Sollicitatietopic #2

Maar dan nog, dan staat het meestal op je werklaptop en niet op je persoonlijke laptop lijkt me

9 likes

Eindelijk! Na bijna een half jaar solliciteren ineens twee eerste gesprekken gepland bij verschillende organisaties in dezelfde week👌 Ook al wordt het niks, dit geeft toch weer een beetje moed😊

Krapte op de arbeidsmarkt m’n reet hoor, haha😅 (in de marketing/communicatie wereld dan)

11 likes

Misschien vonden ze het niet zozeer raar dat je dat niet hebt, maar wel dat je dat als antwoord gaf. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet zo’n handige reactie, want dan geef je geen blijk van probleemoplossend vermogen. Op zoiets is wel te verzinnen, dit is relatief eenvoudig.

26 likes

Maar dan kun je toch alsnog iets beters verzinnen dan het via tiktok bewerken?

1 like

Echt he, hier dezelfde ervaring!

3 likes

Ik heb geen idee of dit de goede vraag is voor deze plek, maar wie weet kan iemand helpen.
Ik heb altijd als b2b marketeer gewerkt en heb nu gesprekken voor b2c marketing banen (e-commerce en amusement).
Wat voor soort b2c gerelateerde vragen zouden er eventueel tijdens zo’n gesprek gesteld kunnen worden?
Ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden, maar ben bang dat ik wellicht iets over het hoofd zie.

Ik heb deze week nog een aantal sollicitanten gehad om mijn team uit te breiden. Hebben niet echt een HR afdeling dus ben geen pro in die gesprekken.

Ik zoek vaak naar een stukje verdieping bij iemand, dus of je naast content marketeer (de standaard Canva, nieuwsbrief, socials en seo teksten schrijven) je ook wat kennis hebt van Google, Meta (SEA) en CRO/UX etc. En dat je bijv kennis hebt van GA4 of bekend bent met de term ROAS of andere KPI’s. Verder wordt er vaak onderscheid gemaakt in bureauzijde of merkzijde. (En indd b2b of b2c) heb zelf weinig ervaring in b2b.
Vaak werk je in b2c ook met een cdp of crm pakket, (naast je cms) om een stukje personalisatie toe te passen of inzicht te krijgen in je klanten. Het is heel breed, dus is afhankelijk ook van de vacature denk ik. Ik houd me zelf binnen ecommerce bezig van a tot z (ook contact partners zoals marketingbureaus, developers, wetgeving, koeriers, fullfilment voor verzending) maar dit is grotere bedrijven vaak gesplitst over verschillende afdelingen. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van techtools om zaken te meten of optimaliseren(heatmaps, a/b tests).
Qua soft skills:
Iemand die in mogelijkheden denkt en veel ideeen heeft, maar dit wel met data kan onderbouwen.
Iemand die zowel het creatieve heeft als het analytische.

Je mag me ook een DM sturen.

10 likes

Wauw! Mega bedankt voor je uitgebreide antwoord en hier heb ik echt wat aan. Thanks!

2 likes

Succes!! :grin:

Ik was voor mijn tweede gesprek te laat (had blijkbaar verkeerd adres in google maps gezet) zo gĂȘnant. Verder wel een leuk gesprek gehad, maar kwam niet helemaal uit mijn gestreste stand :sweat_smile:

Edit: jaaa, ik mag op arbeidsvoorwaarden gesprek komen :partying_face:

16 likes

Ik had maandagochtend het eerste gesprek. Het was met vier medewerkers tegelijk wat ik best heftig vond, maar het ging goed. Ik heb er in ieder geval wel een redelijk positief gevoel bij. Ik heb echter nog niets gehoord, terwijl alle sollicitanten op maandag kwamen en ze “snel wat zouden laten weten”. Hopelijk komt er snel duidelijkheid en hoef ik daar niet weer vier weken op te wachten.

