Ik loop hier ook tegenaan. Het gaf me soms een ‘het zal toch wel niet lukken’-mentaliteit. Daardoor besloot ik het anders aan te pakken. Ik heb ChatGPT gevraagd mij. sollicitatiebrief om te zetten in een ludiek verhaal. Het werd een leuke, originele brief waarin ik op een toegankelijke manier uitleg waarom mijn huidige ervaring perfect aansluit bij de functie, zonder dat het langdradig werd.
Daarnaast zorgde ik ervoor dat mijn cv een profielschets bevatte die goed was afgestemd op de functie. Ondanks dat ik niet ben uitgenodigd op gesprek, kreeg ik wel een hele fijne, persoonlijke reactie terug. Mijn sollicitatie ligt nog steeds op de stapel. Ik heb het idee dat ik ik hier meer mee opval dan met mijn eerdere brieven waar ik eigenlijk altijd een standaard rectie op kreeg.
Ik heb het gevoel dat deze aanpak me meer kansen geeft en het proces leuker maakt. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan of dit bij de functie past waar je op solliciteert. Maar soms helpt een frisse blik en een creatieve insteek je net dat stapje verder te brengen.