Sollicitatietopic #2

Bieden ze je dan direct een vast contract? (als in: als het een jaarcontract is, dan is de vraag pas opportuun na een jaar, als ze een vast contract bieden) En wat was je antwoord?

Het is ook aan hen om jou een goede werkomgeving te bieden. Wat bieden zij aan loyaliteit?
Stel deze vragen eens aan ChatGPT voor interessante antwoorden.

@Druppels Ik vind dat wel wat makkelijk van werkgevers (en ja, ik weet dat ze zijn) maar je loyaliteit is ook iets wat je als werkgever moet verdienen. Je kunt ook vragen aan @thisisme of zij wat meer wil uitleggen wat de overwegingen zijn geweest om te vertrekken bij recente bedrijven en je kunt ook vragen om referenties bij die bedrijven, om wat meer te horen over loyaliteit. Er kunnen zoveel redenen zijn om naar een andere baan te vertrekken.

2 likes

Helemaal eens hoor, maar ik denk dat we allemaal weten hoe het werkt en dat is nou niet per se dat werkgevers tijdens een sollicitatieprocedure allemaal alles netjes doen. Bedoel als tegenwoordig nog altijd mensen met een niet Nederlandse naam worden uitgenodigd ondanks dat ze geschikt zijn, kun je er ook vanuit gaan dat dit reden is om een cv aan de kant te schuiven zolang er anderen zijn die wel direct - zonder toelichting dus - in het plaatje passen.

1 like

Je zou zeggen dat de huidige personeelstekorten dit soort gedrag meteen afschaft, maar helaas
 Hopelijk laat @thisisme zich niet uit het veld slaan door dit soort werkgevers. Je hebt vast veel te bieden!

1 like

Ik zou denken dat je, als je steeds op eigen initiatief bent weggegaan, dat is omdat je steeds beter weet wat je wil? Wat belangrijk voor je is in een baan en je werkgever etc

Lijkt mij helemaal niet iets negatiefs. Of, misschien waren het steeds plekken waar je niet kon doorgroeien? Ik weet het niet maar als je voor jezelf verklaarbare redenen hebt dan kan je dat denk ik toch ook uitleggen op een manier dat het niet negatief is

3 likes

Heb je nu wel helder wat je graag wilt voor langere tijd? Of ben je nog aan het onderzoeken? Ik heb ook wel een beetje zo’n cv, maar dat is eigenlijk nooit een probleem geweest. Ik ben er wel achter dat ik zelf het job hoppen eigenlijk wel prettig vind, ik zit nu goed op mijn plek maar als ik om bepaalde redenen weer iets anders moet zoeken overweeg ik om via een detacheringsbureau aan de slag te gaan. Maar ik lees uit jouw woorden meer dat je wel graag ergens lang wilt blijven, dan is dat minder geschikt, wilde het alleen als optie noemen.

1 like

Ik ga naar de nieuwe werkgever. Eerste vraag die ik krijg van mijn leidinggevende: hoe gaan we dit opvangen, heb hebt het toch nog niet aan collega’s verteld he?! :sob:

14 likes

Zo zie je maar; goede keuze gemaakt! Niet schuldig voelen, vervanging regelen etc is niet jouw werk maar dat van je werkgever. Lekker vooruitkijken naar je nieuwe baan. Heb je tussen je huidige werk en start op je nieuwe plek ook nog een paar dagen vrij? Zou zoveel mogelijk van je vakantiedagen nog opnemen om hiertussen nog een momentje voor jezelf te hebben. Ook daarin voor jezelf kiezen!

5 likes

Lekker last minute. Ik heb over 1,5 uur een sollicitatiegesprek voor office manager.
Dit is zo’n beetje mijn eerste “volwassenbaan sollicitatie” (na de horeca) hebben jullie nog tips? Bwgin intens zenuwachtig te worden en ben helemaal blanco wat ik moet vragen of kan verwachten.

1 like

Als ik echt geen vragen heb over de vacature of functie zelf vraag ik wel eens hoe een gemiddelde werkdag eruitziet, altijd fijn voor eigen beeldvorming

4 likes

Ik heb nog overuren die ik moet opkrijgen dus ik zal de laatste week idd niet volledig meer doen om toch te recalibreren.
Ik vind het wel echt treurig hoe ze er mee om gaan, ze zijn alleen maar bezig met hoe er over henzelf gedacht kan worden en dat er al roddels zouden rondgaan terwijl de clou van het verhaal heel simpel was: ik kreeg geen vast contract tot iemand over een jaar op pensioen gaat dus ik ben verder gaan kijken en het ging toevallig heel snel.

