Sollicitatietopic #2

Ik heb een vacature gezien bij een overheidsinstantie waar een goede vriend ook werkt. Hij werkt echter op een totaal andere afdeling en andere functie die uitvoerend is (dus geen teamlead/management) dus heeft verder geen mogelijkheid om mij voor te stellen oid. Zou het raar zijn om iets in je brief te vermelden dat je door deze vriend enthousiast bent geworden over de organisatie of iets in die trant? Ik vind het een beetje ongemakkelijk om te benoemen, maar ik heb gewoon écht een nieuwe baan nodig dus ik vraag me af of dat zou helpen om uitgenodigd te worden voor een gesprek :joy:

1 like

Ik denk niet dat ik zoiets een plus zou vinden als ik brieven binnen krijg. Je moet het ook onderbouwen en dan krijgt het al snel te veel ruimte in de beperkte ruimte die er is in zo’n brief. Enkel stellen dat je enthousiast bent omdat je iemand kent die er werkt is niet per se een sterk verhaal. Bovendien hoe ga je naar hem verwijzen, met naam en toenaam of enkel functie? Ik zou eerder naar de vacature houder bellen met wat vragen over de vacature, en dan dit noemen in het gesprek als je het per se kwijt wil

4 likes

Eens.
Mogelijk is het wel leuk om het in het gesprek te benoemen, als er een passend moment is. Maar ook alleen als het een wat kleinere overheidsinstantie is. Als je voor een ministerie of grote gemeente gaat solliciteren dan zijn verschillende afdelingen totaal verschillende werelden dus dan zegt het ook niks dat je “ergens” al iemand kent die enthousiast is over de organisatie.

5 likes

Nee, zou ik niet noemen. Is niet relevant voor jouw kansen.

Ik heb zo te zien een afwijkende mening tov de rest, maar ik zou het juist wél vermelden. Positief juist als een medewerker van de organisatie zo enthousiast over zijn werkgever is det hij jou ook enthousiast heeft weten te maken. Als werkgever is dat een compliment om te horen. Bij het bedrijf waar ik werk krijg je zelfs een aanbrengbonus als iemand door jou solliciteert en door zn proeftijd heen komt…

5 likes

Hm ja ik twijfel dus over of het mijn kansen groter maakt, maar veel van jullie vinden dus van niet ziet ik haha.

Het is ook niet dat is het per se kwijt wil, maar vroeg me af of dat mijn kansen groter zou maken. Dan zou het zonde zijn om niet even te vermelden.

Bellen zou inderdaad ook nog kunnen, zelf heb ik dat eigenlijk nooit eerder gedaan. Ik hoor het wel steeds vaker dat mensen het doen dus misschien is het een poging waard. Wat voor soort vragen stellen jullie in zo’n gesprek? Al verdiepend over de functie of echt meer oppervlakkig qua team/organisatie/etc?

Wat is solliciteren toch kut, vind het altijd zo lastig om mezelf te ‘verkopen’. :tired_face:

3 likes

Had ik ook na het laatste gesprek, dat het ineens lang duurde voor ze reageerden. (@thisisme). Werd daar ongelooflijk onzeker van, want iemand moet ook 2e worden. Maar achteraf bleek dat er een aantal mensen ziek waren geworden, en de ene dag werkt de een, de andere dag de ander. Voor ze akkoord hadden van iedereen die ik had gesproken in de procedure, was er zomaar een ruime week voorbij gegaan.

Ik duim voor jullie beide, het is super spannend, hopelijk succes!

2 likes

Ligt er natuurlijk ook wel aan hoe je het brengt. Als je zegt ik ken iemand die voor jullie werkt en die heeft dit en dit gezegd over de organisatie dit sluit aan bij hoe ik een werkgever voor me zie en dit heeft mij nog meer geënthousiasmeerd voor deze functie/werken bij deze organisatie of zoiets. Dat is natuurlijk heel anders dan ja ik ken deze persoon.

