Sollicitatietopic #2

Ik heb weer een leuke vacature gezien bij een universiteit waar ik op ga reageren. Er is één vereiste waar ik niet concreet aan voldoe (ga wel proberen te laten zien dat ik wel de vaardigheden heb, sort of), maar ik denk wel dat het een belangrijke is voor de vacature :sweat_smile: maar nu zie ik dat ze zelf bij de vacature dit hebben staan:

Studies tonen aan dat vrouwen en leden van ondervertegenwoordigde groepen alleen solliciteren naar banen als ze aan 100% van de kwalificaties voldoen. Voldoe jij wel aan de opleidingseisen maar heb je nog niet alle gevraagde ervaring? Dan moedigt de universiteit je aan om toch te solliciteren.

Maar goed dat staat bij elke vacature dus vraag mij af of degene die over deze vacature gaat zich daar echt wat van aantrekt :stuck_out_tongue: maar goed wie weet

6 likes

Hoe lang ben jij nu bezig?

Het is zo demotiverend hè. Ik heb de afgelopen weken heel veel sollicitaties de deur uit voor dingen waar ik vind dat ik goed bij aansluit, maar dan zijn er toch steeds kandidaten die er nog beter bij aansluiten. Maar hoe dan. Ook de toon van de brief maakt niks uit, en ik schrijf echt heel goede motivatiebrieven, soms heel persoonlijk en soms wat zakelijker, net wat ik denk dat past.

Ik vind het zo irritant dat zo vaak wordt gezegd ‘solliciteer ook op dingen waar je niet aan 100% van de eisen voldoet’. Nou ook dat maakt niks uit.

Ik heb gelukkig nog een baan en ik begin dat nu na heel veel verandering eindelijk weer een beetje leuk te vinden, dus ik denk dat ik het even laat liggen als ik overal op terug heb gehoord en even focussen op m’n huidige werk, en dan af en toe even kijken of er wat leuks is.

4 likes

Wist je dat volgens onderzoek vrouwen minder graag solliciteren dan mannen, als ze niet aan alle functie-eisen voldoen? Zonde. Want ‘de perfecte kandidaat’ is wat ons betreft een fabeltje. Dus heb jij de drive om op enkele aspecten in deze rol nog te groeien? We kijken uit naar je sollicitatie.

Deze tekst staat bij ons ook standaard in de vacature.

Succes met je sollcitatie!

2 likes

Werkloos sinds half november afgelopen jaar. Eerst in de maand december rustig gekeken wat het aanbod was en alleen reageren als ik echt heel enthousiast was na het lezen van een vacature. Maar december is ook een slechte maand om te solliciteren kwam ik achter. In januari volop aan de bak gegaan maar tot nu toe geen succes. Ik solliciteer op mijn niveau, onder mijn niveau en ook inderdaad waag ik een poging als ik niet 100% aan de eisen voldoe. Ik heb mijn zoekgebied al uitgebreid (ik heb helaas geen rijbewijs of auto maar station is 10 min fietsen), mijn CV een opfrisbeurt gegeven, mijn hele netwerk ingelicht dat ik een baan zoek en tips en tricks gevraagd aan iedereen in mijn omgeving wat ik zou kunnen doen om mezelf te verbeteren. Ik schrijf ook inderdaad een passende motivatiebrief voor elke organisatie of elk bedrijf, en ik dacht ook altijd dat ik daar wel redelijk goed in was en kon aanvoelen wat geschikt is. Maar met nul resultaat.

Sowieso heb ik gewoon veel pech met solliciteren en überhaupt werken. Ik heb veel gewerkt op flexibele contracten zonder uitzicht op vast en het lijkt wel alsof ik daar gewoon nooit uit ga komen? En met mijn niet afgeronde bachelors (marketing & communicatie en journalistiek) sta ik al meteen 10-0 achter natuurlijk. Maar om nou op mijn 30e weer een studie op te pakken met de daarbij horende kosten, hmmm nee.
Het komt altijd weer neer op de ervaring die ik mis en die ik waarschijnlijk nooit ‘mag’ verkrijgen of ze haken al meteen af bij de niet afgeronde bachelors.

Geen recht op WW, voor bijstand is mijn vermogen te hoog dus ik leef nu van de huur/zorgtoeslag en mijn spaargeld. Tot ik een baan kan vinden of mijn vermogen onder de vermogensgrens komt.
Het voelt zo stom om op je 30e niet eens een baan te hebben terwijl ik in mijn omgeving mensen zie die promotie maken, een huis kopen of een gezin starten. En ik weet het iedereen heeft zijn eigen pad enblabla maar het enige wat ik wil is gewoon een stabiel inkomenOp het moment heb ik echt idee dat ik gewoon geen enkele toegevoegde waarde heb in de maatschappij. En iedereen die maar blijft zeggen dat het vanzelf wel komt en blabla. Op dit moment geloof ik daar even helemaal niet meer in.

