Stel dat dit gebeurt, dan worden er meerdere privacyregels overtreden. Referenties mag je pas vragen op verzoek. Die vraag je niet zelf via via op de tennisclub (hypothetisch voor dit geval).
Hier kan toch niemand antwoord op geven? Je hoeft je kinderwens niet te bespreken, zij mogen er niet naar vragen voor ze je aannemen maar als jij na een half jaar zwanger wordt en zij verlengen je contract niet dan mag dat. Je contract is namelijk tijdelijk en loopt van rechtswege af. Aan jou of jij dat risico wilt nemen maar niemand kan voorspellen wat je werkgever zal gaan doen.
gewoon soliciteren natuurlijk! Of moet je er een leuke vaste job voor opzeggen?
Je weet niet hoe snel je effectief een kind krijgt, misschien speelt dat helemaal niet op het moment van contractverlenging. En een werkgever die je afrekent op het krijgen van kinderen als vrouw, daar wil je toch niet langvoor blijven werken als je enigszins de keuze hebt.
Nou, dat is hem. Duidelijk hoeft niet.
Dankjewel!
Dat het niet mag betekent niet dat het niet gedaan wordt
Ja tuurlijk gaat dat zo, maarja om daarom niet te solliciteren zou ik ook vrij overtrokken vinden. De gemiddelde werkgever snapt echt wel dat mensen niet voor eeuwig bij ze blijven werken
Ik zou je er niet door laten tegenhouden als je geen verschrikkelijke band hebt met je huidige leidinggevende. Weet je waar ze elkaar van kennen? Dat kan ook nog wat uitmaken. Ik zou zelf in ieder geval lang niet blij elke connectie om een referentie vragen.
Ik zou van te voren even bellen, alleen je voornaam noemen en vragen of sollicitaties vertrouwelijk worden behandeld. Waarschijnlijk zal je dat dan ook toegezegd worden. Vervolgens kan je in je brief er aan refereren: “Fijn dat mijn sollicitatie vertrouwelijk behandeld kan worden.” Of iets in die trant.
Bedoel je dan dat he bedenktijd vraagt? In principe lijkt me dit geen probleem voor een of twee weken, heb ik met mijn huidige baan ook gedaan. Langer wachten lijkt me te hard overkomen alsof je gewoon aan het wachten bent op een beter bod en je het achter de hand wilt houden.
Ik zou gewoon proberen als je wilt, ik zou het zelf al echt een afknapper vinden als ze je niet een week of twee tijd zouden gunnen om te beslissen, maar kan me ook wel voorstellen dat het afhankelijk is van je sector en hoe gegeerd het is.
Zou je dan per 1 februari ergens kunnen beginnen of iets later? Je hebt misschien wel een maand proeftijd, mocht er toch iets beters op je pad komen. En als je het echt niet ziet zitten en financieel nog even kan rekken zou ik het niet doen
Oh fijn! Maar snap je eerste paniekreactie hoor en juist goed dat je op meerdere vacatures reageert, kun je mooi vergelijken. Hopelijk zit er een leuke baan voor je tussen
Ik heb gesolliciteerd op een baan en kreeg vandaag een e-mail dat mijn solli in goede orde ontvangen is en dat ze a.s. maandag laten weten of ik ben uitgenodigd en dat het eerste gesprek donderdag is. Ik ben dan op vakantie. Wacht ik nu tot ik maandag mail heb en zeg ik pas dat ik niet kan als ik evt. ben uitgenodigd of zeg ik dat nu al? Weet niet goed wat gebruikelijk of handig is?
Maandag zou ik het pas laten weten.
Zou het niet nu al zeggen haha straks werkt het in je nadeel
Ik zit hier zelf ook een beetje mee. Ik zie veel vacatures waarbij de datum van de gesprekken al vaststaat en ik weet dat ik dan niet kan. Dan twijfel ik wel of ik gewoon moet solliciteren en het later zeggen als ik überhaupt al word uitgenodigd of dat het dan verspilde moeite is, omdat ze waarschijnlijk niet speciaal voor mij op een latere datum een hele commissie gaan samenstellen.
Ik had dat ook bij de sollicitatie voor mijn huidige baan. Er waren al twee data bekend, Voor het eerste gesprek en één met een commissie. Ik heb gewoon gesolliciteerd en wist dat ik de tweede niet zou kunnen, er was namelijk een heel belangrijk event op die datum bij mijn oude werk (echt iets wat jaarlijks was en heel raar zou zijn als ik daar niet aanwezig was). Toen ik het eerste gesprek had gehad heb ik aangegeven dat ik de andere datum niet kon en dat is gewoon verplaatst.
Gewoon schrijven op dat soort vacatures. Als ze je willen hebben of geïnteresseerd zijn is een afspraak best makkelijk te verzetten. Ik ga ervan uit dat je niet elke keer met het CvB om tafel zit. En het is vooral makkelijk om intern te plannen met vaste data, maar niet onoverkomelijk.
Ja ik vond het ook gek om het in mijn brief al te benoemen. Ik zie het nu ook bij een andere vacature en ook met data van de gesprekken er al bij en er staat dat als de data je belemmeren om te solliciteren dat je dan kunt bellen naar persoon x. Maar ja wat zeg je dan? Lijkt me zo gek om dan al te bellen zonder dat ze mijn cv/brief hebben. Ik heb nog nooit op voorhand gebeld naar een bedrijf eerlijk gezegd dus kan me niet zoveel voorstellen bij wat je dan zegt
Oh maar als het zo expliciet bij staat zou ik zeker wel bellen? Waarom zou je het dan niet doen? En ja wat je dan zegt “hoi ik ben enthousiast over deze vacature maar ben helaas niet beschikbaar op datum x, dus ik bel even zoals aangegeven”, dat is toch geen rocket science? Hoor je van hun wel wat ze daar verder mee willen
Ik ben net al gebeld! Ik mag op gesprek komen jeej maar het moet per se die dag dus heb gevraagd of het via videobellen mag vanaf mijn vakantie adres Ik hoor zo of dat akkoord is. Niet ideaal maar ja. We gaan het zien!