Sollicitatietopic #2

Bij mijn laatste sollicitatie heb ik het bedrijf een bedrag laten noemen en heb ik gezegd dat ik niet tevreden was met mijn huidige salaris, ben zelf akkoord gegaan met dat bedrag omdat het zo’n 30% meer was als mijn vorige salaris. Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat het ook een totaal andere functie is als wat ik eerder deed en ik niet precies wist hoe de functie heette. Na dit aanbod uiteraard de functie opgezocht en blijkt het een heel prima salaris te zijn.

1 like

De laatste tijd krijg ik bij de uitnodiging voor een gesprek altijd een mailtje met meteen een datum en tijd voor het gesprek. Wordt dan soms (nu bijv) niet eens gevraagd of dat past of aangegeven wat je moet doen als het echt niet kan :weary: Er stond wel een datum bij de vacature dus heb die dag al zoveel mogelijk vrij gehouden maar het is net weer vervelend gepland. Nu moet ik dus vragen of het een ander tijdstip kan maar heb dan meteen de angst dat ze dan zeggen van nee lukt niet helaas of dat ik dan meteen minpunten heb gescoord.

Wel blij met de uitnodiging trouwens :grinning_face_with_smiling_eyes:

Dit had ik vorige week ook, dus heel herkenbaar! Had hetzelfde, dag was best wel vrij maar had één afspraak die ik niet kon/wilde afzeggen. Maar vond het dan toch lastig om te vragen of het op een ander tijdstip kon. Uiteindelijk toch maar gedaan, is toch ook wel logisch dat je niet zomaar op stel en sprong de hele dag kan leegvegen? Als ze daar dan al moeite mee hebben dan zou het gebrek aan flexibiliteit voor mij al wel een afknapper zijn.


Ik heb morgen een sollicitatiegesprek en ben op zich wel benieuwd, maar twijfel überhaupt wel of het iets voor me zou zijn. Tegelijkertijd kan het gesprek ook juist wel een manier zijn om daar achter te komen. Heb ook bij een ander bedrijf iets lopen, daar heb ik dinsdag een afspraak staan voor een kennismaking met één van de seniors. Bij dat bedrijf heb ik wel een veel beter gevoel, sfeer is wat relaxter en minder formeel en dat vind ik wel fijn. En daar zou ik op de lange termijn ook wel meer doorgroeimogelijkheden zien, dat heb ik met die sollicitatie van morgen niet echt. Heb dus even getwijfeld of ik het überhaupt door wilde laten gaan, maar wil ook niet op één paard wedden en ben ook wel heel benieuwd naar deze organisatie en hun werkzaamheden.

Gesprek van morgen is wel met 3 mensen, vind ik wel een beetje heftig/spannend moet ik zeggen. Ben benieuwd of het me gaat lukken om een beetje oké uit de verf te komen.

4 likes

Goed dat je niet op één paard wil wedden, maar ergens heb je de keuze wel al gemaakt maak ik op uit je uitleg :slight_smile: Ik vind het gevoel vaak zelfs doorslaggevend om te kiezen voor een bedrijf. Veel succes morgen! :four_leaf_clover:

ik heb een baan!!

33 likes

Woohoo gefeliciteerd!

1 like

En hoe ging je gesprek? :blush:


Ik heb uiteindelijk mijn gesprek kunnen verzetten, maar heb net gehoord dat ik niet ben uitgenodigd voor een tweede gesprek. Ik kan me alleen niet echt vinden in de feedback. Ze vonden mijn profiel goed passen maar ik kwam niet enthousiast genoeg over, of ja er waren anderen met heel veel enthousiasme. Verder geen feedback.

Tja, hoe moet ik dat in de toekomst anders doen? Ik dacht zelf namelijk dat ik wel enthousiast over kwam en ik was ook oprecht geïnteresseerd in de functie en heb uitgebreid uitgelegd waarom. Ik wil ook geen rol gaan spelen een volgende keer want dat houd ik dan toch niet vol als ik aangenomen word… Nouja ik merk dat ik het moeilijk vind om dit weer een plekje te geven. Zo slopend dat solliciteren

1 like

Ik wil mijn cv het liefst versturen als PDF. Maar ik heb in mijn cv linken te staan naar video’s op youtube. Het zijn aftermovies van events die ik heb georganiseerd en is dus relevant.
Alleen als ik het word document opsla als PDF, dan gaan die linken verloren. Je kan in een pdf, bij mijn weten, alleen linken maken als je de betaalde versie hebt van acrobat reader.

Iemand een oplossing? of ‘gewoon’ mijn cv versturen als word document?

Als ik via word een pdf maak van een bestand, kan ik via opslaan als kiezen voor de bestandsindeling PDF, en dan krijg ik twee keuze-opties: ''geschikt voor afdrukken" (dan werken linkjes niet) of “geschikt voor elektronische distributie” (dan werken linkjes wel), is wel via Mac, dus weet niet of jij die keuzeopties ook ergens hebt?

screenshot van opties

top, dankjewel!!