Nou genoeg gejankt, ik ga maar weer eens wat sollicitaties rondsturen.

Edit: Fijn in ieder geval dat je het al iets meer naar je zin hebt tijdens je werk! Misschien inderdaad ook goed om alles nu af te wachten en eerst weer wat te focussen op je huidige baan. Ik denk ook dat de frustratie van het niets kunnen vinden je anders wellicht in de weg kunnen zitten. Mijn mood kan hierdoor namelijk echt heel snel veranderen van gewoon oké naar klote.

11 likes

Wat voor soort functies/sectoren spreken je aan? Ik heb een soortgelijke studieachtergrond en werk nu al een paar jaar als emvi-schrijver. Dat moet je liggen maar er is wel heel veel werk in te vinden en echt niemand geeft een fuck om je diploma.

1 like

Waarom niet? En misschien zou je dat in deeltijd of duaal kunnen doen/zij instromer etc.
Je kan eventueel altijd een keer vrijblijvend in gesprek gaan met een loopbaanadviseur of een informatieavond bezoeken.

1 like

Hè wat kut dat het zo moeizaam gaat, vooral omdat je nu leeft van je vermogen. Ik hoop voor je dat er snel een bedrijf is dat wél jouw meerwaarde ziet. Ik moet zeggen dat bij mijn oude bedrijf altijd wel van dat soort mensen bij ons terecht kwamen. Een gek cv, maar toch de juiste motivatie. Dus hopelijk kom je zoiets tegen.

1 like

Zou ik je een dm mogen sturen hierover? Ik ben hier wel benieuwd naar! Nog niet actief op zoek, maar ben me wel aan het oriënteren en gek genoeg heb ik deze functie nog niet op mijn radar gehad :open_mouth:

Ja natuurlijk!

Yes ik heb een nieuwe baan! Vind het wel weer spannend om ergens anders te beginnen. Ik ben ook niet bepaald een sociaal type die snel vrienden maakt, dus ik ben benieuwd haha. Wel weer zin om lekker wat te doen.

24 likes

Ik vertrouw dit soort teksten niet echt. Dit soort teksten suggereren dat je al vrouw wordt aangemoedigd te solliciteren, maar in feiten staat er: er werken ontzettend weinig vrouwen bij ons. Dat heeft een reden en die reden is meestal seksisme. Bij ons werd er zelfs nog explicieter gezegd we geven voor onze nieuwe manager de voorkeur aan een vrouw. En wat denk je: gewoon weer een man. En die man is echt mediocre. Terwijl er ook gewoon hartstikke veel vrouwen hadden gesolliciteerd.

5 likes

Hoe lang heb je je studies gedaan? En heb je het niet afgemaakt omdat je ging werken of?

Ik begreep van het UWV dat werkgevers eerst kijken naar CV voor eerste selectie en daarna pas naar je brief; dus ik zou kijken of je je CV misschien zo kan opmaken dat je je ervaring een beetje aandikt? Opleiding niet bovenin zetten maar pas helemaal onderin (studie van 10 jaar geleden is nu minder relevant dan je werkervaring etc.).

In het ergste geval, zou ik — als je die financiële ruimte hebt — toch oriënteren op een associate degree (2-jarige hbo-opleiding) als je wel verder zoekt in MarCom.

3 likes

Ben uitgenodigd voor tweede gesprek! :tada: En mijn gevoel bleek juist: zij waren ook super enthousiast. Zo blij!

Nu nog een of andere test nailen en hopelijk heb ik over een maand of 2 weer een beter inkomen met fijn werk! :pray: Sollicitatieproces vind ik wel onnodig lang duren, maar goed. Dat is denk ik ook mijn ervaring omdat ik me nu erg opgejaagd voel.

Ik zit pas 3 maanden in de WW maar ik trek het nu al slecht. Laatste keer dat ik in de WW zat (5 jaar terug ofzo) was ik student met een stuk minder lasten en stress. Kom nu o.a. door APK-keuring deze maand zo’n €650 tekort voor alle rekeningen en dat nog excl. boodschappen. Gelukkig heb ik een partner die €350 voor de auto voor schiet en ook de meeste boodschappen nu haalt, anders zou ik gewoon echt maaltijden gaan overslaan. Hoef toch hele dag nergens heen dus zoveel energie heb ik niet nodig :weary: :smiling_face_with_tear:

Aangevuld met spaargeld en door flink bezuinigen kan ik heel optimistisch nog 3 tot 4 maanden rondkomen.

