Sollicitatietopic #2

Ik heb vorig jaar gesolliciteerd en gaf toen mijn huidige teamleider op (had het wel even besproken natuurlijk). Het was niet zo dat ik per se weg wilde maar er kwam gewoon een heel leuke vacature voor dik salaris voorbij en dat snapte ze volledig. Met een goede en professionele collega of leidinggevende moet dat gewoon kunnen.

Ik bedoel ik werd niet eens uitgenodigd voor een gesprek :clown_face: dus achteraf niet nodig hahahahha

2 likes

In dat geval snap ik het wel. Ik ga ze alleen niet vertellen dat ik op zoek ben naar wat anders, dus iemand op mijn huidige werk vragen is geen optie.

Is er niemand met wie je gewerkt hebt en die het bedrijf verlaten hebben? Of collega’s waar je echt een goede vertrouwensband mee hebt opgebouwd die je wel zou toevertrouwen als je aan het solliciteren bent? Die heb ik namelijk onlangs opgegeven als referenties (iemand die hogere functie had waar ik mee samenwerkte en collega’s die ik vertrouwde). Het hoeft niet per se een meerdere te zijn, maar iemand die kan spreken over je werkhouding en eventueel je kwaliteiten.

2 likes

Ik heb eigenlijk nog maar één keer meegemaakt dat er daadwerkelijk een soort ‘referentie’ werd gevraagd en dat was eigenlijk enkel de vraag of ik daar in de periode tussen X en X heb gewerkt in de functie X. Die vraag kwam ook pas na het 2e gesprek. Dus misschien is het niet eens nodig om echt een referentie op te geven, je zou dan ook pas iemand kunnen vragen wanneer je het echt nodig hebt. Dan hoef je het pas te bespreken op je werk als je al wat verder in de sollicitatieprocedure bent.

2 likes

Sinds begin maart werk ik via een uitzendbureau bij mijn huidige werkgever. Nu hebben ze een hele leuke interne vacature uitstaan. Mag je hier dan ook op solliciteren of kan dat niet?

1 like

Ja hoor dat kan gewoon! Je contract wordt dan aangepast met een nieuwe functieomschrijving.

1 like

Nou de vacature staat intern uit, dus dan zou je bij de werkgever rechtstreeks in dienst treden? En niet meer via het uitzendbureau? Ik zou dit even goed checken in je contract, ik denk niet dat dit zomaar mag.

3 likes

Bij mij kon dit gewoon, je bleef dan ook gewoon in dienst bij het uitzendbureau. Maar even navragen kan nooit kwaad!

1 like

Ik zou het even informeren, bij ons is het vaak zo dat we dan kosten hebben voor een overname.

2 likes

Inderdaad kost dit het nieuwe bedrijf vaak geld. Ik zou het communiceren en er open over zijn anders kan er een boete gegeven worden aan dat bedrijf

Bedankt! Ik ga even m’n contract dan doornemen. Met deze vacature zou ik dan inderdaad in dienst komen bij waar ik dan nu werk. In de tekst staat een jaarcontract en ik heb nu een uitzendcontract tot 1 september.

Edit: ik kan er niets over vinden in het contract

1 like

Dan zou ik gewoon even bij je lead of contactpersoon van het uitzendbureau informeren.

2 likes

Dat is een afspraak tussen het bedrijf en jouw uitzendbureau. Zou niks over in jouw contract hoeven te staan.

4 likes

Wat zijn eigenlijk jullie favoriete sites / kanalen om vacatures te vinden? Ik houd nu vooral Noorderlink in de gaten (wel alleen een tip als je in het noorden woont), en heb een aantal alerts bij werken bij sites aan staan, maar daar komt de laatste tijd niet heel veel voorbij.

Ik had wel weer gereageerd op een leuke functie wat echt enorm goed betaald werd (was er al over aan het dagdromen), maar helaas was ik een van de tientallen sollicitanten en ben ik niet uitgenodigd.

1 like

Op LinkedIn kan je op vacatures zoeken maar niet elk bedrijf betaald ervoor om ze op het vacaturedeel te zetten; dus als je zoekt binnen bijdragen en dan “vacature barista Groningen” (ik zeg maar even iets) dan vind je meestal meer. Misschien een open deur hoor maar vind dit altijd veel beter dan het kopje “vacatures”

3 likes

Het kopje ‘Vacatures’ is inderdaad soms echt lachwekkend. Dan krijg je als onderwijsprofessional bijvoorbeeld allemaal vacatures te zien van Lulu Lemon omdat ze daar de functie van verkoper ‘Educator’ noemde.

Dit weekend gesolliciteerd en aankomende week al een gesprek. Heel fijn :slight_smile:

3 likes

Net gesprek gehad maar altijd die twijfel hoe het ging. Of ze mij willen en of ik zelf wel wil. Meer salaris en rust maar meer uitvoerend dan wat ik nu doe.
Vrijdag nog 1 ( meer salaris, diverser en pionerend maar reizen en minder secundaire voorwaarden) en ben benieuwd wat dat wordt
Mijn huidige is niet slecht maar erger me al lange tijd aan vanalles.

1 like

Tweede gesprek gehad. Ging volgens mij goed. Reacties waren wederom positief en er werd regelmatig gelachen om mijn antwoorden. Ik bespeurde ook zo nu en dan goedkeurende blikken op antwoorden, maar dat kan net zo goed mijn verbeelding zijn geweest :sweat_smile: Er is in ieder geval wel een klik, denk ik. Denk dat het nu heel erg afhangt van hoe goed (of juist slecht) de andere kandidaten zijn.

Was van tevoren ook opeens zo zenuwachtig. Stond thuis echt op het punt om te huilen omdat ik het opeens zo spannend vond allemaal. Heb echt mijn zinnen gezet op deze functie en zou er echt kapot van zijn als ik het niet word. Het is echt mijn beste kans om van sector te veranderen.

Heb in ieder geval alles gegeven.

And now we wait :pray:

24 likes

Haha ik heb nu al twee keer gehad dat ik gesolliciteerd heb en binnen enkele uren daarna de vacature opnieuw werd gepost. Ben ik dan echt zo’n bedroevend slechte kandidaat?

Nee, ik kan er wel om lachen, beide keren paste de functie eigenlijk niet echt bij me. Ik wacht nog op uitkomst van een ander gesprek maar ik vind het zo lastig om in te schatten.

2 likes

Oh dit vind ik oprecht een goede tip! Vind dat kopje vacatures altijd zo onoverzichtelijk, alleen maar gepromote vacatures ook.

1 like