1 like

Oei, dat is echt niet leuk om te horen. Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt toen ik begon bij mijn huidige werkgever. Ze vonden me niet enthousiast en zelfs een beetje nors. Terwijl ik eigenlijk gewoon onzeker was en wat meer de kat uit de boom kijk. Wat ik nu bijvoorbeeld probeer te doen in een sollicitatiegesprek is constant glimlachen. Klinkt misschien als een open deur, maar zeker in videocalls is het moeilijk om iemands lichaamstaal te lezen. En het heeft ook wel een soort placebo effect op mij, want doordat ik constant glimlach, voel ik me vrolijker, waardoor ik ook enthousiaster overkom.

1 like

Lief dat je het vraagt! Het ging denk ik wel redelijk, maar juist tijdens het gesprek kwam ik er al wel achter dat ik er qua werkzaamheden echt niet zo warm van wordt. Ik kon alle vragen wel redelijk beantwoorden, maar het voelde een beetje leeg ofzo. Ook is het aantal uren vrij laag en toen ik daarnaar vroeg ging het al over krappe budgetten, en om er niet op achteruit te gaan t.o.v. mijn huidige baan zou ik best hoog ingeschaald moeten worden en ik zie dat gewoon niet echt gebeuren. Dus ik denk niet dat het een match is. Ik hoor woensdag of ik door mag naar de tweede ronde, maar denk dat ik dan sowieso ga bedanken. Alleen heb ik dinsdag een afspraak bij het andere bedrijf waar ik mee in gesprek ben en dat wil ik nog even afwachten.

Van dat bedrijf hoop ik wel écht dat het iets gaat worden. Heb mijn oog er al best lang op en heb nu eindelijk de stap genomen om te solliciteren. Denk dat ik best goede kans maar, maar vind het wel superspannend natuurlijk. Hopelijk gaat het goed dinsdag.


En wat betreft jouw sollicitatie, wat een lastige feedback inderdaad! Denk ook zeker dat je het niet moet willen om een rol te gaan spelen, want inderdaad, dan is het ook weer lastig om dat ‘waar te maken’ als je aangenomen wordt. Ik hoop dat je snel iets gaat vinden!

Bij de vacature waarop ik heb gesolliciteerd staat dat de eerste ronde a.s. wo/do is. De vacature is vorige week zondag gesloten. Ik kreeg een bevestiging dat mijn sollicitatie is ontvangen en dat ik medio november meer hoor.

Zouden jullie vandaag naar het HR-persoon bellen om te vragen wanneer je meer informatie hoort (gezien de eerste rondes deze week zouden zijn) of wachten tot medio november en daarna pas contact opnemen?

1 like

Ik zou contact opnemen!

3 likes

Nou wat een grote onzin dit. Ik solliciteer ergens voor een thuiswerkfunctie. Maar je moet 90 minuten met ov op t hoofdkantoor zijn. Wat van station tot station lukt. Maar blijkbaar niet als hijt intikt. T is een fuckin thuiswerkfunctie vanuit een andere locatie. Hoe dan.

Heb gebeld en mag op gesprek komen. Ze waren net iedereen aan het bellen :thumbsup:

2 likes

Vorige week 2 sollicitatiebrieven gestuurd, vandaag gehoord dat ik bij allebei op gesprek mag komen. Helaas wel allebei op dezelfde dag, gaat heftig worden… maar dit is al heel positief nieuws :grin:

6 likes

haha, timing! En gefeliciteerd :).


ik ben nu inmiddels een half jaar druk aan het solliciteren maar ik vind het allemaal zó lang duren. Nu heb ik twee sollicitaties gehad waar ik op tweede gesprek mag, maar dat is dan bij beide 1,5 maanden later dan het eerste gesprek. Ik kan me amper nog een voorstelling maken hoe het bedrijf was en heb inmiddels alweer bij heel veel andere dingen gesolliciteerd die me ook leuk lijken. Bij een heb ik al een tweede gesprek gehad en tot nu toe was een tweede gesprek altijd gewoon een bevestiging maar nu bleek er ook nog een derde en vierde gesprek te zijn. :crazy_face:

Morgen een tweede gesprek en ze willen de arbeidsvoorwaarden bespreken maar dat bedrijf lijkt me gewoon “wel prima” maar staat wel onderaan mijn lijstje. Dan ga ik mezelf helemaal gek maken of ik dat wel of niet wil? Dus ik ga sowieso aangeven dat ik nog even wil nadenken omdat ik nog iets anders heb lopen. Echt even een klaagpost haha. Maar zo irritant als dingen lang duren, ik altijd zo twijfel en dingen door elkaar lopen.

1 like

Heeft er iemand ervaring met zwanger solliciteren? ik heb zojuist een brief gemaakt voor zo’n leuke functie, maar ik durf niet te solliciteren.
Moet ik wel of niet vertellen dat ik zwanger ben? Zo niet, wanneer dan wel.

Ik vind het lastig :frowning:

1 like

Gewoon solliciteren, niet vertellen :slight_smile: gaat ze zeker nu echt nog niks aan, als het wat wordt zie je het dan wel! En als ze je zwanger niet willen hebben verdienen ze je ook niet-zwanger niet.

3 likes