Ik heb het één keer gedaan voor een âserieuzeâ bijbaan tijdens mân studie, ben het toen wel geworden en die persoon die ik gesproken had zei achteraf ook dat ze dacht dat het wel geholpen had, in de zin dat het bij het beoordelen van brieven/cvâs wel hielp dat ze mij al gesproken had. Maar ik vond het zelf geen super ervaring omdat ik inderdaad een beetje belde om het bellen, zoals jij beschrijft 
Je kan misschien wel vragen naar wat voor persoon ze op zoek zijn, in termen van karakter, vaardigheden of ervaring, of dat ze bijvoorbeeld iemand zoeken met veel ervaring die de rest mee op sleeptouw kan nemen of dat ze ruimte hebben voor een meer junior persoon, of wat de belangrijkste punten voor hun zijn uit de vacaturetekst.
En verder kan je misschien toch proberen na te gaan of er dingen onduidelijk voor je zijn in de vacaturetekst, of dingen die voor jou de functie interessanter of minder interessant maken, zodat je daar geĂŻnteresseerd naar kan vragen en zodat het je ook echt helpt met de voorbereiding/de brief/de beslissing of je ĂŒberhaupt wil reageren.
Als zij vereisten in de vacature hebben staan die je niet hebt, zoals bijvoorbeeld een rijbewijs, dan zou ik toch vragen waarom dat nodig is (als dat je niet al duidelijk is); of daar om heen te werken is als het verder een goeie match is/of het erg is dat je het niet hebt. Want als het een harde eis is is het ook zonde van je eigen tijd als het daar sowieso op stuk gaat lopen.