Sollicitatietopic #2

Ja goeie, ik ben idd van plan om wat meer salaris te vragen bij die tijdelijke functie ipv een 1 op 1 match, want op papier is alles wel uit te denken maar in de realiteit is twee banen combineren natuurlijk gewoon meer werk dan dezelfde uren op een plek. Meer planning, er komt bij mij reistijd bij, ik ben toch meer bezig met dingen afstemmen en vooruit doen. En ik zal iets van een vervanger (ik denk freelance) moeten aansturen en inwerken. En idd ik wil vaste werkdagen, en daarbuiten ook echt niet even snel iets voor de ander doen.

Ik beslis volgende week of ik dit ga proberen! Fijn om ervaringen te horen.

2 likes

Ze hebben mij afgelopen dinsdag gebeld, ik zat op dat moment in een overvolle trein dus heb niet op kunnen nemen. Daarna kreeg ik een mailtje van ze of ik ze zou kunnen bellen, nou tweemaal gedaan en kreeg steeds te horen dat de desbetreffende persoon niet aanwezig was en zou terugbellen. Drie keer raden wat de stand van zaken is nu een week later… Niets meer van ze gehoord.

Oh ja en over de eerste sollicitatie die ik had, die waarbij ik al op locatie zat te wachten en toen pas te horen kreeg dat ze het niet ging redden. Die belden diezelfde dinsdag ook ineens. Vaag verhaal dat ze me bedankten voor de interesse maar geen verdere interesse hebben omdat ze zeker weten dat ik te weinig ervaring mee zal brengen. Lol ik had überhaupt geen enkele interesse meer in de vacature jongens.

3 likes

Klopt inderdaad, ik heb ze nadat ik voor niets heb zitten wachten laten weten dat ik geen interesse meer heb. Maar ze hadden mijn voicemail ingesproken met dat ze mij niet gaan meenemen in de selectie omdat ze weten dat de andere kandidaten meer gerichte ervaring mee zullen brengen. En dat het dus zinloos zou zijn om mij alsnog verder mee te nemen in het sollicitatieproces.
Nou echt flikker op joh, deze organisatie staat inmiddels op mijn persoonlijke zwarte lijst.
Echt even klaar met solliciteren op het moment.

4 likes

Zo’n date die, na je hem hebt afgewezen, toch nog even wilt laten weten dat hij inmiddels een vriendin heeft :laughing:.

8 likes

Ik heb nooit in het onderwijs gewerkt, maar deze vragen zou ik vrij kort en simpel beantwoorden, zoiets:
-Na x jaar onderwijs ben ik toe aan een nieuwe uitdaging/zou ik mijn kennis en ervaring graag toepassen in deze sector en rol.
-Je bent een generalist die met gemak verschillende rollen op zich neemt en zich dingen snel eigen maakt. Je houdt ervan nieuwe dingen te leren en je skillset (vreselijk woord maar kom even niet op iets beters :smile:) uit te breiden. Ik zou dit juist als een sterk punt verkopen ipv als een zwakte.

Overigens is het echt maar de vraag of ze dit soort dingen aan de orde stellen. Ik had zelf een gat van 4 jaar in mijn cv waar ik me zorgen over maakte, en ik heb er uiteindelijk slechts 1 keer een vraag over gehad.

3 likes

Vanmorgen mijn droomvacature gevonden, gebeld en gesolliciteerd nadat ik mijn brief 300x had nagelezen.
Zie ik na het uploaden en indienen dat mijn naam naar de 2e ( verder lege) pagina is versprongen.
Geen dealbreaker maar kan wel wat slordig overkomen wellicht.
Ik hoop dat deze procedure snel gaat en positief uitpakt voor mij :crossed_fingers::crossed_fingers:

4 likes

Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek, onder werktijd. Ik ben van plan om daarvoor een paar verlofuren op te nemen en ik twijfel om bij mijn leidinggevende te benoemen waar het om gaat. Ik weet dat dat niet hoeft, maar misschien wel zo eerlijk?

