Sollicitatietopic #2

Thanks! Had inderdaad al zoiets meegekregen dat vanaf het moment van binnenkomst de selectie direct begint.

Ik heb ook het hotel naast het gebouw geboekt zodat ik lekker rustig aan kan doen en geen gedoe heb met reizen/vertragingen.

Vandaag laatste dingen voorbereiden en dat is het morgen zover.

6 likes

Ik heb vanmorgen de serious game gehaald en mocht daardoor direct door naar het eindgesprek. Ik was als eerste aan de beurt dus ik stond voor de lunch alweer buiten. Nu weer 5-10 werkdagen wachten. Spannend!

11 likes

Ik heb voor het eerst sinds tijden weer gesolliciteerd en vind het echt heel spannend haha
Maar goed, wel blij dat ik de stap weer heb gezet want mijn huidige contract loopt af en wil graag aan het werk in het werkveld van mijn opleiding

5 likes

Pff ik heb echt wat tips voor brieven nodig, want ik word alleen maar afgewezen :sob: en ik vind het echt stom, want toen ik vorig jaar wat nieuws zocht ben ik wel bij 3 organisaties uitgenodigd voor een gesprek. Dus ik weet niet zo goed waar het misgaat haha

1 like

Als je wilt, je mag mij gerust een vacature sturen en de brief die je erbij hebt geschreven (waarin je eventueel wat persoonlijke details verandert), dan kijk ik of tips heb

2 likes

Heb je de afwijzingen nagebeld? Dat heeft mij toen wel inzichten gegeven. Vooral dat ik mijn CV nog verder moest simplificeren en nog meer toespitsen op de betreffende vacature. En heel gericht in de brief mijn vaardigheden moest koppelen aan de vacature.

1 like

Het kan ook aan je CV liggen, dat die niet aanspreekt of er uit springt. Uiteindelijk kijken ze eerst naar je cv en dan pas je brief. Heb ooit een keer gehoord dat ze soms niet eens naar de brief kijken als het cv niet bevalt.

1 like

Super lief, bedankt voor het aanbod! Ik ga denk ik eerst even de afwijzingen bellen om na te vragen, bedankt voor de tip @TanteBetje. Ik heb dat namelijk maar ƩƩn keer gedaan en toen kreeg ik het idee dat ze daar niet echt op zaten te wachten, want ik kreeg gewoon hetzelfde antwoord als in de standaard mail (andere kandidaten sloten beter aan).
@Mrs.Fraser mijn cv is wel vrij vol inderdaad, ik ga eens kijken wat ik weg kan laten. Ik heb altijd de ā€˜angst’ dat ik iets weghaal wat dan net had kunnen aanspreken dus is die eigenlijk een beetje volgepropt :joy:

1 like

Ja, die reactie herken ik wel. Maar de aanhouder wint. Bij mijn droombaan had ik ook niet gebeld (want vooraf kwam ik er telefonisch niet doorheen en wilde geen standaard uitleg per mail). En toen stond hij 2 maanden later weer online… Toen wel gebeld (want nu met telefoonnummer) en bleek ik als allerlaatste op de stapel afwijzingen te zijn gekomen, omdat ik niet precies genoeg had aangegeven waar CV en vacature op elkaar aansloten. Maar het was een leuk gesprek, ik mocht nog een keer solliciteren en… ik werk er nu al een tijdje. Dus hopelijk is een beetje inspiratie om toch te bellen!

15 likes

Ik denk dat dat ook wel zo is, want je gaat iemand bellen waar een ander niks aan heeft (en soms eigenlijk niet eens het antwoord weet). Maar boeiend, want je gaat er toch niet werken :sweat_smile:

Als je een vaag antwoord krijgt zou ik echt doorvragen als je het antwoord wil weten, door te vragen om te specificeren wat dan voor een betere aansluiting had gemaakt en/of wat hierin tot een ander resultaat had geleid.

Waarbij in sommige gevallen het prima kan zijn dat het gewoon een handige standaard mail is omdat ze een interne kandidaat hebben, via via al iemand is aangenomen, de recruiter het niet weet omdat een hiring manager gewoon zegt ā€œneeā€ en dat dan voldoende is etc of het gewoon makkelijker is om af te wijzen met ā€œanderen sluiten beter aanā€.

