Sollicitatietopic #2

Ik zou het niet persé gek vinden, maar je kunt het ook algemener houden als je er over twijfelt? Dat je aan het onderzoeken bent geweest wat je wilt en tot de conclusie kwam dat je iets anders zoekt met bijvoorbeeld meer uitdaging/verantwoordelijkheid/etc. Als ze dan vragen hoe je dat onderzocht hebt kun je altijd de coach ten sprake brengen. Mogelijk heb je er nieuwe inzichten van gekregen, dat is gewoon positief toch.

3 likes

In plaats van te denken of je het wel of niet kunt zeggen, vraag jezelf af: waarom wil je dit zeggen en wat breng je over? Waarom wil je delen dat je een coach hebt gehad? Omdat je daarmee tot andere inzichten bent gekomen? Dat is wat er toe doet, dus focus op die nieuwe inzichten. Die coach heeft je geholpen, maar het zijn jouw inzichten. Own it! Wat heeft de ontvanger van jouw boodschap aan te weten dat je met een coach hebt gewerkt? Ik zou het geen zwaktebod noemen, maar het geeft wel jouw onzekerheid weer, en is dat nodig op dat moment in het gesprek? En als je nooit noemt dat je met een coach gewerkt hebt, hebben ze dan een niet volledig beeld van jou gekregen?

Ik ben ervoor om nooit te liegen en je hoeft ook zaken niet mooier te maken dan ze zijn. Maar mijn ervaring is, om het concreet op de functie te houden, jouw vaardigheden en persoonlijkheid. Iedereen heeft wel eens met een coach gewerkt, zo erg is dat niet, maar ook niet zo belangrijk. Wat het jou heeft gebracht, en hoe je met die inzichten omgaat is belangrijk.

10 likes

Haha ok in een vlaag van waanzin heb ik dus op 4 vacatures gereageerd en vorige week op een onverwachte interne. Maar nu heb ik dus ook van van alle partijen reactie gehad HAHAHA. Ik heb een sterke voorkeur maar wil de rest niet direct afschieten. First world problems :smiling_face_with_tear:

12 likes

Oohh dat lijkt me heerlijk als luxeprobleem, als je straks de keuze hebt eventueel. Ook goed om te weten hoe je in de markt ligt toch haha

1 like

Ik heb net weer op iets gesolliciteerd, ik vind dat altijd gelijk zo spannend haha. Ik solliciteer ook niet zo vaak, omdat ik mijn werk nog wel leuk vind, maar alleen wat dichter in de buurt wil werken.

En heb eindelijk een soort van basis motivatiebrief die ik echt heel makkelijk met wat aanpassingen kan hergebruiken. Scheelt bij mij heel veel uitstelgedrag.

2 likes

Ik heb er al eerder over geklaagd maar ik vind het echt zo ontzettend kut dat zoveel bedrijven gewoon totaal niet reageren op sollicitaties.
Nu vandaag ook weer: ik bel over een functie waar ik 3 weken geleden op gereageerd heb, had uiteraard al geen verwachtingen meer maar leek me echt wel een leuk bedrijf, en inderdaad ‘Oh ja sorry maar we hebben iemand anders uitgenodigd’.
Ik denk dat ik echt bij 75% van de sollicitaties zelf moet bellen om een reactie. Zo schijtirritant en onprofessioneel, ben ff helemaal klaar met die kutsollicitaties.

5 likes

Ik heb nu weer een heel leuk functie gezien, meteen gesolliciteerd en echt extra mijn best gedaan wat je ook kunt zien, en ik ben zo bang voor weer een standaard afwijzing. Inzenden kan tot vrijdag, dus hopelijk hoor ik snel wat.

4 likes

Wat denken jullie: ik ga op een vacature solliciteren, en heb net een belletje gedaan met de coordinator van dat team voor wat inhoudelijke vragen (naam en tel nr stond in de vacature). Kan ik diegene nu toevoegen op linkedin? Of is dat te eager?

Ik zou dat te eager vinden. Wat is je doel ermee? Extra opvallen of je netwerk uitbreiden? Door te bellen val je al extra op. Ik denk dat het niet nodig is om nog meer op te vallen

11 likes

Thanks! Daar was ik al bang voor, doe het dan even niet :slight_smile:

1 like

Ik vind het niet te eager. Jullie kunnen sowieso een interessante connectie zijn in de toekomst, los van of je de job nu krijgt of niet.

7 likes

Ik vind het wel wat snel na 1 telefoongesprek met iemand buiten je organisatie. Ik kan mij dit wel voorstellen nadat je bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek hebt gehad, dus al meer contact hebr gehad.

4 likes

Lang verhaal misschien, maar ik moet het even ergens kwijt. Mijn huidige baan heb ik al een aantal jaar en ik wil graag iets anders, maar weet niet goed wat. Ik had een vacature gevonden die ik leuk vond en daar heb ik toen op gereageerd. Het eerste gesprek was positief en ik mocht voor een tweede gesprek komen. Helaas is dit niet doorgegaan omdat het bedrijf een “hiring freeze” heeft ingesteld. Ik baal er echt van want ik zag mezelf er al helemaal werken.

Nu heb ik vandaag weer heel lang naar vacatures gezocht maar ik vind gewoon echt niks leuk of ik kom niet in aanmerking. Hoe pakken jullie het zoeken van vacatures aan? Ik weet niet meer zo goed waar ik moet beginnen…

Heb je er wel eens aan gedacht om een loopbaancoach in te schakelen?

2 likes

Ik heb toch het vaakst via LinkedIn leuke vacatures gevonden.
Ik zou ook niet té veel twijfelen als je aan 1 a 2 dingen niet helemaal voldoet. Ik heb nu zelf een vacature openstaan in mijn team, heb liever een persoon die matcht met het team/bedrijf dan iemand die alle boxjes afvinkt. Ligt natuurlijk wel aan de functie misschien die je zoekt…

4 likes

Je kunt je cv plaatsen op websites voor werkzoekenden, dan kun je ook benaderd worden en misschien kom je zo iets tegen wat je anders niet gevonden had. Zo ben ik aan mijn huidige baan gekomen

1 like

Ja, ik heb al eens een traject gedaan met een loopbaancoach maar helaas kwam ik daar niet verder mee toen. Misschien moet ik dat nog een keer proberen!

Bedankt voor de tips verder!

2 likes

Ik heb om 9 uur mijn laatste sollicitatiegesprek. Ik ben nog over met 3 andere en ik schijt in mijn broek. Zó slecht geslapen ook. Ik heb weer helemaal faalangst en dat heb ik normaliter echt allang niet meer. :tired_face:

6 likes

Het ging volgens mij echt super goed. Ik mag in ieder geval aanstaande woensdag al een halve dag meelopen. Dat doen ze denk ik ook niet zomaar?

:crossed_fingers:t3::crossed_fingers:t3::crossed_fingers:t3:

28 likes

Vandaag gehoord dat ik een nieuwe baan heb na een interne sollicitatie. Zoooo blij :sob::sob::sob:

63 likes