Sollicitatietopic #2

Ik heb daar al een paar keer op gekeken, maar er was iets met die vacatures. Weet even niet zo snel meer wat, dat ze dan toch bepaalde eisen ofzo gingen stellen aan je achtergrond.

Ik ga het voor de zekerheid nog eens daar proberen!

@Pepernoot dat klinkt goed! Hoe ervaar je de werkdruk? Doe je dit werk al lang? En werk je voor een grote gemeente? (Als je dat wil delen).

2 likes

En eventueel een kennisinstelling in het maatschappelijk / sociaal domein, zoals Movisie? Stromen mensen vaak door naar beleid

3 likes

Ik werk voor 1 van de 3 grote gemeentes en doe het nu 1.5 jaar. Werkdruk ervaar is zelf totaal niet, maar ik weet dat veel collega’s dat wel voelen. Komt misschien ook omdat ik uit een omgeving kom met 24/7 clientcontact. In principe is er bij ons de ruimte om zelf te bepalen hoeveel meldingen je oppakt en hoe je dit indeelt in de week, als je maar aan een minimum aantal voldoet.

1 like

Wij, functie vergelijkbaar met inburgeringsconsulent, nemen wel eens op tijdelijke basis mensen aan via Wyzer. Die bieden bv basisopleidingen participatiewet en inburgeringswet (en nog veel meer)

2 likes

En anders is een traineeship misschien een optie? De gemeente waarin ik werk heeft nu ook een aantal traineeships lopen binnen sociaal domein en weet dat ze ook in mijn vakgebied bezig gaan (pw).

1 like

Ik heb binnenkort een gesprek voor een functie die ik heel graag wil. De vacature staat open voor 32-40 uur. Ik zou graag het eerste jaar 28 uur werken en daarna 32 uur. Zouden jullie dat aangeven in het eerste gesprek of pas later?

@Nestley_Toulhouse Ik heb twee nichten die wmo-consulent zijn geworden vanuit een heel andere tak. Ik begreep van hen dat je daar best makkelijk binnenkomt.
Ik hoop voor je dat het lukt om de overstap te maken.

1 like

Als het voor jou echt een dealbreaker is zou ik het afhankelijk van je gesprekspartner wel vragen. Of zelfs nog even de recruiter bellen of het bespreekbaar is. Als je met teamleden het gesprek hebt, is de kans dat ze het antwoord niet hebben.

Als het een wens is en je er als het 32 uur is wel gaat werken, zou ik het tot het 2e gesprek laten. Aangezien ze bij een tweede gesprek al iets in je zien, is het makkelijker om dit te bespreken.

3 likes

Dank voor het meedenken. In hoeverre het een wens of eis is, ligt ook aan andere voorwaarden.

Er is geen recruiter en het gesprek is met de teamleiders, dus ik denk dat ik het dan toch maar tijdens het 1e gesprek vraag. Ben alleen bang mijn eigen ruiten in te gooien.

Ja, precies, daarom zou ik het ook niet tijdens het eerste gesprek zeggen. Als je als kandidaat geschikt bent, krijg je een tweede gesprek en daar zou ik aan het einde aangeven dat het iets is waarover je wilt praten.

Voor jezelf moet je bedenken of je de baan alsnog wilt, als het antwoord nee is. Of is er met een beetje opbouw sneller tot de 32 uur te komen?

Ik zat hier ook mee, na een lange burn out. En ik ben gewoon gaan reageren op alles met 32 uur. Uiteindelijk een baan gekregen met 29 uur, en het verschil tussen 28 en 32 blijkt na een tijdje echt verwaarloosbaar, zeker nu de baan superleuk en de collega’s heel vertrouwd zijn.

2 likes

Ik ben dus gebeld, waarschijnlijk voor een gesprek oid, maar ik heb het telefoontje gemist en door het tijdsverschil (ben in NZ) kan ik pas vanavond terugbellen… Spannend!!!

Edit: ik mag op gesprek :tada:

10 likes

Ik heb eind vd ochtend sollicitatiegesprek voor een baan die me echt heel leuk lijkt, zo spannend! Ben al heel trots op mezelf dat ik ben uitgenodigd haha want ik dacht dat het misschien wat te hoog gegrepen was met mijn werk achtergrond. Maar zo moet ik niet denken! Ik kan dit! :smiley:

19 likes

Ik houd mezelf in dit soort situaties altijd voor dat een middelmatige Jeroen daar ook zit, volledig overtuigd van zijn eigen kunnen (geheel onterecht), en die misschien ook nog eens de baan krijgt als ik niet genoeg voor mezelf opkom. Dus in dit geval: be like Jeroen!

9 likes

Thanks voor dit advies haha ik heb tijdens het gesprek mijn inner Jeroen ge-channeld :joy: en het ging goed!!! Dus let’s see, ik word maandag of dinsdag gebeld en dan volgt er een tweede ronde.

7 likes

Een jaar later? Niet. Zou dan zelf actief de vacatures in de gaten houden

2 likes

Nee dat is wat ik zeg en daarom zelf solliciteren als je er nog wil werken

2 likes

Na een jaar sta je niet meer op het netvlies, helaas. Dus indd actief de vacatures in de gaten houden. Wellicht komt een zelfde vacature op een andere locatie vrij bijvoorbeeld.

Ik ben een keer anderhalf jaar na een open sollicitatie nog benaderd voor een vacature, maar toen waren er twee bijzonderheden: ik was tijdens een 4-daagse masterclass positief opgevallen en de openstaande vacature had in een maand tijd nog geen geschikte reacties opgeleverd. Ook toen ze mij al een beetje kenden, was ik dus niet de eerste stap en ook geen parallel traject naast het openzetten van de vacature.

Als je geen kans wilt mislopen, zou ik dus zelf ook de vacatures in de gaten blijven houden.

3 likes

Binnenkort heb ik een sollicitatie gesprek. Voel me hier nu al gestrest over maar aan de andere kant ook heel leuk dat ik wel op gesprek mag komen haha. Het gaat om een functie waar ik geen werkervaring in heb en dus een switch naar zou willen maken. Wel heb ik een achtergrond in hetzelfde vakgebied maar andere functie. Hebben jullie tips wat betreft het voorbereiden hiervan?

1 like

Afgelopen vrijdag derde ronde gesprek met presentatie opdracht van een uur, waar ik twee avonden aan besteed heb: vandaag mailtje, oh ja door andere prioriteiten gaan we niet verder met de rol maar we zijn wel onder de indruk 🫨 Morgen nog wel 15 min met de recruiter gesprek hierover, waarvan ik me dan afvraag waarom nog maar dat is wel netjes na alle moeite. Je zou denken dat dit afgelopen vrijdag toch ook wel bekend zou zijn 🫠

1 like

Waaaat, kut zeg. Ik hoor zulke dingen de laatste tijd wel vaker, echt heel raar.

Ik word een beetje gek van hoe vaak ik word uitgenodigd voor een gesprek en dat ze dan na het gesprek zeggen dat ik niet de juiste ervaring heb. Het staat op mijn cv? Ik lieg niet. Of ze vonden me gewoon niet leuk of goed overkomen, maar ik heb liever dat ze dat dan zeggen. Ik wil een beetje een andere richting in en ik kan dat altijd goed onderbouwen, blijkbaar vinden ze mijn cv ook altijd interessant, maar dan noemen ze dat toch als reden. Ik vind het echt zonde van mijn tijd, kost me zo weer twee uur.

2 likes