Op mn werk weten ze dat ik ‘klaar’ ben met mijn functie daar. Ik wil doorontwikkelen en sta nu al een aantal jaar stil. Ik ben daarover open op mijn werk als in dat ik opensta voor een kans binnen mijn huidige werkgever, maar ook kansen daarbuiten niet af hou. Het is bekend dat ik al wel sollicitaties heb gehad het afgelopen half jaar, maar heb afgewezen omdat ik mijn huidige werkgever gewoon te interessant nog vind tov. de sollicitaties die ik heb gehad, maar ja… mijn functie dus niet meer.

Het sollicitatiegesprek volgende week is wel echt de eerste waarbij ik over alles enthousiast ben, dus hoop echt dat ik eem goede kans maak. Het gevoel wat ik daarover heb, had ik bij mijn vorige sollicitaties niet.

1 like

Ik zie echt geen reden waarom je het zou zeggen. Stel het wordt niks dan moet je dat ook weer gaan vertellen. Allemaal extra gedoe om niks

42 likes

Eens, ik zou er zelf nooit open kaart over spelen want waarom zou je werkgever dan nog enige moeite voor je doen.

3 likes

Een reden waarom ik het wel zou vertellen is om tegelijk ook duidelijkheid te krijgen/geven op mijn huidige werk. Tot nu toe alleen maar een half jaar lang dat ze mij absoluut niet kwijt willen, maar een concreet aanbod komt er ook niet.

Daarbij als ik open ben over dat ik een andere baan zoek, kan ik daar ook open over zijn op bijv. Linkedin.

Edit; dat concrete aanbod is inmiddels ook niet meer wat ik wil, daar wacht ik al 2 jaar op…

2 likes

Je weet het antwoord al lang! Je gaat geen aanbod krijgen, als je het zegt krijg je alleen maar afleidende opmerkingen/gesprekken, en je bent al open genoeg geweest om er iets over te zeggen op LinkedIn. Zelfs als je dit gesprek niet zou hebben, kun je er open over zijn op LinkedIn. Als je denkt dat iets zeggen of iets op LinkedIn zetten een aanbod te weeg brengt, dat al 2 jaar niet komt…

7 likes

He maar denk je dan dat als je zegt baas ik wil dinsdag 2 uurtjes vrij voor een sollicitatiegesprek dat ze dan per direct je een concreet aanbod gaan doen om je te behouden?

Als je daar echt echt nog open voor staat dan zou ik hier een algemeen gesprek over voeren.

7 likes

Nee, ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Een aanbod te weeg brengen is niet mijn doel (meer). Open en eerlijk zijn zodat een nieuwe baan vinden makkelijker gaat zonder daar stiekem over te zijn, is het doel. En dus ook dat ik kan communiceren via LinkedIn dat ik opzoek ben naar een andere baan, wat ik nu uit fatsoen naar mijn werkgever niet doe.

Edit: ik zie nu dat mijn vorige bericht hier onduidelijkheid over geeft.

2 likes

Staat hier niks over in je cao?

In de kinderopvang moeten we bijvoorbeeld de laatste trede waarin iemand zat overnemen en mag je niet opnieuw beginnen met tellen.

1 like

Nee volgens mij niet

1 like

Maar dat zijn tredes binnen dezelfde schaal toch? Je wil nu toch ook omhoog qua schaal?

2 likes

Ik kan je helpen maar wel vanavond. Wil je een bericht sturen?

3 likes

Ja superbedankt!

1 like

Als er overlap is, ga je bij ons dan ook in dezelfde trede (of 1 erboven) verder en anders start je aan het begin van de schaal.

En zoals ik het bij @Nysmn lees, is er overlap in de schalen, dus zou je in elk geval in dezelfde trede blijven.

Voor niets gestresst, want ik ben het niet geworden :frowning:

Dat wordt nog even verder zoeken.

1 like