Een vriendin heeft mij aanbevolen op haar werk. Ze zijn enthousiast en willen graag met mij in gesprek. Wat zet ik in de mail naar hun? Alleen een kort mailtje voor het gesprek of ook een motivatiebrief en CV? Ze kennen mij al persoonlijk.
Ik zou alleen een kort gesprek doen en in het kort een beetje daarin vermelden wat je motivatie is. Cv voeg ik altijd bij. Eigenlijk heeft je vriendin al je motivatiebrief mondeling doorgegeven toch? Zou haar naam nog wel even vernoemen. Is voor hen ook makkelijker terug te halen wie je bent.
Ja ik! Afgewezen en daarna een andere functie aangeboden gekregen (hoefde toen ook niet meer te solliciteren, alleen een ‘klikgesprek’ zoals pepernoot) En heel blij met die andere functie want die past mij beter.
Ik ben uitgenodigd voor een gesprek () maar nu zag ik bij diezelfde organisatie een functie die me veel meer aanspreekt. Alleen het punt is dat dezelfde recruiter (die ook bij het gesprek zit) aan deze vacature gekoppeld is. Is het raar om ook op die andere te reageren nog voor het gesprek heeft plaatsgevonden ivm sluitingsdatum? Ik ben bang dat ze dan denken dat ik minder gemotiveerd ben voor de eerste of zelfs beide functies. Het is wel een grotere organisatie.
Hebben de functies een overlap (als in kan het logisch te verklaren zijn dat je interesse hebt in beide)? Zo ja, dan zou ik persoonlijk contact opnemen met de recruiter (bv even bellen), aangeven dat je die vacature zag en dat je dat ook interessant lijkt, en of er ruimte is in het gesprek om tijdens het gesprek te evalueren wat het beste bij je past?
Hoe ziet dat er precies uit? Ik wil namelijk nu ook een totaal andere baan. Maar zet je dan niets in je CV qua werkervaring? En hoe diep ga je op vaardigheden in?
Nee het is wel echt een andere functie, naast de recruiter zit er ook geen overlap in teamleiders oid. Denk dat het enkel dezelfde recruiter is op basis van regio.
Hier ben ik ook benieuwd naar!
Ik heb donderdag gehoord bij een hele mooi functie dat ze mij kiezen en een aanbod gaan doen. En kreeg vrijdag het aanbod binnen en ben zoooo excited.
Het is een stap omhoog qua functie, super leuk bedrijf, goed CAO, en salaris is een mooi aanbod. Ik had een bepaalde range gegeven en zij hebben een bod gedaan op de onderkant van de range. En ik ga zo een tegenbod doen voor de bovenkant van de range, omg vind het zo spannend. Aan de ene kant denk ik: ze verwachten sowieso een tegenbod. Aan de andere kant: de onderkant van de range is al een salarisverhoging van 18% tov wat ik nu verdien (en alle andere voorwaarden zijn of gelijk of beter dan wat ik nu heb).
Ik vind het zoooo spannend maar denk wel dat dit echt een leuke en goede stap is.
Maar is het logisch te verklaren dat je die andere vacature ook interessant vindt? In dat geval zou ik bellen naar de recruiter en aangeven dat je deze voorbij zag komen en dat ook een interessante functie vindt om reden xyz. Dan kun je denk ik vanuit daar wel verder in gesprek over de mogelijkheid om ook verder in gesprek te gaan over die functie.
De recruiter wil je (als ze van een externe organisatie is) sowieso graag plaatsen, want dat levert (veel) geld op. Dus daar kun je gewoon tegen zeggen dat je interesse ook naar een andere functie uitgaat, alleen maar fijn voor de recruiter.
& @Druppels Het gaat wel om een interne recruiter van de organisatie zelf, maar ik ga inderdaad eens peilen. Bedankt voor de input, anders had ik het nooit gedurfd haha
Nou we zijn eruit, ze zijn akkoord met mijn tegenbod. Dit had ik echt niet verwacht, dacht dat we in het midden zouden uitkomen. Ik kan echt niet wachten op het contract zodat ik daarna kan opzeggen bij mijn werkgever
Proficiat!
Kun je wat meer aangeven hoe je dit hebt aangepakt qua motivatie van je hoger tegenbod ? Ik hoop dat ik binnenkort ook in een onderhandelfase kom en hoop wat ervaringen te horen.
Dankje!