Heb ook echt het allerslechtste jaar uitgekozen om in één keer duizenden euro’s over te maken aan DUO. Had ik niet gedaan als ik wist dat dit de situatie zou zijn ruim 3 maanden later.

Sorry, dit werd zomaar een mini-rant.

15 likes

Ik word uitgenodigd voor een “pre-interview” waar ik twee papers voor moet voorbereiden en m’n motivatie/doelen/interesses moet bespreken. Er staat 10-15 minuten voor het gesprek, hoe dan hahahah

2 likes

Helaas niet uitgenodigd, en vooral irritant hoe dat fuckt met m’n zelfvertrouwen :smiling_face_with_tear: ik had niet verwacht deze baan te krijgen en eigenlijk ook niet eens perse verwacht uitgenodigd te worden maar ik denk dan wel meteen: solliciteer ik op te hoog gegrepen functies??? ben ik delusional??? terwijl ik eigenlijk denk/weet van niet

1 like

Als het een vergelijkbare was als de vorige denk ik wel dat je hoog solliciteert. Te hoog? Idk. Maar zeker binnen universiteiten zijn het functies waar ook mensen met 10+ jaar ervaring of een (bijna afgeronde) PhD op solliciteren. Zou het dus niet te snel op je zelfvertrouwen betrekken. Je hebt relatief weinig ervaring/tikt niet alle eisen aan en dan trek je al snel aan het kortste eind als er mensen solliciteren die dat wel doen.

3 likes

Het was dezelfde schaal maar wel een ander soort functie. Ik had de indruk dat het hier om een functie ging waarin je meer op jezelf aangewezen bent en ook minder een team op gelijkwaardig niveau hebt waardoor ik ook wel had verwacht dat de concrete ervaring belangrijk was en ik ook wel zie dat ik die mis. Maar bij de vorige functie ben ik tot de laatste 2 gekomen van 40+ sollicitaties en heb het uiteindelijk afgelegd tegen iemand met 30 jaar meer ervaring in het specifieke ding. Dus dat klonk ook wel als pech, toch? Er hebben toen ook vast mensen met meer ervaring gesolliciteerd en toch zagen ze het met mij wel zitten.

Het moeilijke met functies van een schaal lager vind ik dat ik de werkzaamheden dan vaak voor het overgrote deel administratief achtige werkzaamheden zijn en ik ben daar gewoon niet goed in (als in, ik word er doodongelukkig van en het kost mij onnodig veel energie) en ik vind zelf ook dat ik daar m’n portie wel van heb gehad :laughing: maar misschien is dat dan delusional

Daarom zeg ik ook: ik zou het niet op je zelfvertrouwen trekken, waarschijnlijk had je hier gewoon een stevigere kandidatenpoule tegenover je. Feit is dat je niet helemaal gekwalificeerd bent voor waar je aan probeert te komen (immers het zijn dus functies waar ook mensen met 30 jaar ervaring op de specifieke taken op solliciteren), dus je hebt het geluk aan je zijde nodig om zo’n functie te krijgen.

1 like

Ulgh ja. Dat denk ik ook, maar ik weet ook gewoon niet goed welke (tussen)stap ik anders moet zetten - ben voor m’n gevoel ook echt klaar met direct-na-afstuderen-startersfuncties. Heb tijdens m’n HBO stages gedaan, heb ruim een jaar een team aangestuurd, bij een start up gewerkt, tijdens m’n tweede studie en master serieuze bijbanen gehad, als onderzoeksassistent/projectmedewerker gewerkt, promotieonderzoek gedaan (maar dus ziek geworden…). ik heb gewoon geen zin om werkzaamheden te doen die grotendeels administratief/uitvoerend zijn omdat dat simpelweg m’n sterke kant niet is :smiling_face_with_tear:

had ik die kutphd maar kunnen afronden :smiling_face_with_tear: :laughing:

1 like

Misschien kijk ik hier zelf verkeerd naar en ik weet ook niet waar je allemaal zoekt en wat je precieze ervaring al is, maar kan het niet zijn dat je wel starter nu bent? Want je werkervaring lijkt zich vooral in het doen van onderzoek te bevinden, terwijl je daar nu niet op solliciteert? Bij mij op het werk zijn ook mensen recent begonnen die daarnaast aan de uni werken en phd hebben etc, maar wel startend zijn in de functie die zij nu doen en ook zo gezien worden.