Zijn er dingen die je leuk lijken binnen het hoger onderwijs? Beleid, begeleiding van studenten, communicatie, bestuurlijke informatievoorziening, internationalisering, projectleiderschap?
Lang niet alle uitvoerende banen zijn administratief, maar het kan soms erg lastig zijn om binnen te komen en direct de baan te vinden die je graag wil. Het kan (in mijn ervaring) soms helpen om te solliciteren bij een faculteit waar je affiniteit mee hebt, maar zelf ben ik net zo vaak op faculteiten beland waar ik dat juist helemaal niet mee had.
Ik heb een vergelijkbaar pad doorlopen als @Plum - niet meteen mijn droombaan gekregen, maar die baan bood me wel een netwerk, een vast contract, inzicht in de organisatie en toegang tot vacatures die voorheen intern bleven. Vooral het netwerken hielp: daaraan heb ik aanbevelingen, nieuwe contacten en ook banen overgehouden.
Uiteindelijk is mijn ervaring dat doorgroeien heel vaak mogelijk is, en voor heel mensen binnen het hoger onderwijs. Het enige wat bij mijn werkgever zo is, is dat het ontzettend lastig kan zijn om intern overgeplaatst te worden, ook met een vaste aanstelling (misschien dat het tussen faculteit verschilt, maar bijvoorbeeld tussen een dienst en een faculteit is bij ons enorm lastig). Dus daar zou ik persoonlijk wel een beetje kritisch op zijn.