Ja ik had dus sowieso al een range opgegeven en toen ze me belde dat ik de baan had waren ze heel enthousiast dus dat speelt sowieso mee. In dat gesprek noemden ze ook drie hele sterke punten die ze opgevallen waren dus die drie punten heb ik vewerkt in mijn tegenbod. En daarnaast een argument aangedragen in de richting van "“toen ik mijn salarisrange opgaf, had ik niet verwacht dat mijn pensioenbijdrage bijna 4x zo hoog zou zijn als wat ik nu afsta en dat de bonus ongeveer de helft zou zijn van wat ik nu heb”. Het was een beetje bluffen want hun aanbod was dus al goed, maar ik dacht: “Nu is het moment, als je binnen bent is het moeilijk en ze willen me niet zonder reden”.
Dat zijn indd goede argumenten om mee te geven in je tegenbod.
Dank voor je toelichting!
Ik heb gisteravond een vaardigheden CV met behulp van eerdere berichten uit dit topic en ChatGPT opgesteld. Zojuist heb ik gesolliciteerd en dit nieuwe CV bijgevoegd. Gister heb ik ook nog op een andere functie gereageerd: wel in mijn sector (onderwijs) maar een andere rol in een andere onderwijsorganisatie. Daar heb ik mijn ‘‘normale’’ CV voor gebruikt.
Ik ben super benieuwd of dit ergens toe gaat leiden! Bij het maken van het vaardigheden CV merkte ik direct op dat dit weleens zou kunnen helpen in mijn zoektocht naar een nieuwe functie. Ik kan me voorstellen dat een overview van mijn werkervaring op het eerste gezicht niet aansluit op een heel andere functie en ik daardoor eerder op de ‘‘nee’’ stapel beland, maar de onderliggende competenties kun je wel doorvertalen naar andere functies in andere sectoren.
Bij die ene sollicitatie waar ik op gesprek mocht komen was dat ook op basis van de antwoorden die ik op gestandaardiseerde vragen (net als alle andere sollicitanten) heb geformuleerd en waar ook naar vaardigheden werd gekeken. Een CV of motivatiebrief hadden hier niets mee van doen. Dus dit stemt me positief. Wordt vervolgd!
Ik ben heel benieuwd hoe je zo’n cv hebt opgesteld. Heb je een tip waar ik een goed voorbeeld zou kunnen vinden? Ik heb hier gister nav. berichten hier naar gegoogled, maar kon niet echt een voorbeeld vinden.
Toevallig ben ik vandaag wel ook ‘op een andere manier’ aan de slag gegaan, dit was dan wel voor een recruitmentbureau, maar mijn uitgangspunt was; hoe krijg ik helder wat ik graag zou willen, waar ik energie van krijg en wat ik kan/heb geleerd, wie ik ben, wat mijn ‘talenten’ zijn etc.
Ik hoef niet perce een functie in mijn vakgebied waarin ik al jarenlang ervaring heb, als het een functie is waarin ook mijn passies naar voren kunnen komen doe ik dat ook heel graag.
Heel toevallig kwam ik laatst deze webinar van het UWV tegen: https://channel.royalcast.com/uwvwebinars/#!/uwvwebinars/20241122_6
Die gaat over het opstellen van een vaardigheden-cv. Ik heb hem zelf nog niet bekeken, dus ik weet niet of het wat is. Ik bedenk me net dat ik trouwens ook niet weet of iedereen deze zomaar kan bekijken of dat er echt een uwv account voor nodig is…
Ik heb van mijn banen een korte beschrijving van werkzaamheden gegeven aan ChatGPT en vervolgens gevraagd welke vaardigheden daaraan ten grondslag liggen. Vervolgens heb ik ChatGPT gevraagd welke overkoepelende competenties hij hieruit kon formuleren. Ook zelf input gegeven over mijn kwaliteiten en of dat er ook in verwerkt kon worden. Hiervan zelf uiteraard de eindredactie gedaan en hier en daar aangevuld of aangepast.
Mijn CV ben ik begonnen met een korte profielschets en daarna die overkoepelende competenties. Vervolgens mijn werkervaring opgesomd en daar heb ik kort ook nog enkele vaardigheden in bulletpoints neergezet. Daaronder opleiding etc gezet.
Met deze opzet kwam ChatGPT, geen idee of dat the way to go is. Ik vond het wel passend in ieder geval.