Sollicitatietopic #2

Proficiat!
Kun je wat meer aangeven hoe je dit hebt aangepakt qua motivatie van je hoger tegenbod ? Ik hoop dat ik binnenkort ook in een onderhandelfase kom en hoop wat ervaringen te horen.

1 like

Dankje!

Ja ik had dus sowieso al een range opgegeven en toen ze me belde dat ik de baan had waren ze heel enthousiast dus dat speelt sowieso mee. In dat gesprek noemden ze ook drie hele sterke punten die ze opgevallen waren dus die drie punten heb ik vewerkt in mijn tegenbod. En daarnaast een argument aangedragen in de richting van "ā€œtoen ik mijn salarisrange opgaf, had ik niet verwacht dat mijn pensioenbijdrage bijna 4x zo hoog zou zijn als wat ik nu afsta en dat de bonus ongeveer de helft zou zijn van wat ik nu hebā€. Het was een beetje bluffen want hun aanbod was dus al goed, maar ik dacht: ā€œNu is het moment, als je binnen bent is het moeilijk en ze willen me niet zonder redenā€.

22 likes

Dat zijn indd goede argumenten om mee te geven in je tegenbod.
Dank voor je toelichting!

1 like

Ik heb gisteravond een vaardigheden CV met behulp van eerdere berichten uit dit topic en ChatGPT opgesteld. Zojuist heb ik gesolliciteerd en dit nieuwe CV bijgevoegd. Gister heb ik ook nog op een andere functie gereageerd: wel in mijn sector (onderwijs) maar een andere rol in een andere onderwijsorganisatie. Daar heb ik mijn ā€˜ā€˜normale’’ CV voor gebruikt.

Ik ben super benieuwd of dit ergens toe gaat leiden! Bij het maken van het vaardigheden CV merkte ik direct op dat dit weleens zou kunnen helpen in mijn zoektocht naar een nieuwe functie. Ik kan me voorstellen dat een overview van mijn werkervaring op het eerste gezicht niet aansluit op een heel andere functie en ik daardoor eerder op de ā€˜ā€˜nee’’ stapel beland, maar de onderliggende competenties kun je wel doorvertalen naar andere functies in andere sectoren.

Bij die ene sollicitatie waar ik op gesprek mocht komen was dat ook op basis van de antwoorden die ik op gestandaardiseerde vragen (net als alle andere sollicitanten) heb geformuleerd en waar ook naar vaardigheden werd gekeken. Een CV of motivatiebrief hadden hier niets mee van doen. Dus dit stemt me positief. Wordt vervolgd!

6 likes

Ik ben heel benieuwd hoe je zo’n cv hebt opgesteld. Heb je een tip waar ik een goed voorbeeld zou kunnen vinden? Ik heb hier gister nav. berichten hier naar gegoogled, maar kon niet echt een voorbeeld vinden.

Toevallig ben ik vandaag wel ook ā€˜op een andere manier’ aan de slag gegaan, dit was dan wel voor een recruitmentbureau, maar mijn uitgangspunt was; hoe krijg ik helder wat ik graag zou willen, waar ik energie van krijg en wat ik kan/heb geleerd, wie ik ben, wat mijn ā€˜talenten’ zijn etc.

Ik hoef niet perce een functie in mijn vakgebied waarin ik al jarenlang ervaring heb, als het een functie is waarin ook mijn passies naar voren kunnen komen doe ik dat ook heel graag.

1 like

Heel toevallig kwam ik laatst deze webinar van het UWV tegen: https://channel.royalcast.com/uwvwebinars/#!/uwvwebinars/20241122_6

Die gaat over het opstellen van een vaardigheden-cv. Ik heb hem zelf nog niet bekeken, dus ik weet niet of het wat is. Ik bedenk me net dat ik trouwens ook niet weet of iedereen deze zomaar kan bekijken of dat er echt een uwv account voor nodig is…:sweat_smile:

3 likes

Ik heb van mijn banen een korte beschrijving van werkzaamheden gegeven aan ChatGPT en vervolgens gevraagd welke vaardigheden daaraan ten grondslag liggen. Vervolgens heb ik ChatGPT gevraagd welke overkoepelende competenties hij hieruit kon formuleren. Ook zelf input gegeven over mijn kwaliteiten en of dat er ook in verwerkt kon worden. Hiervan zelf uiteraard de eindredactie gedaan en hier en daar aangevuld of aangepast.

Mijn CV ben ik begonnen met een korte profielschets en daarna die overkoepelende competenties. Vervolgens mijn werkervaring opgesomd en daar heb ik kort ook nog enkele vaardigheden in bulletpoints neergezet. Daaronder opleiding etc gezet.

Met deze opzet kwam ChatGPT, geen idee of dat the way to go is. Ik vond het wel passend in ieder geval.

2 likes

Ik heb echt het idee dat veel werkgevers geen idee hebben van het minimumloon??
Dat is in 2025 14,06 euro per uur. Op basis van 40 uur is dat dus zo’n 2430 euro per maand.
En dan kom ik vervolgens verschillende vacatures tegen met daarin: ā€œSalarisindicatie: € 2.250 – €2.750 (op basis van 40 uur)ā€. En dat voor een HBO functie
Ehh how about no?

7 likes

Wel dapper dat ze dat erbij durven zeggen. Maar ja, herkenbaar. Ik heb ook twee keer gehad dat ze echt net op of boven minimum boden, na hele leuke gesprekken te hebben gehad. En dat met al een aantal jaar ervaring. Bij eentje heb ik ook wel duidelijk gemaakt dat als ze me goed betaalden ze echt een goede investering zouden maken en dit ook terug zouden zien in de omzet, maar nee ze kozen liever voor iemand die net uit de schoolbanken was.

