Sollicitatietopic #2

Ik heb echt het idee dat veel werkgevers geen idee hebben van het minimumloon??
Dat is in 2025 14,06 euro per uur. Op basis van 40 uur is dat dus zo’n 2430 euro per maand.
En dan kom ik vervolgens verschillende vacatures tegen met daarin: “Salarisindicatie: € 2.250 – €2.750 (op basis van 40 uur)”. En dat voor een HBO functie
Ehh how about no?

7 likes

Wel dapper dat ze dat erbij durven zeggen. Maar ja, herkenbaar. Ik heb ook twee keer gehad dat ze echt net op of boven minimum boden, na hele leuke gesprekken te hebben gehad. En dat met al een aantal jaar ervaring. Bij eentje heb ik ook wel duidelijk gemaakt dat als ze me goed betaalden ze echt een goede investering zouden maken en dit ook terug zouden zien in de omzet, maar nee ze kozen liever voor iemand die net uit de schoolbanken was.

Nu reageer ik alleen nog op vacatures met een (goede) salarisindicatie.

5 likes

Ja of dat er staat ‘een goed salaris’ en dat het dan €3000 is, terwijl ze naar een medior zoeken :clown_face: of ‘marktconform’, terwijl ze dan zo min mogelijk willen bieden. Zo vreselijk irritant.

Over salaris gesproken, iemand nog tips voor het onderhandelen over de tredes bij de rijksoverheid? Vaak staat er dat het 1 trede per jaar werkervaring is, maar dat staat hier niet expliciet aangegeven dus het lijkt alsof er meer ruimte is. Ik heb geen werkervaring in precies dezelfde functie, maar wel competenties die aansluiten op de functies. Daarnaast ook hoger opgeleid dan vereist. Het liefst zou ik bovenaan de schaal terecht komen (vanwege vergelijkbaar niveau in een eerdere rol), iemand waarbij dat is gelukt?

2 likes

Ja het is echt schandalig gewoon. Laats ook een vacature tegengekomen, HBO functie met minimaal 5 jaar ervaring (vrij specifieke sector ook nog) en dan 16 bruto per uur. Nou dan mag je je echt doodschamen als werkgever hoor. Vrienden die functie op MBO niveau en 5 jaar ervaring hebben zitten daar al ruim boven.

2 likes

Heeft iemand tips voor het vooraf bellen over een sollicitatie? Ik heb dit meermaals als advies gekregen om je uitnodigingskansen te verhogen, maar ik vind het erg moeilijk (helemaal omdat ik bellen haat lol). Ik heb de vorige keer maar wat vragen verzonnen als excuus om te bellen, maar naar mijn idee kwam het heel gekunsteld over, alsof de recruiters je van 100 meter aan zien komen. Dingen die ik daadwerkelijk zou willen weten (is het erg dat ik niet veel relevante ervaring/geen rijbewijs heb/wat ga ik verdienen) zijn juist vragen die je beter voor een later stadium kunt bewaren.

2 likes

Ik heb het één keer gedaan voor een “serieuze” bijbaan tijdens m’n studie, ben het toen wel geworden en die persoon die ik gesproken had zei achteraf ook dat ze dacht dat het wel geholpen had, in de zin dat het bij het beoordelen van brieven/cv’s wel hielp dat ze mij al gesproken had. Maar ik vond het zelf geen super ervaring omdat ik inderdaad een beetje belde om het bellen, zoals jij beschrijft :laughing:

Je kan misschien wel vragen naar wat voor persoon ze op zoek zijn, in termen van karakter, vaardigheden of ervaring, of dat ze bijvoorbeeld iemand zoeken met veel ervaring die de rest mee op sleeptouw kan nemen of dat ze ruimte hebben voor een meer junior persoon, of wat de belangrijkste punten voor hun zijn uit de vacaturetekst.

En verder kan je misschien toch proberen na te gaan of er dingen onduidelijk voor je zijn in de vacaturetekst, of dingen die voor jou de functie interessanter of minder interessant maken, zodat je daar geïnteresseerd naar kan vragen en zodat het je ook echt helpt met de voorbereiding/de brief/de beslissing of je überhaupt wil reageren.

Als zij vereisten in de vacature hebben staan die je niet hebt, zoals bijvoorbeeld een rijbewijs, dan zou ik toch vragen waarom dat nodig is (als dat je niet al duidelijk is); of daar om heen te werken is als het verder een goeie match is/of het erg is dat je het niet hebt. Want als het een harde eis is is het ook zonde van je eigen tijd als het daar sowieso op stuk gaat lopen.

3 likes

Dit zijn hele fijne tips, dankjewel!

2 likes

Ja ik! Je kan me een dm sturen als je wil :slight_smile:

2 likes

Mijn ervaring is dat ze je laatste salaris vragen daar wat boven bieden. Ik ben destijds wel boven in de schaal geplaatst na een tegenvoorstel. Dat had verder niets met jaren ervaring te maken.

