Sollicitatietopic #2

Beetje mosterd na de maaltijd maar zet je dit nooit al in je cv die je van te voren stuurt?

Wat je wellicht kan doen is een mailtje sturen met dat je zelf positief was over het gesprek en daarbij aangeven dat je ze graag wijst op je referentie / contact persoon mochten ze nog aanvullende informatie over je willen weten.

Ik denk dat het nooit in je nadeel kan werken dat je dat pro actief doet hoor!

1 like

Je wil toch niet dat ze zonder dat je referentie dit weet contact opnemen? Ik zou dan altijd aangeven dat referenties op aanvraag beschikbaar zijn.

8 likes

Nee als ik van te voren zou weten dat ik nog niet weet wie mijn referentie is zou ik inderdaad ook ‘ op aanvraag’ noteren, maar zoals ik het nu las was haar collega wel bereid om referentie te zijn, dus wellicht had ze dit van te voren al kunnen vragen?

Nouja nogmaals, dat was niet haar vraag.

Oh ik heb standaard altijd staan dat het op aanvraag is. Ik informeer nooit op voorhand managers etc.
Als je dat wel doet kan je het inderdaad op jouw manier doen.

3 likes

Nee ik zet dit niet in mijn cv, is niet echt gebruikelijk in mijn sector en ik denk dat ik in een vrij unieke positie zit dat mijn manager weet dat ik weg wil.

Maar ik ga mailen inderdaad.

1 like

Ik heb nog nooit een referentie op hoeven geven. Wie vragen jullie dan? Ik werk al best wat jaren op mijn huidige plek, dus collega’s/leidinggevenden van eerdere banen vragen heeft niet zoveel zin.

Ik wil deze week vier brieven de deur uitdoen. Het zijn open sollicitaties bij een gebrek aan vacatures, dus dat voelt toch een beetje als schieten met hagel. Hoop dat er wat uitrolt!

1 like

Ik heb vorig jaar gesolliciteerd en gaf toen mijn huidige teamleider op (had het wel even besproken natuurlijk). Het was niet zo dat ik per se weg wilde maar er kwam gewoon een heel leuke vacature voor dik salaris voorbij en dat snapte ze volledig. Met een goede en professionele collega of leidinggevende moet dat gewoon kunnen.

Ik bedoel ik werd niet eens uitgenodigd voor een gesprek :clown_face: dus achteraf niet nodig hahahahha

2 likes

In dat geval snap ik het wel. Ik ga ze alleen niet vertellen dat ik op zoek ben naar wat anders, dus iemand op mijn huidige werk vragen is geen optie.

Is er niemand met wie je gewerkt hebt en die het bedrijf verlaten hebben? Of collega’s waar je echt een goede vertrouwensband mee hebt opgebouwd die je wel zou toevertrouwen als je aan het solliciteren bent? Die heb ik namelijk onlangs opgegeven als referenties (iemand die hogere functie had waar ik mee samenwerkte en collega’s die ik vertrouwde). Het hoeft niet per se een meerdere te zijn, maar iemand die kan spreken over je werkhouding en eventueel je kwaliteiten.

2 likes

Ik heb eigenlijk nog maar één keer meegemaakt dat er daadwerkelijk een soort ‘referentie’ werd gevraagd en dat was eigenlijk enkel de vraag of ik daar in de periode tussen X en X heb gewerkt in de functie X. Die vraag kwam ook pas na het 2e gesprek. Dus misschien is het niet eens nodig om echt een referentie op te geven, je zou dan ook pas iemand kunnen vragen wanneer je het echt nodig hebt. Dan hoef je het pas te bespreken op je werk als je al wat verder in de sollicitatieprocedure bent.

2 likes

Sinds begin maart werk ik via een uitzendbureau bij mijn huidige werkgever. Nu hebben ze een hele leuke interne vacature uitstaan. Mag je hier dan ook op solliciteren of kan dat niet?

1 like

Ja hoor dat kan gewoon! Je contract wordt dan aangepast met een nieuwe functieomschrijving.

1 like

Bij mij kon dit gewoon, je bleef dan ook gewoon in dienst bij het uitzendbureau. Maar even navragen kan nooit kwaad!

1 like

Ik zou het even informeren, bij ons is het vaak zo dat we dan kosten hebben voor een overname.

2 likes

Inderdaad kost dit het nieuwe bedrijf vaak geld. Ik zou het communiceren en er open over zijn anders kan er een boete gegeven worden aan dat bedrijf

Bedankt! Ik ga even m’n contract dan doornemen. Met deze vacature zou ik dan inderdaad in dienst komen bij waar ik dan nu werk. In de tekst staat een jaarcontract en ik heb nu een uitzendcontract tot 1 september.

Edit: ik kan er niets over vinden in het contract

1 like

Dan zou ik gewoon even bij je lead of contactpersoon van het uitzendbureau informeren.

2 likes

Dat is een afspraak tussen het bedrijf en jouw uitzendbureau. Zou niks over in jouw contract hoeven te staan.

4 likes

Wat zijn eigenlijk jullie favoriete sites / kanalen om vacatures te vinden? Ik houd nu vooral Noorderlink in de gaten (wel alleen een tip als je in het noorden woont), en heb een aantal alerts bij werken bij sites aan staan, maar daar komt de laatste tijd niet heel veel voorbij.

Ik had wel weer gereageerd op een leuke functie wat echt enorm goed betaald werd (was er al over aan het dagdromen), maar helaas was ik een van de tientallen sollicitanten en ben ik niet uitgenodigd.

1 like

Op LinkedIn kan je op vacatures zoeken maar niet elk bedrijf betaald ervoor om ze op het vacaturedeel te zetten; dus als je zoekt binnen bijdragen en dan “vacature barista Groningen” (ik zeg maar even iets) dan vind je meestal meer. Misschien een open deur hoor maar vind dit altijd veel beter dan het kopje “vacatures”

4 likes