Nu reageer ik alleen nog op vacatures met een (goede) salarisindicatie.

5 likes

Ja of dat er staat ā€˜een goed salaris’ en dat het dan €3000 is, terwijl ze naar een medior zoeken :clown_face: of ā€˜marktconform’, terwijl ze dan zo min mogelijk willen bieden. Zo vreselijk irritant.

Over salaris gesproken, iemand nog tips voor het onderhandelen over de tredes bij de rijksoverheid? Vaak staat er dat het 1 trede per jaar werkervaring is, maar dat staat hier niet expliciet aangegeven dus het lijkt alsof er meer ruimte is. Ik heb geen werkervaring in precies dezelfde functie, maar wel competenties die aansluiten op de functies. Daarnaast ook hoger opgeleid dan vereist. Het liefst zou ik bovenaan de schaal terecht komen (vanwege vergelijkbaar niveau in een eerdere rol), iemand waarbij dat is gelukt?

3 likes

Ja het is echt schandalig gewoon. Laats ook een vacature tegengekomen, HBO functie met minimaal 5 jaar ervaring (vrij specifieke sector ook nog) en dan 16 bruto per uur. Nou dan mag je je echt doodschamen als werkgever hoor. Vrienden die functie op MBO niveau en 5 jaar ervaring hebben zitten daar al ruim boven.

2 likes

Heeft iemand tips voor het vooraf bellen over een sollicitatie? Ik heb dit meermaals als advies gekregen om je uitnodigingskansen te verhogen, maar ik vind het erg moeilijk (helemaal omdat ik bellen haat lol). Ik heb de vorige keer maar wat vragen verzonnen als excuus om te bellen, maar naar mijn idee kwam het heel gekunsteld over, alsof de recruiters je van 100 meter aan zien komen. Dingen die ik daadwerkelijk zou willen weten (is het erg dat ik niet veel relevante ervaring/geen rijbewijs heb/wat ga ik verdienen) zijn juist vragen die je beter voor een later stadium kunt bewaren.

2 likes

Ik heb het ƩƩn keer gedaan voor een ā€œserieuzeā€ bijbaan tijdens m’n studie, ben het toen wel geworden en die persoon die ik gesproken had zei achteraf ook dat ze dacht dat het wel geholpen had, in de zin dat het bij het beoordelen van brieven/cv’s wel hielp dat ze mij al gesproken had. Maar ik vond het zelf geen super ervaring omdat ik inderdaad een beetje belde om het bellen, zoals jij beschrijft :laughing:

Je kan misschien wel vragen naar wat voor persoon ze op zoek zijn, in termen van karakter, vaardigheden of ervaring, of dat ze bijvoorbeeld iemand zoeken met veel ervaring die de rest mee op sleeptouw kan nemen of dat ze ruimte hebben voor een meer junior persoon, of wat de belangrijkste punten voor hun zijn uit de vacaturetekst.

En verder kan je misschien toch proberen na te gaan of er dingen onduidelijk voor je zijn in de vacaturetekst, of dingen die voor jou de functie interessanter of minder interessant maken, zodat je daar geïnteresseerd naar kan vragen en zodat het je ook echt helpt met de voorbereiding/de brief/de beslissing of je überhaupt wil reageren.

Als zij vereisten in de vacature hebben staan die je niet hebt, zoals bijvoorbeeld een rijbewijs, dan zou ik toch vragen waarom dat nodig is (als dat je niet al duidelijk is); of daar om heen te werken is als het verder een goeie match is/of het erg is dat je het niet hebt. Want als het een harde eis is is het ook zonde van je eigen tijd als het daar sowieso op stuk gaat lopen.

3 likes

Dit zijn hele fijne tips, dankjewel!

2 likes

Ja ik! Je kan me een dm sturen als je wil :slight_smile:

2 likes

Mijn ervaring is dat ze je laatste salaris vragen daar wat boven bieden. Ik ben destijds wel boven in de schaal geplaatst na een tegenvoorstel. Dat had verder niets met jaren ervaring te maken.

2 likes

Goed om te weten dat het wel mogelijk is. Ergens ben ik wel bang om ze af te schrikken als ik gelijk hoog inzet, maar aan de andere kant ben ik een dief van m’n portemonnee als ik het biet eens probeer. De meeste basic white guys doen het ook gewoon, dus waarom ik niet :joy:

4 likes

Ik heb laatst een leuk gesprek gehad, waar ik het helaas niet geworden ben (om hele valide redenen), maar ze waren wel erg enthousiast en willen me een andere functie (in hetzelfde team) aanbieden! Dus daar hebben we binnenkort een gesprek over. Maar, over die functie ben ik wel iets minder enthousiast, en is ook een schaal lager, dus het voelt wel wat dubbel, lastig.

Wat kost solliciteren veel energie trouwens! Terwijl ik nog maar net echt begonnen ben

9 likes

Dit! Ik ben nu ook weer begonnen, want merk dat ik niet op m’n plek zit op m’n huidige werk, maar heb zo geen zin om weer helemaal te gaan zoeken en solliciteren…

1 like

Nou he… Ik heb het solliciteren heel even gepauzeerd omdat ik er een beetje moedeloos van werd. Het is toch ook steeds dealen met alle afwijzingen, soms gelijk al adhv je brief maar ik heb nu ook best wel wat gesprekken gehad en ook een paar keer een 2e gesprek maar het dan steeds net niet geworden. En het kost allemaal echt wel veel tijd + energie. Laatst moest ik ook best het eea voorbereiden voor een 2e gesprek. Ik neem nog 1 week pauze en dan ga ik weer verder…

4 likes