Sollicitatietopic #2

Heb binnenkort een sollicitatie maar die start met een speeddate ronde is voor een opleidingstraject in de zorg. Super spannend want nog nooit zo gedaan. Mensen die dit hebben meegemaakt zowel vanuit werkgevers als werknemers kant misschien en nog tips hebben hiervoor? Ik bereid me gewoon voor alsof het een normaal gesprek is en zou zelf niet weten wat ik anders of extra kan doen (misschien ook wel niks haha)

2 likes

Ik meld me ook weer :raising_hand_woman:t2: Na het een tijdje rustig aan te doen, ben ik weer intensief aan het zoeken naar een nieuwe baan. Ik ben echt niet meer gelukkig in mijn huidige functie.
Nu heb ik vanochtend wat afgespeurd en ben ik gewoon zes (!!) vacatures tegengekomen waar ik enthousiast van word. Allemaal een ideaal aantal uren Ă©n in de buurt.
Op hoeveel vacatures reageren jullie maximaal tegelijkertijd? Voorheen probeerde ik me echt op 1 sollicitatie tegelijk te focussen, maar dat heeft me voorlopig nog niet veel opgeleverd

Vind het echt lastig, want ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik straks een leuke baan misloop, maar anderzijds vind het ook behoorlijk overweldigend om zes sollicitaties tegelijk te hebben lopen.

Ik zou even naar de einddata kijken en dan eerst er drie doen. Ik weet dat sommige mensen zoveel mogelijk tegelijk doen, maar het geeft mij persoonlijk altijd wel wat stressgevoel.

1 like

Ik heb afgelopen week twee sollicitaties verstuurd, bij eentje ben ik vanochtend op gesprek geweest en daar heb ik wel een heel goed gevoel over. Dat zou ook samen met een opleiding zijn, dus degene met wie ik in gesprek ging gaf al aan dat het sowieso wel belangrijk is om eerst uit te zoeken of het echt een match is, ook inhoudelijk. Ze ging nu Ă©Ă©n van de seniors vragen om contact met me op te nemen zodat ik wat met hem wat meer op de inhoud kon ingaan. Ben heel benieuwd!

Tegelijkertijd voor een andere sollicitatie ook net een reactie gehad dat ik ben uitgenodigd. Sowieso superfijn natuurlijk! Maar krijg nu al een beetje stress omdat ik het niet zo fijn vind om meerdere dingen tegelijk te hebben lopen :sweat_smile: Ga sowieso wel het gesprek aan denk ik hoor, lijkt me op zich wel een leuke baan, maar ook weet niet helemaal ideaal (o.a beperkt aantal uren). Tegelijkertijd wel superfijn dat ik ben uitgenodigd natuurlijk!

1 like

Zelf reageer ik altijd gewoon op wat ik tegen kom: of dat er nu 1 tegelijk of 6 tegelijk zijn. Vaak duurt het ook eventjes voordat je iets hoort na de sluitingstermijn en het is zonde als je iets misloopt. Ik heb een handig excel overzicht gemaakt met alle dingen waarop ik heb gesolliciteerd. Daar hou ik bij wanneer ik het gesolliciteerd, de vacature, sluitings datum en eventuele datum van gesprek. Zo hou ik toch een beetje het overzicht!

9 likes

Oh dat is echt een super goede tip! Ik ga het zo aanpakken. Thanks!

2 likes

Terugkomend hierop. Ik ben dus zo goed als aangenomen! Alleen ik twijfel best wel. Hoewel ik nu iets doe wat ik echt niet leuk vind, heb ik redelijk zekerheid op een baan de komende 2 jaar. Ik weet precies waar ik aan toe ben om die baan te behouden.

Deze functie bij het nieuwe bedrijf is een nieuwe functie waardoor veel onzeker is. Ten eerste willen ze me een half jaar contract geven. Dat zegt mij dat ze tegen die tijd willen kijken of het de investering waard is (marketing, communicatie, vormgeving functie bij klein bedrijfje, wel een persoonlijke kans want weinig marketing ervaring nog). Ik zou het dus als opstap kunnen gebruiken in de toekomst + goed voor mn cv. Maar het contract is dus redelijk onzeker en de functie zelf dus ook. Daar staat tegenover dat het ook weer een kans is om terug in die markt te komen. Pffff zo’n moeilijke beslissing.

Als je nu iets doet dat je echt niet leuk vindt, dan zou ik de kans wel aangrijpen. Je hebt daar de komende twee jaar zekerheid, maar je wilt er toch geen twee jaar blijven als je het niet leuk vindt?

Een half jaar contract is inderdaad niet veel (kun je daar misschien nog over onderhandelen, er een jaar of 9 maanden van proberen te maken?), maar stel dat ze je contract niet verlengen dan kun je dan weer op zoek naar iets anders, en met deze 6 maanden in je zak hopelijk naar iets dat je leuker vindt?

2 likes

Ik ben vorige week op een sollicitatiegesprek geweest. Ik had de indruk dat dit zeer goed gesprek was. Krijg ik een e-mail met de feedback dat ze niet het gevoel hadden dat ik overtuigd en enthousiast was van deze job, en dat ze eerder een kandidaat zoeken met een meer open en ondernemende uitstraling. Ik ben niet vies van wat opbouwende kritiek maar dit is echt heel persoonlijk. En naar mijn mening was ik nog meer enthousiast dan ik normaal gezien ben :sweat_smile:

1 like

Frustrerend he :crazy_face:. Mail dan gewoon iets over werk ervaring blablabla excusjes maar waarom zo persoonlijk maken? Alsof dit ook feedback is waar je iets mee kan? Laat je er niet door uit het veld slaan hoor!