Ik heb een vacature gezien bij een overheidsinstantie waar een goede vriend ook werkt. Hij werkt echter op een totaal andere afdeling en andere functie die uitvoerend is (dus geen teamlead/management) dus heeft verder geen mogelijkheid om mij voor te stellen oid. Zou het raar zijn om iets in je brief te vermelden dat je door deze vriend enthousiast bent geworden over de organisatie of iets in die trant? Ik vind het een beetje ongemakkelijk om te benoemen, maar ik heb gewoon écht een nieuwe baan nodig dus ik vraag me af of dat zou helpen om uitgenodigd te worden voor een gesprek :joy:

1 like

Ik denk niet dat ik zoiets een plus zou vinden als ik brieven binnen krijg. Je moet het ook onderbouwen en dan krijgt het al snel te veel ruimte in de beperkte ruimte die er is in zo’n brief. Enkel stellen dat je enthousiast bent omdat je iemand kent die er werkt is niet per se een sterk verhaal. Bovendien hoe ga je naar hem verwijzen, met naam en toenaam of enkel functie? Ik zou eerder naar de vacature houder bellen met wat vragen over de vacature, en dan dit noemen in het gesprek als je het per se kwijt wil

4 likes

Eens.
Mogelijk is het wel leuk om het in het gesprek te benoemen, als er een passend moment is. Maar ook alleen als het een wat kleinere overheidsinstantie is. Als je voor een ministerie of grote gemeente gaat solliciteren dan zijn verschillende afdelingen totaal verschillende werelden dus dan zegt het ook niks dat je “ergens” al iemand kent die enthousiast is over de organisatie.

5 likes

Nee, zou ik niet noemen. Is niet relevant voor jouw kansen.

Ik heb zo te zien een afwijkende mening tov de rest, maar ik zou het juist wél vermelden. Positief juist als een medewerker van de organisatie zo enthousiast over zijn werkgever is det hij jou ook enthousiast heeft weten te maken. Als werkgever is dat een compliment om te horen. Bij het bedrijf waar ik werk krijg je zelfs een aanbrengbonus als iemand door jou solliciteert en door zn proeftijd heen komt

5 likes

Ik zit momenteel in een sollicitatieprocedure. Het verliep allemaal heel snel, 1e gesprek, assessment, plannen 2e gesprek. Alleen nu heb ik afgelopen maandag het 2e gesprek gehad en sindsdien is het stil! Ben zo onrustig omdat ik maar niks hoor. Ik denk dan, als ze enthousiast zijn dan hadden ze wel al contact opgenomen. Wat denken jullie?

1 like

Hm ja ik twijfel dus over of het mijn kansen groter maakt, maar veel van jullie vinden dus van niet ziet ik haha.

Het is ook niet dat is het per se kwijt wil, maar vroeg me af of dat mijn kansen groter zou maken. Dan zou het zonde zijn om niet even te vermelden.

Bellen zou inderdaad ook nog kunnen, zelf heb ik dat eigenlijk nooit eerder gedaan. Ik hoor het wel steeds vaker dat mensen het doen dus misschien is het een poging waard. Wat voor soort vragen stellen jullie in zo’n gesprek? Al verdiepend over de functie of echt meer oppervlakkig qua team/organisatie/etc?

Wat is solliciteren toch kut, vind het altijd zo lastig om mezelf te ‘verkopen’. :tired_face:

3 likes

Maar wat is de meerwaarde? Je kent daar toevallig iemand, oké. Zegt niks over jou en je kwaliteiten.

3 likes

Had ik ook na het laatste gesprek, dat het ineens lang duurde voor ze reageerden. (@thisisme). Werd daar ongelooflijk onzeker van, want iemand moet ook 2e worden. Maar achteraf bleek dat er een aantal mensen ziek waren geworden, en de ene dag werkt de een, de andere dag de ander. Voor ze akkoord hadden van iedereen die ik had gesproken in de procedure, was er zomaar een ruime week voorbij gegaan.

Ik duim voor jullie beide, het is super spannend, hopelijk succes!

2 likes