Ik ben sinds de zomer actief aan het solliciteren en waar ik solliciteer word ik wel vaak uitgenodigd, maar dan ben ik niet door naar het tweede gesprek.
Ik vind het zooooo frustrerend.
Hoe lang duurde het bij jullie voordat je een andere baan had?
Ik ben ruim een jaar bezig, word regelmatig uitgenodigd, vaak tweede gesprek en dan is er ineens iemand die sneller kan beginnen, ben ik te zwaar voor de functie, zijn ze bang dat ik te snel uitgekeken raak, te duur, etc.
En iedereen die zegt: wissel je toch van baan? De markt is er nu naar! Die wil ik allemaal slaan
Maar ik heb vandaag een voorstel gekregen, dus er lijkt een eind te zijn gekomen aan deze (inmiddels toch wel lange) zoektocht.
Ik had mezelf eigenlijk voorgenomen het mezelf dit niet meer aan te doen dit jaar. Maar zag vorige maand toch een interessante vacature die ik niet voorbij kon laten gaan.
Houd hoop, ook al ben je goed gekwalificeerd, en hoor je dat de hele wereld zo maar een nieuwe baan heeft, dat geldt echt niet voor iedereen. Maar daar wordt gewoon minder over gesproken
Ik ben al 2 uren bezig met een pitch voorbereiden die ik zelf mag opnemen (2 kansen). Het zijn drie vragen en ik mag de eerste vraag 60 seconden erover doen en de overige twee keer 30 seconden.
Ik maak mezelf helemaal gek. Mijn vriend heeft me zojuist even heel duidelijk aangesproken, want het begon erop te lijken dat ik hier de hele dag mee bezig zou zijn.
Ik heb mezelf zojuist een deadline van een uur gegeven. Dan moet het ingestuurd zijn.
Ik heb net een interne sollicitatie verstuurd. Het is 2 schalen hoger dan mijn huidige functie. Maar niet geschoten is altijd mis. Ben zeer benieuwd.
Hoe werkt een interne sollicitatie (bij jou, of in het algemeen)? Doe je mee met de andere externe kandidaten, dus dat je ook evenveel gesprekken en eisen hebt etc? Of is er wel wat voordeel omdat je een interne kandidaat bent?
Bij ons (een gemeente) wordt een vacature meestal eerst intern uitgezet, en als er geen (geschikte) kandidaten solliciteren pas extern.
Ik heb heel recent intern gesolliciteerd. Dit was heel informeel (vacature staat nog alleen intern open) en is in 2 weken van online naar âje bent aangenomenâ. In dit geval zoeken ze wel meer dan 1 persoon dus dat speelt denk ik wel een rol.
Bij ons zeker wel een voordeel als je intern reageert. Maar dat heeft deels te maken met ernstig tekort aan competente mensen in mijn sector en dat je de systemen al kent is zéker een voordeel. Verder zijn er bij ons afspraken in de CAO over intern doorgroeien qua salaris etc.
Verschilt per organisatie toch? In sommige vacatures staat vermeld dat interne kandidaten voorrang krijgen.
Zal heel erg verschillen per bedrijf maar ook per vacature. Ik heb twee jaar geleden intern een stap gemaakt, die afdeling kende ik al goed maar de toenmalige manager niet maar de collega die vertrok heeft mij toen bij hem getipt. Ik heb dus niet echt gesolliciteerd, had toevallig recent een assessment gemaakt dus die stap kon er ook uit en was na een informeel gesprek eigenlijk al rond op arbeidsvoorwaarden na.
Maar ken ook anderen die wel helemaal mee moesten in de procedure incl externe kandidaten. Policy bij ons is wel dat bij gelijkwaardige kandidaten de interne kandidaat voorrang krijgt.
Bij ons (semi-overheid) moet iedereen wel echt hetzelfde hele proces door, ook als er al een specifiek iemand op het oog is (of zoals bij mij, als ze de functie zelfs voor je geschreven hebben omdat ze het team waar je tijdelijk zat willen uitbreiden). Als ze iets intern en extern tegelijkertijd uitzetten ook. Ik heb daaruit altijd geleerd dat als je extern solliciteert en er staat âbij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur naar een interne kandidaatâ oid, het kan lonen om even te bellen en te vragen of er interne kandidaten op het oog zijn. Niet zelden solliciteer je dan namelijk voor de kat zân kut. Heb dat bij ons wel al een paar keer zien gebeuren.
Iets meer dan een jaar. Vonden mensen heel raar, want âals je wilt heb je zo een andere baanâ
Bij mijn werk staat de vacature eerst 2 weken intern en gaat die het hele proces in. Erna pas extern als er niemand is gevonden.
Het is zo dat geschikte interne kadidaten voorrang hebben op extern.
Intern is ook goedkoper, omdat interne al aan gehele veiligheidsonderzoek voldoen.
Zo duur zijn die onderzoeken toch niet. Kan me niet voorstellen dat dat serieus meeweegt.
Ik mag op gesprek komen Nu hopen dat er een leuke klik is en ik niet weer tweede word.
Het sollicitatiegesprek is op basis van STAR-methode, nog nooit van gehoord, dus beter ga ik mij even inlezen.
Als in een vacature staat âmail je cv naar deze persoonâ. Sturen jullie dan ook een motivatiebrief mee? Of zet je dit in de mail? Ik heb tot nu toe altijd online gesolliciteerd en dan cv en brief geĂŒpload.
Wat je zelf het prettigst vindt. Ik denk dat het niet uitmaakt. Ik doe ook altijd een brief en CV als pdf mee met de mail. Maar er zullen zat mensen zijn die de brief in de mail zetten.
Ik zou ook een motivatiebrief meesturen in de bijlage. Ik zat laatst in een sollicitatiecommissie op mijn werk en toen was er ook iemand die de brieven had uitgeprint. Dan komt het wat professioneler over als de brief dan een nette lay-out heeft.
Er was bij ons ook iemand die de brief was begonnen met hoi ipv beste of geachte. Die is het niet gewordenâŠ
Was bij mij ook maar ze zeiden het pas tijdens het gesprek. Bleek gewoon dat ik alles met zoveel mogelijk voorbeelden uit praktijk moest vertellen/aantonen
Ik baal zo vandaag. Gisteren een bedrijf gevraagd om een update, hier had ik niet via de officiële weg gesolliciteerd, waardoor mijn sollicitatie blijkbaar tussen wal en schip is geraakt en de gesprekken zijn al begonnen. En net te horen gekregen dat ik ook niet uitgenodigd ben voor een andere sollicitatie waar ik vond dat ik echt de perfecte fit was, gewoon precies mijn niveau en competenties. Dan snap ik ook echt niet wat ik beter kan doen.
Heb ook gewoon geen motivatie meer in mijn huidige werk. En ik zie ook weinig leuke vacatures op het moment. Had zo gehoopt op 1 januari ergens anders te beginnen.
Ik ben ook wel echt kieskeurig, heb ook al een aantal tweede gesprekken afgewezen, maar waarom lukt het dan niet bij de bedrijven waar ik het wel zie zitten.
Heb je er al achteraan gebeld wat de reden is?