Heb je nog gebeld? Ben wel benieuwd naar hun reactie.
Nou ja niets garandeert je dat je fatsoenlijk ingewerkt zou worden als die persoon er nog was gewest, fatsoenlijk inwerken is eerder uitzondering dan regel, dat kun je meestal beter zelf doen. Dus daar zou ik geen hele gedachtenspinsels aan wijden!
Ja, ik probeer te begrijpen wat je bedoelt maar ik kan me dus geen voorstelling maken van hoe ik dan precies moet beginnen Het is echt een functie die niemand anders daar verder doet, dus wordt sowieso een hoop zelf uitzoeken. We hopen maar op het beste…
Maar een inwerkperiode is toch maar tijdelijk? En wie weet hebben ze wel een inwerk document gemaakt oid om de kennis over te dragen, of kom je er toch wel uit met je eigen kennis en de kennis van anderen daar. Ik zou me er geloof ik van te voren niet zo’n zorgen over maken, hoogstens communiceren in het begin dat het allemaal even wat langer kan duren en anders kan gaan ivm het inwerkproces. En de kwaliteit van het inwerken had ook niet vast gestaan als die persoon er nog wel was geweest.
Grote kans dat die werknemer zijn vakantiedagen nog opneemt en dus nu al weg is. Dan maakt het ook niet uit of je nu of volgende week te horen krijgt of jij het wordt. In bijna een maand een heel sollicitatieproces doorlopen vind ik verder niet zo gek lang klinken.
Haha nou ik zou willen dat ik ingewerkt was maar heb dat bij al mijn banen nog nooit gehad. Kan ook aan de sector liggen (cultuur) maar ik vind het dus niet heel raar.
Ik ben net gestart op een afdeling en m’n inwerktraject is bijzonder matig, maar ik vind m’n weg wel en het is een fijne organisatie. Heb eigenlijk nog nergens een goed inwerktraject gehad. Een keer was mn voorganger al weg en na twee weken kondigde de manager aan te vertrekken. Is allemaal goedgekomen, top tijd gehad!
Ben nu 2 maanden weg uit een niet oke werkomgeving (manager) en merk nu pas écht wat voor een energie dat uit me heeft gezogen. En hoe fijn het is om ergens te werken waar mensen normaal met elkaar omgaan.
Dus twijfel je of je werk(gever) wel de juiste voor je is, ga op zoek naar iets anders. Gun het jezelf. Ik heb echt 2 jaar te lang gewacht
Dit had ik echt even nodig denk ik. Het bleef bij mij een eeuwige twijfel. Maar nu jij dit zo zegt, ik gun mezelf inderdaad beter dan dit. Dankjewel!
Ik gooi hier maar mijn vragen neer, want in mijn omgeving is er niet veel begrip voor mijn situatie. Men zegt vooral weer: “Gaat ze weer wat anders doen?” Ik heb ook heel veel verschillende soorten banen gehad, omdat er periodes zijn geweest waarin ik vrijwel huisgebonden was en/of mijn ene hand niet goed kon bewegen. Ik heb geprobeerd mij altijd aan te passen aan de situatie, zodat ik nog wel financieel zelfstandig kon blijven.
Als het zo blijft gaan, ziet het ernaar uit dat ik in maart kan beginnen met solliciteren.
Op dit moment werk ik in het onderwijs als taaldocent en geef ik daarnaast les in meer ICT-gerelateerde vakken. Dit kan ik doen omdat ik hiervoor tien jaar in die sector had gewerkt, alvorens ik met mijn diploma’s aan de slag ging.
Ik wil mij dus volledig richten op kantoorbanen, omdat mijn huidige werk echt te zwaar begint te worden. In mijn vrije tijd kan ik amper nog iets doen, omdat ik dan volledig moet bijkomen van mijn baan en bij elke coronabesmetting weer het hele herstelriedeltje moet doorlopen. Naast dat ik dat beu ben, ben ik doodsbang dat het ooit zo erg zal worden dat het dan wel tot een WIA-uitkering leidt.
Als ik de afgelopen maanden meer energie had gehad, had ik alvast wat voorwerk kunnen doen, zoals gesprekken aangaan met mensen uit het bedrijfsleven en werken aan mijn skillset. Helaas was dat niet mogelijk.
