Ik gooi hier maar mijn vragen neer, want in mijn omgeving is er niet veel begrip voor mijn situatie. Men zegt vooral weer: “Gaat ze weer wat anders doen?” Ik heb ook heel veel verschillende soorten banen gehad, omdat er periodes zijn geweest waarin ik vrijwel huisgebonden was en/of mijn ene hand niet goed kon bewegen. Ik heb geprobeerd mij altijd aan te passen aan de situatie, zodat ik nog wel financieel zelfstandig kon blijven.
Als het zo blijft gaan, ziet het ernaar uit dat ik in maart kan beginnen met solliciteren.
Op dit moment werk ik in het onderwijs als taaldocent en geef ik daarnaast les in meer ICT-gerelateerde vakken. Dit kan ik doen omdat ik hiervoor tien jaar in die sector had gewerkt, alvorens ik met mijn diploma’s aan de slag ging.
Ik wil mij dus volledig richten op kantoorbanen, omdat mijn huidige werk echt te zwaar begint te worden. In mijn vrije tijd kan ik amper nog iets doen, omdat ik dan volledig moet bijkomen van mijn baan en bij elke coronabesmetting weer het hele herstelriedeltje moet doorlopen. Naast dat ik dat beu ben, ben ik doodsbang dat het ooit zo erg zal worden dat het dan wel tot een WIA-uitkering leidt.
Als ik de afgelopen maanden meer energie had gehad, had ik alvast wat voorwerk kunnen doen, zoals gesprekken aangaan met mensen uit het bedrijfsleven en werken aan mijn skillset. Helaas was dat niet mogelijk.
Maar ik ga denk ik vooral mijn pijlen richten op banen in de ICT, de overheid of bij een uitgeverij – banen waarbij je vaak deels mag thuiswerken. En dan tijdelijk in functies als projectcoördinator, projectmanager of redacteur. Netto moet er minstens €3.000 binnenkomen (vanwege hoge huur en medische kosten). Op langere termijn wil ik de technischere kant op, maar ik heb nog niet de tijd gehad mij zo goed te ontwikkelen dat ik er financieel niet op achteruitga.
Er zijn een paar zaken waar ik mee worstel en waarvoor ik graag jullie input zou ontvangen:
- Hoe kan ik mijn docentencompetenties zo vertalen dat ik aantrekkelijk ben voor bedrijven?
- Wat zeg ik als men vraagt waarom ik het onderwijs wil inruilen voor een kantoorbaan? (Ik wil niet toegeven dat mijn huidige baan te zwaar is door ziekte, omdat dat mijn kansen kan schaden.)
- Hoe ga je ermee om als je cv niet eenduidig is, maar wel zeer uiteenlopend qua functies (bijvoorbeeld: ICT-projectcoördinator, grafisch ontwerper, online marketeer, webredacteur, UX/UI designer, docent NL/Communicatie/Grafisch Ontwerp…)?
- Op welke functies zou ik nog specifiek kunnen reageren?
Het zou heel fijn zijn als jullie met mij kunnen meedenken, want ik loop gewoon een beetje vast. Alvast bedankt.