Ik denk dat je tussen wat je opnoemt en waar je op solliciteert nog een stap moet zetten. Ik ben zelf ook overgestapt van voornamelijk wetenschappelijk werk incl onafgemaakte phd naar nu een leuke baan in de academische wereld buiten het onderzoek, en dat is (even algemeen gezegd) niet gegaan van junior onderzoeker naar schaal 12 coördinator ofzo. Ik zou kijken naar iets wat er prima uitziet schaal 9 oid en gewoon weer lekker wat doen, dan verder kijken.
Volgens mij zoek je het echt een beetje in de richting waar ik werk. Ik ben zelf na een korte HBO-functie een MA gaan doen en daarna in een schaal 8 functie begonnen, part time en nog gecombineerd met een beetje onderwijs/tutor. Een paar jaar later zit ik bij dezelfde werkgever en heb ik een hele andere baan in een hogere schaal, te danken aan veel solliciteren, connecties maken en via verschillende tijdelijke banen ‘opklimmen’. Voordeel was dat ik al wel een vast contract had door die eerste baan.
Het zal in het huidige hoger onderwijs vast niet makkelijk zijn om door te groeien, maar ik denk dat een schaal 9 functie als projectmedewerker of coördinator of secretaris ofzo je echt al wel een ingang kan geven.
Van wat ik om me heen zie telt een PhD niet als 4/5 jaar werkervaring voor niet-wetenschappelijke functies, maar als veel minder.
Als je geen uitvoerende werkzaamheden wilt doen, waar ben je dan naar op zoek? Want op basis van je ervaring zou een leidinggevende functie nog niet matchen denk ik.
Zijn er dingen die je leuk lijken binnen het hoger onderwijs? Beleid, begeleiding van studenten, communicatie, bestuurlijke informatievoorziening, internationalisering, projectleiderschap?
Lang niet alle uitvoerende banen zijn administratief, maar het kan soms erg lastig zijn om binnen te komen en direct de baan te vinden die je graag wil. Het kan (in mijn ervaring) soms helpen om te solliciteren bij een faculteit waar je affiniteit mee hebt, maar zelf ben ik net zo vaak op faculteiten beland waar ik dat juist helemaal niet mee had.
Ik heb een vergelijkbaar pad doorlopen als @Plum - niet meteen mijn droombaan gekregen, maar die baan bood me wel een netwerk, een vast contract, inzicht in de organisatie en toegang tot vacatures die voorheen intern bleven. Vooral het netwerken hielp: daaraan heb ik aanbevelingen, nieuwe contacten en ook banen overgehouden.
Uiteindelijk is mijn ervaring dat doorgroeien heel vaak mogelijk is, en voor heel mensen binnen het hoger onderwijs. Het enige wat bij mijn werkgever zo is, is dat het ontzettend lastig kan zijn om intern overgeplaatst te worden, ook met een vaste aanstelling (misschien dat het tussen faculteit verschilt, maar bijvoorbeeld tussen een dienst en een faculteit is bij ons enorm lastig). Dus daar zou ik persoonlijk wel een beetje kritisch op zijn.
Ik snap dat je er geen zin in hebt, maar denk dus dat veel werkgevers daar geen boodschap aan hebben en dan moet je het dus hebben van geluk en helpt het om niet meteen aan je kunnen te gaan twijfelen. Betekent namelijk ook gewoon blijven proberen. Daarnaast (heel hard) ik denk dat het niet zo uitzonderlijk is om stages en relevante bijbanen te doen in je studie. In veel sectoren gaat na je afstuderen de teller gewoon op nul.
En een onafgemaakte phd tellen sectoren mee als onafgemaakte studie, ipv werkervaring.
Wil je perse bij een uni of hogeschool of wetenschappelijk instituut blijven werken? Want ik denk dat er nog wel wat tussen administratief werk en het type functie zit waar je nu op solliciteert. Er zijn zeker organisaties waar ze je onderzoekservaring zullen waarderen en het weinig boeit (of ja: eigenlijk helemaal niks) dat je je phd niet hebt afgerond en je dat niet eens expliciet hoeft te vertellen (weet ik uit ervaring). Bijvoorbeeld bij een lokale rekenkamer of een data-afdeling of onderzoeksafdeling van een grotere gemeente of een ministerie
essay over m’n toekomst haha
Ik twijfel niet perse meteen aan m’n kunnen haha ik denk dat ik die functies waar ik op solliciteer goed kan (leren/erin groeien), maar ik twijfel dan wel over of ik kans maak om het te krijgen. En ja goed, ik snap dat maar buiten m’n stages, bijbanen en PhD kom ik ook nog op 3 jaar ervaring alleen niet aaneengesloten door onderbrekingen van weer een nieuwe studie of dus starten met die PhD. Het voelt een beetje alsof ik elke keer weer opnieuw begin met tellen ofzo. En ik begrijp ook dat drie jaar ervaring natuurlijk écht niets is, maar ik solliciteer ook niet op senior functies, vaak voldoe ik ook wel aan de functie-eisen of op 1 punt niet.
