Sollicitatietopic #2

Citaat Bij mijn vorige werkgever was ik nog maar wat aan het oriënteren hoe en wat en toen die er achter kwam werd ik pertinent op straat gezet.

Huh, dat mag toch niet zomaar?

1 like

Daarom dat we ook nog in proces zitten :dotted_line_face:

2 likes

Onlangs een eerste sollicitatiegesprek gehad bij een superleuke organisatie en interessante functie. Het laat mij maar niet los en nu vele malen zenuwachtiger dan voor het gesprek. Wat ik opvallend vond was dat ze na afloop van het gesprek mij direct voorstelden aan collega’s, je zou toch denken dat dat positief was?

• Dagboekpost -
2 likes

Ik ben sinds een maand of vier op zoek naar een nieuwe baan: ik wil weg uit het hoger onderwijs.

Nu heb ik in de tussentijd zes keer gesolliciteerd op uiteenlopende functies en ben ik bij één organisatie uitgenodigd voor een gesprek, helaas ging ik niet door naar de volgende ronde. Ik blijf rondkijken maar merk zelf ook niks van de krapte op de arbeidsmarkt, dat stemt me toch wat somber in. Maar ik blijf proberen! Wellicht speelt de carrièreswitch hierbij ook mee.

Ik ben op zoek naar functies van 24-28 uur per week, maar ook dat blijkt lastig. Veel leuks wat voorbij komt betreft minimaal 32 uur. Ik solliciteer daar bij voorbaat niet op. Wat denken jullie: zou ik er wel op kunnen reageren en het later in een eventueel gesprek kenbaar maken (of al in motivatiebrief?) of überhaupt niet op reageren?

Zo heb ik nu een vacature op het oog, maar ook hierbij: 32-36 uur per week. Op diezelfde vacaturesite staat een button voor een open sollicitatie. Ik twijfel nu: reageren op die vacature of juist een open sollicitatie sturen met mijn interesses en raakvlakken met die betreffende vacature, en daarbij ook mijn gewenste aantal uren? Hebben jullie ervaring met het sturen van open sollicitaties?

Verder betreft mijn opzegtermijn 3 maanden. Het is er al wel eens over gegaan in dit topic, maar in hoeverre zou dit een belemmering kunnen zijn voor potentieel nieuw werk? Ik zit er toch wat mee in mijn maag.

Op een vacature voor 32 uur zou ik nog wel reageren, wel meteen in de brief je max uren zetten zodat jullie beide geen tijd verspillen aan een gesprek als dat echt niet kan.

Ik heb zelf een paar keer open sollicitaties verstuurd maar daar nooit wat op gehoord. Van face to face contact hoor ik nog wel eens goede verhalen qua baan krijgen zonder vacature (via netwerk, binnenlopen bij een klein bedrijf, iemand die ook een switch maakte en solliciteerde op vrijwilligerswerk bij droombedrijf maar vervolgens een betaalde baan kreeg etc). Maar goed je kan een keer raak schieten natuurlijk!

En wbt de opzegtermijn heb ik ook wel eens geregeld dat ik bij mijn oude baan al eerder wat uren terug kon en bij de nieuwe de baan eerste maand iets minder werkte. Er was toen 1 maand overlap dat ik fulltime werkte. Dat vond ik wel te doen. En soms is er ook wel te regelen dat je wat eerder dan die 3 maanden weg kan maar goed, dat weet je pas als je je baan opzegt haha.

3 likes

Ben sinds mijn afwijzing echt obsessief de vacatures af aan het gaan bij alle bedrijven die mij interessant lijken. Heb in de tussentijd een vaardigheden-cv opgesteld (ik wil van sector veranderen) en 4 sollicitaties eruit gedaan. De eerste ben ik al niet meer enthousiast over. De overige 3, waaronder een die ik zojuist verzonden heb, wel.

Ik reageer alleen op functies die ik 100 % wil en kijk er zelfs naar uit om iedere dag weer opnieuw het internet rond te struinen, op zoek naar de beste functies.

Zolang het werk zoeken niet al te lang duurt, vind ik het nog best wel leuk om te doen ook. Klopt af

Ben ook helemaal trots als ik — naar mijn idee en na bevestiging van ChatGPT :joy: — een hele goede brief heb weten te tikken.

Maar goed. In de WW ontvang ik bijna 700 euro minder dan mijn netto-salaris voor werkloosheid, dus hoe sneller ik weer aan het werk kan hoe beter. Anders ga ik dit jaar echt failliet😩

Ik zie dit vaker voorbij komen en twijfel of ik dit ook maar moet doen. Ik wil wel een beetje in hetzelfde werkveld blijven, maar een andere richting waar ik dus nog geen ervaring in heb. Maar ik vind dat een beetje spannend ofzo om een heel ander soort cv te maken en op te sturen.

Iemand anders toevallig (succes) ervaringen met een vaardigheden-cv?

Yes! Ik ben met een vaardigheden CV aan een nieuwe baan gekomen. Ging heel ander werk doen, dus met een werkervarings-cv was ik er niet gekomen denk ik.

3 likes

Ik hoop dat het werkt!

Ik heb met behulp van chatgpt de overlap in vaardigheden van mijn oude functies en mijn beoogde functie onder elkaar gezet.