Maar ik ga denk ik vooral mijn pijlen richten op banen in de ICT, de overheid of bij een uitgeverij – banen waarbij je vaak deels mag thuiswerken. En dan tijdelijk in functies als projectcoördinator, projectmanager of redacteur. Netto moet er minstens €3.000 binnenkomen (vanwege hoge huur en medische kosten). Op langere termijn wil ik de technischere kant op, maar ik heb nog niet de tijd gehad mij zo goed te ontwikkelen dat ik er financieel niet op achteruitga.
Er zijn een paar zaken waar ik mee worstel en waarvoor ik graag jullie input zou ontvangen:
- Hoe kan ik mijn docentencompetenties zo vertalen dat ik aantrekkelijk ben voor bedrijven?
- Wat zeg ik als men vraagt waarom ik het onderwijs wil inruilen voor een kantoorbaan? (Ik wil niet toegeven dat mijn huidige baan te zwaar is door ziekte, omdat dat mijn kansen kan schaden.)
- Hoe ga je ermee om als je cv niet eenduidig is, maar wel zeer uiteenlopend qua functies (bijvoorbeeld: ICT-projectcoördinator, grafisch ontwerper, online marketeer, webredacteur, UX/UI designer, docent NL/Communicatie/Grafisch Ontwerp…)?
- Op welke functies zou ik nog specifiek kunnen reageren?
Het zou heel fijn zijn als jullie met mij kunnen meedenken, want ik loop gewoon een beetje vast. Alvast bedankt.
Is iemand hier vanuit een huidige baan weleens een deel van de tijd (tijdelijk) ergens anders gaan werken? Ik ben hierover in gesprek maar vind het wel lastig om te bepalen hoe ik deze onderhandelingen moet aanpakken. Ik moet namelijk eerst weten wat er mogelijk is op mijn werk (vervanging, samenstelling uren en team) voordat ik de gesprekken met die andere partij verder kan voeren, maar tegelijkertijd is nog helemaal niet zeker dat het allemaal doorgaat. Ik moet dus eigenlijk zeggen tegen mijn baas dat ik me kapot verveel en ergens anders wil gaan snuffelen
Ik niet maar meerdere oud-collega’s zijn wel op detacheringsbasis elders gaan werken. Ging allemaal vrij makkelijk volgens mij, semi-overheid. De ene is permanent weggegaan en de ander is erna teruggekomen en heeft een andere (hogere) functie gekregen bij het oorspronkelijke bedrijf. Zou het naar je werkgever meer framen als jezelf ontwikkelen en blijven uitdagen en waardevolle kennis en ervaring elders ophalen die je vervolgens weer meeneemt naar deze werkgever, waardoor het voor hen ook interessant is. (Of je komt niet terug, maar dat zie je tzt wel). Een goede werkgever heeft er ook baat bij dat jij je ontwikkelt en kan er ook de meerwaarde voor de organisatie van inzien.
Thanks @Trivia en @Lemongrab! Bij mij is het idd combinatie overheid en semi-overheid dus op papier moet het te doen zijn. De timing is alleen wat ongelukkig ivm andere mensen die vertrekken of ziek zijn maar dat kan niet mijn probleem zijn natuurlijk. Ik ga maar gewoon een afspraak inplannen met de directie! En tbh, als ze hier echt vervelend over gaan doen gaan we een ander gesprek hebben
Ik doe dit nu (semi-overheid) en heb intern deeltijd een heel andere functie. Zat al best een tijdje in de andere en had al vaker aangegeven dat ik meer uitdaging wilde. Dus het was dit of anders een loopbaantraject, heb wel een beetje laten doorschemeren dat ik anders helemaal wilde vertrekken. Ik heb het ook wel gepresenteerd als een leerzame ervaring en waardevol voor de afdeling, maar denk niet dat iemand me geloofde. Daarbij moet mijn hoofdafdeling ook bezuinigen, dus ze vonden heb ook wel prima geloof ik. Ik had ook een goede overdracht gemaakt en een paar lopende projecten afgerond voordat de tijdelijke functie begon. Weet niet of zoiets bij jou ook mogelijk is.
Qua onderhandelingen heb ik een beetje spijt dat ik niet meer geld heb gevraagd bij de tijdelijke functie, want daar zaten ze eigenlijk echt omhoog. Wel een tip: ik vind het ook tegenvallen hoeveel energie het steeds ‘schakelen’ kost. Dus zou als het kan kijken of je echt vaste dagen kunt werken en niet allebei de functies door elkaar.