Nouja ik was dus heel enthousiast over een functie als beleidsmedewerker onderzoek op een universiteit - dat lijkt mij leuk en dat leek op zich ook prima te passen bij waar ik nu sta qua ervaring en wat ik kan. Waar ik nu een gastaanstelling heb ben ik gevraagd om verschillende processen rondom datamanagement, ethiek en privacy in kaart te brengen en verbetervoorstellen te doen en een visualisatie te maken zodat het helder is na oor verschillende partijen wat wanneer moet gebeuren en waarom, dat vind ik ook leuk en ik denk ook dat ik dat goed kan (wat is de situatie, wat gaat er mis, wat kan beter, wat is voor verschillende belanghebbende belangrijk, hoe breng je dat bij elkaar etc); dusja, zoiets zoek ik eigenlijk
Want als projectmedewerker/coördinator van een project in een umc was ik bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het lopende houden van dat project en dat is dan in praktijk ook veel heel de tijd bestaande de processen doorlopen en voor elke case elke stap in dat proces zetten en dat vind ik echtttt heeeeel saai, dat ga ik eindeloos uitstellen etc etc ik word daar heel ongelukkig van. Ook al vind ik het project waar ik voor werkte heel interessant en belangrijk.
En ik hou mij nu dus een klein beetje bezig met “beleid” rondom rdm/ethiek/privacy en die thema’s vind ik heel interessant en zou ik graag verder mee willen, en als zoiets als beleidsmedewerker te hoog gegrepen is/er geen functies zijn zou ik misschien kunnen solliciteren op een functie als data steward in het kader van wat (ervaring) doen in een schaal 9 functie. In theorie ook best leuk, er zijn veel ontwikkelingen die ik inhoudelijk interessant vind en ik vind het ook leuk om onderzoekers te kunnen helpen met datamanagement etc maar in praktijk is het ook heel veel data management plannen controleren en dat is het type werk waar ik heel ongelukkig van word. En wat ik nu zie van de datastewards waar ik mee werk is dat wel eerder 60-70 procent van hun tijd dan 30-40.
En het is ook niet dat ik mij er te goed voor voel en een “hogere” functie wil, ik ben er gewoon niet goed in/word er heel ongelukkig van als het het overgrote deel zulk werk is en aangezien ik uit ziekte kom wil ik graag iets gaan doen waar ik goed in ben en energie van krijg.
En goed, als ik dat een jaar moet doen dan lukt het misschien ook wel (en heb nu medicatie dus misschien gaat het beter ) en als ik dan wel kans maak op iets dat beter bij mij past, prima. Maar ik vraag mij eigenlijk af of 1 of 2 of 3 jaar meer werkervaring als data steward of projectmedewerker of weet ik veel, gaat helpen in het opnemen tegen deze meer senior mensen? Want dan heb ik alsnog geen ervaring met programma management of beleid of weet ik veel wat er dan voor functie is
@quarterlife, niet perse maar na een paar maanden onderzoeken “wat anders” ben ik er wel achter dat wetenschap m’n nummer 1 interessegebied is hah en dat het ook het meest logische veld is - maar goed er zijn ook weinig banen en veel concurrentie. Ik kijk ook naar banen bij gemeentes en andere maatschappelijke organisaties, maar zie niet vaak vacatures die mij leuk lijken en bij de gemeente amsterdam word ik ook nooit uitgenodigd
Ik heb niet helemaal precies onthouden wat je allemaal leuk vindt, maar bij de rijksoverheid zoeken ze tegenwoordig ook wel veel mensen die zich bezighouden met avg/privacy en data. Ook met ethiek en data, kijk maar eens naar de problemen met het gebruik van algoritmes i.c.m. migratieachtergrond. Dat willen ze voorkomen door die processen op ethische wijze in te richten.