Daarna heb ik ook de meest relevante werkervaring met korte beschrijving in bullet points onder een kopje met werkervaring gezet, zeg maar.

Dit is de eerste keer dat ik ChatGPT echt super goed weet te gebruiken. Ik neem vrijwel niks 1 op 1 over maar het is zoveel makkelijker om inspirerende teksten te formuleren als het in mijn hoofd even vastloopt. Echt mijn redding!

2 likes

Ik vraag mij opeens af hè: zijn er mensen die ooit zijn benaderd voor een andere functie bij een bedrijf nadat ze waren afgewezen voor een functie waar ze op gesolliciteerd hadden?

Of kennen jullie iemand die na afwijzing alsnog een andere baan aangeboden kreeg? Ik hoor dat eigenlijk nooit, maar heb het idee dat sommige bedrijven dat wel een soortvan standaard in een afwijsmail zetten. Dat ze je gegevens bewaren ofzoiets.

1 like

Een vriendin van mij is op die manier afgelopen maandag met een nieuwe baan begonnen! Had volgens mij eigenlijk in november daar op een andere functie gesolliciteerd, wel op gesprek gekomen maar niet geworden, en werd toen in januari gebeld voor deze functie.
Geen idee hoe vaak t gebeurd maar blijkbaar kan het dus wel!

2 likes

Toevallig vorig jaar! Ik werd tweede en toen gaven ze gelijk aan dat er over een paar maanden een andere functie zou komen die ook heel goed aansloot op mijn werkervaring. Heb toen nog een gesprek gehad over wat de functie zou gaan inhouden (geen sollicitatiegesprek) en was echt enthousiast, maar uiteindelijk kwam het nooit tot een vacature :sob: was toen helemaal klaar met die organisatie

2 likes

Bij mij op werk hebben we dat een paar keer gehad. Wij vragen altijd of we de gegevens mogen bewaren als we potentieel zien en zo benaderen we wel eens mensen als er later een geschikte vacature komt.

We hebben ook wel eens gehad dat iemand op gesprek kwam voor functie x terwijl we functie y ook open hadden staan en in het gesprek we er samen uitkwamen dat functie y beter past.

1 like

Ik heb dat gehad. Had gesolliciteerd op functie A, maar daar was ik geen goede match voor. De recruiter (in dienst bij het bedrijf zelf) had gezegd dat ze haar ogen open zou houden etc.
Paar dagen later werd ik gebeld door haar dat ze een andere functie had wat wel een match kon zijn. Vacature stond nog niet uit extern, maar ik mocht al op gesprek komen etc.
Bleek een top match, nu 5 jaar later werk ik er nog steeds. En achteraf zo blij dat functie A het niet was geworden :sweat_smile:

9 likes

Wow, wat goed dat het zo goed is uitgepakt! Fijn ook als je een recruiter hebt die echt de juiste match weet te vinden.

Ik hoop dat het voor mezelf ook voordelig uitpakt bij evt. afwijzingen.

@CloserToFine misschien nog een keer de recruiter benaderen?

1 like

Nou ik geloof niet in een of ander bakje waar je dan zogenaamd in terecht komt als dat niks meer is dan een regel in de afwijsmail. Ik heb wel een keer gehad dat een interne kandidaat toch voorrang kreeg op mij (ik kwam vanuit een ander bedrijf) en de HR contactpersoon toen ook meteen vroeg of ze mij over een paar weken mocht bellen voor een andere functie die dan vrij zou komen. Dat gebeurde en die functie heb ik toen ook gekregen.

4 likes

Heb inmiddels een andere baan :sweat_smile: maar zag later dat de functie een tijdelijke opdracht was geworden en al was vervuld. Ik had toen ik net was afgestudeerd ook al een keer bij ze gesolliciteerd dus denk dat het gewoon niet meant to be is :joy:

3 likes

Zelf wel gehad! Ze belden dat ik afgewezen was omdat iemand anders beter in dat team paste, maar er wel functies open zouden komen bij andere teams en vroegen of ze mij dan mochten benaderen. 1 maand later werd ik gebeld door een andere manager dat er een plek vrij was. Ik hoefde toen ook geen sollicitatie gesprek meer te doen omdat deze de eerste keer al goed was. Alleen een “klikgesprek”. Dat is bij ons standaard bij alle sollicitaties.

3 likes

Ja, dat dacht ik dus ook.

Denk dat de belofte wel serieuzer is na een persoonlijk gesprek.

Hoe dan ook. Fijn dat er bedrijven zijn die het naleven!

@CloserToFine heb ook ooit een bedrijf gehad waar ik 3x had gesolliciteerd, over verschillende jaren en o.a. voor een stage.

Eén keer aangenomen, voor de stage. Ging vervolgens niet door, door corona. Daarna weer gesolliciteerd, wederom afgewezen. Ben toen maar voor de concurrent gaan werken :joy:

Wat goed! In wat voor soort sector is dat? Ik heb een beetje het beeld dat dit misschien niet zo gewaardeerd wordt in een wat formeler vakgebied, maar misschien zit ik daar helemaal naast.

@Nestley_Toulhouse dus meer een combinatie van vaardigheden-cv en gebruikelijk cv als ik het goed begrijp? Fijn dat je chatgpt zo goed hebt kunnen gebruiken! Ik krijg er niet zulke goede brieven uit, je merkt gelijk wel dat het AI is.

3 likes