Sollicitatietopic #2

Wat een fijn en flexibel bedrijf.
Not

7 likes

Tja niet heel erg flexibel inderdaad
 maar ze gaf aan dat het gesprek met meerdere mensen is en dat de planning al vast stond in hun agenda, ik mocht wel de tijd kiezen :sweat_smile: Ach ja, we gaan het zien! Hopelijk lukt dat goed vanaf mijn vakantie-adres, het lijkt me wel een leuke baan dus ga m’n best doen!

4 likes

Het is zeker niet altijd verspilde moeite om te solliciteren! In ieder geval op mijn werk is er altijd wel flexibiliteit mogelijk als het profiel van een kandidaat interessant is. Iedereen op dezelfde dag spreken is voor ons praktisch, daarom staat het bij de vacature, maar een sollicitatiecommissie bestaat meestal gewoon uit collega’s, iemand van HR en een leidinggevende en die kunnen ook op een ander moment wel tijd maken.

3 likes

@SleepingBeauty & @176-716 goed om te horen!

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek voor een functie die mij heel erg aanspreekt. Ik ben ziek en zit in een tweede spoor traject, maar het gaat echt veel beter en deze functie is voor 0,6 fte en ik ben er van overtuigd dat ik die uren en de taken aan kan.

Maar dat hele vanuit ziekte solliciteren vind ik echt zo kut. Ik ben daar veel te veel mee bezig (ze weten het nog niet), hoe ik dat ga vertellen, hoe ze daar op gaan reageren etc etc ipv gewoon met hoe goed ik bij de functie pas en hoe leuk het mij lijkt.

4 likes

Je gaat het ze niet vertellen, dat is gewoon niet nodig. Het gaat over jou, en je medische zaken zijn privĂ©. Ik herken je onzekerheid zo erg, maar het hielp me erg om het er niet over te hoeven hebben. Mijn ziek zijn was een ‘sabatical voor persoonlijke groei’. Daar had ik natuurlijk wel een verhaal bij, maar er is niet naar gevraagd. Pas in het allerlaatste gesprek van het traject heb ik een heel klein beetje gedeeld (nl de burn-out, niet de rest). En alleen omdat er een haakje was, (de manager zelf vertelde dat zij een tijdje overspannen was geweest), en omdat ik mij veilig genoeg voelde.

16 likes

Eens met tantebetje.

Ik snap je heel goed. Ik ben na 80-100% afkeuring op eigen inititief weer gaan solliciteren en worstelde hier enorm mee. Heb het niet verteld. Heb het ook gegooid op persoonlijke groei etc.

Pas toen ik aan het werk was en ze mij op mijn vaardigheden konden beoordelen heb ik t eens genoemd toen dat zo uitkwam in een gesprek.

Heel veel succes. Wat fijn dat je inmiddels toe bent aan solliciteren

3 likes

Ik weet niet of deze vlieger op gaat als je in een tweede spoortraject solliciteert op een functie met een aantal uren dat je al een behoorlijke tijd niet op niveau gemaakt hebt. In het beste geval gaat het goed, start je en blijk je het prima aan te kunnen. In het slechtste geval merk je na enkele weken dat het toch best taai is en zit je met een probleem omdat je aan je nieuwe werkgever hebt verzwegen dat je vanuit een werkgerelateerde ziekte solliciteerde en ik ken de onderzoekswereld nou niet echt als een die daar heel ruimdenkend en begripvol in is.

7 likes

Ik sluit me aan bij @TanteBetje. Het is niet nodig om te vertellen. Maar het kan wel rust geven door te benoemen wat jij nodig hebt om goed te functioneren, bijvoorbeeld wekelijks even afstemmen wat de prioriteiten zijn met je leidinggevende.

Ik heb zelf ook vanuit ziekte gesolliciteerd (ik werkte 24 uur en ging naar 32). Ik stapte over van de wetenschap naar een andere sector en werk daar nu als HR, en neem ook mensen aan. Ik merk dat sollicitanten die duidelijk zijn over hun behoeften en verwachtingen een streepje voor hebben bij ons. Zo heb ik zelf bij m’n sollicitatie aangegeven dat ik iemand ben die heel veel kan brengen (namelijk xyz), maar daardoor soms ook even teveel op m’n bord leg. Dat ik daar in het verleden tegenaan was gelopen en daarom nu goed weet wat ik nodig heb. En of ze xyz konden doen om me daarin te helpen. Dat kon alleen maar op begrip rekenen en er viel ook een last van me af dat ik tot op bepaalde hoogte wel eerlijk was over m’n beperkingen.

Iedereen heeft zo z’n rugzakje, alleen weet jij al veel meer wat je grenzen zijn. Dat kan ook heel waardevol zijn voor een leidinggevende. Plus, als jij dat aangeeft weet jij ook direct of zij er goed mee om kunnen gaan! In ieder geval veel succes morgen, al supergoed dat je enthousiast bent over de functie!

