Ik zie echt geen reden waarom je het zou zeggen. Stel het wordt niks dan moet je dat ook weer gaan vertellen. Allemaal extra gedoe om niks
Eens, ik zou er zelf nooit open kaart over spelen want waarom zou je werkgever dan nog enige moeite voor je doen.
Een reden waarom ik het wel zou vertellen is om tegelijk ook duidelijkheid te krijgen/geven op mijn huidige werk. Tot nu toe alleen maar een half jaar lang dat ze mij absoluut niet kwijt willen, maar een concreet aanbod komt er ook niet.
Daarbij als ik open ben over dat ik een andere baan zoek, kan ik daar ook open over zijn op bijv. Linkedin.
Edit; dat concrete aanbod is inmiddels ook niet meer wat ik wil, daar wacht ik al 2 jaar op…
Je weet het antwoord al lang! Je gaat geen aanbod krijgen, als je het zegt krijg je alleen maar afleidende opmerkingen/gesprekken, en je bent al open genoeg geweest om er iets over te zeggen op LinkedIn. Zelfs als je dit gesprek niet zou hebben, kun je er open over zijn op LinkedIn. Als je denkt dat iets zeggen of iets op LinkedIn zetten een aanbod te weeg brengt, dat al 2 jaar niet komt…
He maar denk je dan dat als je zegt baas ik wil dinsdag 2 uurtjes vrij voor een sollicitatiegesprek dat ze dan per direct je een concreet aanbod gaan doen om je te behouden?
Als je daar echt echt nog open voor staat dan zou ik hier een algemeen gesprek over voeren.
Nee, ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Een aanbod te weeg brengen is niet mijn doel (meer). Open en eerlijk zijn zodat een nieuwe baan vinden makkelijker gaat zonder daar stiekem over te zijn, is het doel. En dus ook dat ik kan communiceren via LinkedIn dat ik opzoek ben naar een andere baan, wat ik nu uit fatsoen naar mijn werkgever niet doe.
Edit: ik zie nu dat mijn vorige bericht hier onduidelijkheid over geeft.
Staat hier niks over in je cao?
In de kinderopvang moeten we bijvoorbeeld de laatste trede waarin iemand zat overnemen en mag je niet opnieuw beginnen met tellen.
Nee volgens mij niet
Maar dat zijn tredes binnen dezelfde schaal toch? Je wil nu toch ook omhoog qua schaal?
Ik kan je helpen maar wel vanavond. Wil je een bericht sturen?
Ja superbedankt!
Als er overlap is, ga je bij ons dan ook in dezelfde trede (of 1 erboven) verder en anders start je aan het begin van de schaal.
En zoals ik het bij @Nysmn lees, is er overlap in de schalen, dus zou je in elk geval in dezelfde trede blijven.
Voor niets gestresst, want ik ben het niet geworden
Dat wordt nog even verder zoeken.
Zoals ik het doe bij nieuwe medewerkers:
Als jij nu in 45 zit en je hebt aantoonbaar een relevante hbo-opleiding afgerond zou ik je in 50 zetten, dan gelijk oversteken en 1 trede omhoog. Je gaat niet opnieuw beginnen in schaal 50.l want je hebt werkervaring.
Mocht je nu in 45 trede 0 zitten zou ik je inschalen op 50 trede 1.
Mocht je in 45 trede 5 zitten dan zou ik kijken welke trede dan dichtbij je brutoloon zit en daar 1 bovengaan zitten. Voorbeeld fictieve bedragen:
45 trede 5 = 3270 bruto.
50 trede 4 = 3290. Dan neem ik trede 4 als basis en doe daar 1 trede bij. Dan bied ik je dus schaal 50 trede 5 aan.
Heb je geen hbo-opleiding zou ik je in 45 laten maar minimaal 1 trede erbij doen t.o.v. je huidige salaristrede.
1 trede erbij is echt wel het minimale. Wellicht kun je de datum van je jaarlijkse periodiek nog nakijken. Als jij bijv. In de maand mei sowieso omhoog zou gaan in salaris dan zou ik dat ook meenemen in je salarisberekening/onderhandeling.
Succes!!
Ik ben inmiddels twee afwijzingen verder en heb bij 1 bedrijf binnenkort een laatste sollicitatieronde. Wel spannend maar vooralsnog hartstikke positief!
Heb ook nog een andere sollicitatie lopen maar dat verloopt vrij moeizaam allemaal.
Ik heb gisteren een sollicitatiegesprek gehad en voor mijn gevoel ging het heel goed. Maar uiteraard heb ik de hele avond liggen nadenken over alles wat ik heb gezegd en denk ik nu weer wtf waarom zei je die dingen? Gelukkig hoor ik vandaag al of ze een tweede gesprek willen.
Edit: oke ze belden om half 8 al dat ze heel enthousiast zijn en een tweede gesprek willen
Dat ligt echt aan je werkgever en moet je een beetje aanvoelen. Bij mijn vorige werkgever was ik nog maar wat aan het oriënteren hoe en wat en toen die er achter kwam werd ik pertinent op straat gezet. Bij mijn huidige werkgever heb ik ook duidelijke indicaties gegeven dat ik zonder perspectief verder ga kijken waar dan wel relatief goed op werd gereageerd. Ik zou dus echt wel die afwerging maken voor je het doet.
Sowieso qua aanbod van je huidige werkgever zou ik niet teveel verwachten als het niet spontaan komt, ook als je vertelt dat je een nieuwe baan hebt gevonden en ze komen met een tegenvoorstel staat het in de meeste gevallen echt noet in verhouding tot je nieuwe baan.
Ik heb laatst ook weer een sollicitatiegesprek gehad! Niet door naar de volgende ronde helaas, maar ik denk dat het ook niet helemaal een match was. Wel echt heel leerzaam, want mijn ervaring met solliciteren is ongeveer 0.
Het is sowieso leerzaam! Ik vond solliciteren altijd wel makkelijk maar merk dat het als recent afgestudeerde totaal anders was dan waarop ik voorheen solliciteerde, maar merk hoe vaker ik het weer doe dit uiteindelijk ook wel weer makkelijker gaat.
Dankjewel voor je reactie nog! En precies wat je aangeeft weet ik ook van (oud)collega’s, dat er goed op wordt gereageerd en ze je zelfs bij ons ook willen helpen met een andere baan, mocht dat nodig zijn.
Maar ik heb er toch voor gekozen om het niet te vertellen en inmiddels het gesprek gehad. En ik ben zo enthousiast! Ik heb wel meerdere sollicitaties gehad, maar zo enthousiast als bij deze ben ik nog nooit eerder geweest, zelf niet bij mijn huidige baan (wat echt wel jaren een super leuke baan is geweest).