3 likes

Als je een stapel sollicitaties voor je neus hebt is het ook gewoon vrij snel het kaf van het koren scheiden en dan is dat ook oprecht het antwoord. Ik zat laatst in een sollicitatiecommissie waarbij 50% gewoon meteen op de nee stapel ging omdat er 60 reacties voor dezelfde baan waren en in zo’n stapel dan heel snel een soort natuurlijk onderscheid ontstaat. Het waren allemaal kandidaten die op zich geschikt waren qua opleiding en ervaring, dus ze lijken allemaal op elkaar. Maar als dan een deel gewoon net iets extra interessants heeft (dat verschilt vaak ook per persoon) dan is dat je eerste selectie. Dat gaat trouwens echt meer over cv dan over brief bij ons. Pas over de laatste twijfelgevallen kun je Ć©cht gerichte feedback geven, de rest is gewoon je bent prima maar we hadden veel kandidaten en de anderen waren interessanter voor dit specifieke team en deze functie.

Maar ik herken je frustratie wel, ik heb een aantal jaar geleden ook veel van dit soort algemene afwijzingen gehad! Of dat ik na een gesprek afgewezen werd en te horen kreeg ā€˜ja we vonden je echt heel leuk maar een andere kandidaat kon ook iets anders wat niet in de vacaturetekst stond en dat vonden we wel handig dus je bent tweede geworden’ :roll_eyes:

3 likes

Misschien doe je dat al hoor, maar ik zou per vacature goed naar je CV kijken en aanpassen op de vacature. Dingen die minder relevant zijn weg laten, die misschien bij een andere vacature weer wel nuttig kunnen zijn.

Wat @grace ook zegt, vaak is het ook snel kaf van het koren moeten scheiden en als ik dan een overvol CV van meerdere pagina’s voor mijn neus krijg, ben ik eerder geneigd niet verder te kijken. Overigens is te summier ook niet goed, zo kreeg ik gister een CV onder mijn neus waar letterlijk 3 zinnen op stonden, ja dan is het ook snel klaar, haha.

2 likes

Aangenomen! :airplane:

Wel onder voorbehoud van de medische-, antecedenten-, en veiligheidstesten, maar daar verwacht ik niets spannends.

Maar nu eerst op het wachtbankje haha.

54 likes

Gefeliciteerd! Om wat voor functie gaat het eigenlijk?

1 like

Bedankt voor de tips en andere opmerkingen allemaal! Dit helpt me wel om even afstand te nemen en met een frisse blik naar mijn cv en brieven te kijken. Ik zat echt even in de frustratie omdat ik al een aantal afwijzingen had gekregen en dan denk je pff wat heeft het ook voor nut :joy:

@Bergson gefeliciteerd! Wanneer zou je ongeveer mogen beginnen?

1 like

Cabin Attendant bij KLM groot!

@Sensatie Q3/Q4 van dit jaar wordt gezegd. Maar er zijn nog heel veel wachtenden voor mij, dus ik ga uit van ergens einde 2025.

4 likes

Na een paar jaar te hebben gewerkt bij mijn huidige werkgever, heb ik besloten om verder te gaan kijken. Ik wil minder reistijd en eigenlijk wil ik ook inmiddels ook wat meer verdienen. En als ik zo rond kijk zie ik op zich wel meer vacatures dat zelfs het minimum bedrag in een vacature hoger is dan dat ik nu zou verdienen.

Ik heb op dit moment onbetaald ouderschapdverlof opgenomen na de geboorte van mijn jongste kind, maar eigenlijk wil niet meer terug keren. Mijn werkplek heb ik sowieso al niet meer, dus we zouden kijken wat er qua werk mogelijk is als ik terug zou komen.

En toch voel ik me bezwaard om ontslag te nemen… merk toch dat ik bepaald loyaliteit naar mijn werkgever heb

1 like

Gefeliciteerd! Hopelijk mag je snel starten, maar het is echt het wachten waard :heart_eyes:

1 like

Nou, kennelijk is je werkgever ook niet loyaal aan jou, als je werkplek nu weg is. Dus lekker opzoek gaan en solliciteren!

6 likes

Ja, daar heb je helemaal gelijk in! Ik weet ook zeker dat ze me er zo uit zouden gooien als het economisch niet goed zou gaan :sweat_smile:

1 like