13 likes

Ja dit inderdaad, maar ook dat ik snap waar zij voor staan en wat zij doen als organisatie. Zodat ze zien dat ik me wel heb verdiept in de organisatie door erover te praten met iemand die er werkt. Misschien dat het net het verschil maakt tussen wel of geen gesprek, zodat ik daar kan toelichten waarom ik geschikt ben. @Lula alleen ‘namedroppen’ dat ik iemand ken die daar werkt, dat zou wel een beetje onnodig zijn en zegt inderdaad niks over mijn kwaliteiten :joy:

1 like

Ik ben vandaag gebeld dat ze (weer) “door omstandigheden” langer de tijd nodig hebben voor de besluitvorming en dat ik begin volgende week meer hoor. Ik heb erg het gevoel dat ik op het reservebankje zit voor het geval ze er met een ander niet uitkomen met de arbeidsvoorwaarden

@thisisme, jij al meer gehoord?

Zojuist ben ik gebeld. Ik ben het niet geworden. Iemand met meer ervaring hebben ze aangenomen. Ik kan wel janken. Met moeite heb ik die man nog fijne feestdagen gewenst.

3 likes

Ik weet niet of het per se met het gebrek aan enthousiasme te maken heeft. Denk zelf dat je na een week wel kan bellen. Ik had laatst zelf een vacature uitstaan en uiteindelijk had ik meteen (enthousiast over haar) wel doorgegeven dat ze nog een keer mochten inplannen, maar afhankelijk van anderen en HR had ze ook een week later nog niks gehoord. Toen belde ze zelf dus.

En een andere x was het met onze eigen drukte een beetje erbij in geschoten. Kan me ook voorstellen nu helemaal met de feestdagen dat mensen vrij zijn die dit regelen?

2 likes

Vraagje: ik ga solliciteren op een baan en in de vacature staan al de data van de 1e en 2e ronde gesprekken. Ik ben op beide data op vakantie. Is dit iets om al te noemen in mijn brief of juist niet?

Nee zou ik niet doen. Kan alleen maar in je nadeel werken.

5 likes

Nee, want die data kunnen nog wijzigen, en de juiste kandidaat willen ze ook wel spreken op andere data.

3 likes

Gebruiken hier nog mensen Linkedin voor vacatures? Het geeft bij mij tegenwoordig een heel slechte weergave als ik door klik van mijn notificaties naar de suggesties waarbij deze enkel van deze vage suggesties wilt tonen

is dit gewoon een slechte manier om hun premium zever te verkopen of doe ik iets mis :clown_face:

2 likes

Ik gebruik wel LinkedIn vacatures maar niet op die manier, want dat geeft inderdaad vaak onvoldoende resultaten. Ik gebruik gewoon de zoekfunctie en dat werkt prima, daar vind ik de meeste vacatures mee. Ik denk dat dat algoritme wat je laat zien ook erg afhankelijk is van hoe compleet je eigen profiel is (bijvoorbeeld wat voor vaardigheden je hebt ingevoerd).

2 likes

Hmm ja, maar het vage is dus dat het vroeger wél goed werkte. Anderhalf jaar geleden ben ik zo best wel wat vacatures tegen gekomen die goed aansloten terwijl het nu van die vage dingen zijn. Het stoort me dus vooral dat ik gewoon niet de suggesties krijg te zien als ik doorklik.

Ik had wel die meldingen van LinkedIn vacatures aanstaande, maar kreeg er meer mailtjes van dan dat er vacatures waren. Kende indeed en LinkedIn uit mijn hoofd qua vacatures. Heb mijn baan uiteindelijk wel via LinkedIn gevonden :grin:

1 like

Ik heb een melding van LinkedIn aanstaan op diverse zoektermen en ik kom er regelmatig iets tegen dat dan niet op Indeed staan! Maar je moet er wel echt doorheen spitten, ik open de melding altijd direct zodat ik niet hele waslijsten hoef te lezen, want veel resultaten zijn best slecht en irrelevant. Maar het verschilt misschien ook per sector.

2 likes