Ik weet verder ook niet waar je woont, maar ik heb wel gemerkt en ook gehoord van anderen dat je makkelijker binnenkomt op minder populaire/minder bereikbare plekken. Er solliciteren nou eenmaal veel meer mensen in Amsterdam/Den Haag/Utrecht dan in Den Bosch of Assen, de concurrentie is dan ook groter.
Ja zoiets lijkt mij ook super leuk maar daarvoor heb ik over het algemeen zeker niet het juiste profiel, omdat ik geen achtergrond heb in recht of IT (dat vragen ze vaak voor die functies over privacy & ethiek)! En ik solliciteer helaas ook in de poule Amsterdam/Utrecht, bij het station in Leiden of de andere kant op Zwolle is een beetje het maximale van hoe ver ik wil/kan gaan.
Hele andere kant op hoor, maar in de zorg heb je ook dit soort functies zitten. Beleid & kwaliteit gaat veelal over processen vormgeven, projectmanagement, zorgen dat privacy en ethiek (nogal belangrijk in de zorg) gewaarborgd wordt. En dan hoef je niet te kijken naar enkel grote steden met grote instellingen, maar overal in bijna elk stadje heeft wel diverse zorginstellingen.
Hier is momenteel wel allerlei omscholing voor volgens mij! Ik kreeg toevallig gisteren nog een vacature voor een soort traineeship hiervoor bij Min J&V en daar hoefde je geen specifieke achtergrond voor te hebben en dat betaalde gewoon. Op mijn werk zijn nu ook verschillende mensen zonder juridische of ICT achtergrond die kant op gegaan. Overheid en semi-overheid zit te springen om mensen die dit kunnen en als ik kijk waar die mensen bij ons allemaal betrokken zijn is dat ook heel inhoudelijk en mag je lekker allemaal geheime shit zien (altijd mijn droom).
Ik kom helaas niet in aanmerking voor die traineeships bij de Rijksoverheid omdat ik te lang gelden ben afgestudeerd een afgeronde PhD telt als nieuwe afstudeerdatum, maar dat heb ik helaas niet
Maar ik ga zeker nog even verder kijken naar traineeships op dit gebied!
@Rozevarken goeie om zorginstellingen nog wat beter in de gaten te houden. Vind het wel spannend om weg te bewegen van de academische wereld omdat ik bang ben er dan niet meer terug te komen maar uiteindelijk moet ik gewoon een betaalde baan
Ik heb een sollicitatiegesprek gehad en dat vertelde ik aan mijn collega/manager. Nu wilde zij wel referentie zijn, ook al is daar niet naar gevraagd. Zal ik haar gegevens alvast mailen naar dat bedrijf, of wachten tot ze erom vragen? Want ik ben bang dat het dan al te laat is, als ze bijvoorbeeld nu twijfelen zullen ze niet zo snel om een referentie vragen.
Beetje mosterd na de maaltijd maar zet je dit nooit al in je cv die je van te voren stuurt?
Wat je wellicht kan doen is een mailtje sturen met dat je zelf positief was over het gesprek en daarbij aangeven dat je ze graag wijst op je referentie / contact persoon mochten ze nog aanvullende informatie over je willen weten.
Ik denk dat het nooit in je nadeel kan werken dat je dat pro actief doet hoor!
Je wil toch niet dat ze zonder dat je referentie dit weet contact opnemen? Ik zou dan altijd aangeven dat referenties op aanvraag beschikbaar zijn.
Nee als ik van te voren zou weten dat ik nog niet weet wie mijn referentie is zou ik inderdaad ook ‘ op aanvraag’ noteren, maar zoals ik het nu las was haar collega wel bereid om referentie te zijn, dus wellicht had ze dit van te voren al kunnen vragen?
Nouja nogmaals, dat was niet haar vraag.
Oh ik heb standaard altijd staan dat het op aanvraag is. Ik informeer nooit op voorhand managers etc.
Als je dat wel doet kan je het inderdaad op jouw manier doen.
Nee ik zet dit niet in mijn cv, is niet echt gebruikelijk in mijn sector en ik denk dat ik in een vrij unieke positie zit dat mijn manager weet dat ik weg wil.
Maar ik ga mailen inderdaad.
Ik heb nog nooit een referentie op hoeven geven. Wie vragen jullie dan? Ik werk al best wat jaren op mijn huidige plek, dus collega’s/leidinggevenden van eerdere banen vragen heeft niet zoveel zin.
Ik wil deze week vier brieven de deur uitdoen. Het zijn open sollicitaties bij een gebrek aan vacatures, dus dat voelt toch een beetje als schieten met hagel. Hoop dat er wat uitrolt!