomen, meer alsof ik maar heel blij mag zijn dat ik daar weer mag werken. Hoe denken jullie hierover?

2 likes

Goh ja anderhalve week vind ik niet zo schrikbarend eigenlijk. Heb je aan het einde van het gesprek gevraagd wanneer je iets zou horen? Eerder is natuurlijk fijn, maar een termijn van 2 weken is mij niet vreemd. Ook over je andere pogingen om in contact te komen, ik weet niet hoeveel tijd er overal tussen zat? Sommige bedrijven zijn nou eenmaal wat slomer maar vind dat niet per se zo’n mega red flag of ā€œdat je blij moet zijn er te mogen werkenā€.

Lees nu ook dat het via via is, wat me doet vermoeden dat dat geen recruiter of iets dergelijks is - en als dat zo is, dan heeft diegene waarschijnlijk 10 andere dingen die nu even meer prioriteit zijn (zijn of haar eigen werk) - maar is een aanname.

5 likes

Ik zou er niet achteraan zitten als het niet je droomfunctie is. Prima als zij er op terug komen, maar gun het jezelf om je energie te om te zetten in de zoektocht naar de droombaan, ipv iets achterna zitten, waar je toch niet helemaal warm van loopt. Je verdient beter.

4 likes

Ik ben vanwege een bore out met een loopbaancoach aan de slag gegaan (via m’n werkgever). Conclusie is dat het bedrijf totaal niet bij me past (wat ik zelf ook wel wist, maar fijn om met iemand tot die zelfde conclusie te komen). Ik ben nu echt serieus aan het rondkijken. Is het tijdens een gesprek raar om te zeggen dat je dus zo’n coach hebt (gehad), of is dat een soort zwaktebod? Als je gesprekken zou voeren met een sollicitant, zou je dat kunnen waarderen of iets denken als jeetje wat stom dat ze dat nodig heeft gehad?

1 like