Ik heb woensdag een tweede gesprek en moet daarvoor een presentatie voorbereiden over een casus. Ik vind het best een leuke casus (goed teken denk ik), maar de opdracht is tot op zekere hoogte vrij vaag. Ik weet dus niet helemaal wat ze van mij verwachten en waar ze mij op zullen ‘beoordelen’. Ik moet bijvoorbeeld oplossingen aandragen voor iets waar ze tegenaan lopen, maar de casusbeschrijving is best wel kort en ik mis eigenlijk veel kennis om Ă©cht kritisch naar de huidige procedure te kijken/met oplossingen te komen.

Ik heb nu wel wat bedacht, maar ik denk niet dat ze dit als een geniale oplossing zien haha; en ik ben ook bang dat ze er allemaal bezwaren tegen hebben en die dan gaan noemen, die ik misschien ook zou hebben als ik meer (voor)kennis had, maarja die heb ik niet.

2 likes

Ik denk dat ze vooral willen zien hoe je een vraagstuk aanpakt. Dat je geen voorkennis hebt omdat je daar nog niet werkt snappen zij ook vast wel, en een geniale oplossing hoeft echt niet denk ik hoor. Gaat meestal meer om je denk- en werkwijze en of dat past bij wat ze zoeken.

6 likes

Wat is de casus (even grof beschreven)?

2 likes

idd zoals @Lemongrab zegt, indien de vacature geen uitgebreide ervaring vereist voor het vakgebied lijkt het me eerder dat ze de casus voorleggen om te kijken in welke mate je al affiniteit hebt met de materie en hoe je probleemoplossend vermogen is. Ik denk dat je opzich niet veel mis kan doen zolang je het wel argumenteren en verantwoorden.

3 likes

Ja, precies. Dat denk/hoop ik ook. Ik vind het zelf een beetje lastig dat het voelt als veel open deuren, deze casus en dus ook m’n presentatie. Ik probeer er wel voor te zorgen dat m’n denkstappen duidelijk zijn (dat ik de verschillende belangen bijvoorbeeld zie etc)

@Shaaar -casusbeschrijving weg-

En ik kan het dus wel beantwoorden/heb er wel ideeën over, maar het meeste voelt nogal als een open deur.

2 likes

Denk dat het op zich positief is als het voelt als open deuren, want het is ook geen mega complexe casus, maar ik zou wel rekening proberen te houden met de politiek binnen een universiteit, waardoor alles wat open deur lijkt toch meer slagen om de arm kan hebben.

2 likes

Ja, precies. Ik kan mij daar ook wel een voorstelling van maken en heb in elk geval wel ervaring met politiek in een academisch ziekenhuis. Tegelijkertijd weet ik gewoon niet met wie ik hier precies te maken heb en op zich vragen ze mij de vragen te beantwoorden op basis van de beschrijving. Maar ik probeer dat stukje politiek en eventuele hindernissen dus wel te ondervangen door meerdere oplossingen aan te dragen, m’n overwegingen mee te nemen en de gevolgen voor verschillende belanghebbende te noemen.

Thanks in elk geval!

2 likes

Dat is volgens mij het belangrijkst, dat je wat scenario’s biedt en laat zien hoe je een vraagstuk aanvliegt, hoe je eventueel input van anderen afweegt. Ik heb de casus niet gelezen, maar je antwoord klinkt heel goed! Je kan ook best zeggen dat je iets niet weet maar dat je uitgaat van X, of dat je in geval y z zou doen, etc. Veel succes :smiley:

2 likes

Fijn dat het een leuk gesprek was, maar drie kwartier wachten Ă©n verkeerd cv bij hebben maakt zo’n slechte indruk. Waarom moet dat zo chaotischđŸ˜©

Ja, ik heb de helaas luxe niet om te kritisch te zijn. Maar de uitloop was ook niet echt erg, want het was op zaterdagmiddag in een winkel, dan kan er natuurlijk van alles gebeuren. De verkeerde CV was ook stom maar was zo opgelost.

3 likes