Ja goeie, ik ben idd van plan om wat meer salaris te vragen bij die tijdelijke functie ipv een 1 op 1 match, want op papier is alles wel uit te denken maar in de realiteit is twee banen combineren natuurlijk gewoon meer werk dan dezelfde uren op een plek. Meer planning, er komt bij mij reistijd bij, ik ben toch meer bezig met dingen afstemmen en vooruit doen. En ik zal iets van een vervanger (ik denk freelance) moeten aansturen en inwerken. En idd ik wil vaste werkdagen, en daarbuiten ook echt niet even snel iets voor de ander doen.
Ik beslis volgende week of ik dit ga proberen! Fijn om ervaringen te horen.
Ze hebben mij afgelopen dinsdag gebeld, ik zat op dat moment in een overvolle trein dus heb niet op kunnen nemen. Daarna kreeg ik een mailtje van ze of ik ze zou kunnen bellen, nou tweemaal gedaan en kreeg steeds te horen dat de desbetreffende persoon niet aanwezig was en zou terugbellen. Drie keer raden wat de stand van zaken is nu een week later… Niets meer van ze gehoord.
Oh ja en over de eerste sollicitatie die ik had, die waarbij ik al op locatie zat te wachten en toen pas te horen kreeg dat ze het niet ging redden. Die belden diezelfde dinsdag ook ineens. Vaag verhaal dat ze me bedankten voor de interesse maar geen verdere interesse hebben omdat ze zeker weten dat ik te weinig ervaring mee zal brengen. Lol ik had überhaupt geen enkele interesse meer in de vacature jongens.
Klopt inderdaad, ik heb ze nadat ik voor niets heb zitten wachten laten weten dat ik geen interesse meer heb. Maar ze hadden mijn voicemail ingesproken met dat ze mij niet gaan meenemen in de selectie omdat ze weten dat de andere kandidaten meer gerichte ervaring mee zullen brengen. En dat het dus zinloos zou zijn om mij alsnog verder mee te nemen in het sollicitatieproces.
Nou echt flikker op joh, deze organisatie staat inmiddels op mijn persoonlijke zwarte lijst.
Echt even klaar met solliciteren op het moment.
Zo’n date die, na je hem hebt afgewezen, toch nog even wilt laten weten dat hij inmiddels een vriendin heeft .
Ik heb nooit in het onderwijs gewerkt, maar deze vragen zou ik vrij kort en simpel beantwoorden, zoiets:
-Na x jaar onderwijs ben ik toe aan een nieuwe uitdaging/zou ik mijn kennis en ervaring graag toepassen in deze sector en rol.
-Je bent een generalist die met gemak verschillende rollen op zich neemt en zich dingen snel eigen maakt. Je houdt ervan nieuwe dingen te leren en je skillset (vreselijk woord maar kom even niet op iets beters ) uit te breiden. Ik zou dit juist als een sterk punt verkopen ipv als een zwakte.
Overigens is het echt maar de vraag of ze dit soort dingen aan de orde stellen. Ik had zelf een gat van 4 jaar in mijn cv waar ik me zorgen over maakte, en ik heb er uiteindelijk slechts 1 keer een vraag over gehad.
Vanmorgen mijn droomvacature gevonden, gebeld en gesolliciteerd nadat ik mijn brief 300x had nagelezen.
Zie ik na het uploaden en indienen dat mijn naam naar de 2e ( verder lege) pagina is versprongen.
Geen dealbreaker maar kan wel wat slordig overkomen wellicht.
Ik hoop dat deze procedure snel gaat en positief uitpakt voor mij
Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek, onder werktijd. Ik ben van plan om daarvoor een paar verlofuren op te nemen en ik twijfel om bij mijn leidinggevende te benoemen waar het om gaat. Ik weet dat dat niet hoeft, maar misschien wel zo eerlijk?
Op mn werk weten ze dat ik ‘klaar’ ben met mijn functie daar. Ik wil doorontwikkelen en sta nu al een aantal jaar stil. Ik ben daarover open op mijn werk als in dat ik opensta voor een kans binnen mijn huidige werkgever, maar ook kansen daarbuiten niet af hou. Het is bekend dat ik al wel sollicitaties heb gehad het afgelopen half jaar, maar heb afgewezen omdat ik mijn huidige werkgever gewoon te interessant nog vind tov. de sollicitaties die ik heb gehad, maar ja… mijn functie dus niet meer.
Het sollicitatiegesprek volgende week is wel echt de eerste waarbij ik over alles enthousiast ben, dus hoop echt dat ik eem goede kans maak. Het gevoel wat ik daarover heb, had ik bij mijn vorige sollicitaties niet.