2 likes

Goed om te weten dat het wel mogelijk is. Ergens ben ik wel bang om ze af te schrikken als ik gelijk hoog inzet, maar aan de andere kant ben ik een dief van m’n portemonnee als ik het biet eens probeer. De meeste basic white guys doen het ook gewoon, dus waarom ik niet :joy:

4 likes

Ik heb laatst een leuk gesprek gehad, waar ik het helaas niet geworden ben (om hele valide redenen), maar ze waren wel erg enthousiast en willen me een andere functie (in hetzelfde team) aanbieden! Dus daar hebben we binnenkort een gesprek over. Maar, over die functie ben ik wel iets minder enthousiast, en is ook een schaal lager, dus het voelt wel wat dubbel, lastig.

Wat kost solliciteren veel energie trouwens! Terwijl ik nog maar net echt begonnen ben

9 likes

Dit! Ik ben nu ook weer begonnen, want merk dat ik niet op m’n plek zit op m’n huidige werk, maar heb zo geen zin om weer helemaal te gaan zoeken en solliciteren…

1 like

Nou he… Ik heb het solliciteren heel even gepauzeerd omdat ik er een beetje moedeloos van werd. Het is toch ook steeds dealen met alle afwijzingen, soms gelijk al adhv je brief maar ik heb nu ook best wel wat gesprekken gehad en ook een paar keer een 2e gesprek maar het dan steeds net niet geworden. En het kost allemaal echt wel veel tijd + energie. Laatst moest ik ook best het eea voorbereiden voor een 2e gesprek. Ik neem nog 1 week pauze en dan ga ik weer verder…

4 likes

Ik heb ook weer gesolliciteerd. Oud collega tipte mij en ik hoop zo dat het wordt.
Ik vind het ook enorm spannend weer.

1 like

Heb vandaag weer een sollicitatiegesprek gehad dat volgens mij heel goed gegaan is. Was zo zenuwachtig van tevoren omdat ik in een ander maar overlappend vakgebied solliciteer.

Bedrijf maakt in ieder geval een hele goede indruk. Ben heel enthousiast! Hoop zo erg dat dit hem wordt!

Had dit echt even nodig want heb de afgelopen weken al 4 afwijzingen te pakken.

Als dit bedrijf ook enthousiast is, moet ik nog een opdracht maken en volgt er een tweede gesprek.

Duimen jullie met me mee?:sob::pray:

Ik heb deze baan echt nodig, want ik ga echt failliet door mijn magere WW-uitkering. Mijn spaarrekening gaat er langzaam aan.

22 likes

Volgens mij wil je daar gewoon weg, dus die knoop zou ik doorhakken. Voor een nieuwe plek zou ik of kijken of je daar een hoger salaris kunt krijgen, en anders doorrekenen wat dit betekent financieel gezien en op basis daarvan besluiten of je dat wil en kan. Dan weet je snel genoeg of je hiervoor kan en wil gaan of dat je toch verder moet zoeken.

3 likes

Ik zou eerlijk gezegd niet voor bedrijf B kiezen maar door zoeken naar iets met wat betere arbeidsvoorwaarden. Wellicht dezelfde functie bij een andere overheidsorganisatie? Ik herken het beeld dat je schetst niet, bij mijn directie zijn de MA’s juist heel druk altijd. Maar dat komt misschien ook omdat bij ons het secretariaat ook lastig te plannen overleggen met andere directies of externen voor het team plant, en niet alleen voor het MT-lid. Of misschien zou beleidsondersteuner iets voor jou kunnen zijn? Ik vind werkgeluk ook heel belangrijk dus snap dat dit geen match is, maar zeker als alleenstaande die dus het volledige gezinsinkomen moet binnenhalen zou ik arbeidsvoorwaarden wel heel belangrijk vinden. En zeker niet voor een baan kiezen waar ik én minder zou verdienen én meer zou moeten werken én meer BSO zou moeten betalen.

8 likes

Dat het verzamelinkomen gelijk is bij nieuwe baan (hoewel met dag extra werken) verandert voor mij de zaak wel. Als je optie 3 wil (en er is plek op de BSO voor een extra dag), kun je dat toch gaan proberen? Als het tegenvalt kun je altijd weer iets soortgelijks zoeken als je nu hebt maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

2 likes

Ik denk dat dit wel echt het belangrjkste is. Dan is die extra dag werken ook helemaal niet zo erg, en als het je voor de BSO inderdaad ‘maar’ €50 netto meer zal kosten lijkt me dit wel echt de beste oplossing. Liever vier dagen gelukkig(er) werken dan drie dagen ongelukkig, dat gaat je op de langere termijn denk ik echt opbreken.

13 likes

Ben nog steeds volop aan het solliciteren en het kost me zoveel energie dat ik me afvraag of ik het nog langer ga trekken.
Afgelopen week kreeg ik naar aanleiding van een sollicitatiebrief een belletje van het bedrijf. Nou was hartstikke positief en na het gesprek kreeg ik een uitnodiging om komende donderdag het gesprek voort te zetten en zelfs al mee te kijken op de afdeling. Krijg ik vandaag ineens een appje (niet eens een telefoontje) dat ze toch liever iemand zoeken met meer technische kennis en dat donderdag dus compleet zal komen te vervallen. Wtf. Ik trek het echt even niet meer.