Sollicitatietopic #2

Weet iemand toevallig in welke fase van het sollicitatieproces er referenties worden opgevraagd? Is dat meestal na het 1e/2e/3e gesprek of al na het maken van een assessment bijvoorbeeld? Mijn leidinggevende weet nog niet dat ik wat anders zoek dus ik zou het een beetje awkward vinden als ze dan referenties vragen. Of is het normaal om iemand anders op te geven, bijvoorbeeld van een vorige functie?

Het is sowieso netjes als je iemand als referentie gebruikt deze op de hoogte te stellen.

2 likes

Dit vraagt ze niet?

5 likes

Ja dat lijkt me ook normaal, maar dat betekent dus dat ik het aan mijn leidinggevende moet vertellen dat ik aan het solliciteren ben en dat doe ik liever niet onnodig vroeg. Kans ik groot dat ik de baan niet krijg en dan is dat ook misschien ren rare situatie op het werk :sweat_smile:

2 likes

Ik zou vooral niet benoemen dat je een referentie kunt krijgen als je het nog niet zeker weet. Maar zou in jouw geval sowieso afwachten of er een tweede gesprek komt/of je zelf wel enthousiast bent over de functie!

1 like

Word jij de vervanger van Omtzigt of wat is dit voor functie?

@Mandarijntje en ik vind 7 mensen ook intens, hoe ziet zo’n gesprek er dan uit?

13 likes

Ik zou zelf gewoon afwachten totdat ze vragen om jouw referenties. Dan kun je altijd nog de personen informeren. Of heb je de contactgegevens daarvan al in je cv of brief vermeld?

8 likes

Ik geef nooit mijn huidige leidinggevende op om die reden, dat is niet raar hoor.

6 likes

Wilde niet ook zeggen @Sensatie

Sowieso zet ik mn cv dat referenties op aanvraag zijn en zet er niet direct bij wie het zijn en als ze er om vragen, dan geef ik nooit mijn huidige lg door.

5 likes

Je zou kunnen aangeven dat de referenties op te vragen zijn. Dat als ze ze willen gaan gebruiken dat je dan je leidinggevende inlicht.

2 likes

Ik word op LinkedIn heel vaak benaderd door recruiters met aanbiedingen en verzoeken tot een telefonische afspraak. Dat is op zich logisch aangezien ik een achtergrond heb die vrij schaars is en waar veel bedrijven naar op zoek zijn. Ik ben niet van plan om op korte termijn van werkgever te wisselen. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie doen met die berichten, reageren jullie daarop of helemaal niet? Met het oog op de toekomst natuurlijk wel handig om die connecties te hebben maar ik vind het ook wel een moeite om steeds te reageren. Ben benieuwd!

Bjj mij werd dat gedaan tussen mijn sollicitatiegesprek en arbeidsvoorwaardengesprek in. Ze gaven me eerst de tijd om die persoon te contacten en toestemming te vragen om contactgegevens te delen en daarna lieten ze me weten wanneer ze hem zouden bellen zodat ik dat door kon geven.
Ze vroegen overigens specifiek naar een referentie van mijn voorlaatste werkgever. Ze snapten ook wel dat ik mijn huidige werkgever niets wilde vertellen.

2 likes

Ligt er aan, soms reageer ik wel, soms niet. Als het iemand is waarvan ik denk dat ik er later nog wat aan kan hebben reageer ik, als het iemand is waarvan ik direct merk dat ie aangeslagen heeft op 1 woord van mn profiel terwijl de functie helemaal niet aansluit op mijn profiel, reageer ik niet.

3 likes

Vaak reageer ik niet. In jouw geval zou ik gewoon op het moment dat je openstaat voor een nieuwe werkgever in je inbox kijken wie jou heeft benaderd. Als daar een interessant bedrijf tussenstaat, zou ik die recruiter alsnog berichten. Denk dat een recruiter dat nooit een probleem vindt, ook al heb je eerder niet gereageerd.

1 like

Ik zit nu ook een sollicitatieproces, ze vroegen referenties , heb ik 2 mensen opgegeven met wie ik op ieder op diverse aspecten/niveaus mee samenwerk. Na se bevestging dat alles prima was, kwam de vraag waarom ik niet ook mijn leidinggevende had opgegeven.
Nou ja ik vond 2 wel genoeg en omdat dit wederom een interimmanager is die mij niet (goed) kent.

Klinkt bijna als een baan ansich zo. Lekker gratis mensen laten meelopen of ideen laten inbrengen.

1 like

Heb niks in mijn cv/brief gezet, maar ik zag al in de vacature staan dat ze 2 referenties willen opvragen dus ik was al een beetje aan het bedenken wie ik dan moest opgeven.

Gelukkig is het niet raar om niet je huidige leidinggevende op te geven, dan doe ik dat gewoon niet. Dan nog even bedenken wie ik naast mijn vorige teamlead nog meer kan opgeven. Thanks allemaal!
Wat haat ik het toch om te solliciteren haha. Ten eerste is het al lastig om een leuke vacature te vinden en daarna moet je nog die hele procedures door :tired_face:

@Stofdoek toen ik niet op zoek was reageerde ik alleen als het echt iets interessants was. Aan het begin zei ik nog wel dat ik niet op zoek was, maar op een gegeven moment had ik daar echt geen zin meer in. Die recruiters wisselen ook zovaak dat diegene er misschien niet eens meer werkt als jij wel op zoek bent en daarnaast staan ze altijd open voor contact, want daar verdienen ze aan.

2 likes

Ik heb vorige week gesolliciteerd op een functie. Solliciteren kon tot zondag. De vacature is inmiddels offline, maar ik heb nog niets gehoord. Hoe lang zit er normaal gesproken ongeveer tussen sluiting vacature en selectie voor eerste gesprek? Ik heb vandaag al meerdere keren mijn spam gecheckt. Ik weet dat ik ongeduldig ben.

Als je niet van plan bent om te wisselen geef ik altijd nu niet op zoek te zijn naar een nieuwe uitdaging maar bedankt voor de interesse en wie weet kunnen we in de toekomst iets voor elkaar betekenen.
Wel alleen bij recruiters die serieus en passend aanbod hebben en niet die types die zeggen: wauw op basis van je profiel ben je de juiste kandidaat voor deze vacature voor dierenarts terwijl ik alles behalve dat ben.

Als ik wel denk: kan interessant zijn dan vraag ik meestal eea wel vast uit via Linkedin, ik ga geen tijd steken in een belafspraak als bijv de salarisindicatie fors onder mijn huidige salaris plus wat ik er minstens bij zou willen ligt.

3 likes

Als er bij ons op werk een vacature uitstaat duurt het soms wel even voor alle brieven gelezen zijn en een eerste selectie gemaakt is. Maar meestal wel binnen een week, maar denk dat het enorm per bedrijf verschilt… (En hoeveel reactie er op is gekomen?)

Ik vind 2 dagen niet heel lang klinken nog…

3 likes