1 like

Nou, wat een loze feedback. Ook echt dat je het dan ook mailt - bel dan ff?

Zou echt geneigd zijn om te vragen waar dat uit is gebleken en tips hoe je dag kunt veranderen. Maar dat het inderdaad geen match is. Puur en alleen om lekker ff dwars te zitten en degene die dit stuurt het niet te makkelijk te maken haha.

2 likes

Ik kon het niet laten om terug te mailen :joy: Dat ik me daar niet in kan vinden.
Ik ga ook niet faken op een gesprek, er super enthousiast, bijna smekend voor een job, nep gaan staan doen. Zo ben ik niet, en als zij liever zo iemand hebben moeten zij dat maar kiezen. Ik weet wel dat er iets beters op mijn pad gaat komen, het is enkel weer even een afwijzing verwerken.

1 like

Ik denk dat mijn vraag het beste in dit topic past! Aanstaande donderdag heb ik een gesprek met mijn director. Ik heb dit gesprek aangevraagd omdat ik salarisverhoging wil (ik werk als consultant). Ik werk nu ongeveer een jaar bij het bedrijf en in juni zei mijn line manager dat ik binnen 2 maanden een nieuwe titel zou krijgen (promotie dus). Al diezelfde week bleek dat dit helemaal niet mogelijk was omdat je bij ons kantoor slechts 1x per jaar kan promoveren en dit was ver buiten deze periode. Destijds heb ik het geaccepteerd en er geen probleem van gemaakt. Nu ben ik sindsdien in feite zeer gefrustreerd over deze gang van zaken omdat ik plots 7 maanden op een nieuwe titel moet wachten en ik mij niet gewaardeerd voel. Als gevolg wil ik vragen om 10% of 15% extra salaris (nog niet helemaal over uit) om te compenseren voor deze domper die mij serieus gedemotiveerd heeft en waar ik nog elke dag aan terugdenk.

  • Denken jullie dat dit ‘te negatief’ gedreven is? Klinkt dit voor jullie als een fair reden
  • Is het denk je beter om te vragen voor 10% verhoging? Of is het gebruikelijk normaler om te spreken in absolute termen, bijvoorbeeld 4K extra op jaarbasis
1 like

Als manager zou ik dit niet een stevig argument vinden voor een salarisonderhandeling, nee. Als jij vindt dat je salarisverhoging verdient, zou ik eerder argumenten gebruiken in de sfeer van: veranderd takenpakket, meer verantwoordelijkheid gekregen, van grotere waarde voor de organisatie geworden, etc.

7 likes

Geweldig. Vandaag sollicitatie en vannacht echt constant licht geslapen en erover gedroomd. Werd ik wakker, viel in slaap en ging het gewoon verder. Heb ondertussen al uren gesprekken gehad en ik moet nog :joy:

1 like

Ik ken dit, dan word je wakker en denk je dat je het hebt gehad en dan moet je nog. Soms helpt het bij mij wel als ik een beetje moe ben zodat ik niet al m’n antwoorden heel erg overdenk. Succes vandaag!

2 likes

Ik heb besloten om te gaan onderhandelen over een contract van een jaar. Als daar geen rek is zit, zie ik er toch vanaf. Deze functie voor een half jaar is ook geen eerlijke positie want in een half jaar kun je het bedrijf nog niet eens leren kennen, laat staan deze (nieuwe) functie te vervullen. Super spannend want als er iets is wat ik lastig vind, is het wel onderhandelen

2 likes

Ik wilde dit net komen posten! Wat irritant, zeg. Ik denk dat ik het bedrag noem dat ik wil hebben en dan wat erbovenop, maar ik vermoed dat het (veel?) te hoog is. Ik ben zzp’er en vind het echt lastig in te schatten wat een redelijk bedrag is voor deze baan, die in dienstverband zou zijn, en dan ook nog eens parttime. Ik heb door die vraag ook het idee dat het dus niet gaat om wat ik kan, maar om hoeveel ik kost. (Ik heb nog geen gesprek gehad of zo.) Het is trouwens toch ook lastig in te schatten wat de baan nou echt inhoudt alleen op basis van de vacature.

Succes trouwens!

2 likes

Nou je kan natuurlijk altijd beter een te hoog bedrag noemen, want bij onderhandelen gaat het altijd omlaag, ze gaan je nooit méér bieden. Te laat bieden kan ook laten zien dat je jezelf niet echt serieus neemt. Dus ik zou altijd aan de hoge/stevige kant gaan zitten!

3 likes

Nooit een te laag bedrag noemen! Je zou een range kunnen noemen, Dus stel je wil eigenlijk 3000 verdienen, dat je een range van 3000-3300 noemt. Ze kunnen dat natuurlijk te hoog vinden, maar als ze je minder dan je minimum gaan bieden, zou jij er dan nog wel willen werken?

Mocht je het gesprek al hebben gehad; hoe is het gegaan?

1 like