7 likes

Bedankt voor je reactie! Ook @Janeway en @Sambuca! In mijn geval denk ik dat het sowieso ter sprake komt, want ze gaan natuurlijk vragen hoe het met mijn promotie staat en dan zou ik moeten zeggen dat ik ziek geworden ben. Ik ga er vanuit dat ze iets zullen vragen van vertel eens over jezelf en dan heb ik bedacht dat en hoe ik het in dat verhaal kort benoem, met de nadruk op dat het goed gaat en ik er vol vertrouwen in heb die uren te kunnen maken. Ik zit inderdaad in een tweede spoor traject en zou ook willen beginnen daar als “werkervaringsplek” als proeftijd, zodat we kunnen kijken hoe het gaat en ik m’n rechten niet verlies. Heb wel overwogen om het te verzwijgen en mij dan beter te melden bij m’n oude werkgever, omdat ik wel Ă©cht denk dat ik de uren (en de taken) aan kan - maar dat is in mijn situatie gewoon onverstandig en hopelijk onnodig
?

Haha lol ja m’n loopbaanbegeleider ging er op hameren dat als ze er niet open instaan ik daar ook niet wil werken!! En deels is het waar en deels niet want ik merk dat onderzoek/het wetenschap systeem gewoon echt m’n nummer 1 interesse is en de cultuur op dit vlak is 9 van de 10 keer gewoon kut

1 like

m’n plan mislukte want ik kreeg niet de vraag mezelf voor te stellen, ze begonnen direct hun vragenvuur :joy:

Ik denk dat het prima is gegaan, er was weinig tijd voor eigen vragen dat was wel jammer. En ze zien vandaag nog 5 kandidaten :dizzy_face: heb er wat dat betreft geen hoge verwachtingen van want ik kan mij goed voorstellen dat er iemand is met beleidservaring en dat die voor gaat

4 likes

Wat leuk! Gefeliciteerd! Wat voor soort functie is het? Als je dat wil delen natuurlijk.

2 likes

Poe ik kom net van een sollicitatiegesprek maar ik had niet echt een overtuigend antwoord op de vraag waar mijn overtuigingskracht uit blijkt, helaas

3 likes

Heb je geen recht op WW?

Als je gewoon WW hebt, zou ik gewoon eerst de tijd nemen om goed uit te zoeken wat je wil en echt alleen solliciteren op 90 procent match. Voor je het weet zit je straks anders op een plek waar je helemaal niet wil zitten.

Desnoods zeg je bij vragen (na paar maanden werkloosheid) dat je even bent gaan reizen om te ontdekken wat je wil, ofzo.

Ik zit ook sinds begin januari thuis. Maar als er iets is wat ik geleerd heb, is het dat ik echt moet kiezen voor wat goed bij mij past en zo min mogelijk compenseren. Anders ben ik hier over een paar maanden weer.

4 likes

Het gesprek was vandaag na het eerder verzetten omwille van redenen en volgens mij ging het best wel goed! Ze hadden 45min voorzien en uiteindelijk heeft het bijna twee uur geduurd omdat we zodanig in dialoog gingen met elkaar dus dat lijkt me wel positief.
Ik had mijn presentatie gegeven zonder mijn duidelijke bias te laten merken over de gang van zaken tot het diensthoofd zelf al in die trant de vraag stelde over of ik voor deze opdracht wel de nood voor een studiebureau zie, dan heb ik opnieuw uiteen gezet wat de pro en contra is, maar dat het me voldoende lijkt om hier te werken met een goede inventaris en interne richtlijn om mee te pakken naar overleg in de toekomst bij nieuwe projecten.

Volgende week krijg ik normaal wel feedback dus ben benieuwd. Vind het dus wel jammer dat ze ook wel lieten merken dat er veel ons-kent-ons gebeurt en ze gingen polsen naar mijn huidige werkgever en de mogelijkheden daar omdat hier inderdaad grote problemen op de afdeling zijn.

1 like

Ik kan me hier alleen maar aansluiten. Ik heb bijna 5 maanden thuis gezeten nadat mijn contract niet verlengd werd en kreeg WW. Ik ga niet doen alsof ik/we dit niet voelden in de portemonnee, we hebben echt wel op moeten letten, maar dit was het 100% waard. En ja ik had de luxe van samenwonen en dus dubbel inkomen, realiseer me ook dit een privilege was dat ik dus thuis kon blijven.

Maar hierdoor heb ik wel echt goed kunnen onderzoeken wat ik wilde en heb ik daardoor wel werk gevonden waar ik echt blij van word.

6 likes

Edit: reageerde op een post die inmiddels verdwenen is :sweat_smile:

2 likes

Jeej ben uitgenodigd voor het tweede gesprek over twee weken! Moet daarvoor wel een assessment maken, ben benieuwd.

In elk geval een opsteker dat het ziek zijn ze niet heeft afgeschrokken en er waren blijkbaar rond de 30 sollicitaties, 8 mensen op gesprek en nu nog 3 mensen voor de laatste ronde. En allemaal heel ander type mensen/andere achtergrond zei hij, dus dat scheelt in elk geval alvast in de afwijzing als ik het niet wordt :laughing: (dan zochten ze gewoon wat anders kan ik mezelf vertellen)

36 likes

Heb je inmiddels iets gehoord?

Wat voor voorstel heb je ontvangen en wat had je verwacht? Kan je denk je nog tot iets komen waar je tevreden mee bent of ligt het te ver uit elkaar?

1 like